Redakce

Kateřina Jírová

souhrnná stránka redakce

Volby

Blogy (103)

18.9.2023
Rozpačitá Plzeň No. 4 (31. ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO)
Ze sobotního programu Mezinárodního festivalu DIVADLO mi zbývá popsat ještě inscenaci Proces Divadla Petra Bezruče. Na jevišti je jednoduchá bílá podlaha, bílé stěny, a po obvodu bílý chodníček, po kterém se většinou pohybují představitelé moci. Všechny postavy mají černobílé oblečení, ženy mají rudé rty, a všichni mají na tváři červené šmouhy. I zde jsou filmové projekce, ale tentokrát propracované. Kamera natáčí, c...
17.9.2023
Rozpačitá Plzeň No. 3 (31. ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO)
Na Mezinárodním festivalu DIVADLO jsem v pátek večer viděla duchařský úkaz Celý život nestačí Klicperova divadla, a v sobotu odpoledne příjemnou jízdu z Prahy, hl. n., do Ústí nad Labem s názvem Jídelní vůz ústeckého Činoherního studia. Inscenace jsou si v mnohém podobné. Obě pracují s nadsázkou, s filmovou projekcí, se světem za zrcadlem, a spoustou citací. Inscenace ze Severních Čech je však přehlednější, a dokládá...
16.9.2023
Rozpačitá Plzeň No. 2 (31. ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO)
Z pátečního programu Mezinárodního festivalu divadlo jsem viděla tři inscenace. Levínského horor Celý život nestačí popíšu později. Začala jsem incenací Máj. Zajímavé hudebně-dramatické inscenace Boca Loca Lab se mi daří sledovat již dlouho. Divadelní skupinu Boca Loca Lab založil v roce 2007 režisér a autor Jiří Adámek. Inscenace Máj není tak zábavná, jako Tiká tiká politika nebo Řekni něco, ale je vzhledem k témat...
14.9.2023
Rozpačitá Plzeň No. 1 (31. ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO)
Letošní 31. ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO začal 13.9. Ač nebyl pátek, ale středa, přesto se děly věci nadmíru povážlivé. Očekávaná zahajovací inscenace Trójanky polského režiséra Jana Klaty  dopadla tvrdě do reality. První část inscenace byla dosti zakuklená do sebe, a marně jsme hledali přesah k dnešku, proč vlastně hru inscenovat. To, že hrdé Trojské ženy trpí tím, že mají být otrokyněmi, je celkem pochopi...
Honice vyhlašují výběrové řízení na místo ponocného
Jedna z tradičních českých klasik, kdy divák čeká na své oblíbené výstupy, jako je diskuze o tom, kdo platí punč, anebo o tom, kdo je v zasedání ryze pánského vejboru nejchytřejší ženská. Františákova inscenace v poklidu plyne, není v ní hluchých míst, ale také nijak neprovokuje, nesnaží se o žádnou revoluci. V inscenaci je mnoho veselých míst, až pak úplně nevyzní vážná témata. Když selka Dubská (Martina Preissová)...
O zlém Developerovi
Pohádková detektivka o zlém Developerovi (Petr Štěpánek), splašené Krychli (Filip Homola) a dvou metařích, milujících rap (Adam Kubišta a Antonín Týmal). Jeden z metařů se zamiluje do princezny, tedy do květinářky Blanky (Veronika Košvancová Khomová), která se pohybuje ve dne v lidském světě, a v noci v nadpřirozeném světě, kde létá nad městem jak Markétka nad Moskvou. Partnerem ve světě za zrcadlem je jí Rybář a duc...
Baroko s volským vokem
Soubor Geisslers Hofcomoedianten se již dvacet let věnuje interpretaci barokního divadla pro současné diváky. Spolupořádá multižánrový festival Teatrum KUKS, baroko všemi smysly. Svůj název odvozuje od jména principála A. J. Geisslera, který v 18. století jezdil se svou profesionální kočovnou trupou bavit na zámek v Kuksu vybranou společnost. Od roku 2014 působí také v pražské VILE Štvanice.    Za nejpovedenější di...
Nemůžu se na tebe dívat!
Autorka a protagonistka Miřenka Čechová se vyrovnává se studiem na taneční konzervatoři. Představení začíná výpověďmi děti, proč se chtějí stát tanečníky. Holčičky říkají, budu jako princezna, budu mít krásné šaty a střevíčky. Chlapeček chce mít také krásné boty. Tyto sny vezmou za své, když se žáci setkají s náročným tréninkem a drilem. Mnoho žáků odejde, přesto jich absolvuje dost alespoň pro baletní sbor v Opavě. ...
Deštivý 30. ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO
Na zahájení 30. Ročníku Mezinárodního festivalu DIVADLO v Plzni jsem nebyla, takže úvodní festivalovou dávku emocí znám jen z druhotných pramenů. Důležité je, že velmi problematické Nové divadlo, kde je špatně snad úplně všechno, získalo nový ozvukovací aparát, který nemá ani pražská Zlatá kaplička. To, že si kolega Baxa, věrný návštěvník většiny předcházejících ročníků, nevzpomene, kdo co kde (kam) založil, je margi...
Nad Macbethovým Hradem se stahují mračna
První premiérou letošních Letních Shakespearovských slavností se stal Macbeth v režii Jakuba Krofty. Režisér si dobře poradil s plenérovou scénou, kde není dobré soustředit se sebestředně na drobnokresbu, ale co nejvíce využít okolí i letního naladění diváků. Ke vstupu k Míčovně Pražského hradu jsem přišla brzy, tak jsem chvíli chodila po okolí. Kdysi, v roce 2005, se na Mezinárodním festivalu DIVADLO v Plzni odehrá...
34. Skupova Plzeň, fyzické divadlo
Na 34. ročníku Skupovy Plzně lze spatřit spoustu drobných inscenací, které jsou pro repertoárová divadla velmi nevýdělečná. A některá představení, u kterých se radujeme, že jsme se vešli do sálku i bez vstupenky, stejně nevidíme, protože nikdo se dopředu neobtěžoval zjistit, zda pátá až osmá (a poslední) řada vůbec něco uvidí. Jako například představení O jako Otesánek souboru Tmel. Naopak velmi pěkně uspořádaná aré...
34. Skupova Plzeň v japonském stylu
Plzeňskému divadlu Alfa se po přestávce způsobené covidem podařilo uspořádat 34. ročník festivalu Skupova Plzeň – Mezinárodního festivalu loutkového a alternativního divadla. Festival nabízí přehršel inscenací, bohužel většinu jen pro omezený počet diváků. Podařilo se mi shlédnout tři japonské inscenace, krátkometrážní Kankuro! a Myší sumo, a jednu pětačtyřicetiminutovou inscenaci Jak silák Iwami Jutaro porazil sněžn...
Tak z té střechy seskoč, Maggie
Na mělkém jevišti Činoherního klubu se odehrává drama tří manželských dvojic. Ústřední bezdětné dvojice Maggie a Bricka, velmi dětné manželství Brickova bratra Goopera a jeho plodné ženy Mae, a rodičů Bricka a Goopera, označovaných jako Mamka a Taťka. Maggie (A. Fialová) vstoupí na scénu v bílých šatech, které jí synovci polili červeným džusem. Maggie to využije jako znak nevinnosti samé potřísněné rudou krví. Šaty ...
