Počet komentářů: 0
Nový komentář

Zpráva z...
A studio Rubín

V nadcházející sezoně si Rubín připomene padesáté výročí vzniku
[13.9.2017]
A studio Rubín vstupuje do jubilejní sezony. V květnu příštího roku to bude půl století od jeho vůbec prvního divadelního představení. Zároveň se sezona 2017/2018 odehraje ve znamení postupné proměny spojené s příchodem Dagmar Radové, která převezme umělecké vedení divadla.

Začalo to přeměnou sklepu na divadelní sál v domě U Tří korun, kterou na podzim roku 1967 inicioval herec a režisér Radim Vašinka. Ten se stal zároveň autorem prvního odehraného představení a odstartoval s Divadlem Orfeus bohatou a nevšední dráhu této komorní scény v srdci Prahy. Od té doby Rubínem prošla řada výrazných osobností české divadelní kultury, jako například režisér Zdeněk Potužil, recitátor Miroslav Kovařík, hudebník Miki Jelínek a vedle nich i herci jako Ondřej Pavelka, Eva Salzmannová či Alena Štréblová. Výraznou stopu zde zanechalo poslední umělecké vedení dramatika Petra Kolečka s generačně spřízněnými režiséry Danielem Špinarem a Janem Fričem, kteří do Rubínu vstoupili v roce 2008. Během jejich působení vzniklo několik oceňovaných a kultovních inscenací jako Kauza Salome anebo trilogie House of Love. Přestože se Rubín v průběhu své existence vydával různými směry, společným jmenovatelem byla a nadále zůstává podpora vzniku nových divadelních textů a autorských inscenací.

Divadlo v jemnějších rukou
Zároveň s jubileem čeká Rubín nové umělecké vedení, které bylo dočasně zastoupeno uměleckou radou složenou z herce a dlouholetého patrona Rubínu Ondřeje Pavelky, režiséra Jana Friče a Kryštofa Koláčka. Ty vystřídá dramaturgyně Dagmar Radová, která přichází z brněnského HaDivadla a nastupuje do Rubínu jako nová umělecká vedoucí. „Smyslem umělecké rady bylo najít nové umělecké vedení. Po dlouhé rozvaze a hledání jsme nakonec oslovili Dagmar Radovou, která je pro nás zárukou nasměrování A studia Rubín k modernímu činohernímu divadlu pro náročnějšího diváka. Její umělecký plán je smělý a představuje novou sílu, která je po téměř desetiletém období předchozího vedení žádoucí,“ komentuje rozhodnutí rady Jan Frič. Svou koncepci Dagmar Radová zakládá na dlouhodobém programu podpory začínajících dramatiků a na angažované dramaturgii zabývající se intimními tématy, zasazovanými do širšího společenského kontextu.

Čtyři výrazné režijní osobnosti, čtyři premiéry
Dramaturgický plán nadcházející sezony je mezitím dílem zmíněného triumvirátu. I proto výraznější avizované změny, spjaté s novým uměleckým směřováním, bude možné v Rubínu sledovat teprve od začátku příští sezony. V této sezoně Rubín hostí čtyři nezaměnitelné režijní osobnosti a uvádí čtyři premiéry.

První premiérou, která proběhne už 19. září, je inscenace v Česku dosud neuvedeného textu britského dramatika Mikea Bartletta Game. Režisér Jiří Pokorný slibuje syrovou voyeristickou hru na pomezí reality show a počítačové střílečky se silným společensko-kritickým apelem. V prosinci následuje premiéra autorské inscenace jednoho z nejosobitějších divadelníků mladé generace, dokumentaristy a režiséra Jana Kačeny, která se má volně inspirovat Stepním vlkem Hermanna Hesseho. V hlavní roli se představí Saša Rašilov. V novém roce do Rubínu vstoupí filmový režisér Robert Sedláček, který bude inscenovat nově vznikající text Karla Steigerwalda. Inscenace má reflektovat sto let samostatného českého státu a konfrontovat ji s nastalou politickou situací po nadcházejících dvojích volbách.

Po celou dobu jubilejní sezony budou probíhat malé události vztahující se k padesátému výročí, a to v podobě různých vystoupení hostů a překvapení pro diváky. V květnu oslavy vyvrcholí večerem složeným z několika performativních akcí, jejichž leitmotivem jsou vrstvy paměti a vzájemné prostupování jednotlivých uměleckých etap v historii Rubínu. Na závěr sezony se do A studia Rubín po osmi letech vrátí režisér Jan Nebeský, který se svým nezaměnitelným autorsko-režijním přístupem vypořádá s dramatickou klasikou. Jaká to bude tentokrát, to je zatím jedno z narozeninových překvapení.

Dagmar Radová (1987)
Narodila se na úpatí Krušných hor, v Klášterci nad Ohří. Vystudovala divadelní dramaturgii na JAMU v Brně. V rámci studia absolvovala stáž na Theaterakademie Hamburg. Během studia začala spolupracovat s režisérem Ivanem Burajem. V tomto tandemu vytvořila pro brněnské HaDivadlo autorské inscenace Kreatury a Zámek (záře integrace). V roce 2013 nastoupila jako dramaturgyně činohry Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. S Ivanem Burajem a Markem Pivovarem zde uvedli autorskou inscenaci Odsun!!!, která se věnovala tématu vyhnání německého obyvatelstva po druhé světové válce nahlíženého ze současné perspektivy. Pro performerku Nelu Husták Kornetovou napsala divadelní text My Own Private Picture, který se věnoval vlivu mediálních obrazů na nejintimnější touhy. Dva roky působila jako dramaturgyně HaDivadla pod umělecký vedením Ivana Buraje a podílela se tak na inscenacích Paní Bovaryová, Strýček Váňa nebo Směšná temnota. Účastnila se překladatelského semináře v rámci festivalu současné dramatiky Stücke 2017 v německém Mülheimu. A studio Rubín vede od začátku sezony 2017/18.

zdroj zprávy: Barbora Kunstovná



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.