Recenze
Znásliněné příbramské Jezinky zachránily herecké výkony
vydáno: 0.0.0000, psáno z představení: 0.0.0000, Miroslav Král
Divadlo A. Dvořáka Příbram zakončilo svou divadelní sezonu premiérou nestárnoucí Kesselringovy komedie Jezinky bezinky z roku 1942 v úpravě a režii hostujícího Otakara Koska, který se v minulosti příbramskému publiku již několikrát úspěšně představil. Tentokráte jeho hostování dopadlo přinejmenším rozpačitě.
Hlavními kameny úrazu zmiňované inscenace jsou režisérova „úprava“ textu a nevymezení žánru, z čehož vyplývají i veškeré další problémy. Jezinky bezinky jsou bravurně napsanou (a přeloženou) bláznivě morbidní pohádkou pro dospělé, parodií na hrůzostrašné horory a dobová inscenační klišé, při jejímž inscenování není tedy tolik důležitý děj jako atmosféra a herecká i režijní virtuozita. Hra by napsána pro vkusnou zábavu a pobavení, není nutné ji „zezábavňovat“ či v ní hledat etické přesahy či dokonce odpovědi na existencionální otázky. A o to se Kosek bohužel snažil svou úpravou. Celou hru (nedůsledně) převedl do současnosti, přičemž několikrát více než „vousatě“ zmínil Clintonovu aféru Kulaté pracovny v Bílém domě, Bushovu současnou politiku či herce Brada Pitta. Připsal prolog, který si nezadá s politickou agitkou, v němž sestry Marta (Kateřina Fixová) a Abby (Milena Kleinerová) při čtení novin „rozebírají“ násilí současného světa (nutno dodat, že obě herečky si s tímto „nehratelným“ textem poradily více než se ctí). Tím pádem se stala zcela zbytečnou následující scéna sester s Pastorem Harperem (která je u Kesselringa prologem). Režisér ji naopak posílil drobnými špílci, které celkem přesně (a nepotřebně) charakterizovaly Pastora, ten se však už do konce hry na jevišti neobjeví, navíc informace, které divák v této scéně získá, se později ještě mnohokrát zopakují. Zcela disproporčně vyškrtal i další text, takže se např. postava Eleny Harperové najednou před přestávkou vytratila, včetně jejího vztahu s Mortimerem Brewsterem, který byl v úvodu rozehrán jako jeden leitmotivů inscenace. Tuto nelogičnost režisér „vyřešil“ na konci hry jediným hovorem přes mobilní telefon.
Pokud se žánru inscenace týká, ten kolísal od frašky přes melodrama až k psychologickému dramatu a ani o atmosféře na jevišti se nedá mluvit. Přispěla k tomu i režisérova ledabylá práce se světelnými a zvukovými efekty (mj. občas se při zvuku hromu zablesklo, občas ne, někdy herci na hrom zareagovali, jindy jej naprosto ignorovali, během „dne“ se jeviště utápělo ve tmě, v „noci“ bylo zaplaveno světlem...) a s významotvornou hudbou Jana Maxiána, která díky nepřesnému použití ztratila hodně ze své účinnosti. Stejné je to s využitím scény Michala Hesse. Ten vystavěl před modrý horizont, kterým tajuplně prosvítá viktoriánský hřbitov, konstrukci staré vily, do jejíhož centra umístil reálné schodiště s reálnými dveřmi do sklepa. Ovšem u obou portálů stojí pouze zárubně, symbolizující vchod zvenčí a dveře do kuchyně, takže odchozí a příchozí jsou divákovi viditelní. Někteří z nich hrají, že jako bouchají a jako zvoní a jako zamykají a odemykají dveře, někteří ne, přičemž je někdy doprovodí ruch a jindy ne (nebo pozdě). Tento prvek působí, jako by se nestihla vyrobit celá dekorace a každý z herců byl nucen si s tím „nějak“ poradit.
Stejně nahodilá je i kostýmní výprava Ludmily Pavlouskové. Vzhledem k tomu, že v inscenaci jsou výrazně zmiňována přesně dobově ukotvená fakta, není možné, aby časový rozptyl kostýmů byl téměř 100 let. Nejmarkantnější je to u postav Policistů, kteří jsou oděni v uniformách z druhé třetiny 20. století. Podobně je na tom i Elena, která ve svém prvním výstupu připomíná „odvážnou školačku“ z přelomu 50. a 60. let a v dalším pak přichází jako žena-vamp žhavé současnosti.