Mírně zaroušeno, mírně zataženo No. 3 (Mezinárodní festival DIVADLO, 29. ročník)
V druhé části plzeňského festivalu jsem viděla už jen čtyři inscenace a jednu zoologickou zahradu (a v ní kolegu Staňka).  Kabinet zázraků neboli Orbis pictus Naivního divadla Liberec okouzlilo diváky hrací skříní se spoustou šuplat a skříněk. Z nich byly vytahovány různé propriety, s kterými se chvíli hrálo na skříňovém jevišťátku, aby se pak zase vrátily do svých přihrádek. Tento způsob mechanického divadla se dří...
Mírně zaroušeno, mírně zataženo No. 2 (Mezinárodní festival DIVADLO, 29. ročník)
Plzeňský festival nabízí spoustu inscenací, a opravdu nelze stihnout vše. Pateční festivalový den začal Šípkovou Růženkou královéhradeckého divadla DRAK. U DRAKu jsem zvyklí na precizní loutkohoreckou práci a režijní nápady. Šípková Růženka je samozřejmě nadprůměrná, ale u výběru na festival bych čekala větší odpich. Úvodní boj zlé sudičky, která vynaloží spoustu úsilí a prostředků, kterak se dostat na hrad, je zajím...
Mírně zaroušeno, mírně zataženo No. 1 (Mezinárodní festival DIVADLO, 29. ročník)
Na letošním Mezinárodním festivalu DIVADLO jsem viděla jako první inscenaci Jenovéfu a jako druhou inscenaci Dona Šajna divadla Alfa. Obě krátké inscenace jsou plné bravurního loutkoherectví, odhaleného zákulisního boje, a prima jemné hudby. Dokonce, když spadl šál, když neměl, bylo okamžitě vyřešeno, jako by záležitost patřila do představení. Obě rytírny byly odehrány s úctou k předlohám a loutkoherecké práci starýc...
Podroušená Plzeň (28. Mezinárodní festival DIVADLO loutkářský)
Letošní Mezinárodní festival DIVADLO se koná za mimořádných proticoronavirových opatření, mezi které patří i povinné roušky během sledování představení. 28. ročník festivalu se koná pandemii navzdory, vzdoruje sice statečně, ale mnohdy pandemie vítězí. Nejdříve bylo oznámeno, že mnoho zahraničních hostů nepřijede, a během konání festivalu odpadají další a další představení, neboť ta částice s RNA zřejmě miluje české...
O chytrém Matějovi
Šestnáct krásných řezbovaných marionet v tradičním iluzívním loutkářském kukátku. Zadní prospekty jsou krásné řezbované obrazy, výtvarnice Bára Hubená si tentokrát dala záležet ještě více než jindy. Hlavní protagonisté, Martin Veliký a Peter Varga (sekce Velvar), se pohybují po scéně jako opravdoví andělíčci. Košile s křidýlky navrhla a ušila Zuzana Rusínová (doufám, že šije i v dámských velikostech). Na motivy lido...
Není koza jako koza, a už vůbec to není koza
Divadlo Komedie uvedlo vánoční hru, která volá po sjednocení nejen žáků čtvrté třídy jedné Obecní školy. Během adventní doby v roce 1932 se nově nastoupivší suplentka Vesna Májová (Barbora Kubátová) rozhodla nastudovat se svými žáky vánoční besídku. Chvilku jí trvá, než sjednotí rozhádané děti, ale to není nic proti tomu, jak na pokrok nahlíží nelítostný ředitel školy (Hynek Chmelař). Příběh z dob po překonání hrůz z...
Světlem k osvícení
Divadlo Líšeň vloni oslavilo dvacet let od svého založení, a stále tvrdohlavě inscenuje technicky i divácky náročné inscenace. Inscenace Spoutaný trávou svým technickým provedením silně odkazuje na inscenaci Sávitrí, s kterou divadlo Líšeň vešlo ve známost divácké i odborné veřejnosti. Opět se zde pracuje s tmou, světlem a krásnými obrazy. Nyní se už však protagonisté tolik nenadřou, neboť technicky už mají vše vychy...
MF DIVADLO 2019 No. 4 aneb Plzeň pod jednou pěnou
V sobotu a v neděli už na festivalové návštěvníky začala padat únava. Množství představení, mnoho scén, přesuny sem a tam. Naštěstí k DEPO2015 i zpět se dá jít po nábřeží, kde jsem mohla přijít na jiné myšlenky. Mnohé festivalové inscenace se snažily najít nové inscenační postupy, ale vítězi nakonec byl varšavský statický melodram Zápisky z vyhnanství a klasická činohra založená na interpretaci silného textu, a to P...
Češi jako bezdomovci, kteří se stále ptají kde domov můj
Pásmo plzeňské Alfy je určeno především pro školy, a tak mnohé věci z dlouhé historie Československa zjednodušuje. U zrodu inscenace stála Petra Kosová, která už s královéhradeckým týmem Vašíček-Jarkovský spolupracovala na Gazdině robě. Petra Kosová též pro divadlo Alfa vytvořila mrazivou inscenaci Alfa farma o násilné kolektivizaci na československém venkově v 50. letech. Historii Československa sleduje očima muže,...
Medový kříž
Včelí úl skrývá jak pilné pracovité včelky, tak trubce, jed a žihadla. Hlavní hrdince Evě (výtečná Pavla Gajdošíková) vypráví archetypální stařena (v roli hrozivé matrony Drahomíra Hofmanová) pověst o prokletí rodu Potockých, kteří neumí žít ve vztahu se ženami. Eva se rozhodne zlomit kletbu a provdat se za Štěpána Potockého (Zdeněk Trčálek). Takže Štěpánovo podezření, že si ho Eva nevzala z lásky k němu, ale z přesv...
MF DIVADLO 2019 No. 3 aneb Pátek třináctého
Třetí den festivalu se mi podařilo vidět jen dva kousky. Inscenaci Fernando Krapp mi napsal dopis  Klicperova divadla a Hymnus na lásku polského souboru Fundacja chor kobiet.  Královéhradecká inscenace má velmi úspornou scénografii i kostýmy. Na scéně je jen deset židlí, dva lustry a strop, dle potřeby padající nebo se naklánějící. Dívka Julie (Sara Venclovská) je charakterizována vkusným oděvem, černou minisukní, č...
MFD 2019 No. 2 aneb Jak je důležité čísti anotace k představením
Inscenace Kříž u potoka Slováckého divadla Uherské hradiště předcházela v režii Martina Františáka vynikající pověst. Taková pověst, že jsem měla příliš velká očekávání. Inscenace je dobře provedená, ale přeci jen bych čekala více režijních nápadů. Za původní představitelku Evy Kláru Vojtkovou, která za tuto roli získala nominaci na Thálii, dovedně zaskakuje Pavla Gajdošíková (nominace na Thálii za Maryšu). Nedomnívá...
Mezinárodní festival DIVADLO 2019, No. 1
První inscenací, kterou jsem letos v Plzni zhlédla, byla moskevská Bez věna. Inscenace se správně táhla jako ruská duše krajina širá, z modravé dálky přijížděl parník Vlašťovka, po molu chodili racci a holubi a stále dokola, všude byla pára a mezitím se zmítala dívka, kterou se moc nedařilo provdat, protože na trhu nevěst neměla valnou hodnotu. Dnes, ve čtvrtek, jsme viděli velmi vydařenou ostravskou inscenaci Zabij...
