Recenze Hamlet on the Road Aleksandry Haberny
vydáno: 2.9.2022, Divadlo Radost

Recenze "Hamlet on the Road" Aleksandry Haberny
Naše inscenace Hamlet on the Road si z Gdaňku odvezl nejen výjimečné ocenění od Polské Shakespearovské asociace "Prosper's Book", které bylo uděleno vůbec poprvé, ale i spoustu pochvalných recenzí.

Aleksandra Haberny
Zbytek je smích

Hamlet on the Road, rež. Joanna Zdrada, Divadlo Radost, Česká republika

Hamlet, jakožto jedna z nejpopulárnějších Shakespearových her a, troufám si říct, jedna z nejpopulárnějších her všech dob, vyjádřil některé z nejvýznamnějších archetypů a schémat ve světě kultury. Každý si pamatuje tragédii extrémně konfliktního dánského prince. Hamlet divadla Radost však svým způsobem nechává velké dilema za sebou a bere diváky na svižnou, událostmi nabitou cestu plnou hudby, černého humoru a překvapení. Koneckonců ne v každé adaptaci této hry se Hamlet ptá Polonia, zda chce, aby mu u hrobu zapálil svíčku. Představení sleduje dění kočovného divadla složeného z herců a loutkářů, které vede sám Horacio, neboť, jak víme, je to právě on, kdo má Hamletův příběh vyprávět. Herci se snaží Hamleta odehrát i přes různé nepříjemnosti - statečně se vypořádávají se ztracenými kolegy, mrtvými ptáky i neuvařenou večeří. V jejich voze se příběh, který se snaží zahrát, prolíná s jejich životy. Soubor doprovází hrobník, který vede soupis mrtvých a občas hraje na trubku. Krátké party trubky jsou jen malou částí hudební stránky Hamleta on the Road. Všechny slavné monology, které jsme pravděpodobně viděli v tisíci různých provedeních, jsou krásně zazpívány a doprovázeny herci živě na jevišti. A když už jsou divákovy uši obdařeny, nezůstávají ani našim očím nic dlužno - herci nepoužívají pouze loutky, ale také tančí a přidávají pro tehdejší dobu typické cirkusové a kabaretní prvky. Scénografie je nesmírně detailní, funkční a strhující; stylizovaná dobově přesně tak, aby odpovídala estetice kočovného divadla. Kreativně jsou využity i rekvizity - v jednom okamžiku se Yorickovy kosti stanou nástroji v jedné z písní. Tuto divadelní hru nemůžete jen tak přejít, aniž byste se na ni podívali důkladněji. Protože vše - od scénografie, rekvizit a kostýmů až po herecké výkony, pohyb a písně - je fenomenálně vyvážené a soubor vynikajícím způsobem hraje každou minutu. Emoce a vášeň jsou cítit z každého pohybu, každého akordu a každého zvuku. Představení čerpá z různých žánrů a obsahuje velké množství drsného, absurdního humoru, který dokonale zapadá do aury představení a poskytuje divákům nový pohled na příběh. Přidaný humor však neznamená, že by příběh byl fetišizován až k hlouposti a směšnosti - zachovává jeho význam a obraznost, jen je podává jinak. Na Hamletovi Joanny Zdrady je nesmírně okouzlující jeho úžasná sebeironie a upřímnost. Neměla jsem pocit, že by se představení snažilo diváky obelhat nebo jim podsouvat nějaké nové, falešně hluboké metafory a symboly. Působilo tak přirozeně a upřímně, že se ani nemuselo snažit diváky kupovat - mělo je od prvního okamžiku. Představení diváky naprosto strhlo, a to z dobrého důvodu - bylo úžasné vidět, jak si konečně někdo pohrává s původním textem, přičemž zůstává historicky přesný a zachovává a předává všechny archetypy, které si pamatujeme, ale v jiném, skvělém stylu. Neukradl přitom nic z Hamleta, kterého všichni známe a zbožňujeme, ale dodal mu úžasnou rozmanitost a svěžest.