Z tiskových konferencí

Mrknete a vše se v okamžiku promění
vydáno: 27.4.2024
Soubor Cirk La Putyka oslaví patnácté výročí od 2. do 25. května v šapitó Azyl78 na pražském Výstavišti v Holešovicích (šapitó najdete v zadní části areálu – vstup nejlépe ze Stromovky) premiérou nového projektu Okamžik.

Rostislav Novák ml.
Rostislav Novák ml.


Velkolepou podívanou, rozsahem i výpravou volně navazující na úspěšné Cesty, zkouší finský režisér Maksim Komaro s pětatřiceti účinkujícími - dlouholetými členy souboru, ukrajinskými studenty i mladými akrobaty a tanečníky ze studia Young Blood doplněnými o živou kapelu CLPBND. Tvůrci slibují vedle mnoha vrcholných cirkusových disciplín v nezvyklém provedení také ty, které ještě diváci v představeních Cirku La Putyka neměli možnost vidět. A navíc některá překvapení jako odkazy na inscenace z patnáctileté historie souboru nebo známé herce v nečekaných rolích. To vše prodchnuté poetikou, magií, obrazy a humorem, které fanoušci znají z domácích inscenací režiséra Maksima Komara, uměleckého šéfa finského souboru Circo Aereo a jedné z nejdůležitějších osobností evropského novocirkusového divadla. Okamžik bude v Azylu78 na pražském holešovickém Výstavišti uváděn do 25. května, kdy jej po několika dnech vystřídá úspěšná hudebně-taneční adaptace Kiplingovy Knihy džunglí Marko Ivanoviće a Matěje Formana.

Cirk La Putyka - Okamžik
Cirk La Putyka - Okamžik (prezentace ukázek z představení)


„Okamžik je dárkem nejen pro tvůrčí tým, ale hlavně pro všechny diváky, kteří jsou s námi po celých těch patnáct let. Děkujeme jim, bez nich by to nedávalo smysl. Mohou se těšit na barevný svět, ve kterém se chceme bavit společně s nimi,“ zdůrazňuje na úvod principál souboru Rostislav Novák ml.


„Pro mě smysl názvu ´Okamžik´ je podobný jako, když se říká ´celý svět v zrnku písku´,“ vysvětluje režisér Maksim Komaro jméno představení a dále svoji asociaci rozvádí: „Mrknete a vše se v okamžiku promění. Jako kdyby se odhrnula opona a odhalil se vám svět fantazie a představivosti. Otevřete oči na zlomek sekundy a vidíte mnohem více, než zvládnete v tu chvíli pojmout. Když opět oči zavřete, tak se to vše pomalu míchá a prolíná v obrazech, které se vám vepsaly do mysli.“


Z cirkusových disciplín návštěvníci v Okamžiku uvidí vzdušnou akrobacii, dynamickou pozemní akrobacii, žonglování, překvapivou hru a manipulaci s každodenními předměty, ukrainian swing, ukrainian bar, klauniádu, chůzi po skleněných střepech, teeterboard, skoky na trampolíně, tanec, balancování, improvizaci, výpravné kostýmy, i trochu magie a vizuálního divadla. To vše doprovázené živou hudbou, která díky svému rozpětí od tradiční „putykářské” po elektronickou propojí minulost, přítomnost a budoucnost. Na vzniku představení se vedle režiséra podílí řada renomovaných tvůrců - například Jan Rosén, jeden z nejslavnějších evropských trenérů dynamické akrobacie a skoků na teeterboardu, nebo finská vzdušná choreografka Ilona Jäntti a další.


„Věřím, že diváci zažijí překvapení, údiv a pocity zázraku. Uvidí, že cirkus má stále co nového nabídnout. Také doufám, že opustí šapitó s povznášejícími dojmy. Že může existovat trocha magie a kouzel všude okolo nás,“ říká Komaro, který se souborem Cirk La Putyka od roku 2010 nazkoušel inscenace Slapstick Sonata, Play, Batacchio, Isole, KaleidoscopeSenses.



Na otázku, zda a jakým způsobem bude Okamžik reflektovat patnácté výročí souboru Cirk La Putyka, Komaro odpovídá: „Mým cílem je vměstnat celou patnáctiletou historii do tohoto ´okamžiku´ - ´mrknutí oka´. Během večera se nějakým volným způsobem objeví všechna předchozí představení. Na druhou stranu vytvářím zcela nové dílo, které se bude dít právě teď a tady. S otevřenou náručí směrem do budoucnosti. Takže jestliže někdo přijde poprvé na Cirk La Putyka, tak to vůbec nevadí - během celého večera uvidí spoustu překvapení.“

Maxim Komaro
režisér Maxim Komaro


K 15 letům na scéně Cirk La Putyka vydal knižní publikaci. „Zatím interně, v malém pokusném nákladu pro nás, vše proběhlo skoro v tajnosti. Podle reakcí od našich spolupracovníků ji pak třeba i zkusíme dostat k širší veřejnosti. Nazvali jsme jí SMEČKA, podle podobnosti, s jakou fungujeme i my. Smečka je živočišná, živelná, dokáže se postarat o mladý i starý, o zraněný, dokážou spolu se přemisťovat, v našem případě cestovat, někdo z té smečky dokáže odejít a žít solitérně a pak se zase třeba vrátí, někdo je do smečky přizvaný a hned jí porozumí,“ komentuje vznik průřezové knížky Rosťa Novák.

