Z tiskových konferencí

Letní scéna Divadla Ungelt po čtrnácté
vydáno: 10.6.2018
Malebný kout na hradčanském Novém Světě opět na celé léto ožije divadlem. Letní scéna, kterou zde provozuje Divadlo Ungelt, má již dlouholetou tradici (od roku 2005) a oproti jiným letním produkcím tato má komorní charakter: představení si zachovávají atmosféru, na kterou jsou diváci zvyklí v malém „kamenném“ Ungeltu. Zahajovacím představením 1. července bude světová premiéra původní adaptace románu Betty MacDonaldové Kdokoli může dělat cokoli v hlavních rolích s Jitkou Smutnou a Terezou Kostkovou. Dále v programu naleznete dvě nejžhavější novinky Divadla Ungelt, a to Život podle Jonesových v režii Marka Němce (účinkují Vanda Hybnerová, Lucie Štěpánková, Miroslav Táborský a Ladislav Hampl) a Skleněný strop s Tatianou Vilhelmovou a Jiřím Langmajerem. Jedná se o hry současných světových dramatiků (Will Eno, resp. David Hare), čímž dramaturgie Divadla Ungelt potvrzuje programové zacílení na texty, které u nás dosud nebyly uvedeny.

Marek Němec, Simona Stašová, Milan Hein, Tereza Kostková, Jitka Smutná, Miroslav Táborský
Marek Němec, Simona Stašová, Milan Hein, Tereza Kostková, Jitka Smutná, Miroslav Táborský


Znovu pod širým nebem bude hostovat i Simona Stašová, která se svými kolegy odehraje dokonce dvacet představení šestice divácky úspěšných inscenací (Drobečky z perníku, Filumena Marturano, Poslední ze žhavých milenců, Římské noci, Vězeň na Druhé AvenueSkleněný zvěřinec).

Letní scéna Divadla Ungelt přichází s poměrně zásadní provozní novinkou: „Dlouhodobě nás na Letní scéně trápilo provizorní řešení mobilních toalet, nestačilo již navýšení jejich počtu ani každodenní vývoz. Jsme moc rádi, že se díky vstřícnosti majitelů Restaurace u Zlaté Hrušky podařilo najít řešení. Od letošní sezony propojujeme areál Letní scény s částí zahrádky Restaurace u Zlaté Hrušky, kde budeme využívat „KAMENNÉ TOALETY“. Tak, a nyní doufám, že informování o Letní scéně Divadla Ungelt se v médiích neponese jenom v tomto duchu,“ směje se Milan Hein. Dodejme, že nalezené řešení jde na úkor malé oběti - změna totiž bude mít z hlediska provozu areálu vliv na prodej přístavků. Počet míst situovaných na hlavní konstrukci hlediště se však nemění a zkrátka kromě zapůjčení deky (proti záloze) a pláštěnek pro případ přeháňky (zdarma) Letní scéna Ungeltu neustále vylepšuje komfort pro své diváky.

Simona Stašová, Milan Hein
Simona Stašová, Milan Hein


„Neznám vhodnějšího autora pro pohodové letní večery než Betty MacDonaldovou. Mimo jiné proto, že v hledišti bývá převaha žen,“ obrací téma k repertoáru ředitel Divadla Ungelt Milan Hein. Dramaturg Pavel Ondruch dodává: „Je hřejivé, když si nadcházející prázdniny představím v magickém prostředí naší Letní scény ve společnosti tak geniální spisovatelky. Vždyť její knihy patří k té nejoblíbenější humoristické literatuře u nás.“

Populární humoristickou prózu ´Kdokoli může dělat cokoli´ přímo „na tělo“ Jitce Smutné a samozřejmě Letní scéně zdramatizovala Věra Mašková. „Jde o první román komediální autobiografické trilogie ´Co život dal a vzal´, která volně navazovala na její bezpochyby nejslavnější dílo ´Vejce a já´,“ přiblížil Pavel Ondruch. „Betty MacDonaldová dokáže přistupovat i k těm hrozným životním situacím s neuvěřitelným humorem a duchaplností. Smějete se, ačkoli řeč je o ztrátě zaměstnání nebo o vážné nemoci. …Mimochodem: s vtipnou a dynamickou dramatizací Věry Maškové byli potomci slavné autorky dle jejich vlastních slov velmi spokojeni…,“ dodal.

