Zpráva
Vivaldi, Verdi či Antonín Dvořák. Také tito velikáni klasické hudby zahrnuli do svého repertoáru církevní báseň Stabat Mater. Oblíbený text nyní zhudebnila skladatelka Valentina Shuklina, ovšem s jasným záměrem pro dramatizaci v podání Tiché Opery. O režii se postaral známý mim Radim Vizváry. Premiéra inscenace, která v sobě snoubí operu s Novým cirkusem, se koná 1. prosince v pražském Paláci Akropolis.
Zcela nové pojednání duchovního kusu je velmi neobvyklé. Autorskou hudbu má na svědomí zkušená Valentina Shuklina. Skládala ji na slavný liturgický text, ovšem pro netradiční komorní obsazení – kvintet sólistů a smyčcový komorní orchestr. „Naše pojetí Stabat Mater je unikátním propojením současnosti s tradicí,“ řekla umělecká šéfka souboru Tichá Opera.
Valentina přišla s nápadem napsat tuto skladbu loni v létě za Radimem Vizváry, který po dobrých zkušenostech propojení opery s pantomimou chtěl do hry vložit také principy Nového cirkusu. „Valentina neskládá hudbu samoúčelně, ale tvoří ji zároveň jako scénickou,“ uvědomuje si režisér řady společných představení a dodává: „Sám text představuje silné emoce a duchovní hodnoty, na které dnešní společnost zapomíná, my se je snažíme umělecky ztvárnit pro současného diváka.“
Hlavním motivem je pro tvůrce ukřižování, které zkoumají z různých úhlů pohledu. Inscenace hledá společnou řeč umělců z rozdílných stylů. Například propojením akustické hudby s elektronickou či využití principů nového cirkusu a fyzického divadla v duchovním dramatu plném lásky, nesmrtelnosti a silné víry. „V kombinaci těchto žánrů vzniká nejvěrohodnější podobnost dramatizace textu. Nejde o prezentaci formy, jen se jí inspirujeme a jdeme po sdělení, které báseň nese,“ uvedl Vizváry.
Diváka má toto pojetí přivést k různým, zdánlivě vzdáleným asociacím, což může obohatit vnímání nejen tohoto díla, ale i zmíněných témat. „Myslím, že to je jedním z úkolu umění, otevírat nové myšlenkové a emoční horizonty a upozorňovat na ně,“ doplnila Shuklina.
Na výsledném díle se podílel také CIRQUEON, který podporuje projekty novocirkusové vlny a podílí se na rozvoji artistických dovedností profesionálů i široké veřejnosti.
Premiéra: 1. 12. 2014 ve 20 hodin, Palác Akropolis, Praha.
Vstupenky: na pokladně Paláce Akropolis za 250 Kč / 150 Kč, nebo v síti Ticketportal.
Hudba, hudební nastudování a dirigentka: Valentina Shuklina
Režie, dramaturgie a choreografie: Radim Vizváry
Scénografie: Lucie Škandíková
Kostýmní výtvarnice: Petra Vlachynská
Lightdesign: Karel Šimek
DJ: Matouš Hekela
Produkce: Jakub Urban
Obsazení:
Performeři: Jonáš Janků Marek Menšík a Ondřej Holba
Zpěv: Irina Rurac, Zuzana Šejtková, Lucie Prokopová, Václav Cíkánek, Ivo Michl
Živý doprovod: Komorní orchestr Tiché Opery
zdroj zprávy: Jakub Urban
Zcela nové pojednání duchovního kusu je velmi neobvyklé. Autorskou hudbu má na svědomí zkušená Valentina Shuklina. Skládala ji na slavný liturgický text, ovšem pro netradiční komorní obsazení – kvintet sólistů a smyčcový komorní orchestr. „Naše pojetí Stabat Mater je unikátním propojením současnosti s tradicí,“ řekla umělecká šéfka souboru Tichá Opera.
Valentina přišla s nápadem napsat tuto skladbu loni v létě za Radimem Vizváry, který po dobrých zkušenostech propojení opery s pantomimou chtěl do hry vložit také principy Nového cirkusu. „Valentina neskládá hudbu samoúčelně, ale tvoří ji zároveň jako scénickou,“ uvědomuje si režisér řady společných představení a dodává: „Sám text představuje silné emoce a duchovní hodnoty, na které dnešní společnost zapomíná, my se je snažíme umělecky ztvárnit pro současného diváka.“
Hlavním motivem je pro tvůrce ukřižování, které zkoumají z různých úhlů pohledu. Inscenace hledá společnou řeč umělců z rozdílných stylů. Například propojením akustické hudby s elektronickou či využití principů nového cirkusu a fyzického divadla v duchovním dramatu plném lásky, nesmrtelnosti a silné víry. „V kombinaci těchto žánrů vzniká nejvěrohodnější podobnost dramatizace textu. Nejde o prezentaci formy, jen se jí inspirujeme a jdeme po sdělení, které báseň nese,“ uvedl Vizváry.
Diváka má toto pojetí přivést k různým, zdánlivě vzdáleným asociacím, což může obohatit vnímání nejen tohoto díla, ale i zmíněných témat. „Myslím, že to je jedním z úkolu umění, otevírat nové myšlenkové a emoční horizonty a upozorňovat na ně,“ doplnila Shuklina.
Na výsledném díle se podílel také CIRQUEON, který podporuje projekty novocirkusové vlny a podílí se na rozvoji artistických dovedností profesionálů i široké veřejnosti.
Premiéra: 1. 12. 2014 ve 20 hodin, Palác Akropolis, Praha.
Vstupenky: na pokladně Paláce Akropolis za 250 Kč / 150 Kč, nebo v síti Ticketportal.
Hudba, hudební nastudování a dirigentka: Valentina Shuklina
Režie, dramaturgie a choreografie: Radim Vizváry
Scénografie: Lucie Škandíková
Kostýmní výtvarnice: Petra Vlachynská
Lightdesign: Karel Šimek
DJ: Matouš Hekela
Produkce: Jakub Urban
Obsazení:
Performeři: Jonáš Janků Marek Menšík a Ondřej Holba
Zpěv: Irina Rurac, Zuzana Šejtková, Lucie Prokopová, Václav Cíkánek, Ivo Michl
Živý doprovod: Komorní orchestr Tiché Opery
zdroj zprávy: Jakub Urban
Další zprávy
Festival ARENA 2024: Divadlo bratří Formanů přichystalo pořádnej „cirkus“ v ERPET Centru
(Divadlo bratří Formanů, 24.4.2024)
Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu
(Švandovo divadlo, 23.4.2024)
Hádka o umění v divadle Reduta
(Národní divadlo Brno, 22.4.2024)
Dítě v Dlouhé 2024 - vítězové
(Divadlo v Dlouhé, 18.4.2024)