Zpráva
Schizofrenie, věc veřejná
vydáno: 5.2.2011
Divadlo NaHraně připravilo na 6. února 2011 v Divadle Kampa obnovenou premiéru dramatu Joea Penhalla Slyšet hlasy, jedné z nejlepších současných britských her.
Po úspěšných inscenacích Mesiáš a Lup přichází Divadlo NaHraně s dalším titulem své ojedinělé dramaturgické linie, zaměřené moderní britskou dramatiku. Je jím niterná, intimní a drásavá hra jednoho z nejvýznamnějších současných anglických autorů Joea Penhalla Slyšet hlasy. V příběhu mladého schizofrenika Raye, předčasně propuštěného z léčebny do světa, v němž neumí a možná ani nechce žít, ztvárňují hlavní role mladí herci Martin Severýn a Týna Průchová, známá z úspěšných inscenací v Rock Café Svatá země a Burn, Baby, Burn. Ve výrazné roli psychicky labilního bezdomovce Ivese nově vystupuje herec Švandova divadla Tomáš Pavelka.
Jak žít ve světě, jemuž nerozumím, ale jinam nemůžu? Jak žít mezi lidmi, které nechápu, ale potřebuji? A hlavně – jak žít s hlasy, jež se usídlily v mé hlavě? Režie hry se ujala Jaroslava Šiktancová, kterou na textu zaujala jeho schopnost klást jednoznačné otázky, ale nedávat na ně stejně jednoznačné odpovědi: „Příběh Hlasů je vlastně napínavý, neschematický, všechny postavy mají prostor říci o sobě a na sebe tolik, že už sama jejich existence, jejich bytí a způsob života, vnutí přinejmenším nečekané otázky. Není tak snadné si o nich něco myslet, natož pak je zařazovat, soudit... Proto je, myslím, pro herce hledání a poznávání přitažlivé.“
Komorní drama Slyšet hlasy uvedlo na česká jeviště v roce 2003 Národní divadlo, a to ve formě inscenovaného čtení. Divadlo NaHraně představilo svou regulérní scénickou verzi v únoru 2009. V současnosti se inscenace vrací na repertoár po delší pauze a zároveň se přesouvá do Divadla Kampa, kde je Divadlo NaHraně domovským souborem. Při této příležitosti tvůrci částečně pozměnili textovou úpravu, přišli s novým výtvarným řešením prostoru a zvukové složky a téměř z poloviny se proměnilo i obsazení.
Divadlo NaHraně je souborem, který v roce 2009 založili čerství absolventi katedry činoherního divadla DAMU. Soubor klade důraz na interpretační herecké divadlo vycházející z dramatického textu, který na rozdíl od mnoha svých vrstevníků považuje za základ inscenace a ne za odrazový můstek k volné asociativní tvorbě. Hlavní dramaturgická linie se zaměřuje na poválečnou britskou dramatiku, jíž v dlouhodobém výhledu hodlá divadlo představit v komplexní a reprezentativní podobě. Zatím má soubor na svém kontě úspěšné inscenace her T. Stopparda Pravý inspektor Hound (vítěz festivalu mladého umění Český tučňák 2009), P. Barlowa Mesiáš a J. Ortona Lup.
zdroj zprávy: Kateřina Hůlková (Divadlo NaHraně)
Po úspěšných inscenacích Mesiáš a Lup přichází Divadlo NaHraně s dalším titulem své ojedinělé dramaturgické linie, zaměřené moderní britskou dramatiku. Je jím niterná, intimní a drásavá hra jednoho z nejvýznamnějších současných anglických autorů Joea Penhalla Slyšet hlasy. V příběhu mladého schizofrenika Raye, předčasně propuštěného z léčebny do světa, v němž neumí a možná ani nechce žít, ztvárňují hlavní role mladí herci Martin Severýn a Týna Průchová, známá z úspěšných inscenací v Rock Café Svatá země a Burn, Baby, Burn. Ve výrazné roli psychicky labilního bezdomovce Ivese nově vystupuje herec Švandova divadla Tomáš Pavelka.
Jak žít ve světě, jemuž nerozumím, ale jinam nemůžu? Jak žít mezi lidmi, které nechápu, ale potřebuji? A hlavně – jak žít s hlasy, jež se usídlily v mé hlavě? Režie hry se ujala Jaroslava Šiktancová, kterou na textu zaujala jeho schopnost klást jednoznačné otázky, ale nedávat na ně stejně jednoznačné odpovědi: „Příběh Hlasů je vlastně napínavý, neschematický, všechny postavy mají prostor říci o sobě a na sebe tolik, že už sama jejich existence, jejich bytí a způsob života, vnutí přinejmenším nečekané otázky. Není tak snadné si o nich něco myslet, natož pak je zařazovat, soudit... Proto je, myslím, pro herce hledání a poznávání přitažlivé.“
Komorní drama Slyšet hlasy uvedlo na česká jeviště v roce 2003 Národní divadlo, a to ve formě inscenovaného čtení. Divadlo NaHraně představilo svou regulérní scénickou verzi v únoru 2009. V současnosti se inscenace vrací na repertoár po delší pauze a zároveň se přesouvá do Divadla Kampa, kde je Divadlo NaHraně domovským souborem. Při této příležitosti tvůrci částečně pozměnili textovou úpravu, přišli s novým výtvarným řešením prostoru a zvukové složky a téměř z poloviny se proměnilo i obsazení.
Divadlo NaHraně je souborem, který v roce 2009 založili čerství absolventi katedry činoherního divadla DAMU. Soubor klade důraz na interpretační herecké divadlo vycházející z dramatického textu, který na rozdíl od mnoha svých vrstevníků považuje za základ inscenace a ne za odrazový můstek k volné asociativní tvorbě. Hlavní dramaturgická linie se zaměřuje na poválečnou britskou dramatiku, jíž v dlouhodobém výhledu hodlá divadlo představit v komplexní a reprezentativní podobě. Zatím má soubor na svém kontě úspěšné inscenace her T. Stopparda Pravý inspektor Hound (vítěz festivalu mladého umění Český tučňák 2009), P. Barlowa Mesiáš a J. Ortona Lup.
zdroj zprávy: Kateřina Hůlková (Divadlo NaHraně)
Další zprávy
Festival ARENA 2024: Divadlo bratří Formanů přichystalo pořádnej „cirkus“ v ERPET Centru
(Divadlo bratří Formanů, 24.4.2024)
Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu
(Švandovo divadlo, 23.4.2024)
Hádka o umění v divadle Reduta
(Národní divadlo Brno, 22.4.2024)
Dítě v Dlouhé 2024 - vítězové
(Divadlo v Dlouhé, 18.4.2024)
Požár slavného dramatika Schimmelpfenniga se poprvé představí na české scéně, navíc s choreografií někdejší členky Les Ballets de Monte-Carlo
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 17.4.2024)