Zpráva
Nová inscenace divadelní skupiny Lachende Bestien s názvem SEZUAN (basierend auf Brecht) se odehraje 26. května 2017 od 20:00 hod. ve Venuši ve Švehlovce, v domovské scéně skupiny na pražském Žižkově. Lachende Bestien v ní spojují dvě linie své tvorby – autorskou a interpretační: čtyři herečky na scéně se vypořádávají s Brechtovým textem Dobrý člověk ze Sečuanu s důrazem na témata feminismus, láska, kapitalismus a život v pravdě.
Podtitul „basierend auf Brecht“ napovídá, že se nejedná pouze o divadelní hru Dobrý člověk ze Sečuanu, ale o komplexní „brechtovský projekt“: kromě zmíněného dramatu se autorský text opírá i o Brechtovy teoretické statě (jako jsou Zcizující efekty v čínském hereckém umění). Kromě „dekonstrukce“ Brechtova textu si Lachende Bestien pohrávají i s brechtovskými principy v současném (nejen českém, ale i německém) divadle. Dalšími inspiracemi jsou např. kniha Sapiens izraelského historika Y. N. Harariho či statě S. Žižeka.
V projektu se potkávají dvě dosavadní linie tvorby Lachende Bestien: interpretační, kterou reprezentuje např. Schwabova Pornogeorgafie (oceněná Cenou Josefa Balvína za rok 2016) a autorská, reprezentovaná inscenací Ferdinande!, na kterou SEZUAN obsahově navazuje. Není bez zajímavosti, že Brechtův text nebyl východiskem, ale teprve vysledovaným prostředkem autorského společensko-kritického projektu – charakteristickým rysem Lachende Bestien je soustředění se na političnost a apelativnost divadla. Použití Dobrého člověka ze Sečuanu je výsledkem diskuzí autorského týmu nad tématy feminismus, láska, kapitalismus a (havlovský) život v pravdě. SEZUAN není klasickou interpretací textu, ale postmoderní (dez)interpretací na čínské motivy a brechtovskou hrou s Brechtovým textem v aktuální potřebě se vyjádřit ke dnešku. K volbě Brechta režisér Michal Hába dodává: „Vlastně je zvláštní, že Lachende Bestien se Brechtem nezabývaly už dávno. Stejně jako Brecht se hlásíme k politickému divadlu, zároveň celý koncept hráčství s nadhledem a (sebe)ironie na jevišti vychází z Brechtova dialektického divadla a V-effektu. SEZUAN je vlastně naplnění našeho dluhu Brechtovi!“
Autorský tým, kromě již stálé trojice režiséra a uměleckého šéfa skupiny Michala Háby, hudebníka Jindřicha Čížka a scénografky Adriany Černé, tvořila čtveřice hereček Markéta Dvořáková, Adriana Kubištová Máčiková, Marie Švestková a Johana Schmidtmajerová.
Lachende Bestien: divadelní skupina, založena r.2011, se soustřeďuje na současné společensko-kritické a apelativní divadlo, na témata, která „visí ve vzduchu“. Kombinuje postupy autorského i interpretačního divadla, příznačné je pro ni „hráčství nadhledu“. Uměleckým vedoucím je Michal Hába. V současné době je skupina rezidenčním souborem ve Venuši ve Švehlovce.
zdroj zprávy: Jana Stanulová
Podtitul „basierend auf Brecht“ napovídá, že se nejedná pouze o divadelní hru Dobrý člověk ze Sečuanu, ale o komplexní „brechtovský projekt“: kromě zmíněného dramatu se autorský text opírá i o Brechtovy teoretické statě (jako jsou Zcizující efekty v čínském hereckém umění). Kromě „dekonstrukce“ Brechtova textu si Lachende Bestien pohrávají i s brechtovskými principy v současném (nejen českém, ale i německém) divadle. Dalšími inspiracemi jsou např. kniha Sapiens izraelského historika Y. N. Harariho či statě S. Žižeka.
V projektu se potkávají dvě dosavadní linie tvorby Lachende Bestien: interpretační, kterou reprezentuje např. Schwabova Pornogeorgafie (oceněná Cenou Josefa Balvína za rok 2016) a autorská, reprezentovaná inscenací Ferdinande!, na kterou SEZUAN obsahově navazuje. Není bez zajímavosti, že Brechtův text nebyl východiskem, ale teprve vysledovaným prostředkem autorského společensko-kritického projektu – charakteristickým rysem Lachende Bestien je soustředění se na političnost a apelativnost divadla. Použití Dobrého člověka ze Sečuanu je výsledkem diskuzí autorského týmu nad tématy feminismus, láska, kapitalismus a (havlovský) život v pravdě. SEZUAN není klasickou interpretací textu, ale postmoderní (dez)interpretací na čínské motivy a brechtovskou hrou s Brechtovým textem v aktuální potřebě se vyjádřit ke dnešku. K volbě Brechta režisér Michal Hába dodává: „Vlastně je zvláštní, že Lachende Bestien se Brechtem nezabývaly už dávno. Stejně jako Brecht se hlásíme k politickému divadlu, zároveň celý koncept hráčství s nadhledem a (sebe)ironie na jevišti vychází z Brechtova dialektického divadla a V-effektu. SEZUAN je vlastně naplnění našeho dluhu Brechtovi!“
Autorský tým, kromě již stálé trojice režiséra a uměleckého šéfa skupiny Michala Háby, hudebníka Jindřicha Čížka a scénografky Adriany Černé, tvořila čtveřice hereček Markéta Dvořáková, Adriana Kubištová Máčiková, Marie Švestková a Johana Schmidtmajerová.
Lachende Bestien: divadelní skupina, založena r.2011, se soustřeďuje na současné společensko-kritické a apelativní divadlo, na témata, která „visí ve vzduchu“. Kombinuje postupy autorského i interpretačního divadla, příznačné je pro ni „hráčství nadhledu“. Uměleckým vedoucím je Michal Hába. V současné době je skupina rezidenčním souborem ve Venuši ve Švehlovce.
zdroj zprávy: Jana Stanulová
Další zprávy
Divadlo FESTE přiveze z Ukrajiny Žal. Inscenaci o smutku, nenávisti, válce, depresi i úzkostech - a především o mladých…
(Divadlo Feste, 25.4.2024)
Festival ARENA 2024: Divadlo bratří Formanů přichystalo pořádnej „cirkus“ v ERPET Centru
(Divadlo bratří Formanů, 24.4.2024)
Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu
(Švandovo divadlo, 23.4.2024)
Hádka o umění v divadle Reduta
(Národní divadlo Brno, 22.4.2024)
Dítě v Dlouhé 2024 - vítězové
(Divadlo v Dlouhé, 18.4.2024)