Blog redakce i-divadla

Další Webberův muzikál uvedený v Plzni
vydáno: 17.2.2022, Iva Bryndová

Muzikál Andrew Lloyd Webbera (hudba), Dona BlackaChristophera Hamptona (libreto a texty písní) Sunset Boulevard vstoupil na plzeňské Nové scéně na česká divadelní prkna teprve podruhé od své světové premiéry v roce 1993. Po Kočkách, Josefovi a jeho úžasném pestrobarevném pláštiEvitě se jedná již o čtvrtý muzikál legendárního skladatele, který se v Plzni představil a navázal tak na mnohá další světová díla, jež tamní muzikálový soubor uvedl. Inscenace v režii Lumíra Olšovského a hudebním nastudování Kryštofa Marka si zde premiéru odbyla 4.12.2021.

Muzikál podle stejnojmenného filmu noir Billyho Wildera se vrací podobně jako další slavný světový muzikál Zpívání v dešti k období konce němého a počátku zvukového filmu, k období, které ukončilo kariéru mnoha hvězd němého filmu. Hlavní hrdinka muzikálu, Norma Desmond, patří právě k nim. Herečka, někdejší hvězda němého filmu, jejíž doba slávy už minula, v éře zvukového filmu své místo na výsluní již není schopná najít, ale současně bez slávy a filmového pozlátka nedokáže žít a nedokáže si připustit realitu - stále touží po oslnivém comebacku a neochvějně jej očekává. Její osud se hned na začátku spojuje s osudem zatím nijak úspěšného scénáristy, který do jejího domu prchá před pronásledováním věřitelů a zůstává.

Bohatá a efektní scéna Lucie Loosové, která na jevišti Nové scény vytváří vilu Normy Desmond i filmové ateliéry, i kostýmy Andrey Pavlovičové přenášejí dění efektně do Hollywoodu třicátých let. Company sice v nijak oslnivé choreografii, ale velmi uvěřitelně vytváří hektické prostředí filmového světa. Podařilo se i hudební nastudování Kryštofa Marka.

V roli Normy Desmond se představuje Stanislava Topinková Fořtová, scénáristu Joea Gillise ztvárnil Pavel Režný. Oba podávají po pěvecké stránce výborné výkony, stejně jako Charlotte Režná v roli Betty Schaeferové, která nejprve pohřbívá jeden ze scénáristických pokusů Joea, aby s ním následně začala pracovat na nové verzi jeho dřívějšího scénáře a mohla tak dát vzniknout jejich románku vedoucímu k dramatickému finále. Zejména obě dámy pak podávají i výborné herecké výkony. V této poloze za nimi bohužel Pavel Režný v roli Joea poněkud zaostává. A společně s ním i celá inscenace, která pak, pokud jde o vývoj příběhu, nefunguje tak, jak by měla.
Ve vztahu mezi Normou a Joem, jejím scénáristou, od počátku nejsou příliš jasně uvěřitelné motivace, záměry a pocity těchto postav. Samotné libreto sice minimálně jako vysvětlení motivací částečně funguje - je jasné, proč se Joe skrývá v Normině domě: aby unikl dluhům a věřitelům; je zřejmé, proč si jej Norma ve svém domě nechává: touží po comebacku a úspěchu svého scénáře. Texty písní (zejména titulní Sunset Boulevard na začátku druhé poloviny) pak osvětlují, proč Joe zůstal: pro vlastní prospěch, pohodlný život a ono pozlátko. Ovšem na věrohodnosti vývoje ani ty bohužel příliš nedávají - co se objevuje v textech, se nepřenáší do hereckého projevu a tedy ani do diváckého prožitku. Proč Norma vůbec stála o to, aby Joe zůstal, když scénář dokončili; kde a jak vznikl její vztah - láska či posedlost - k Joeovi, který se tak tragicky vyvinul; proč on se nikdy neodhodlal odejít, ačkoli měl možnost; proč se k ní vrátil a proč neodešel minimálně ve chvíli, kdy se sám dozvěděl pravdu o jejich scénáři - vyjasnění ničeho z toho se nedostává. Divák si vysvětlení domýšlí, z hereckého projevu  představitelů to však jasně patrné není. Zda je Joe pouze prospěchář, který si užívá v jejím bohatství, či zda k Normě nějaký cit přeci jen chová, inscenace divákům neosvětluje.
Vývoj vztahu Joea a Betty proti tomu představuje naprostý opak - v tom funguje a je naprosto jasné a pochopitelné od začátku až do konce všechno.
Závěr - rozhodně dramatický - však kvůli výše uvedenému zdaleka nevyznívá tak, jak by mohl a měl.  

Je to škoda, protože na inscenaci se po "technické" stránce - ať už jde o výpravu, hudební nastudování, či výkony celé company - jasně projevuje, že plzeňský muzikálový soubor umí velmi dobře inscenovat světový muzikál, na základě předchozích uvedených děl je možné snadno říct, že i hlavní představitelé rolí v Sunset Boulevardu "umí". Oba mají na svém kontě hlavní role, v nichž předvedli vynikající výkony. A Sunset Boulevard patří mezi kousky, které si místo na světové muzikálové scéně po právu našly. V Plzni mu bohužel k dokonalosti něco chybí. 


Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.

Další články tohoto redaktora na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.