Zpráva

Pražská Jatka78 se otevírají divadlům z regionů
vydáno: 17.1.2024
Pražská scéna Jatka78 zaměřená na nový cirkus, tanec, neverbální a alternativní divadlo se na začátku letošního roku otevírá i mimopražským souborům. Jako první premiéru roku 2024 zde ostravská platforma Cirkus trochu jinak uvede 20. a 21. ledna autorské sólo Erlend – Cizinec. Představení připravuje režisér Jan Jirák, jinak také přední akrobat v disciplíně handbalancingu, absolvent tohoto oboru na Academy for Modern Circus v Dánsku a spoluzakladatel Feel the Universe Circus Company, spolu s všestranným hercem a artistou Jindřichem Kopidolem.

„Fyzicko-cirkusová skica portrétu cizince uvnitř každého z nás“ s nezvyklými akrobatickými prvky a originálními balančními aparáty z čistého dřeva, kovu a tvrzeného plastu je melodramaticko-lyrickou reflexí kultovní novely Cizinec od Alberta Camuse. O živou hudbu se postarají multiinstrumentalisté Kryštof Krása, Tomáš Jirák a slovenská skladatelka a zpěvačka Klaudia Korbely. Více informací a vstupenky na oba večery najdou zájemci na webu Jatek78.

Umělecký šéf Jatek78 Rostislav Novák ml. vysvětluje: „Za deset let existence Jatek78 jsme se snažili dávat prostor různým uměleckým žánrům, mladým souborům z cirkusového světa, ať už formou rezidencí, a nebo uvádění světových premiér. Nyní se chceme otevírat mnohem více regionům. Začínáme premiérou Erlenda – Cizince etablované cirkusové company z Ostravy v režii Jana Jiráka. Tak jako mají regionální činoherní soubory své pražské scény – ať už je to ostravská Aréna, Činoherní studio Ústí nad Labem nebo třeba Klicperovo divadlo – tak bychom byli rádi, aby regionální cirkusové nebo taneční soubory měly své pražské scény, kde mohou hostovat. Na premiéru Erlenda budeme navazovat květnovým uvedením dvou představení ústeckého Činoherního studia.“

Tvůrci projektu Erlend – Cizinec během vícefázového zkoušení vyvinuli originální balanční aparáty z čistého dřeva, kovu a tvrzeného plastu, které podrobovali pohybovému a významovému výzkumu. Materiály a objekty včetně určitého typu masek vytvořily hmotný konstrukt Erlendovy alias Meursaultovy cesty utrpením k jeho existenciálně nevyhnutelnému konci.

Herec Jindřich Kopidol k inscenaci říká: „Komorní sólo je pro mě možností, jak v poměrně zhuštěném čase a prostoru prožít celý příběh skrze svoje tělo. Během zkoušení se mi stalo nástrojem, partnerem. Naučil jsem se mu hodně naslouchat, ale taky nacházet způsoby, jak se zdokonalovat hned v několika disciplínách najednou. Ve spojení s realizačním týmem, od kterého mám jedinečnou příležitost tyto poznatky čerpat, se pro mě stal proces tvorby Erlenda – Cizince velkým posunem na mojí cestě.“

Režisér projektu Jan Jirák vysvětluje: „Díky režijnímu nadhledu jsem si uvědomil, že tělesně extrémní polohy, kdy Jindřich balancuje na hraně objektů i vlastních sil, jsou pro mě původně jako performera snad stejně citlivé a prožívám je s ním naplno. Byl to skoro rok opravdu tvrdé práce na technice pohybu, herectví, tanečních technikách, koordinačních principech a kreativní tvorby. Od předlohy Cizince k našim interpretacím jakéhosi introvertního já. Důležité pro nás bylo originální novelu rozvíjet, nikoliv ji kopírovat či ilustrovat. Jindřichovy zlomené prsty a rozseknuté čelo měsíc před premiérou nás neodradily udržet stoprocentní nasazení, ale celý proces, vzhledem ke své fyzické i psychické náročnosti, balancuje na hraně své realizace. Snažíme se, aby Erlend, naše verze Cizince, na jevišti opravdu žil – aby žil svůj absurdní osud ve vší své tajemnosti.“

Za živou hudbou k inscenaci stojí multiinstrumentalisté Kryštof Krása a Tomáš Jirák, mužskou energii vyváží jediná žena na jevišti – slovenská skladatelka a zpěvačka Klaudia Korbely. Jedním z největších vkladů bylo nastudování písně v berberském nářečí pocházejícího z alžírského prostředí, ve kterém se původní děj Camusova Cizince odehrává.

