Zpráva

Na divadelní prkna libereckého Divadla F. X. Šaldy se po dvaceti letech vrací bláznivá komedie z operního světa, tentokrát jako muzikál
vydáno: 17.12.2021
Ken Ludwig je autorem úspěšné hry Lend me a tenor, kterou v roce 2001 uvedl soubor činohry DFXŠ pod názvem Tenor na roztrhání. Divadelní hra se v libereckém divadle dočkala celkem 30 repríz a zaznamenala mimořádný divácký úspěch. Světově proslulá situační komedie získala mnoho ocenění, z nichž jmenujme nejvýznamnější: 3x Tony Awards (nominována byla celkem devětkrát) nebo 4x Drama Desk Award. Byla přeložena do šestnácti jazyků a hrála se v pětadvaceti zemích.
Nyní, po dvaceti letech, se příběh z operního světa vrací do libereckého divadla ovšem jako muzikál, který spolu vytvořili Brad Carroll a Peter Sham. V českém překladu Petra Palouše, Františka Zacharníka a Jana Kříže se jedná o českou premiéru muzikálu.


Děj nás přenáší do roku 1934 do operního domu v americkém Clevelandu, kde má exkluzivně vystoupit světově uznávaný italský tenorista Tito Merelli v hlavní roli Verdiho opery Otello. Představení je beznadějně vyprodáno a příslib tučného zisku má finančně zachránit nejen divadlo, ale především krk ředitele Saunderse. „Il Stupendo“, jak je Merelli v operním světě fanoušky nazýván, však po příjezdu řeší své problémy a velmi brzy začne být jasné, že nebude schopen večer vystoupit. Ředitel tak začne hledat záskok. Komedie půvabně, s nadhledem a především s nadsázkou obnažuje divadelní prostředí, operní klišé a výstřední svět celebrit.

Hudební nastudování inscenace jsme svěřili vyhledávanému dirigentovi a šéfovi opery Divadla J. K. Tyla v Plzni Jiřímu Petrdlíkovi, který k hudební stránce titulu říká:
„Tento muzikál je neobvyklým propojením operního a čistě muzikálového interpretačního přístupu, a to dokonce i v rámci jedné role, jako například Maxe nebo Diany. To samozřejmě vyžaduje zkušené pěvce, kteří jsou schopni během velmi krátké doby, často i během jedné písně, kombinovat oba tyto přístupy. Totéž platí o sboru. Uvědomíme-li si, že muzikál patří do kategorie divadla, které mluví, tančí a zpívá, pak jsou nároky na pěvce opravdu mimořádné. Operní orchestr libereckého divadla má můj obdiv proto, jak flexibilně zvládl přejít do muzikálového žánru, který má velmi odlišný styl, než běžný operní repertoár, například výrazné swingové prvky.“

Režie se ujal zkušený režisér, sám dlouholetý herec a zpěvák Oldřich Kříž: „Je to skvělá klasická, situační, dvéřová komedie, podpořená úžasnou muzikou a na takový titul potřebujete špičkové obsazení. Každý režisér je tak silný, jakým týmem se obklopí. Já myslím, že jsem se obklopil tím nejlepším, včetně scénografa a kostýmního výtvarníka.“

Z hlavních rolí se můžeme těšit na hvězdu liberecké činohry Martina Polácha v roli ředitele Saunderse. Pěvecky i herecky náročnou postavu asistenta Maxe ztvární Jan Kříž, dvojnásobný držitel prestižní ceny Thálie v kategorii muzikál a jeden z nejvýraznějších talentů současné muzikálové scény, a také Lukáš Randák, v současnosti též velmi vyhledávaný muzikálový herec. V postavě Tita Merelliho exceluje ve všech směrech Titusz Tóbisz, původem maďarský operní tenor působící převážně na Slovensku. Titovu manželku ztvárňuje hvězda divadla Kalich, muzikálová herečka Marie Křížová. Virtuózní roli ambiciózní operní pěvkyně Diany nastudovala Liana Sass, která se úspěšně uplatňuje jak na českých tak i na zahraničních operních scénách. V roli Maggie se představí mladá a úspěšná muzikálová herečka Nikola Ďuricová.

Renomovaný výtvarník Daniel Dvořák, který je autorem scény a tvůrce kostýmů Roman Šolc s citem a velmi věrně vystihli dobu třicátých let v Americe. Můžeme očekávat klasické pojetí, bez moderních výstřelků.

zdroj zprávy: Michaela Pompová