Zpráva

Sezona 2014/15 v Divadle na Vinohradech
vydáno: 5.9.2014
Novou divadelní sezonu v Divadle na Vinohradech zahájí 6.9. představení To byla moje písnička!, které bude zároveň beneficí výrazné české herečky paní Jany Štěpánkové při příležitosti jejího významného životního jubilea. Jana Štěpánková je dlouholetou členkou vinohradského uměleckého souboru, vytvořila zde více než 30 rolí a její zatím poslední roli Sarity Myrtlové právě v této hře, kterou si příznivci DnV doslova zamilovali.

Jako první premiéra sezony 2014/15 se na jevišti Divadla na Vinohradech představí 12.9.2014 drama velikána chorvatské moderní literatury Miroslava Krleži Rod Glembayů. Na velkolepé slavnosti, pořádané patriarchou rodu Glembayů k výročí rodinného podniku, vybuchuje nashromážděné napětí a dramaticky se odhaluje vše, co mělo zůstat skryto = pokřivené vztahy, dávné historie, nevěry, tragické rodinné příběhy…Autor situoval děj tohoto rodinného a společenského dramatu bezprostředně před začátek první světové války, DnV jej uvádí jako připomínku sta let uplynulých od vypuknutí této války a zároveň jako aktuální analýzu krize rodinných a společenských hodnot. Inscenaci nastudoval Martin Huba, hrají T. Töpfer, D. Havlová, O. Brousek, Z. Vejvodová, M. Finger a další.

V nové zkušebně bude pokračovat volný cyklus malých skvostů české a slovenské dramatiky. 16.10.2014 bude v rámci tohoto cyklu uvedena premiéra nestárnoucí komedie z šedesátých let Hodinový hoteliér. Režisér Ivan Rajmont už naplno zkouší s J. Satoranským a O. Vlachem dvojici dědků pamatujících ještě první republiku a protektorát, kteří pronajímají svůj kutloch mileneckému páru (P. Batěk a M. Frösslová). Autor Pavel Landovský popřál v nahraném vzkazu hercům hodně zdaru při hledání humoru a existencialisty skryté v této hře o schopnosti unést svůj vlastní životní úděl a nečinit za něj odpovědným nikoho jiného. Hru uvedeme v souvislosti s významným životním jubileem jednoho ze služebně nejstarších vinohradských herců Jaroslava Satoranského.

V listopadu pro několik málo repríz divadlo obnoví Čičvákovu inscenaci Frischovy Andorry s vynikajícími hereckými výkony O. Brouska, I. Uhlířové, V. Vydry, S. Postlerové a E. Režnarové.

V témže měsíci bude mít premiéru další inscenace tohoto talentovaného slovenského režiséra. Slavné Shafferovo drama Amadeus láká diváky i inscenátory nejen tajemstvím spojeným s Mozartovou smrtí a rozporem mezi genialitou tohoto skladatele a pilnou průměrností jeho uměleckého soka Salierieho, ale také otevřenou formou zpovědi údajného vraha, kterému Bůh upřel talent. Veleroli Salieriho zkouší J. Dvořák, Mozartovu hudbu živě hraje jeho představitel O. Brousek, dále hrají I. Uhlířová, M. Novotný, L. Veselý, M. Holý, V. Svoboda a další.

V prosinci k premiéře dospěje světově úspěšná hra moderního klasika světové dramatiky Slawomira Mrožka Láska na Krymu. Autor tuto „komickou tragédii“ vytvořil roku 1993 v Mexiku. Po domnělém „konci dějin“, který podle některých (mýlících se) intelektuálů přinesl ve světě rok 1989, jej vedl k napsání těchto tří obrazů zobrazujících prostřednictvím milostné zápletky stav společnosti v roce 1910, 1928 a 1992 „strach o Rusko A. P. Čechova“. V roce 2014 bohužel tato Mrožkova vize zániku lásky v individualistickém sebeprosazování nabývá zvláštní jasnozřivosti... V režii Juraje Deáka hrají I. Řezáč, A. Elsnerová, P. Rychlý, L. Juřičková, V. Jílek, M. Frösslová, M. Dastlík a další. Premiéra 19.12.2014.