Meda aneb neobratná chvála fundraisingu
Výjimečný krátkodobý projekt, který je třeba nahlížet v souboru architektury Sovových mlýnů, výstavy Meda, ambasadorka umění a oslav stých narozenin výjimečně nekrátkodobé ženy. Hlavní roli sólistky Medy (Tatiana Dyková) doplňuje company, která kolem ní stále krouží. Pět herců (Arichtěva, Dulava, Jachnická, Příkazký, Šváb) vystřídá role mnoha lidí, kteří prošli Mediným životem. Mediny životní proměny dobře charakteri...
Do hlubin duše mořských víl
Opět použita forma divadla na divadle, a opět bych se nebála říci, že filmu na divadle, jako ve Zlatovláskách. „Úvod do problematiky" je vlastně celkem zdařilá filmová groteska, kdy číšníkovi do kavárny vejde mladá žena, a začne si číst. Avšak drží knížku O malé mořské víle obráceně. Číšník ji elegantně otočí. Kavárna je u pravého portálu, a je to svět lidí. Následně číšník přenese slečnu do pohádky, jejíž jeviště se...
Siláci na jevišti (třetí a čtvrtý den 26. ročníku Mezinárodního festivalu DIVADLO)
Třetí festivalový den, pátek, začal silácky. Soubor spolupořadatelského divadla Alfa uvedl svou temnou motorkářskou performaci. V režii Tomáše Dvořáka jsme sledovali cestu tří mužů za nevěstami a za vlastní dospělostí. Bavili nás jak vytříbené loutkářské kousky, tak doprovodné písně doprovázené živou kapelou. Vyrozumění ostravské Komorní scény Aréna bylo v neutrálních kulisách, hráno smrtelně vážně vyznívalo velmi g...
Post (druhý den 26. ročníku Mezinárodního festivalu DIVADLO)
Druhý festivalový den se věnoval značně neradostným věcem. Nejdříve inženýr Walter Faber, pak slovenská Stoka, pak pozoruhodný a podle mého mínění podnětný inscenační útvar o posledních věcech člověka s názvem Nachlass, a pak Maryša, která nám stále připomíná události, jako je třeba ženská obřízka, kterou v Africe tolik odsuzujeme. Opět se ukázalo, jak ošemetmý dramaturgický útvar je festival. Kdybychom jednotlivé i...
Bohové musí být šílení (první den 26. ročníku Mezinárodního festivalu DIVADLO)
Slavnostní zahájení 26. ročníku Mezinárodního festivalu DIVADLO obstarala inscenace ničeho menšího, než eposu eposů, Homérovy Ilias. Do Plzně ji přivezly spojené soubory Slovinského národního divadla a Lublaňského městského divadla. Na strohém jevišti sedí a posléze trochu chodí 12 performerů, kteří deklamují, zpívají, hrají na nejrůznější hudební nástroje a bojují kopími a dalšími zbraněmi. Zpočátku se jedná o velk...
Umírněné inscenace a scénické čtení (třetí den Skupovy Plzně)
Třetí den festivalu Skupova Plzeň byl zahájen inscenací Čechomoří Malého divadla, které je součástí Jihočeského divadla České Budějovice. Rovnou předesílám, že kdyby text hry českobudějovičtí předvedli jako scénické čtení, nebo kdyby nám kus pustili z nádražního rozhlasu zastávky Plzeň-Jižní předměstí jako rozhlasovou hru, mohlo to mít alespoň nějakou sílu.Čtyři protagonisté seděli na barových židličkách ve třech baz...
Skupova Plzeň
Mezinárodníi festival Skupova Plzeň se letos koná již po třiatřicáté. Letošní ročník je zvláštní tím, že trvá pět dní. Začal totiž v terý 12.6. pražským prologem, kterým nebylo nic menšího než Záhada hlavolamu divadla Minor. Činoherní inscenace s prvky nového cirkusu budila u dospělého publika značnou nostalgii, avšak nevím, co si z ní odnesly děti. Ve středu pak byl v Plzni slavnostně festival zahájen inscenací hos...
Mezinárodní festival DIVADLO aneb Boj jedince s realitou
Angažované divadlo aneb Kterak se vyrovnat s realitouDruhý festivalový den nabídl především polské představení Holzweg varšavského divadla TR. Představení bylo dosti nesrozumitelné, avšak následující diskuze pro české publikum leccos rozklíčovala. Přesto, že jsou Poláci naši sousedé, bratři Slovani a i historie je podobná, leckterá podobenství polského divadla obecně nám stále uniká. Na jevišti se pohybovaly čtyři os...
Tak se nám festival dožil dvacetipěti let
Slavnostní, 25. ročník, Mezinárodního festivalu DIVADLO byl zahájen maďarskou inscenací Zločin a trest v režii Michala Dočekala. Převratné podívané jsme se však nedočkali. Inscenaci v divadle Víg nastudoval s maďarským souborem vesměs český tým. Jako pěkné, ale na prestižní festival, za který se „Velká Plzeň" považuje, je to trochu málo.O to větší překvapení připravily české inscenace Gazdina roba plzeňského divadla ...
Uhelné doly, Kladno
Inscenace kladenského Divadla Lampion Uhlíř, princ a drak je pojatá jako divadlo na divadle. Děj pohádky o hledání „živé vody" pro zamrzlou zem je zasazen do kladenského uhelného dolu, do řetízkové šatny. Ovšem variace na slavné inscenace divadla DRAK, kde se pohádky odehrávaly buď v dílně (Jak si hrají tatínkové), nebo v kuchyni (Zlatovláska), se v Kladně příliš nevyvedla. Herci se pohybují alternativně po jevišti,...
Mezinárodní festival DIVADLO No. 5 (Češi sedí u moře)
Poslední den Mezinárodního festivalu DIVADLO, neděle 11.9., přinesl dvě oddychová představení, Čechy leží u moře Naivního divadla Liberec, a Posedlost Divadla Na zábradlí. Cenami ověnčené Slyšení už tak oddychové nebylo a postmoderní polský Hamlet už vůbec ne. Dopoledne náš čekalo relaxační představení Čechy leží u moře v režii Michaely Homolové a v dramaturgii Víta Peřiny. Protagonisté začali tím, že si máme předst...
Mezinárodní festival DIVADLO No. 4 (Čechy leží u moře)
Páteční festivalový den byl pro mě ve znamení českého divadla, neboť obě slovenské inscenace mi ušly. Režisérské duo SKUTR uvedlo v Novém divadle se souborem hostitelského DJKT svoje vidění Büchnerova Vojcka. Jak už mnozí psali, sice to byl zmatek nad zmatek, ale bylo to krásné, snové, výtvarné, připadala jsem si jak ve výstavní síni. To, že se na jevišti odehrávalo několik většinou neveselých dějů na jednou, a to v...
Mezinárodní festival DIVADLO No. 3
Páteční festivalový den začal jednoduchou, nenáročnou a líbivou hříčkou hostitelského divadla Alfa. Inscenace Lékařem proti své vůli, uvedená samotným Moliérem (loutka nad jevištěm), je plná zpěvů, vtipných situací, loutkových nápadů a slušných hereckých výkonů. Velkou roli hraje i povedená hudba provozovaná přímo na jevišti. Následovala inscenace Dvojí domov / Z Čepa, scénická koláž inspirovaná texty katolického pr...
