Z tiskových konferencí

Kmotr, kmotříček, mafián, tunel,...
vydáno: 4.12.2012
Na malé scéně Studia Ypsilon finišují v těchto dnech přípravy inscenace, která se snaží reflektovat současnou společensko-politickou situaci. Velmi osobitým přístupem k jejímu vytvoření přispěli jak tvůrci, režisér Braňo Holiček a dramaturg Tomáš Jarkovský, tak herci-občané Daniel Šváb, Petr Vršek, Barbora Vyskočilová, Jakub Slach a Petr Hojer. Scénář má pouhé čtyři strany, tím se však nenechejte zmást. Demo Demokracie vznikalo podobně jako většina předchozích projektů. Na počátku bylo jen zadané téma (jež vzešlo od vedení divadla), o kterém se pak společně dlouho mluvilo, než se dospělo k obrysům divadelního tvaru. Od konkrétních polických kauz se tvůrčí proces ubíral přes zobecnění až zlom, kdy se dostal k osobní morálce každého z nás. „Od švandy k neveselým kotrmelcům,“ jak to okomentoval Petr Vršek.

Více než běžný typ divadelní hry uvidí diváci experiment, který zkouší, kam až lze zajít nejen s divákovou, ale i obecně lidskou trpělivostí nad tím, co se v současnosti děje a čeho jsme každodenně svědky. Kmotr, kmotříček, mafián, tunel,... „Politika přestává existovat, existuje jenom zájem. A kam se ztratil náš zájem? Ten se proměnil v pasivitu – absolutní nezájem,“ myslí si Braňo Holiček. Okamžitě se nabízí otázka, kdo za to může nebo kdo za to nese odpovědnost. Politici? Nemá v demokracii tu hlavní odpovědnost někdo jiný? Kdo zištným gaunerům nebo neschopným mluvkům v posledních letech dává politickou zelenou, často právě díky osobní společenské pasivitě? Nevytvořili jsme si náhodou jenom demo verzi demokracie? To jsou otázky, kterými tvůrci hodlají publiku tak trochu spílat.

Braňo Holiček
Braňo Holiček


„Po předchozí zkušenosti s formou politického kabaretu bych rád přitvrdil,“ říká zcela vážně Braňo Holiček. (Politický kabaret aneb Seber si to hovno! v jeho režii uvedlo MeetFactory, prem. 17.5.2012)
„Nejlepší by bylo, kdyby tuto inscenaci viděli diváci, kteří jsou netknutí námi, poetikou nejen Ypsilonky, ale divadlem vůbec,“ uvažuje Braňo Holiček. „Bylo to vůbec zapeklité zadání, neboť k podobnému tématu jsem musel přistoupit zas jinak. Nebo jsem měl náskok?“

„Po několika debatách nad tématem inscenace a jeho zpracováním jsme se shodli na tom, že udělat dnes politické divadlo tak, aby to nebylo jen zesměšnění, parodie a satira, je obtížné a výsledek může být bezzubý. Chceme divadlo, které bude dávat smysl a bude intenzivně působit na diváky, aby si uvědomili a pojmenovali to, v čem doopravdy žijeme a ptali se, jestli je to vážně demokracie,“ říká dále režisér inscenace Braňo Holiček. „Neřešíme politické kauzy, personálie, ale snažíme se přemýšlet nad tím, jak vypadají symptomy naší společnosti, jak vše je s politikou zvláštním způsobem provázané. Symptomem nemocné společnosti je nemocná diskuse, to jest, jak třeba lidé přemýšlí, jak co hodnotí, jak dalece jsou schopni chápat věci v souvislostech. Nakonec se ukáže, že ty chyby jsou v nás. A to se na divadle opravdu blbě artikuluje. Jistě, dalo by se vymyslet pár scének, ukazovat na nich, jak jsou lidi nevzdělaní, omezení a zejména neinformovaní. Různé pokusy o politické kabarety se dost často stanou přehlídkou fórů, ale když chcete něco o té společnosti říct a nějak věci pojmenovat, tak ty fóry nestačí. Hledali jsme způsob, jak to říct jinak. Uvidíme, jestli výsledný tvar je to to ono a jestli to náhodou není bezzubé také, přestože naším cílem je přímé sdělení bez uhýbaní. Moc veselé to nebude. I když znáte to, diváci se – možná v rámci jisté sebeobrany – smějí i na místech, které humorné zrovna nejsou.“
Nečekejte ale myšlenkovou agresi, podkladem pro Demo Demokracie je interaktivní kabaret. „Ten však bude mít pevnou kostru s jasnými pravidly. Kdybychom je nedodrželi, tak se nám to rozpadne a náš záměr nebude fungovat. Herci přesně ví, na kterém místě tu formu jakým obsahem naplnit. Divák bude lehce pod tlakem... Pokud na nás někdo bude chtít něco hodit, tak mu asi nezabráníme... (smích)“

Braňo Holiček, Petr Vršek, Daniel Šváb
Braňo Holiček, Petr Vršek, Daniel Šváb


Během příštího kalendářního roku si Ypsilonka bude připomínat 50 let od svého založení. Studio Ypsilon bylo založeno výtvarníkem, scénáristou a režisérem Janem Schmidem v roce 1963 v Liberci (tehdy v podmínkách Vojenského útvaru č. 3256), svůj název nese však až od roku 1964, kdy byla uvedena první inscenace: Encyklopedické heslo XX. století. Divadlo se profesionalizovalo v roce 1969. V roce 1978 soubor přesídlil do Prahy. Jan Schmid stojí v čele Studia Ypsilon a dává mu nezaměnitelný rukopis dodnes.

Okázalé oslavy se ani neplánují, spíše je zamýšleno uskutečňovat různé projekce toho, co kdy bylo zaznamenáno a natočeno. Dále se připravuje vydání komplexní publikace, která zmapuje celou dosavadní historii divadla tak říkajíc databázově precizním způsobem. K padesátinám si Studio Ypsilon nadělí také premiéru komediální hry z pera svého principála. Hra nese název Škaredá středa a nahlédne na téma české emigrace a jejího návratu do původní vlasti. Bude to taková komedie „nedorozumění“. V hlavní roli se představí Jiří Lábus.

Paralelně přichází na svět projekt Ypsilon na druhou (Y2), který se vývojově otevírá pro nové umělecké impulsy. „Přízvisko „na druhou“ neznačí revoluci či novou Ypsilonku, ale má pokazovat na umocněnou evoluci, která na základě tradice má přinést nové autorské tvůrčí podněty,“ přibližuje záměr Braňo Holiček, vůdčí osobnost tohoto projektu, a pokračuje: „Studio Ypsilon vždy přistupovalo k tématům s otevřeností a hravostí, jaké má ve svém DNA jenom toto divadlo. Ypsilon na druhou si bere z tohoto DNA to nejlepší a přidává to nejmladší a nejaktuálnější. Heslem Y2 je tedy kontinuita a evoluce...“ Zároveň bylo dodáno, že je dost dobře možné, že některých počinů se budou účastnit i ostřílení mazáci, a dojde tak k prolínání a prostupování...

-mys-
[foto: Michal Novák]