Největší devízou příbramských Jezinek byli herci a jejich výkony, v čele s Milenou Kleinerovou (střízlivá Abby), Kateřinou Fixovou (romantická Marta), Zbygniewem Kalinou (Teddy) a Stanislavem Jiránkem (Mortimer). Kleinerové a Fixové „vraždící“ sestry nebyly v žádném případě lehce dementními a blouznivými stařenkami, ale plnokrevnými půvabnými ženami s „jiskrou v oku i v těle“, které naivitu v souvislosti se svou „altruistickou“ činností spíše předstírají. Nejsou to vraždící monstra, ale opravdové jezinky s přesnou dávkou ironie, nadhledu, sarkasmu a především s nespoutanou chutí hrát si, a co na tom, s kým a jak. Příbramská Abby a Marta jsou prostě „holky“, které, i přes Martinu kuchařskou ješitnost, mají navrch i nad svým zločinným synovcem Jonatanen v přesně stylizované rustikální interpretaci Jana Nováka. Jejich mistrně vystavěné dialogy a neodolatelné popisy jejich „tajemství, na která mají právo“, a receptu na bezinkové víno jsou ozdobami inscenace.
Zbygniew Kalina se ve svém Tobbym, kterého obdařil bravurními hereckými střihy, vyhnul jakémukoliv přehrávání, k němuž role často svádí, a vytvořil pomocí jemné nadsázky a stylizace (včetně pohybové) šťastného autistu, který v divákovi vyvolává smích s velmi hořkým podtónem, ostatně jako všichni nevinní blázni. Jeho roztržitého bratra Mortimera, „zapáleného“ divadelního kritika, který nesnáší divadlo, s jistotou a se smyslem pro styl „vystřihl“ Stanislav Jiránek. Oba herci dokázali pro své postavy najít společné jednotící body (intonace a pohyb v expresivních pasážích), takže věrohodně působili jako rodní bratři, mezi nimiž je rozdíl jen v onom „před plotem a za plotem“.
Za zmínku také stojí půvabná Petra Duspivová, jejíž Elena byla emancipovanou dívkou, která s přehledem vládne ženskou taktikou. Režisér jí však – vzhledem k výše zmíněné úpravě – nedopřál postavu dohrát. Vděčné figurky přitroublých Policistů vtipně sehráli Vladimír Senič (snaživý Klein), Jiří Vojta (nesnesitelně familiérní a urputný amatérský dramatik O’Hara), Petr Veselý (rozšafný a laxní Brophy, který velmi připomínal figurky Jana Libíčka) a Lukáš Typlt (nesnesitelně důležitý a nadutý Komisař Rooney).
Celkově je ale herecká stránka inscenace roztříštěná („dohromady“ díky hercům funguje jen rodina Brewsterova), a to nikoliv vinou herců, nýbrž režiséra, který nedokázal dát inscenaci jednotný styl. Ublížil tím třeba Robertovi Tylečkovi, který svého Dr. Einsteina hrál zcela v logice inscenace, ale německé výrazy, odkazující k jeho národnosti, používal jako pouhou ilustraci a nebyly přirozenou součástí jeho bilingvního slovníku. Stačilo s hercem důsledně pracovat nebo nepatrně upravit text. I ostatní působí jako „každý z jiné komedie“. Nejmarkantnější je to u snaživě upachtěného výkonu Františka Kuby v roli Gibbse a Vladimíra Mrvy, jehož Witherspoon je nepochopitelně traktován jako silně nalíčený homosexuální „harašící“ majitel pohřebního ústavu. Dalším z režisérových hříchů je špatný temporytmus (zvlášť v první části téměř uspávající) a téměř nulová gradace.
Příbramské Jezinky jsou režijní prohrou, ke škodě diváků i herců. Režisér Kosek podcenil text i publikum, když se snažil Jezinky „přiblížit dnešku“ a navíc inscenaci „zapomněl“ zrežírovat. Není jasné, proč se inscenace hraje, jak se hraje a odkud kam směřuje. Naštěstí příbramské divadlo disponuje většinou skvělými herci, kteří inscenaci zachránili před totálním debaklem.