Mezinárodní festival DIVADLO No. 1 (Pěna dní)
Surrealistický román Borise Viana Pěna dní se na našich jevištích začala objevovat až v devadesátých letech minulého století. Avšak v novém tisíciletí, a to v roce 2012, vznikly hned dvě inscenace Vianovy Pěny dní, a čtyři roky poté se do tématu pustilo i duo SKUTR.  U královéhradecké inscenace dua SKUTR patřím mezi ty, kteří jsou poněkud na rozpacích. Hlavní postavy Chloé a Colin jsou roztomile pubertální, ač už by ...
Mezinárodní festival DIVADLO No. 2 (Ty jámo II )
Dalším představením Mezinárodního festivalu DIVADLO byla inscenace Strýček Váňa brněnského HaDivadla. Děj je zasazen do chaty v zahrádkářské kolonii, kde si lze na zahrádce po večerech opékat buřty. V chatce mají nejen lednici, varnou konvici a v zavařovačkách okurky, ale i mohutný koženkový gauč, patrně pozůstatek lepších časů. Do výzdoby chatky patří i dvě náboženské ikony, které dokládají, že v domě s vírou ještě ...
Závěrečný den 32. Skupovy Plzně (Kachnička, smrt, rozčarování)
Poslední den Skupovy Plzně byl poznamenán značnou únavou. Viděla jsem pouze tři festivalová představení, a unikla mi dvě inscenace na plzeňské náplavce. Zde hrála dvě ostřílená divadla, slovenský Tyjátr inscenaci Don Juan a Marnotratný syn a plzeňské divadlo V boudě novou inscenaci Kašpárek s Honzou v zakletém hradě. Místo náplavky jsem viděla jednu krásnou inscenaci, a dvě poněkud diskutabilní. Na jevišti divadla ...
Třetí den 32. Skupovy Plzně (Ježibaby, vlčice, King Kong)
Třetí festivalový den nabídl podobnou skladbu, jako den předešlý. Pohádka, pak pár nervy drásajích pecek, a před spaním filmmakera. Perníková pohádka Miroslavy Bělohlávkové a dalších Bělohlávků, tentokrát pod hlavičkou Studia Damúza, vlastně nabídla již tradiční Mirčin styl. Jednoduchý příběh, postavený na původní kostře tradiční pohádky, jednoduché prostředky, primitivní, leč účinná scéna, která se musí vejít i do ...
Čtvrtý den 32. Skupovy Plzně (Normalizace, normální, bílá laň)
Čtvrtý den 32. Skupovy Plzně pro mě začal dosti razantně, „peckou", a to inscenací Hygiena krve brněnského Divadla Líšeň. Jedná se o dobře propracovanou inscenaci, svojí apelativností na hraně politického divadla. Slovenská inscenace Láska P. a vášeň B. mi naštěstí dovolila zapomenout na holocaust, ošklivé Němce, hodné Němce, homosexualismus, imperialismus, komunismus, a hrdiny z White Media. Hlavní protagonistka Ma...
Začala 32. Skupova Plzeň (Blink, blink, bžuch, bžuch)
Skupova Plzeň sice byla zahájena večer ve středu 8.6., ale já jsem přijela až ve čtvrtek dopoledne na představení inscenace Stařec, moře a dívka. Jedná se o inscenaci Západočeského divadla Cheb, v režii Braňa Mazúcha, který byl kdysi v Západočeském divadle v angažmá. Inscenace byla velmi poetická, plná krásných obrazů. Sice nevíme, co tím chtěl básník říci, moc děje to nemělo, ale tvůrcům se podařilo vykouzlit na jev...
Ó můj milý deníčku (Jako /škorperetka/)
Soubor Antonín Puchmajer, D.S. opět přichází s posunováním hranic nového divadla, a to nejen činoherního. Nová inscenace Jako (škorperetka) je hudební melodram, založených na osobních vzpomínkách významného českého překladatele. Autorský tým (Švejda, Škorpil) přetvořil deníček Jakuba Škorpila do výsostně stylizovaného, hudebně činoherního útvaru, příbuzného s životopisnými „operami" Miloše Orsona Štědroně (Velvet Hav...
Role. Role papíru.
Inscenace Radima Vizváryho, tentokrát i pro děti, s názvem Pejprbój, zapůsobila na pražském Přehlídce divadla pro děti a mládež ASSITEJ jako zjevení. Tanečník a mim dokázal vybudovat i pro náročné diváky, (některým byli sotva tři roky), inscenaci, která udrží po celou dobu diváckou pozornost. Nejdříve vidíme na jevišti postavené papírové role, asi metr široké. K nim přijde bílá postava Pejpr bóje, která svojí nešikov...
Básník líčí trudný život vlka za polárním kruhem (Mezinárodní festival DIVADLO, Plzeň)
Poslední festivalový den, neděle 13.9., přinesla čtyři inscenace. Všechny byly, řekněme, diskutabilní, možná provokativní. Sociálně angažované pásmo O hezkých věcech, které zažíváme divadelního souboru Masopust ve mně vzbuzovaly značně asociální pocity. Chlapci z Masopustu patrně zkoušeli, co publikum vydrží, a zdá se, že většina publika s tím pozoruhodným dílkem, divadelní dílnou či divadelní laboratoří rezonovala....
Cha cha cha (Mezinárodní festival DIVADLO, Plzeň)
Filmovou groteskou CHA CHA CHA aneb CHArlie CHAplin a jiná CHÁska, tedy tradiční rakvičkárnou divadla Alfa na téma filmová groteska, byl zahájen třetí den Mezinárodního festivalu DIVADLO. Jedná se o inscenaci ostříleného inscenačního týmu Vašíček-Nesveda-Dvořák, a soubor divadla Alfa zde opět prokazuje, že krátké maňáskové akce jsou jeho silnou doménou. Aby byl navozen duch doby starých němých filmů, je na jevišti př...
Děti a psi na jeviště nepatří (Mezinárodní festival DIVADLO, Plzeň)
Na závěr pátečního večera se konal jeden ze zlatých hřebů festivalu, dlouho dopředu ohlašovaná inscenace Nepřítel lidu berlínské Schaubühne am Lehniner Platz. Ukázalo se, že inscenace byla právem dopředu vychvalovaná. Téma hry je stále velmi aktuální. Jedinec se snaží se svou pravdou prorazit, ale je udolán partičkou, které se jeho pravda nehodí do krámu. Scéna je udělána jakoby z černých tabulí, které jsou popsány ...
Ty jámo! O eutanazii po polsku. (Mezinárodní festival DIVADLO, Plzeň)
Hlavním zahajovacím představením prvního dne Mezinárodního festivalu DIVADLO byla inscenace Varšavského divadla s názvem Netopýr. Inscenace byla věnována tématu eutanazie, a dlužno dodat, že takhle velké téma neproměnila, řečeno slovníkem probíhající fotbalové kvalifikace na mistrovvství. V Polsku je inscenace možná provokativní, ale české publikum jejímu uměleckému významu neporozumělo. Soubor je plný hereckých in...
