Počet komentářů: 0
Nový komentář

Zpráva z...
Pomezí

V okolí pražské Palmovky se chystá unikátní audiowalk
[30.9.2019]
Kateřina Součková, která je jednou z vůdčích osobností oblíbeného spolku Pomezí, připravila na podzim letošního roku nový formát diváckého zážitku. Napsala, natočila a zrežírovala totiž tzv. audiowalk, který je v českém prostředí zatím vcelku ojedinělým formátem. Audioprocházku Nad městem, kterou v současné době dokončuje, bude možné absolvovat v okolí pražské Palmovky již od 9. října.

Startovat bude z tamního autobusového nádraží, ze zastávky autobusu 140, a návštěvníky provede málo známými zákoutími pražské Libně.

Dramaturgyně a spoluzakladatelka Pomezí Kateřina Součková se pustila do vlastního projektu, který vzniká v koprodukci se spolkem Pomezí. Audiowalk bude formou, v níž ho autorka pojala, v Čechách první svého druhu – lépe známý je například v německojazyčném a anglofonním prostředí. Spočívá v tom, že si každý divák po zakoupení vstupenky stáhne do vlastního chytrého telefonu speciální aplikaci. Díky ní a sluchátkům se pak bude moci pohybovat po vymezené lokalitě procházky a sledovat dějovou linku, pro níž okolní prostředí vytváří přirozenou scénografii. Audiowalk funguje na principu zvukového průvodce, v němž se posluchač řídí pouze hlasem ze sluchátek. Hlas je vypravěčem a současně naviguje posluchače předem určenou trasou. Ten doplňují desítky a stovky autentických zvuků, které autorka natočila přímo v místě konání.

„Když začneme věnovat pozornost každodenní realitě kolem nás, začíná rázem získávat úplně nový význam. Při chůzi se naše myšlenky točí kolem podnětů z okolního prostředí a zatahují je do našeho vnitřního monologu. Z věcí kolem se tak stává jakási scénografie našeho stavu mysli. Můžeme v nich zahlédnout stopy toho, co tajně hledáme, odpovědi na otázky nebo záblesky našeho vlastního odrazu. Toto zcizení i podtržení prostředí, které nás obklopuje, pro mě právě forma audiowalku dokáže postihnout velmi zajímavě,“ říká o připravovaném projektu Nad městem jeho autorka Kateřina Součková. Důležité je podle ní i to, aby si návštěvníci užili audiowalk pokud možno o samotě, případně si dali rozestup, rozhodnou-li se zážitek absolvovat s doprovodem.

Audiowalk Nad městem nemá za cíl představit lokalitu, ve které se odehrává, spíše se snaží hledat odpovědi na to, jakým způsobem skládáme nesouvisející útržky toho, co vidíme a slyšíme, do jednoho obrazu.

Nad městem
Stojím na zastávce autobusu 140.
Přesně uprostřed mezi eskalátorem a opuštěným kioskem.
Rozhlížím se po lidech, co tu se mnou čekají.
Taky jim v hlavě šeptá nějaký jejich vlastní hlas.
Všichni by odsud chtěli pryč do nějakého jiného, hezčího příběhu.


V audiowalku Nad městem procházíte kolem díry ve skle zacpané novinami. Dál kolem plechové ohrady, za níž vykukuje okýnko křivé zelené budky. Myšlenky se při chůzi zachytávají o zábradlí i o přechod a nenápadně se pokoušejí spojit do jednoho příběhu. Jdete asi hodinu, až se ocitnete v úplně neznámých souřadnicích. Na odlehlém místě, které se vznáší vysoko nad městem. Tam, kde se obraz a zvuk rozklíží, jako by nikdy nepatřily k sobě.

Jakým způsobem skládá naše mysl dohromady nesouvislé útržky z okolí tak, aby si z nich vytvořila celistvý obraz? A přemýšlíme při chůzi jinak, než když sedíme? Těmito otázkami je podnícen projekt Nad městem, který vznikl na základě výzkumných nahrávek z dané lokality.

Scénář, režie a zvukový design: Kateřina Součková
Hlas: Kateřina Císařová
Hlas zkušební nahrávky: Vojtěch Bartoš
Dramaturgie: Lenka Veverková
Zvuk: Matouš Sýs, Václav Šafka
Klavír: Bára Zmeková
Grafický design: Barbora Haplová
Vývoj aplikace: Martin Kopeček
Produkce: Karolína Pepelanov
Web: David Kolda
Premiéra 9. 10. 2019 v Praze – Libni
Více informací a rezervace vstupenek: Karolína Pepelanov karolina@audiowalk.cz +420 728 890 516
nadmestem.pomezi.com
Audiowalk je možné absolvovat denně, ale počet vstupenek na daný den je vždy omezen. Slavnostní spuštění aplikace a předprodeje vstupenek začne 9. října.


zdroj zprávy: Karolína Pepelanov



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.