V únoru 2015 (6.2.) DnV, poprvé na tomto jevišti, uvede novou inscenaci jednoho z nejslavnějších milostných příběhů všech dob, Shakespearova dramatu Romeo a Julie. Velké činoherní divadlo by se mělo k této hře pravidelně vracet a zprostředkovat vždy novým generacím diváků prožitek silného lidského citu – a starším generacím jej připomenout. Pro inscenaci byl zvolen jedinečný překlad Josefa Topola, bez aktualizací a modernizací v režii Tomáše Töpfera.

Režisér Radovan Lipus, který v DnV režíroval velmi zajímavou inscenaci Dvojitý agent, se na Vinohrady opět vrací, tentokrát nastuduje s vinohradským uměleckým souborem lyrickou hru Fráni Šrámka Plačící satyr. Tato hra vznikla počátkem 20. let 20. století přímo pro vinohradskou scénu, divadlo ji uvedlo v roce 1923 režii K. Čapka, který ji považoval za lepší text než Šrámkův Měsíc nad řekou. Premiéra je plánována na 6.3.2015.

V březnu (19.3.2015) bude mít také premiéru i mimořádný projekt Kdokoli (Jedermann, Everymen), který Divadlo na Vinohradech připraví společně s FOK a Pražskou křižovatkou. V tomto duchovním prostoru (odsvěcený kostel sv. Anny) provede orchestr FOK a soubor DnV omezený počet představení jednoho ze základních děl evropské kultury. Příběh Kohokoli – člověka, kterého na vrcholu života zastihne Smrt s neúprosným požadavkem předložit bilanci svých skutků, se předvádí na různých scénách už od 15. století. Na počátku 20. stol. německý dramatik Hugo von Hofmannsthal adaptoval tuto středověkou moralitu pro cirkusovou podívanou režiséra Reinhardta. Text inspiroval řadu hudebních děl, dvě z nich – Sibeliova svitaMartinovy písně budou provedeny jako součást tohoto mimořádného nastudování. Režie Jaroslava Šiktancová.

Umělecký šéf DnV Juraj Deák nastuduje hru Maxima Gorkého Děti slunce. Tato hra pochází z roku 1905 a spolu s Letními hosty patří k vrcholům Gorkého dramatického cyklu o intelektuálech. Hlavní hrdina Pavel Portasov sedí pohroužen do svých chemických pokusů, přemítá nad zákonitostmi vesmíru a nevidí, že mu nejlepší přítel chodí za ženou. Nebo to vidí a nic s tím neudělá. podobně jako nedokáže domluvit zámečníku Jegorovi, aby nebil vlastní manželku? Do jaké míry je svět těch, kdo touží připravit novou lepší skutečnost, v rozporu s realitou? Vinohradská inscenace nepřehlédne komediální odstíny Gorkého dramatiky ani jeho zálibu ve velkých „love story“. Premiéra 15.5.2014

Posledním novým titulem sezony bude hra Jana Vedrala Kašpar Hauser – dítě Evropy. Historická detektivka vznikla na základě jednoho z nejzáhadnějších a nejvzrušivějších příběhů první poloviny 19. století. Zanedbaný mladík, který se jednoho dne objeví na náměstí v Norimberku, vykazuje všechny známky nedobrovolného pobytu v izolaci. Špatně se pohybuje, vyslovuje jen dvě věty, ale umí se čitelně podepsat... Archetypální příběh o muži, který má jméno, ale nemá minulost. Příběh inspiroval vznik řady uměleckých děl, u nás např. Wassermannův román Kašpar Hauser čili Chabé srdce. DnV nasazuje tuto hru u příležitosti autorova životního jubilea. Inscenaci nastuduje režisérka Natália Deáková.


zdroj zprávy: Zuzana Paulusová