Není pecka jako pecka (Mezinárodní festival DIVADLO, Plzeň)
Čtvrteční program plzeňského festivalu zahájilo Naivní divadlo Liberec inscenací Kapela jede aneb Není pecka jako pecka. Tentokrát však libereckým kapela nejede, a že by inscenace byla zrovna pecka, to se říci nedá. Přesto, že má soubor svého korepetitora a skladatele Miroslava Ošance přímo na jevišti, a dokonce se zapojí do herecké akce, zvuk kapely povážlivě drhne. Také slovní hříčky působí dojmem, že byly vymýšle...
Dáte si kávu? (Mezinárodní festival DIVADLO, Plzeň)
Mezinárodní festival DIVADLO, jehož 23. ročník právě začal, zvolil na úvod inscenaci Městského divadla Kladno s názvem Brémská svoboda. Není to nic o brémských muzikantech, i když se v inscenaci občas zpívá. Autor hry, Rainer Werner Fassbinder, sestavil text z ironických slovních hříček, které zdařile odvádějí pozornost od toho, co se na jevišti vlastně děje. V režii Martina Františáka tak hlavní hrdinka (Marie Štípk...
Skupova Plzeň International skončila, ať žije příští Skupovka!
Poslední den 1. Skupovy Plzně byl zakončen Aladinovou kouzelnou lampou. Inscenace byla velmi pohádková, na úvod se na hledištěm vznášely lampiony, které elegantně zapluly nad jeviště a navodily kouzelnou pohádkovou atmosféru. Tu trochu shodila vypravěčka Anička Duchaňová, která je originální vždy a všude. Aladin byl vyprávěn jako jedna z pohádek Tisíce a jedné noci, takže jsme museli překlopýtat přes Aniččin úvod, a ...
Morče, skákající ryby a lemuři. Též o třech sestrách (31. Skupova Plzeň International)
Dnešní sobotní den 31. Skupovy Plzně začal poklidným příběhem o smíření a smrti. Dánské divadlo Refleksion hrálo pomalu a minimalisticky, takové inscenační postupy o smrti a patosu znám zatím jen z polského divadla. Na jevišti sedí tři „živáci“, čelistka (možná to byla violončelistka), loutkář a překladatelka, která byla součástí představení. Líbí se mi, když inscenátoři s takovou možností počítají a dokáží pro mezin...
Cínový vojáček a zvířátka (31. Skupova Plzeň International)
Mimořádný ročník Skupovy Plzně začal již v pátek 28.8., ale až nyní se mi podařilo navštívit dvě představení. O mediálně vděčných obřích loutkách jsem jen slyšela a četla. Obří loutky se líbily, ale prý bylo tolik lidí, že část diváků sledování loutek vzdala, a usedla ke kávě a pivu. Ti, co dále obří loutky sledovaly, většinou nepostřehli, že se obří loutky pokoušely vyprávět ucelený příběh. V pátek 4.9. jsem zhlédl...
Blob nad Prahou (Letní Letná)
Dnes byl zahájen festival Letní Letná. Většina cirkusových stanů a maringotek s palačinkami, pivem, klobásami už stojí. Kromě zahajovací představení Bianco britského NoFit State Circus bylo ještě možné vidět virtuální Kaplického knihovnu. Knihovna byla promítána na britský stan jako videomapping. Futuristický stan britského souboru a Kaplického knihovna tak na chvíli splynuly v jedno, a byl to velmi intenzivní zážite...
MF DIVADLO Plzeň No. 2 (Čert tě vem!)
Páteční festivalový den začal loutkovou pohádkou divadla Alfa s divadelním názvem Čert tě vem! Na přípravě inscenace se setkali dvě loutkářské generace. Text hry připravilo stále ještě mladé duo Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček, kteří od začátku této sezony vedou královéhradecký DRAK. Režie a dramaturgie se ujali staří loutkářští bardi, kmenoví členové divadla Alfa Tomáš Dvořák a Pavel Vašíček (ano, jedna rodina).  Je...
MF DIVADLO Plzeň No. 3 (A nebuďte smutnej!)
Sobotní festivalový den, a pro mě poslední, jsem zahájila Vojnou damáckého Studia DISK. Přestože se jednalo o zajímavou hudbu, pohybové provedení bylo dobré a mladí energičtí herci se snažili, vyznělo představení v KD Peklo trochu sterilně. Přitom, co více si přát, než texty lidových písní (ze sběru K. J. Erbena), která již v sobě mají obrovský náboj, stačí se nechat vést. Dovedu si představit, jak asi mohl Voice ban...
MF DIVADLO Plzeň No. 1 ("Minulost chceme uzavřít, nikoliv otevřít")
První představení, které jsem na Mezinárodním festivalu DIVADLO Plzeň shlédla, byla inscenace Miláček Městského divadla v Kladně. Na prázdné scéně visí jen kolmo zavěšená tyč, na které jsou na ramínkách zavěšeny saka lepší společnosti. Pak už jsou na scéně do přestávky jen reflektory. Po přestávce přibudou na scénu též rudá plyšová srdce, které naznačují kvalitu citů titulního hrdiny k prostředkům vedoucím k cestě vz...
Ženy, které běhaly s vlky
Inscenaci La Loba vytvořila tanečnice a choreografka Lenka Vagnerová. Na skoro prázdném jevišti, jen s jedním pruhem posekané slámy, se objeví stařena, která je symbolem prastaré ženské síly. V této inscenaci, pro mě překvapivě, nebyla zobrazena žena-panna, či žena-matka, jak bývá časté, ale neforemná zkroucená stařena očekávající smrt. Stařena v podání Andrey Opavské není na jevišti sama, doprovází ji hlas a později...
O dvou kočkách (Šer Chánovi a Baghírovi)
Výpravný muzikál podle Rudyarda Kiplinga pro všechny věkové kategorie. Soudě podle reakcí publika, děti pozorně komentovaly dobrodružný děj, zatímco divák nemrava se dobře bavil. Režijně-dramaturgický koncept je úžasný, dovedně nastoluje téma setkání dvou civilizací, v tomto případě lidské a světa džungle, psychosociálního vývoje Mauglího a několik vztahových rovin (rozepře mezi tygrem a panterem, rodinná krize vůdčí...
Babička a Yetti
Nová rodinná inscenace Jana Borny v Divadle v Dlouhé O „líné“ babičce vypráví o tom, jak je důležité plnit si své sny. Je to vlastně takový doplněk k jiné Bornově inscenaci „Myška z bříška“. V „Myšce z bříška“ život začíná, kdežto u této inscenace je tomu naopak. Stejně jako Jeffersova Pastýřka putuje k dubnu, babička putuje k moři. A možná si tak i režisér chtěl trochu představit, jak to bude vypadat. Příběh babičk...
BLUFF příliš neblafuje
Zatím poslední premiérou Divadla v Celetné je inscenace BLUFF Karla Krále v roli režiséra a Jakuba Špalka v roli producenta. Šéfredaktor časopisu Svět a divadlo Karel Král se tentokrát rozhodl režírovat na poměrně velkém jevišti, rozhodně tedy větším, než je Kroužkova kavárna Divadla v Dlouhé či Eliadova knihovna Divadla na Zábradlí. V obou divadlech připravoval Karel Král spíše scénická čtení, která měla jen několi...
