Zpráva

Setkání/Encounter
Vyvrcholil 29. ročník mezinárodního festivalu divadelních škol Setkání/Encounter 2019
vydáno: 7.4.2019
Tradičním slavnostním večerem včera v brněnském Divadle Husa na provázku vyvrcholil mezinárodní festival divadelních škol Setkání/Encounter 2019. Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně jedinečnou přehlídku pořádala už po devětadvacáté. Letos se do Brna sjeli mladí herci a jejich pedagogové z jedenácti uměleckých akademií z Polska, Německa, Rakouska, Chorvatska, Bulharska, Ruska, Lotyšska či Filipín a navíc tradiční účastníci tedy pražská DAMU a bratislavská VŠMU.

Předávání festivalových sošek Marta zajímavým počinům festivalu trvalo půldruhé hodiny, odehrálo se výhradně v angličtině a stvrdilo skutečně mezinárodní rozměr akce.
„Měli jsme zde sousedy ze všech našich okolních států, ale také sousedy třeba z ruské Jaroslavle či z Filipín. Sousedství totiž není vymezeno jen geograficky,“ komentoval jedno z poslání akce při závěrečném ceremoniálu ředitel této nesoutěžní přehlídky Michal Zetel. Také z úst studentských i profesionálních porotců opakovaně zaznělo, že právě ono setkávání se mladých divadelních profesionálů z celého světa, navazování profesních i přátelských vztahů je velkou devízou originální přehlídky.
Rektor JAMU Petr Oslzlý na pódiu připomněl, že v umění žádná soutěž neexistuje, přesto odborná porota ve spolupráci s tou studentskou označila některé zajímavé festivalové výkony a počiny.
„Oceňovali jsme tentokrát čistě zajímavé individuální počiny,“ zdůraznil předseda odborné poroty Paul Bourne, který jinak učí na The University of Cambridge a v moskevském Mejercholdově Centru.

Téma letošního festivalového ročníku znělo: "Setkání léčí", což zachytil také vizuál festivalu. V tomto duchu také verdikty porotců doprovázely na jevišti divadla mladí herci převlečení za rozverné pilulky.

Při včerejší slavnostní zakončení bylo nakonec rozdáno celkem šest ocenění. V kategorii Mužský herecký výkon si odvezl z Brna cenu Marta slovenský student Peter Martinček z bratislavské VŠMU. Porotcům se líbil je výkon v hlavní roli inscenace Accordance!. Mezi herečkami porotci zase vyzdvihnuli pravdivý, citlivý a tajnosnubný výkon, který v inscenaci My anxiety pax a weapon nabídla polská studentka Maja Wolska z krakowské akademie. Martu za herečku, která ve stejný večer už hrála právě v Krakowě, převzali její spolužáci.
Ocenění Marta získala také scénografie k lotyšské autorské inscenaci Disappearing Future, jak ji navrhla Pamela Butane. „Získala ji za imaginativní tvorbu různorodých scénických konceptů včetně podrobné a funkční scény, rekvizit a loutek,“ komentovala toto rozhodnutí litevská členka studentské poroty Vaiva Martišauskaitė.
Čtvrtá Marta putovala za dvojicí muzikantů z rakouského Grazu a to za scénickou hudbu k inscenaci Romulus Veliký. Paul ÖlingerAndre Menrath jmenovanou produkci živě doprovodili a porotci ocenili, že toto duo vytvořilo a odehrálo soudržný, koordinovaný a integrovaný hudební doprovod, který byl srdcem silného, odvážného a ansámblového výkonu.
Kompletní osmičlenná porota pak společně udělila festivalový Swag filipínské herečce Uzziel Delamide za hlavní roli v inscenaci Oedipus.
Jako poslední na festivalu vystoupil ředitel Michal Zetel, který své ocenění udělil režijnímu tandemu Petr ErbesBoris Jedinák za jejich autorskou inscenaci Prodané nevěsty z pražské DAMU, v níž mapovali cestu českého herce napříč historií. Zetel uznale ocenil jejich mimořádně originální a sebeironickou brutalitu reflektující českou národní historii a také jejich nápaditou dekonstrukci operního pokladu českého národa.

zdroj zprávy: Luboš Mareček