Hlavními kameny úrazu zmiňované inscenace jsou režisérova „úprava“ textu a nevymezení žánru, z čehož vyplývají i veškeré další problémy. Jezinky bezinky jsou bravurně napsanou (a přeloženou) bláznivě morbidní pohádkou pro dospělé, parodií na hrůzostrašné horory a dobová inscenační klišé, při jejímž inscenování není tedy tolik důležitý děj jako atmosféra a herecká i režijní virtuozita. Hra by napsána pro vkusnou zábavu a pobavení, není nutné ji „zezábavňovat“ či v ní hledat etické přesahy či dokonce odpovědi na existencionální otázky. A o to se Kosek bohužel snažil svou úpravou. Celou hru (nedůsledně) převedl do současnosti, přičemž několikrát více než „vousatě“ zmínil Clintonovu aféru Kulaté pracovny v Bílém domě, Bushovu současnou politiku či herce Brada Pitta. Připsal prolog, který si nezadá s politickou agitkou, v němž sestry Marta (Kateřina Fixová) a Abby (Milena Kleinerová) při čtení novin „rozebírají“ násilí současného světa (nutno dodat, že obě herečky si s tímto „nehratelným“ textem poradily více než se ctí). Tím pádem se stala zcela zbytečnou následující scéna sester s Pastorem Harperem (která je u Kesselringa prologem). Režisér ji naopak posílil drobnými špílci, které celkem přesně (a nepotřebně) charakterizovaly Pastora, ten se však už do konce hry na jevišti neobjeví, navíc informace, které divák v této scéně získá, se později ještě mnohokrát zopakují. Zcela disproporčně vyškrtal i další text, takže se např. postava Eleny Harperové najednou před přestávkou vytratila, včetně jejího vztahu s Mortimerem Brewsterem, který byl v úvodu rozehrán jako jeden leitmotivů inscenace. Tuto nelogičnost režisér „vyřešil“ na konci hry jediným hovorem přes mobilní telefon.
Pokud se žánru inscenace týká, ten kolísal od frašky přes melodrama až k psychologickému dramatu a ani o atmosféře na jevišti se nedá mluvit. Přispěla k tomu i režisérova ledabylá práce se světelnými a zvukovými efekty (mj. občas se při zvuku hromu zablesklo, občas ne, někdy herci na hrom zareagovali, jindy jej naprosto ignorovali, během „dne“ se jeviště utápělo ve tmě, v „noci“ bylo zaplaveno světlem...) a s významotvornou hudbou Jana Maxiána, která díky nepřesnému použití ztratila hodně ze své účinnosti. Stejné je to s využitím scény Michala Hesse. Ten vystavěl před modrý horizont, kterým tajuplně prosvítá viktoriánský hřbitov, konstrukci staré vily, do jejíhož centra umístil reálné schodiště s reálnými dveřmi do sklepa. Ovšem u obou portálů stojí pouze zárubně, symbolizující vchod zvenčí a dveře do kuchyně, takže odchozí a příchozí jsou divákovi viditelní. Někteří z nich hrají, že jako bouchají a jako zvoní a jako zamykají a odemykají dveře, někteří ne, přičemž je někdy doprovodí ruch a jindy ne (nebo pozdě). Tento prvek působí, jako by se nestihla vyrobit celá dekorace a každý z herců byl nucen si s tím „nějak“ poradit.
Stejně nahodilá je i kostýmní výprava Ludmily Pavlouskové. Vzhledem k tomu, že v inscenaci jsou výrazně zmiňována přesně dobově ukotvená fakta, není možné, aby časový rozptyl kostýmů byl téměř 100 let. Nejmarkantnější je to u postav Policistů, kteří jsou oděni v uniformách z druhé třetiny 20. století. Podobně je na tom i Elena, která ve svém prvním výstupu připomíná „odvážnou školačku“ z přelomu 50. a 60. let a v dalším pak přichází jako žena-vamp žhavé současnosti.