Festival náctiletých v Divadle v Dlouhé
Letošní, již pátý ročník festivalu Festival 13+, který pořádá Divadlo v Dlouhé, opět uvedl inscenace, které jsou určené dospělému publiku, ale přeci jen jsou o poznání hravější než běžná večerní divadelní produkce. Obě večerní představení, které jsem viděla, a to ostravská Pěna dní, a plzeňsko-mariborský Simply Clever, měli nabité hlediště plné nadšených mladistvých diváků, kteří šli s představením (kromě mě a Švejdy...
Misshung impossible (Nemůžeš Bau, když nemáš Plan)
V krásném, úžasně vybydleném paláci U Stýblů jsem zhlédla úžasně vybydlené představení inscenace Missing pěti žen nezávislé scény (Lustigová, Voráčková, Kvitová, Třešňáková a Thors), které si říkají Secondhand Women. Již jejich předchozí hraniční projekty (Už muž, Mezzo, Money Tranformance) vzbuzovaly více otázek než odpovědí, ale pořád v nich něco bylo, o čem se dalo diskutovat. Už třeba o tom, zda je to ještě divad...
Protislova v NoD
Soubor Spitfire Company uvedl na závěr pražské části festivalu …příští vlna/next wave… svůj remake Havlovy Audience s názvem Antiwords, a to na syrovém jevišti prostoru v NoD. Performerky Jindřiška Křivánková a Miřenka Čechová vytvořily spolu s Petrem Boháčem pohybovou etudu na téma Havlovy Audience. Představení zahájil Petr Boháč, s tím, že se jedná o jedenáctou předpremiéru a vzhledem k tomu, že obě protagonistky ...
Nedělní odpoledne ve Studiu Hrdinů
Ve Studiu Hrdinů pokračoval v neděli 6. 10. 2013 dvacátý ročník festivalu …příští vlna/next wave… Po dlouhé době opět vystoupilo Bílé divadlo z Ostravy, tentokrát se svojí verzí příběhu o Sidonii Nádherné. Diváci seděli na jevišti, a Bílé divadlo obsadilo všechny elevační stupně, kde většinou sedí diváci. Herci přijdou na jeviště s březovými košťaty a oranžovými metařskými vestami, a začnou nosit různé harampádí k po...
Starobylá Praha ve vile na Štvanici
Po přečtení recenze A. Zemančíkové na inscenaci uskupení „Tygr v tísni“, kterou nazvali Golem, na motivy Meyrinkovy kdysi kultovní novely, jsem se rozhodla jít na Štvanici pěšky z metra od filozofické fakulty. Už procházka noční Prahou turistickou, židovskou, Stínadly, kolem kláštera sv. Anežky, Řásnovkou a kolem „Husákova ticha“ stála sama o sobě za to. Mě se z dění ve vile na Štvanici podařilo vidět sotva polovinu,...
Mezinárodní festival DIVADLO No 5
Poslední festivalový den v Plzni byl zahájen hned dopoledne, ještě před obědem, popisem jednoho běžného pracovního dne. Inscenace Kamily Polívkové Den opričníka v hlavní roli s Karlem Dobrým je strhující podívaná, ale nikterak příjemná. Opričníci byly represivní složkou cara Ivana Hrozného, zde, podle Sorokinovy předlohy, se jedná o nástin blízké ruské budoucnosti, opričníci se vrátili jako ochránci režimu blíže neur...
Mezinárodní festival DIVADLO No 4 (Krávy, krávy, jakou máte řeč)
Předposlední festivalový den v Plzni, sobota 14. září, pro mě začal loutkovým dokumentem Naivního divadla Liberec s názvem Loutky hledají talent. Jedná se o další díl seriálu „Tradiční iluzívní marionetové divadlo v Naivním“, a diváci se dočkají i některých postav z předchozích dílů, například pěveckého sboru 40 loupežníků z dílu Alibaba a 40 loupežníků,  Alíny a jejího milého z dílu Alína aneb Petřín v jiném dílu sv...
Mezinárodní festival DIVADLO No 3
Třetí festivalový den v Plzni, pátek 13. září, začal pohádkou Princ Bhadra a princezna Vasantaséna domácího Divadla Alfa. Exotickou látku opět připravil Hubert Krejčí, tentokrát ve spolupráci s Pavlem Humlem. Jedná se o volné zpracování staroindické „Povídky o pokryteckém knězi“ (ze Sómadévovy sbírky nejrůznějších staroindických vyprávění s názvem „Oceánu příběhů“). Nečinoherní soubor Divadla Alfa tentokrát režíroval...
Mezinárodní festival DIVADLO No 2
Druhý den plzeňského festivalu zahájila inscenace Dášeňka aneb Psí kusy. Haf! brněnského Divadla Husa na Provázku. Tuto inscenaci jsem viděla již na čtvrtém festivalu (na pražském  Dítěti v Dlouhé,  liberecké Mateřince a Loutkářské Chrudimi), a opět jsem se dobře bavila. V publiku byly tentokrát pouze dvě děti,  zbytek byli dospělí, rodiče a prarodiče. Přesto se Jiřímu Jelínkovi a Anežce Kubátové podařilo publikum ro...
Mezinárodní festival DIVADLO No 1
Ve středu 11. září byl v Plzni zahájen 21. Ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO. První festivalovou inscenací, kterou jsme zhlédli, byla S nadějí i bez ní ostravské Komorní scény Aréna. Komorní drama, na festivalu hráno v divadle Alfa pro 250 diváků, což je 2,5 krát tolik než na domácí scéně Komorní scéna Aréna v Ostravě, si i zde dokázalo získat diváky a vzbudit emoce. Aréna se ve své tvorbě soustředí na herecké...
Letní Letná No. 6 (Vlak stále jede)
Setkání s VOSTO5ětkovou klasikou, která by vedle Péráka mohla vypadat jako chudá příbuzná, kdyby ovšem nebylo dokonalých výkonů Ondřeje Cihláře a Petra Prokopa. Domnívám se, že zvláště tanec obou chlapců s vlaječkami s trikolorou byl důstojným příspěvkem do programu festivalu nového cirkusu. Byť se na Letní Letné jednalo o noční představení od 22.00, představení mělo spád, a diváci byli nadšeni, stejně jako na každém...
Letní Letná No. 5 (O panence, která tuze lehce skákala)
Dnes poprvé (neděle 25.8.) se na Letní Letné představil švédský Cirkus Cirkör se svojí inscenací Knitting Peace (Pletený mír). Jedná se o třetí inscenaci projektu Lacrimae, kterého se zúčastnili též soubor Cahin Caha a Cirk La Putyka. Švédská inscenace, na rozdíl od dvou předchozích z projektu, neatakovala diváky, nebyla interaktivní, ani provokující, po přestávce se nehrálo o něčem jiném, než před přestávkou, a jedi...
Letní Letná No. 4 (Strach a peníze jsem nikdy neměl)
Na desátém ročníku festivalu Letní Letná bylo možno po provokativním francouzském cirkusu Cahin Caha Daniela Gulka zhlédnout další inscenaci z projektu Lacrimae, a to Risk souboru Cirk La Putyka. Dalším účastníkem projektu, který vystoupí na festivalu, bude švédský Cirkus Cirkör. Inscenace Risk je rozlomena na několik částí, a to na jakousi předehru v patrně psychiatrické léčebně, na dvě filmové dotáčky, a na očekáv...