Jatka78 z dalších mimopražských projektů v tomto půlroce připravují například hned dvě hostování ústeckého Činoherního studia nebo česko-italský projekt A Riveder Le Stelle Reloaded. Z rezidenčních souborů pak například projekty Viktora Tauše SnowflakesAmerikánka, inscenace La Putyka, Senses, KRunners Cirku La Putyka, A.I., Muž z Malty, Tramvaj do stanice Touha a premiéru La Dolce Vita Dekkadancers nebo představení souborů My kluci, co spolu chodíme, Bratři v tricku a Holektiv. Jatka78 také připravují zahraniční hostování předních australských souborů A Good Catch a Gravity & Other Myths.

-----
Cirkus trochu jinak: Erlend – Cizinec

„Když mi jednou dozorce řekl, že mám za sebou už pět měsíců, věřil jsem mu, ale pochopit jsem to nedovedl. Pro mě se v mé cele odvíjel bez přestání pořád jen ten samý den a já se neustále pouštěl do jedné a téže práce. A hned jak tehdy dozorce odešel, podíval jsem se na svůj odraz v plechové misce.“ (citace z novely)

Je to bezprostřední upřímnost k sobě samému, která nedovoluje hrdinovi porozumět společnosti? Blízkost rizika mu dělá dobře i přes to, že z něj má strach. Sám v boha nevěří a málo co mu vlastně přijde podstatné. Co je to lidské svědomí, morální hodnoty, zodpovědnost za sebe nebo dokonce druhé? Je to cizinec uvnitř každého z nás. Jmenuje se Erlend.


-----
Jan Jirák vystudoval jako první v České republice tříletý obor bakalářské úrovně zaměřený na Nový Cirkus – Handbalancing na Academy for Modern Circus v Dánsku. Své studium obohatil několika stážemi. V současné době je studentem čínské medicíny na TCM Institutu v Praze a studentem na AMU Praha, kde se pod vedením Elišky Vavříkové Ph.D. zabývá výzkumem psychologie gestiky a mimiky v kontextu s akrobacií a ekvilibristikou. Jan je performer, režisér a spoluzakladatel Feel the Universe Circus Company, která od roku 2016 produkuje pohybová/novocirkusová představení. Založil školu handbalancingu a zdravého pohybu #PragueHandstand, učil v mnoha zemích světa a vytvořil koncept vysokoškolského oboru s názvem Pohybová Laboratoř, který od roku 2019 vyvíjí a vede jej na katedře Nonverbálního divadla na AMU v Praze. Pod značkou Handstand Forest také vyrábí české pomůcky pro stoje na rukách, jež vyváží do více než 20ti zemí světa.

Artista Jindřich Kopidol se z rekreačního slacklinera postupně a systematicky skrze Cirkus Trochu Jinak a workshopy s různými divadelními a cirkusovými celky propracoval k profesionálnímu performingu. K provazochodectví postupně přidával další balanční disciplíny jako žebřík, rola bola, handstands, pozemní akrobacii, fyzické herectví aj. S Cirkus Trochu Jinak spolupracuje od roku 2016, kde působí taktéž jako rigger.

Ostravský Cirkus trochu jinak je kreativní artistická společnost, která se od roku 2006 profiluje v oblasti nového cirkusu a pouličního divadla. Vytváří vzdělávací i kulturní programy pro širokou veřejnost.

-----
Cirkus trochu jinak: Erlend – Cizinec
Premiéra 20. 1. 2024 v 19.30, 1. repríza 21. 1. 2024 v 18.00, Jatka78


Délka představení: 60 min.
Vhodné od 10 let
Jazyk: Bez jazykové bariéry

Tvůrčí tým:
Performer: Jindřich Kopidol
Režie: Jan Jirák
Hudba: Kryštof Krása, Tomáš Jirák, Klaudia Korbely
Dramaturgie: Hana Strejčková
Světelný design: Vojtěch Brtnický
Scénografie: Petr Síla, Pavla Nazarská
Kostýmy: Pavla Nazarská
Konstrukce cirkusových objektů: Kopidol/Jirák/Pokorný
Produkce: Cirkus trochu jinak


https://www.cirkusjinak.cz/

zdroj zprávy: Jiří Sedlák (ArtsMarketing.CZ)