Z tiskových konferencí

Hudební divadlo Karlín uvede činohru
vydáno: 2.5.2011
Hudební divadlo Karlín uvede na svém jevišti, kde je doma obvykle muzikál a opereta, pod režijním vedením Jany Kališové českou premiéru hry Communicating Doors (Včera Tě zabiju!) anglického dramatika Alana Ayckbourna. Neobvyklé spojení Hudební divadlo Karlín a činohra? Taková informace jistě je překvapivá. Když jsme se dověděli pohnutky a ideu takového kroku, zas tak zvláštní tato zpráva nám už nepřišla. Posuďte sami...

Egon Kulhánek
Jana Kališová, Tomáš Matějovský, Egon Kulhánek, Adam Novák, vzadu Filip Blažek, Martin Sobotka, Václav Vydra, Veronika Freimanová, Ilona Svobodová, Jana Bernášková, Nela Boudová


Ředitel Hudebního divadla Karlín Egon Kulhánek hned v úvodu zdůraznil, že doménou HDK i nadále zůstává muzikál a opereta, nehodlá konkurovat zavedeným činoherním domům. „Je to z naší strany experiment. Už nějaký čas přemýšlíme, jak naše krásné divadlo využít i ve dnech, kdy nehrajeme. Udělat něco, k čemu nebudeme potřebovat početný orchestr nebo řadu lidí v company. Logicky volba padla na činohru.“

S myšlenkou na uvedení Ayckbournovy hry Communicating Doors přišli producent a překladatel Adam Novák a Tomáš Matějovský, kterého známe především jako tiskového mluvčího HDK. Cílem je otevřít linii činoherních představení v HDK, a vytvořit tak novou tradici.

„Jsem velice rád, že vedení karlínského divadla na tento nápad přistoupilo, už jen proto, že tento stánek znám dokonale. Oslovil jsem Adama Nováka, ten přišel s návrhem na uvedení hry uznávaného a úspěšného anglického dramatika Alana Ayckbourna. Některé jeho hry jsou bezpochyby sázkou na jistotu, ale otázkou do poslední chvíle pro nás zůstane, jak činohru v muzikálovém divadle přijmou diváci,“ říká Tomáš Matějovský.

Všichni věří, že ano, protože jde o komedii s prvky napětí, která má docela neobvyklý námět. Jak je u Alana Ayckbourna časté, i zde hrají na jevišti významnou roli četné dveře, kterými jednotlivé postavy v přesně načasovaných momentech přicházejí, odcházejí, míjejí se a někdy se i srazí. Tentokrát jedny z těch dveří mají výsadní postavení – přímo hlavní roli. Tyto dveře fungují jako stroj času. Jak již název napovídá, jde v této napínavé komedii o životy některých protagonistů. A v situaci, kdy je třeba zabránit vraždě, může být i včera pozdě. V tomto rámci dojde na souboj tří žen s šíleným vrahem...

Veronika Freimanová, Ilona Svobodová
Veronika Freimanová, Ilona Svobodová


Adam Novák přiblížil, jak se k titulu vlastně dostal: „Vždycky jsem se snažil hledat hry, které u nás dosud nebyly uvedeny. Viděl jsem v zahraničí řadu her Alana Ayckbourna, schválně jsem pátral po takové, kterou naši diváci neznají. Hra Communicating Doors mezi ně patří, a tak jsem ji před časem přeložil. Jenom český ekvivalent názvu „Spojovací dveře“ se mi nezdál zrovna vhodný. Až náhodou text překladu objevil v agentuře Dilia režisér Juraj Herz a ten pak přišel s nápadem na český název „Včera Tě zabiju!“, který nám postoupil.“

HDK má kapacitu 921 míst, což je pro činohru kapacita obrovská, navíc balkony jsou dost daleko... „Proto jsme se rozhodli, že pro toto představení budeme obsazovat pouze přízemí, což je cca 460 míst, aby herci mohli hrát divadlo a nedělali dálkové vysílání,“ směje se Egon Kulhánek.

„I pro mě to bude něco nového,“ říká režisérka Jana Kališová, „navíc s alternacemi každé role v činohře jsem se dosud nesetkala. Je to však experiment především v tom, že budeme zkoušet činohru v opravdu velkém divadle, uvidíme, jestli herci zvládnout prostor umluvit. Máme před sebou velmi zajímavý text, napínavý a humorný, najdeme v něm prvky thrilleru či sci-fi. Tato hra vyloženě předpokládá závislost na scénografickém řešení, které bude muset umět elegantně a jednoduše vymyslet proměny pokoje v čase.“

„Ačkoli proti zde hraným velkým muzikálům předpokládám komornější řešení scény, stále je to pro scénografa zajímavý úkol. Ano, budeme se snažit kouzlit, aby divák nekoukal na strnulé kulisy,“ naznačuje uznávaný scénograf Martin Černý.

Autorka kostýmů Jana Zbořilová má úlohu, jak sama uvádí, jednodušší: „U kostýmů nebude tak těžké, jak pojmout a odlišit roky 1974, 1994, 2014, v nichž se děj odehrává. Důraz dám na zábavnost, ale nesmí se zapomenout, že hra je také téměř horor.“

Jana Kališová
Jana Zbořilová, Jana Kališová, Tomáš Matějovský,
vzadu Ilona Svobodová, Jana Bernášková, Nela Boudová, Marek Vašut, Miroslav Vladyka


Řeč se pak stočila k akustice velkého karlínského divadla. Egon Kulhánek k této otázce říká: „Když před několika lety probíhala kompletní rekonstrukce Hudebního divadla Karlín, akustika byla logicky vyvíjena a dimenzována pro potřebu hudebního divadla. Nějaké předběžné testy jsme nyní již dělali a po nich věříme tomu, že je možné zde uhrát činoherní inscenaci bez mikroportů. Rozhodující samozřejmě budou generálky, neboť je jasné, že zvuk se nese jinak při prázdném hledišti a jinak při zaplněném. Možná to bude ještě oříšek.“

„My se toho nebojíme, diváci nás uslyší,“ prohlásil Václav Vydra a dodal: „Srovnám-li akustiku Divadla na Vinohradech a Hudebního divadla Karlín, tak mnohem lepší akustika je podle mého názoru tady.“

Jana Bernášková, Nela Boudová, Marek Vašut
Jana Bernášková, Nela Boudová, Marek Vašut


Česká premiéra hry Včera Tě zabiju! je v Hudebním divadle Karlín naplánována na začátek listopadu tohoto roku. K práci se sejdou herci Nela Boudová, Miroslava Pleštilová, Jana Bernášková, Alžběta Stanková, Veronika Freimanová, Ilona Svobodová, Václav Vydra, Miroslav Vladyka, Marek Vašut, Filip Blažek, Mojmír Maděrič a Martin Sobotka. Vstupenky tedy budou prodávány pouze na místa v přízemí, a to v cenách 490 a 390 Kč.

-mys-