Zpráva

Otevřete oči, přicházím!
vydáno: 5.12.2022
Činohra Národního divadla Brno uvede 9. prosince světovou premiéru hry Petra Stančíka Starý dobrý Nový (Oldřich). Oldřich Nový se výrazně zapsal do dějin Národního divadla Brno a právem patří mezi jeho legendy. Odehrál zde přes tři tisíce představení, režíroval a úspěšně vedl operetní soubor. Po přesunu do Prahy v polovině třicátých let se sice do Brna ještě vracel, ale už pouze sporadicky. Naposledy na prkna NdB stoupnul v roce 1970. A pak až v prosinci 2022. A to jako hlavní postava v nové inscenaci Starý dobrý Nový (Oldřich).

Petr Stančík napsal hru přímo pro Činohru NdB. Autor je znám řadou literárních děl, za fantaskní román Mlýn na mumie obdržel cenu Magnesia Litera. Divadelní crazy tragikomedií Starý dobrý Nový (Oldřich) se tak vrací na počátek své kariéry, kdy studoval na DAMU režii.

Starý dobrý Nový (Oldřich) je výletem mezi prvorepublikové filmové hvězdy. Na natáčení filmu režisér Mac Frič zjistí, že Oldřich Nový je pro roli padoucha příliš hodný. Na základě „kamarádské“ rady Jaroslava Marvana se Oldřich vydá mezi „galerku“ do Jedové chýše, aby okoukal manýry drsňáků z kriminálního podsvětí. Návštěvou nejhoršího pajzlu v Praze se Oldřich dostává na dráhu lupiče a tím začíná jízda nečekaných situací, ztřeštěných komplikací a boje za záchranu světa. A když ne celého světa, tak Československa určitě. A jelikož platí „za vším hledej ženu“, Oldřichovými spojenci se stanou nekrásnější hvězdy třicátých let – Adina Mandlová a Lída Baarová.

Režisérka Natália Deáková si častěji pro své režie vybírá vážná témata. Ale komedie jsou pro ni důležitou psychohygienou. A proto si zkoušení vychutnává: „Stěžejní při téhle práci byla hravost. A musím pochválit soubor Činohry NdB. Všichni herci jsou vstřícní, hraví a neustále hledají nové možnosti. Naším úkolem (společně s dramaturgyní Marií Špalovou) je sjednotit hereckou stylizaci, ukočírovat hravost a pomoci ji naplnit zevnitř. Aby za každou postavou byl konkrétní příběh.“

Titulní postavu hraje Pavel Čeněk Vaculík. „Jsem si vědomý toho, že část diváctva přijde s tím, že uvidí bravurně naanimovaného Oldřicha Nového. Ale já od toho upustil už na začátku zkoušení. Rád bych z té role vytvořil něco zástupného, symbol. Snažím se spíše vytvořit obraz Oldřich Nového než Oldřicha Nového,“ prozrazuje mladý herec to, jak se popasoval s úkolem ztvárnit legendárního prvorepublikového herce.

Aby komedie mohla být komedií hudební, stal se důležitou součástí inscenačního týmu skladatel Jakub Kudláč. Majitel Českého lva za hudbu k filmu Krajina ve stínu napsal pro hru desítku dobových melodií. A písně s vtipnými texty Petra Stančíka tančené ve velkých choreografiích jsou jedním z vrcholů inscenace.

Iluze filmového ateliéru, zaplivané hospody, milionářské vily či ponorky se staly výzvou pro scénografa Jana Bažanta. Vytvořil proměnlivé prostředí, kde se často stírá to, co je reálný příběh a co je jenom film Maca Friče. „Velký problém dnešní společnosti je, že není schopná třídit fakta. Rozeznat, co je iluze a co je skutečnost a je tak snadné uvěřit čemukoliv, co se tváří jako pravda. A to se odrazilo i na formě, kdy schválně chceme vytvořit hezkou, barevnou, naplněnou iluzi, která se vzápětí shodí tím, že si pořád musíme uvědomovat, že jsme na divadle či na filmovém place,“ vysvětluje Natália Deáková.

Přes všechny bláznivé situace, do kterých se slavní herci dostanou, je celá hra prosáklá atmosférou doby, ve které byly nejslavnější filmy (včetně Kristiana) točeny. Atmosférou protektorátu. „Pokud je někdo osobností, která může společnost ovlivňovat, jaká je jeho politická a společenská odpovědnost? Do jaké míry se může upsat a být poplatný nějakému režimu a ideologii,“ přibližuje dramaturgyně Marie Špalová otázky, které se snaží představení otevřít.

V rolích prvorepublikových hvězd diváci spatří Zuzanu Černou jako Adinu Mandlovou, Elišku Zbrankovou s půvabem Lídy Baarové, Tomáše Davida jako nepřejícného Jaroslava Marvana či Viktora Kuzníka v roli úspěšného režiséra Maca Friče.

zdroj zprávy: Petr Tlustý