Letní Letná No. 2 (Seiline Masino)
Soubor Décalages, již dlouhá léta tvořený Seiline Vallée a Salvim Salvatorem, i v nové inscenaci Velvet Blues předvedl svůj vysoký standart vzdušné akrobacie. Tentokrát je rámcem pro předvedení vzdušných kousků příběh dvou putujících klaunů, jakoby z Felliniho filmů s Giuliettou Masinovou. Oba klauni chtějí dělat revoluci, ale spíše jde o revoluci, či ještě lépe přeměnu v jejich nitrech. Název Velvet Blues chce odkaz...
Letní Letná No. 1
Letní Letná byla v neděli 18. srpna zahájena představením francouzského cirkusu Cie Cahin Caha s názvem Rose. V anotaci k představení se uvádí, že inscenace je nevhodná pro děti do 16 let, a to kvůli nahotě. Myslím, že vzhledem k tomu, co se děje na jevišti, je tento údaj silně zavádějící. Anotace také slibuje interakci s diváky. Tu zahájila již při usazování diváků do hlediště průvodkyně pořadem, transka Rose. Vzhle...
Loutkářská Chrudim
Loutkářská Chrudim letos zahájila Dášeňkou aneb Psíma kusama. Jedná se o inscenaci Jiřího Jelínka, jehož tvorba je na Loutkářské Chrudimi známa dlouhá léta. Tato inscenace však vznikla pod hlavičkou brněnského divadla Husa na provázku. Inscenace od své premiéry 8. 2. 2013 obrazila již třetí festival. Prvním byl pražský festival Dítě v Dlouhé, kde Dášeňka získala Cenu Vojty Šálka, druhým festivalem byla liberecká Mate...
Konec dvacetileté éry Doubravky Svobodové v Divadle Na zábradlí
„Strč si ty ruce do prdele a tu závěrečnou tečku nehraj! Nehraj!! NEHRAJ!!!“ Ve čtvrtek 27. 6. 2013 byl v Divadle Na zábradlí uveden obzvláště umělecky kulturní povznášející program. Kulturní vložku mezi chlebíčky, pivem a vínem moderoval Petr Čtvrtníček. Nejdříve vystoupily Příšerné děti, které zarecitovaly citáty z umělecké práce a režijních pokynů Doubravky Svobodové, jejich umělecké šéfky.  Umělecký soubor Diva...
Festival létajících slonů Mateřinka 2013 No 5
Sobota 22. 6. 2013, pátý, závěrečný den festivalu inscenací pro děti předškolního věku, patřil dvěma soutěžním a jedné nesoutěžní inscenaci.   Inscenaci Velbloud, ryba, slepice aneb Námořnická historie pořádajícího Naivního divadla Liberec opět připravil tvůrčí tým pod vedením Jakuba Vašíčka, na základě textu, na kterém spolupracoval Tomáš Jarkovský. Jedná se o tři klasické pohádky, které se odehrají během cesty na...
Festival létajících slonů Mateřinka 2013 No 3
Odpoledne třetího festivalového dne, čtvrtka 20. 6. 2013, patřilo dvěma zahraničním a jedné ostravské inscenaci. Inscenaci Dva na špičkách uvedlo švédské Staffan Björklunds Teater z Kävlinge. Jednalo se o drobnou příjemnou mateřinku, snadno přepravitelnou i snadno pochopitelnou. Scéna sestávající ze tří dřevěných beden a několika dřevěných, velmi pohyblivých loutek působila velmi půvabně. Setkali jsme se se shánčliv...
Festival létajících slonů Mateřinka 2013 No 4
("Když to vydržej děti, vydržíme to taky") Čtvrtý festivalový den, pátek 21. 6. 2013, jsem zhlédla dvě zahraniční inscenace pro děti od 1,5 roku, a jednu loutkářskou dílnu. Theatre Analys z francouzského Nosiel uvedl inscenaci s názvem Papírové zvuky. Jednalo se o krásně výtvarně vyvedenou papírovou členitou plochu, která tvořila horizont o rozměrech asi 2x2 metry, s kterou se dále moc nepracovalo, a o práci s papí...
Festival létajících slonů Mateřinka 2013 No 2
(O ztraceném děvčátku se sirkami) Druhý festivalový den jsem zhlédla pouze inscenaci Děvčátko se sirkami, kterou do Liberce přivezlo královéhradecké divadlo DRAK. Režíroval a hudbu složil Matija Solce. Spojení DRAKu, Solceho a Andersena bylo příslibem divadelního zážitku, který se však nedostavil. Zhlédli jsme roztříštěnou inscenaci postrádající dramaturgii, ztrácející Andersena a navádějící publikum k používání ote...
Festival létajících slonů Mateřinka 2013 No 1
Liberecká Mateřinka, festival pro děti předškolního věku, byla zahájena v úterý 18. 6. 2013. Zhlédla jsem dvě pražská představení, a to Zlatovlásku divadla Minor a Perníkovou chaloupku Buchet a loutek. Byť se jedná o osvědčené divácké tituly, obě pohádky byly připraveny netradičně. I když, pro mě to vlastně bylo překvapením. U divadla Minor jsem v posledních letech byla zvyklá na výtvarně přebujelé inscenace, které...
Snění na cestách
Když jsme se my, diváci, shromáždili na představení inscenace Spánek nikdo nevolá v režii Petra Lanty a členů souboru Antonín Puchmajer, DS, tedy Vladimíra Mikulky, Jakuba Škorpila, Martina J. Švejdy, za zpěvu Aranky Hruškové, chvíli jsem přemýšlela, kdo z nás se vlastně zbláznil. Zda účinkující, či my diváci, kteří jsme se nechali přesvědčit, abychom přišli. U režiséra Lanty tato otázka nevzniká, tam je to jasné. ...
Vostopětka v Arše
Divadlo VOSTO5 si pro své fantazie na jevišti tentokrát vybralo postavu Péráka. Pérák je fiktivní hrdina, který vznikl v době Protektorátu z potřeby obyvatelstva nějak přežít tíživou dobu. Nebyl to umělý hrdina, který nejdříve exceloval v komiksu, ale naopak – teprve po válce se dostal do aminového filmu Jiřího Trnky. Pérák skákal na pružinách po Praze přes střechy domů, a kde bylo potřeba, škodil okupantům. Pérá...
Tak končí naše Komédie…
V průběhu června a července žila divadelní Praha nevídanou událostí. Dlouho ohlašovaný červnový konec působení jednoho souboru v jednom divadelním prostoru byl provázen vlnou emocí a sympatií, a tak se pro velký úspěch hrálo až do 18. července 2012. Úplně poslední představení Pražského komorního divadla v divadle Komedie se odehrálo 31.7.2012 ve 14:00, poté následoval zábavný rej, do půlnoci v Komedii, od půlnoci na ...
Ukojený chtíč diváků
Na závěr působení souboru Pražského komorního divadla v divadle Komedie jsem zhlédla většinu inscenací během dvou měsíců. Německé divadlo je velmi rozumové, a tak jsem byla nervózní z toho, že z inscenací vychvalovaného Pražského komorního divadla ke mně do hlediště nedorazila emoce. Žádný přesah přes rampu, žádné jiskření. Až Spílání publiku ve mně vzbudilo veselí. Kontakt s publikem je dokonalý. I příznivci Hany Ma...