Největší devízou příbramských Jezinek byli herci a jejich výkony, v čele s Milenou Kleinerovou (střízlivá Abby), Kateřinou Fixovou (romantická Marta), Zbygniewem Kalinou (Teddy) a Stanislavem Jiránkem (Mortimer). Kleinerové a Fixové „vraždící“ sestry nebyly v žádném případě lehce dementními a blouznivými stařenkami, ale plnokrevnými půvabnými ženami s „jiskrou v oku i v těle“, které naivitu v souvislosti se svou „altruistickou“ činností spíše předstírají. Nejsou to vraždící monstra, ale opravdové jezinky s přesnou dávkou ironie, nadhledu, sarkasmu a především s nespoutanou chutí hrát si, a co na tom, s kým a jak. Příbramská Abby a Marta jsou prostě „holky“, které, i přes Martinu kuchařskou ješitnost, mají navrch i nad svým zločinným synovcem Jonatanen v přesně stylizované rustikální interpretaci Jana Nováka. Jejich mistrně vystavěné dialogy a neodolatelné popisy jejich „tajemství, na která mají právo“, a receptu na bezinkové víno jsou ozdobami inscenace.
Zbygniew Kalina se ve svém Tobbym, kterého obdařil bravurními hereckými střihy, vyhnul jakémukoliv přehrávání, k němuž role často svádí, a vytvořil pomocí jemné nadsázky a stylizace (včetně pohybové) šťastného autistu, který v divákovi vyvolává smích s velmi hořkým podtónem, ostatně jako všichni nevinní blázni. Jeho roztržitého bratra Mortimera, „zapáleného“ divadelního kritika, který nesnáší divadlo, s jistotou a se smyslem pro styl „vystřihl“ Stanislav Jiránek. Oba herci dokázali pro své postavy najít společné jednotící body (intonace a pohyb v expresivních pasážích), takže věrohodně působili jako rodní bratři, mezi nimiž je rozdíl jen v onom „před plotem a za plotem“.
Za zmínku také stojí půvabná Petra Duspivová, jejíž Elena byla emancipovanou dívkou, která s přehledem vládne ženskou taktikou. Režisér jí však – vzhledem k výše zmíněné úpravě – nedopřál postavu dohrát. Vděčné figurky přitroublých Policistů vtipně sehráli Vladimír Senič (snaživý Klein), Jiří Vojta (nesnesitelně familiérní a urputný amatérský dramatik O’Hara), Petr Veselý (rozšafný a laxní Brophy, který velmi připomínal figurky Jana Libíčka) a Lukáš Typlt (nesnesitelně důležitý a nadutý Komisař Rooney).
Celkově je ale herecká stránka inscenace roztříštěná („dohromady“ díky hercům funguje jen rodina Brewsterova), a to nikoliv vinou herců, nýbrž režiséra, který nedokázal dát inscenaci jednotný styl. Ublížil tím třeba Robertovi Tylečkovi, který svého Dr. Einsteina hrál zcela v logice inscenace, ale německé výrazy, odkazující k jeho národnosti, používal jako pouhou ilustraci a nebyly přirozenou součástí jeho bilingvního slovníku. Stačilo s hercem důsledně pracovat nebo nepatrně upravit text. I ostatní působí jako „každý z jiné komedie“. Nejmarkantnější je to u snaživě upachtěného výkonu Františka Kuby v roli Gibbse a Vladimíra Mrvy, jehož Witherspoon je nepochopitelně traktován jako silně nalíčený homosexuální „harašící“ majitel pohřebního ústavu. Dalším z režisérových hříchů je špatný temporytmus (zvlášť v první části téměř uspávající) a téměř nulová gradace.
Příbramské Jezinky jsou režijní prohrou, ke škodě diváků i herců. Režisér Kosek podcenil text i publikum, když se snažil Jezinky „přiblížit dnešku“ a navíc inscenaci „zapomněl“ zrežírovat. Není jasné, proč se inscenace hraje, jak se hraje a odkud kam směřuje. Naštěstí příbramské divadlo disponuje většinou skvělými herci, kteří inscenaci zachránili před totálním debaklem.
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Zdlouhavý Anděl Páně
(Hudební divadlo Karlín: Anděl Páně, 26.10.2023)
Překvapení i zklamání Plzně 2023
(17.9.2023)
Šaldova šňůra v zahřívacím kole
(22.6.2023)
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)