Zpráva
Aktuální situaci navzdory se Divadlo D21 rozhodlo, že premiéru připravované inscenace Spalovač mrtvol nechá proběhnout. Tedy, že inscenaci dozkouší do zdárného konce a natočí. Pojmout to ale pouze technicky by pro D21 bylo málo. Proto se nebude jednat o poslední zkoušku, ale o skutečnou premiéru, i když bohužel bez diváků, kteří jsou ke vzniku divadelního představení nezbytní.
D21 se tímto poněkud paradoxním krokem mimo jiné snaží udržet „v co nejlepší kondici“ – jak fyzické, tak zejména duševní. Aby toho tvůrci a herci dosáhli, je třeba dodržovat určitý řád, motivaci a také rituály. Divadlo samo ostatně z rituálů vzniklo. Součástí zavedeného pořádku věcí je i fakt, že zkoušení má cíl, nějaký svůj vrchol. Proto premiéra bude, ač jedinými diváky budou v tomto případě členové tvůrčího týmu, tedy ti, kteří se spolu s herci vídají celé zkoušení. „Bude to opravdu hodně komorní a velmi nezvyklé, ale jistě půjde o nezapomenutelný zážitek i cennou zkušenost. Chceme si vyzkoušet, jak může vypadat premiéra bez téměř nejdůležitější, nepostradatelné složky, bez poloviny jednoho celku…,“ dodává Petr Pochop, představitel hlavní role Karla Kopfrkingla.
Diváci však o svou premiéru nepřijdou. Při první možné příležitosti ji D21 uspořádá se vším, co k takové události patří. A jaký tedy bude Spalovač mrtvol v podání nezávislé pražské scény? Svůj pohled nabízí hned tři členové inscenačního týmu.
Jakub Šmíd, režisér inscenace a umělecký šéf D21: „Tématem inscenace je proměna charakteru člověka. Zkoumáme zhoubné vlivy jednotlivých situací, z nichž některé jsou zdánlivě drobné a nepodstatné a jiné nebezpečně nejednoznačné. Jak se z lehce podivínského, avšak jinak zcela průměrného člověka, stane vraždící monstrum? Režijní koncepce vychází nejen z tématu románu, ale také z produkčních podmínek komorního prostoru i malého souboru Divadla D21. Tím, že každý z herců hraje několik postav a jednotlivá prostředí děje se mění pouhým náznakem, se tak panu Kopfrkinglovi v hlavě prolínají, množí a řetězí postavy a situace, jež ho dovedou k jeho hrůzným činům.“
Hana Mathauserová, ředitelka a herečka D21: „Zkoušení Spalovače mrtvol je pro mne jako číst skvělou knihu, kdy v poslední třetině stále zpomalujete a propadáte chmurám z toho, že se příběh blíží ke konci. Jsou to intenzivní radostné dny v neradostné době, je to energetický nápoj, který nám všem dává křídla, je to euforie z tvorby a každodenní opojení z kolektivu, který je součástí vašeho života. Kéž by výsledná inscenace působila na diváka jako tornádo emocí, zážitků a touhy po příbězích a živém umění.“
Kristýna Čepková, dramaturgyně: „Musím říct, že když jsme se o tomto titulu bavili na podzim loňského roku, považovali jsme ho pochopitelně za atraktivní a nadčasový. Neměli jsme ale tušení, jak moc a v kolika ohledech aktuálním se do své premiéry stane…“
Spalovač mrtvol
Autor: Ladislav Fuks
V hlavní roli: Petr Pochop
Dále hrají: Stela Chmelová, Hana Mathauserová, Samuel Neduha, Marek Zeman
Režie: Jakub Šmíd
Dramatizace novely: Kateřina Menclerová
Úprava pro D21: Jakub Šmíd
Dramaturgie: Kristýna Čepková
Výprava: Petra Krčmářová
Premiéra bez diváků: 26. listopadu 2020
Veřejná premiéra: ???