Zmije v pierotském kostýmu
V divadle Komedie se v razantní úpravě Davida Jařaba hraje o pokrytecké morálce, bezcitném světě ješitů a jednom Oliveru Twistovi v sukních. Zkrácená a aktualizovaná Lulu se odehrává v jakémsi akváriu, které chce vypadat jako luxusní mezonetový či loftový ateliér úspěšného fotografa, s dvěma bílými stěnami a s dalšíma dvěma stěnami prosklenými, je to apartmán pro dobře situovaného umělce. Pro Lulu je to však zlatá...
Blonďatá bestie II
Další díl politického kabaretu v A-studiu Rubín mě mile překvapil pevnou formou a charakteristikou postav. "Zápletka" je postavena na vztahu K. Kočí a V. Bárty. Ve výkladu A-studia vzala celá věc počátek tak, že zhrzená K. Kočí přivedla V. Bártu před soud z osobní msty. V úvodu kabaretu konferenciér v podání O. Pavelky představní účinkující postavy a přečte pohádku o kolibříkovi a mazánkovi. Soudce přichází...
Vypálená veselice
V sobotu 21.1.2012 slavil Kulturně divadelní spolek Puchmajer nedožité dvacátiny. Pozůstalí se dostavili v hojném počtu, jednalo se však spíše o bývalé členy souboru KDS Puchmajer či současné členy Ing. Antonína Puchmajer, D.S. Veselice se konala ve Vypáleném koťátku, což od pořadatele večírku, V. Mikulky, bylo značně morbidní. Vypálené koťátko totiž znamená glazurovacími barvami vymalované koťátko na talíři a poté v...
Zanikají české kulturní časopisy právem?
Pod touto sugestivní otázkou se ukrývá debata nad dramatickou finanční situací "literárního obtýdeníku" Tvar a "kulturního čtrnáctideníku pro divadelníky a jejich diváky" Divadelních novin. Odehrála se v kavárně Potrvá. Moderoval Petr Boháč, režisér a literární kritik, umělecký šéf skupiny Spitfire Company a dramaturg festivalu Nultý bod, který se snažil, co mohl. Účast byla úctyhodná. Za DN šéfre...
Baby friendly festival
Baby friendly festival Poslední říjnovou neděli se v Divadle na Zábradlí uskutečnil již pátý ročník festivalu Ohromné maličkosti, s podtitulem Dům zázraků, divadlo – hudba – voice-band – loutky… a jiná kouzla. Performací bylo celkem 11, a všechny se hrály alespoň dvakrát. Mě se podařilo shlédnout čtyři. První inscenací, kterou jsem viděla, byla „Ha Dede“ divadel Kabóca Bábszínház a Theater de Spiegel. Byla zařaze...
Nejlepší kultura je Plzeň
Na letošním Mezinárodním festivalu DIVADLO jsem viděla pouze polskou inscenaci "Ženský chór" Sborová recitace v polštině, kde texty jen nahodí motiv, a zbytek ztvární zvuk 23 ženských hrdel. Libreto inscenace vychází z literárních textů včetně úryvků z Antigony, z děl Rolanda Barthese, Michela Foucaulta a Simone de Beauvoir, stejnou měrou využívá frází z každodenního jazyka, reklamních sloganů, receptů, ...
Prosluněné buchty (a loutky)
V sobotu 17.9. se konal v Kinského zahradě u Musaionu 5. ročník festivalu pro děti a jejich rodiče. Kromě pořádajícího souboru, který odehrál dvě pohádky, hrála ještě divadla Toy Machine, Lokvar, Vyrob si své letadýlko a zahraniční Piki z Pezinku. Pro účastníky byly připraveny dílny, z nichž zaujala originální dílna zatloukání hřebíků do trámu. Taktéž dřevěné meče se těšily úspěchu. Vyčasilo se, takže proslunění tráv...
Krab, rak, žabák a koza v Černíně
V Černíně u Zdic se uskutečnil třetí Černínský loutkofest, který pořádá místní občanské sdružení Echelle/Žebřík. Letošní ročník se bohužel musel obejít bez zahraničních hostů, avšak byly zde uvedeny dvě nové inscenace, a to Kozí příběh Vladimíra Guta (někdejšího uměleckého šéfa skupiny B.B. Duc) a pohádka Žabák Žak a rak Jak divadélka Krab. Mezi hosty festivalu bylo možno vidět i Jiřího Kaftana. Součástí programu byl...
Kabaret, který Potrvá
V dejvické kavárně Potrvá se odehrála v úterý 15.3. premiéra staronového souboru Ing. Antonín Puchmajer, D.S. s názvem Kabaret. Hned na úvod je třeba říci, že tato inscenace je natolik převratná, progresivní, intelektuální a předbíhající svou dobu, že divák i recenzent nemají slov. (Jedna divačka po představení utrousila, „To jsem zvědavá, jak to budu vyprávět.“) Úvod slibuje mnohé. V. Mikulka s kytarou je přinesen n...
Vždycky jsem chtěla být ženou
Nouze naučila Dalibora housti, a Antonína, DS, vystěhovaného z A-studia Rubín, přiměla hledat nové prostory, site-specific, a objevit bytové divadlo. V komorním divadle U Švejdů sehrála Jana Švejdová one-woman-show Žena, říkejte mi žena, kterou napsal a režíroval Martin J. Švejda. Publikum bylo gendrově zcela nevyrovnané, tvořilo ho 8 divaček. J. Švejdová si v tak malém, navíc domácím protoru nebyla úplně jistá, zvlá...
Digest: spojené soubory Antonín, D.S. a Inženýr Vladimír
Zhruba před 5 lety došlo k rozdělení KDS Puchmajer na dvě dceřinné organizace, a to sólového Inženýra Vladimíra a souborného Antonína, D.S.. Oba tehdejší umělečtí šéfové, M.J. Švejda a V. Mikulka, tehdy rozhodli, že název KDS Puchmajer nebude používat nikdo z nich. Uplynulo pět let, bývalým členům KDS Puchmajer se narodilo několik dětí (minimálně pět), zaniklo knihkupectví Prospero, Aranka vyrostla do krásy, Antonín ...
Pařeniště
"Pařeniště Vojtěcha Varyše aneb Každá rána dovolená... Divadelní talk-show v kavárně Potrvá, každý druhý čtvrtek v měsíci, první díl již 14. října. Odvážný mix intelektuálního plkání u kávičky a divočení v nefalšovaném stylu Jerryho Springera. O aktuálních problémech, skandálech a tendencích současného českého divadla, břitkým jazykem, bez servítků, bez úcty a s trapným humorem. Pokaždé zajímaví hosté, o překv...
"Velká Plzeň" aneb dojmologie
Letošní festival DIVADLO v Plzni zahájilo Slovenské národné divadlo s inscenací Anna Karenina. Bývá zvykem, že se slovenské divadlo dává na tomto festivalu buď "na začátek" či "na konec", neboť kvalita slovenského divadelnictví v ruku v ruce s nostalgií dává téměř stoprocentní záruku, že dramaturgie neprohloupí. Inscenace Anna Karenina však sama o sobě trvá 4 hodiny 15 minut, a společně se zdlouha...