Marek Němec, Pavel Ondruch, Simona Stašová, Milan Hein, Tereza Kostková, Jitka Smutná, Miroslav Táborský
Marek Němec, Pavel Ondruch, Simona Stašová, Milan Hein, Tereza Kostková, Jitka Smutná, Miroslav Táborský


Jitka Smutná se k chystané inscenaci vyjádřila takto: „Vyrůstala jsem a žila v době, kdy se každý čtvrtek stály před knihkupectvím fronty, a vím, že knížky od Betty MacDonaldové měli doma v knihovnách i ti, kteří měli hluboko do kapsy. Slovo „krize“ bylo v mém dětství zprostředkovaně přes zkušenost rodičů pořád živé, jiných obtížných situací taky bylo dost, takže mám pocit, že se vracím do krajiny, kterou jsem si kdysi obšlápla. Včetně řešení každodenních situací s léčivým humorem, křehkými způsoby, a včetně nacházení cestiček, jak si v rodinách vzájemně pomoci, pokud to alespoň trošku bylo možné.“

Tereza Kostková navazuje: „Každý z nás jistě potvrdí, že rodinná pospolitost, sdílení života i v nadhledu a humoru je skutečně Cesta. Téma ekonomické krize, tedy vlivu vnějšího, ale životy zkrátka ovlivňujícího, se navíc vrací a bude vracet, takže v tomto předloha zůstává stále velmi aktuální.“

V inscenaci dále uvidíte Mášu Málkovou, Evu Josefíkovou a Jiřího Hánu nebo Jaromíra Noska.

Pavel Ondruch, Simona Stašová, Milan Hein, Tereza Kostková
Pavel Ondruch, Simona Stašová, Milan Hein, Tereza Kostková


Inscenaci Život podle Jonesových představil její režisér Marek Němec: „Nazkoušeli jsme tuto hru pro Ungelt díky odvaze Milana Heina riskovat a prozřetelnosti dramaturga Pavla Ondrucha, se kterým jsme dlouho pátrali po něčem, co by bavilo nás, protřelé divadelníky, ale abychom zároveň nakrmili publikum (v tom nejlepším smyslu slova). Až se nám dostala do ruky hra „o životě“ amerického dramatika Willa Ena, jejíž realistické linie se určitě dají přirovnat k williamsovskému stylu. Téma je zvláštní - jak se přizpůsobit tomu, že život má také nějaké mantinely a že jednou skončí. Sledujeme poutavě vyprávěný příběh o tom, jak se lidé dvou věkových kategorií sžívají s faktem, že se přiblíží horizont jejich života. Důvtipný a brilantně napsaný text nabízí poměrně sugestivní party pro čtyři herce s pozoruhodným rozluštěním, ale také s těžko pojmenovatelnou nadějí v podobě transcendentní cesty tam někam nahoru, kdy člověk se odhmotní a (slovy Ladislava Klímy) dematerializuje a přijme tu nevěčnost lidského života. Taková až municiózní práce autora nás skoro dojala. Není to křiklavé, hra neburcuje, jen pracuje s obnaženou lidskou duší. Těším se na reprízy na Letní scéně i proto, že naše inscenace je šerosvitná, záměrně pracujeme s tmou… Enova dekonstrukce mezilidské komunikace ale není „močál kolem černých skal“, jak by se mohlo zdát, ta hra nestraší, má i humor!“

„Pro mě je tento text ojedinělou zkušeností v mé herecké kariéře,“ zamýšlí se Miroslav Táborský. „V zemi svého vzniku to nazvali existenciální komedií. Reprízy nám ukázaly, jak je to ošemetné. Divák reagující na první signální se pochopitelně diví, že to až taková sranda není. Vůbec se nám diváci dělí do skupin. Máme reakce nadšené, jiní si s tím neví rady. Další jsou v rozpacích, nevydýchají to, protože se jich takové téma třeba bezprostředně dotýká. Do jisté míry se bojím s tímhle na Letní scénu jít, navíc je to nazkoušené jemně, pro komorní prostor. Ještě že celej hereckej život chodíme do rizika a jsme stavěni před nelehké úkoly. Že při hraní venku musíme trochu přidat, samozřejmě víme. (smích)“

.....
foto: Michal Novák