Zpráva

Třináctá sezona Divadla Letí přinese tři premiéry současných her
vydáno: 19.9.2017
Trump, Brexit, Erdoğan, Putin, Orbán, Zeman, Babiš, každý den nové zprávy o teroristických útocích a do toho na jihu Evropy ožívá supervulkán, který kdysi vyhubil neandertálce. Možná tohle ještě není apokalypsa? Člověk ale hledá prostředky, jak tomu všemu porozumět, a divadlo je jednou z cest. Ve VILE na Štvanici chystá v nové sezoně Divadlo LETÍ hned tři premiéry českých a zahraničních her, novou mezinárodní spolupráci a mnoho dalšího, a to i přesto, že je nuceno hospodařit s nižší finanční podporou, než tomu bylo v předchozích letech.

V listopadu představí LETÍ ve VILE Štvanice první premiéru. Bude jí horká novinka Maria von Mayenburga Bang, která měla světovou premiéru teprve v červnu v berlínské Schaubühne. „Mayenburg označuje tuhle hru za svou ‚alergickou reakci‘ na to, co se v Evropě a ve světě děje – na tendenci společnosti volit si do svého čela machistické lídry, kteří aplikují velice jednoduchá řešení na velice komplikované problémy. Tuhle alergii s Mayenburgem sdílíme a navíc nás baví, jakým, pro sebe typickým, krutě komediálním způsobem autor aplikuje antihistaminika,“ říká o chystané inscenaci dramaturgyně Marie Špalová.

Režie hry, k jejímuž napsání byly impulzem kromě jiného také výsledky amerických prezidentských voleb, se ujme úspěšný slovenský režisér a spoluzakladatel Divadla LETÍ, Marián Amsler. V hlavních rolích se představí Tomáš Kobr, Jiří Böhm, Beáta Kaňoková a další.

V lednu rozšíří pestrou dramaturgii divadla nejnovější hra ikony britské dramatiky Caryl Churchillové Escaped Alone - Čaj a apokalypsa. V experimentálním textu pro čtyři starší dámy se v režii umělecké vedoucí Divadla LETÍ, Martiny Schlegelové, objeví čtyři výrazné herecké osobnosti - Eva Holubová, Zuzana Kronerová, Zoja Oubramová a Eva Salzmannová.

Poslední premiérou bude na jaře roku 2018 text vzniklý v rezidenci a napsaný přímo na objednávku divadla. V současné době na něm pracuje herec a dramatik, vítěz kategorie Talent roku Cen divadelní kritiky Tomáš Dianiška. Jeho hru Den závislosti na motivy života Philipa K. Dicka, spisovatele groteskní sci-fi literatury, která inspirovala filmy jako 12 opic, Blade Runner, Matrix, či Věčný svit neposkvrněné mysli, uvede LETÍ v režii Jana Holce.

Divadlo LETÍ, jehož cílem je podpora současné dramatiky, se také nově stalo součástí prestižní mezinárodní divadelní sítě Fabulamundi, která sdružuje divadla uvádějící současnou dramatiku a ve které je LETÍ jediným zástupcem České republiky. Momentálně se připravuje nový reprezentativní katalog současných her ze všech šestnácti zapojených zemí, který bude sloužit jako zdroj textů pro všechna zúčastněná divadla po další čtyři roky. V rámci následujících čtyř let proběhne řada setkání dramaturgů a producentů z těchto zemí s vybranými dramatiky a následovat bude řada produkcí jejich her v zahraničí. Projekt pak vyvrcholí v září 2020 velkým festivalem současné evropské dramatiky.

Divadlo LETÍ bude pokračovat také v uvádění svých starších inscenací, s inscenací Olga (Horrory z Hrádečku) dokončí LETÍ na podzim svou tour po tuzemských festivalech. Po Olomouci, Brně, Zlíně, Ostravě a Hradci Králové, tak budou moci vidět Olgu i diváci v Plzni, Mostě nebo Českém Těšíně. LETÍ bude vedle pravidelné dramaturgie pokračovat také v projektech, jež umožňují poukazovat na nejnovější trendy v současné dramatice, ať už je to cyklus scénických skic 8@8, rezidenční program nebo udílení Ceny Marka Ravenhilla.

Úspěšnou sezonu bilancuje a plány do budoucna přibližuje Martina Schlegelová: „Divadlo LETÍ má za sebou jednoznačně nejúspěšnější sezonu ve své historii. Nejde jen o všechny nominace a ceny, které posbírala naše inscenace Olga (Horrory z Hrádečku), ale zejména o to, že máme ve VILE už dva roky beznadějně vyprodáno, a to na všechny naše inscenace. Lístky na některá představení zmizí během deseti minut po zahájení předprodeje. Kromě toho jsme letos spolu s partnery z dalších evropských divadel, která se věnují současné dramatice, získali čtyřletý grant z Evropské unie. V rámci této sítě Fabulamundi chystáme naprosto unikátní rezidence pro české i zahraniční autory.“

„Tím víc nás mrzí, že po tak úspěšné sezoně nám náš hlavní mecenáš, hlavní město Praha, de facto snížil podporu. Grantová komise se vyjádřila, že už nebude podporovat jednoleté žádosti na speciální projekty, pokud má žadatel od Prahy víceletý grant. To je v pořádku. Jenže tím, že jsme přišli o tyto peníze a náš víceletý grant poprvé v historii divadla nebyl navýšen, ačkoli jsme o to žádali, hospodaříme teď s menšími prostředky než před čtyřmi lety. Je to svízelné, protože divadlo se snaží chovat společensky odpovědně a například se snaží své pravidelné spolupracovníky převést do zaměstnaneckého poměru a odvádí za ně všechny odvody, což v podmínkách nezávislého divadla nebývá obvyklé,“ dodává finanční manažerka souboru Pavla Klouzalová.

zdroj zprávy: Karolína Macáková