„Naše company je možná hodně unikátní v kontextu české scény: tvoříme patnáct let, a na jevišti pořád můžete vidět zakládající členy, zároveň umíme se koukat dopředu. Každý z následujících roků připravíme dvě premiéry, už víme jaké a o čem, bude to včetně prostoru pro experiment,“ říká Rosťa Novák a dodává: „Také se chystáme na tour po Kanadě. A přizvali jsme ke spolupráci i jedno jméno světového formátu. Zatím nemůžeme zveřejnit ani naznačovat… (smích)“ (Nakonec naznačeno, že jde o osobnost umělecky formovanou Peterem Brookem a Viktorií Chaplin, ale na novocirkusové inscenaci se bude podílet poprvé. A půjde o premiéru pro rok 2026.)

A co není optimální… „Já si každým projektem plním sny, už patnáct let, to je asi hezké. Snem mimo divadlo ještě možná zůstává celovečerní film o nás. Ale Cirk La Putyka nejsem jenom já, ale sto dalších na jevišti nebo samozřejmě v zázemí. Co nevíme, co nás naplňuje nejistotou, jsou pracovní podmínky, tedy něco, co se týká nás všech,“ zdůraznil Rosťa Novák. „Potřebujeme vědět, jaká je budoucnost našeho divadla, velice bychom uvítali, aby magistrát se konkrétně a zodpovědně postavil k budoucnosti prostoru Jatka78. Snad jsme za ty roky ukázali, že mají místo nejen na divadelní mapě Prahy, ale i Evropy.“

do inscenace Okamžik je vkomponováno i 
do inscenace Okamžik je vkomponováno i "rodinné stříbro rodu Kopeckých", starý loutkářský
výstup s původními loutkami (Anna Nováková, Rostislav Novák st.)


Když se Rosťa Novák ohlíží za nejzásadnějšími milníky v patnáctileté historii Cirku La Putyka, má jasno: „Určitě rok 2008, kdy jsme uvedli první work in progress, tehdy ještě v Divadla Archa. Je to rok začátku této company, která vznikala v úplné tichosti, a kdy nás spojovala vášeň a touha objevovat. Byla to nesourodá skupina lidí: loutkáři z Divadla Drak, začínající Skutři, dále Vojta Dyk, Kuba Prachař, Honza Maxián z Nightworku, tanečníci Lenka Vagnerová a Pavel Mašek, několikanásobný mistr ve skocích na trampolíně Petr Dejl. Tak, jak bylo různorodé obsazení, bylo různorodé i publikum. Jeli jsme na nějaké vlně entuziasmu a euforie.
Druhým milníkem bylo setkání se zahraničními režiséry (Maxim Komaro, Tilde Björfors, Daniel Gulko) a první mezinárodní projekt.
Další moment, na který se nedá zapomenout, byl požár naší zkušebny. Ale tahle katastrofa má „podíl“ na objevení nového domova, kde trávíme již desátý rok, což jsou Jatka78. A zeptáte-li se na projekty, které vnímám jako nejvíce signifikantní a které definují tvorbu Cirku La Putyka, je to trilogie Family, Roots a Black Black Woods. Každý díl jiný, ale spojovalo je téma rodiny.“


Rosťa Novák zve diváky do šapitó Azyl78
Rosťa Novák zve diváky do šapitó Azyl78


V začátcích čítal okruh Cirku La Putyka dvacet lidí, nyní je to více než stovka, a z původních rozpočtů na pět řádků se Cirk La Putyka dostal na řád 60 milionů (bez divadla) na rok. (S divadlem, tedy s provozem Jatek78, je to přes sto, jak jsme se dověděli od ředitele Jatek Ondřeje Vykoukala.) 60 % rozpočtu je pokryto příjmy ze vstupného, což je v kontextu pražských divadel či souboru u nezávislé tvorby unikát. A to před covidem soběstačnost dosahovala téměř 80 %.
Otázka, co bude a zda a kdy město Praha (jakožto majitel historických objektů bývalých pražských jatek, následně tržnice) přikročí k potřebné rekonstrukci, však stále nemá termínově specifikovanou a konkrétní odpověď, přestože projekty na přestavbu existují. Umělecká tvorba v budovách, v nichž je v létě vedro a v zimě zima (navštivte, hned to poznáte), k tomu střechou zatéká, je také unikátní...

zpracoval + foto: Michal Novák