zdroj zprávy: Karolína Stellová
D21 se tímto poněkud paradoxním krokem mimo jiné snaží udržet „v co nejlepší kondici“ – jak fyzické, tak zejména duševní. Aby toho tvůrci a herci dosáhli, je třeba dodržovat určitý řád, motivaci a také rituály. Divadlo samo ostatně z rituálů vzniklo. Součástí zavedeného pořádku věcí je i fakt, že zkoušení má cíl, nějaký svůj vrchol. Proto premiéra bude, ač jedinými diváky budou v tomto případě členové tvůrčího týmu, tedy ti, kteří se spolu s herci vídají celé zkoušení. „Bude to opravdu hodně komorní a velmi nezvyklé, ale jistě půjde o nezapomenutelný zážitek i cennou zkušenost. Chceme si vyzkoušet, jak může vypadat premiéra bez téměř nejdůležitější, nepostradatelné složky, bez poloviny jednoho celku…,“ dodává Petr Pochop, představitel hlavní role Karla Kopfrkingla.
Diváci však o svou premiéru nepřijdou. Při první možné příležitosti ji D21 uspořádá se vším, co k takové události patří. A jaký tedy bude Spalovač mrtvol v podání nezávislé pražské scény? Svůj pohled nabízí hned tři členové inscenačního týmu.
Jakub Šmíd, režisér inscenace a umělecký šéf D21: „Tématem inscenace je proměna charakteru člověka. Zkoumáme zhoubné vlivy jednotlivých situací, z nichž některé jsou zdánlivě drobné a nepodstatné a jiné nebezpečně nejednoznačné. Jak se z lehce podivínského, avšak jinak zcela průměrného člověka, stane vraždící monstrum? Režijní koncepce vychází nejen z tématu románu, ale také z produkčních podmínek komorního prostoru i malého souboru Divadla D21. Tím, že každý z herců hraje několik postav a jednotlivá prostředí děje se mění pouhým náznakem, se tak panu Kopfrkinglovi v hlavě prolínají, množí a řetězí postavy a situace, jež ho dovedou k jeho hrůzným činům.“
Hana Mathauserová, ředitelka a herečka D21: „Zkoušení Spalovače mrtvol je pro mne jako číst skvělou knihu, kdy v poslední třetině stále zpomalujete a propadáte chmurám z toho, že se příběh blíží ke konci. Jsou to intenzivní radostné dny v neradostné době, je to energetický nápoj, který nám všem dává křídla, je to euforie z tvorby a každodenní opojení z kolektivu, který je součástí vašeho života. Kéž by výsledná inscenace působila na diváka jako tornádo emocí, zážitků a touhy po příbězích a živém umění.“
Kristýna Čepková, dramaturgyně: „Musím říct, že když jsme se o tomto titulu bavili na podzim loňského roku, považovali jsme ho pochopitelně za atraktivní a nadčasový. Neměli jsme ale tušení, jak moc a v kolika ohledech aktuálním se do své premiéry stane…“
Spalovač mrtvol
Autor: Ladislav Fuks
V hlavní roli: Petr Pochop
Dále hrají: Stela Chmelová, Hana Mathauserová, Samuel Neduha, Marek Zeman
Režie: Jakub Šmíd
Dramatizace novely: Kateřina Menclerová
Úprava pro D21: Jakub Šmíd
Dramaturgie: Kristýna Čepková
Výprava: Petra Krčmářová
Premiéra bez diváků: 26. listopadu 2020
Veřejná premiéra: ???
zdroj zprávy: Karolína Stellová
Další zprávy
Dítě v Dlouhé 2024 - vítězové
(Divadlo v Dlouhé, 18.4.2024)
Požár slavného dramatika Schimmelpfenniga se poprvé představí na české scéně, navíc s choreografií někdejší členky Les Ballets de Monte-Carlo
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 17.4.2024)
LATERNA FEST 2024 - Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nové scéně
(Národní divadlo, 16.4.2024)
Ježíš je na Tinderu – Jeden z nejkontroverznějších světových režisérů Rodrigo García poprvé v Česku!
(Městská divadla pražská, 16.4.2024)
IHOPEIWILL přináší naději v atmosféře obav z budoucnosti – premiéra 22. 4. v divadle PONEC
(PONEC - divadlo pro tanec, 15.4.2024)
Divadlo Bolka Polívky zahájí v Bílém domě premiérou inscenace Sága aneb Vizovský zázrak
(Divadlo Bolka Polívky, 11.4.2024)