Městské divadlo Brno [Hudební scéna]

Bastard

Premiéra: 20.4.2024 | 2:40
Dramaturgie: Klára Latzková. Scéna: Petr Hloušek. Kostýmy: Andrea Kučerová. Choreografie: Hana Kratochvilová. Dirigent: Tony Marko. Režie: Petr Gazdík.
Nové nastudování vizualizovaného oratoria inspirovaného biblickými příběhy, faustovským tématem a postavou nejen ve středověku oblíbené figury Everymana. Poslední Adam / Bastard musí podstoupit dlouhou cestu, na které doufá, že nalezne nejen sám sebe, ale obhájí místo na slunci celému lidskému pokolení...
  
Městské divadlo Brno
Hodnocení inscenace
Redakce
60 %
Uživatelé
54 %
kontroverzní inscenace (189.)
5491000
Hodnocení redakce
Michal Novák 70 %
Lukáš Dubský 50 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
27.4.So19:00A6; AB6vstupenky
28.4.Ne18:00vstupenky
29.4.Po18:00SPvstupenky
30.4.Út19:00A2; AB2vstupenky
1.5.St19:00vstupenky
27.4.So19:00 vstupenky
A6; AB6
28.4.Ne18:00 vstupenky
29.4.Po18:00 vstupenky
SP
30.4.Út19:00 vstupenky
A2; AB2
1.5.St19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (11)

HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák  70 %
24.4.2024 | 1156 hodnocení
+ souhlasím
Eklektické hudební čarování Zdenka Merty jen tak nevyrvete z hlavy a k tomu samému se můžete dobrat i u libreta, jež skladebně propojuje základní metafyzické kategorie, různé archetypy, vč. středověké moralitky o Everymanovi. Oratorium si skoro žádá meditativní přijímání všech těch útržků, jiné vodítko vám tvůrci nového nastudování nedají. Hraje se primárně na vizuálno a lehké zdivadelňování, funkční je nápad se zmnožením Satana o další stíny. Klíčová je interpretace: famózní Esther Mertová (Markétka), Viktória Matušovová (Satan). Dušan Vitázek (Bastard) šel do konfrontace s všemi naposlouchaným Janem Apolenářem (nyní v roli Ducha svatého).
Lukáš Dubský  50 %
22.4.2024 | 1134 hodnocení
+ souhlasím
55%. Symbolický příběh se inspiruje faustovskou legendou, důležitým inspiračním zdrojem je i Bible. Bastard nenabízí standardní děj, spíše jednotlivé alegorické obrazy. Přiznám se, že jsem se s tímto pojetím do značné míry míjel, na abstraktně pojaté libreto jsem se nedokázal napojit. Přesto inscenace režiséra P.Gazdíka nabízí zajímavou podívanou - vizuálně je vytříbená, hudba kombinuje duchovní motivy s rockovým řízem, potěší i některé pěvecké výkony. Skvělá je hlavně E.Mertová, na malé ploše okouzlí i Z.Jandová, bavila mě i čtveřice dam představující Satana. D.Vitázek náročnou titulní roli obsáhne herecky, pěvecky s ní ale místy bojuje. (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Ada99  60 %
23.4.2024 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Překvapila mě jinakost této inscenace oproti současným uváděným muzikálům. Je to doopravdy spíš meditativní dílo, které je plné různých úvah, ale ty si v tom člověk musí najít už sám. Asi je to spíš pro náročnějšího diváka, kterému nevadí, že tam není moc děje a je naladěn na tuhle vlnu. Mně se to svým způsobem líbilo. Bavilo mě v tom hledat různé myšlenky, ale dopomohlo k tomu i to naladění a otevřenost k "alternaci". Na druhou stranu to bylo dost vyčerpávající, protože toho bylo dost a náročné na pozornost. Scéna byla velmi efektní a herecké i pěvecké výkony úžasné (vyzdvihnu Z. Jandovou, E. Mertovou, D. Vitazka, I. Vaňkovou, J. Apolenáře).
Ivetta  70 %
21.4.2024 | 7 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
První dojem z oratoria byl jako přesun o desítky let zpět, do snových vizí Švankmajera, říznutého filmovým muzikálem Dva na koni,jeden na oslu. Doporučuji předem informace o "ne/ději" díla. Představení se mi však líbilo - vizuální vjemy nepostrádají krásu,stejně jako kostýmy. Když přijmete odvěký příběh boje dobra a zla, mělo by vás představení pohltit a nechat v zamyšlení. Výtečná křehká Esther Mertová, výborní Dušan Vitázek a Viktória Matušovová i Ondřej Studénka. Jan Apolenář trochu prkenný a zvlášť v prvním dějství místy falešný. Hudba poplatná době vzniku,hlavně ženské party mají něžný/drsný náboj. Chystáme se vidět ještě jednou.
Johanka17  50 %
21.4.2024 | 46 hodnocení
+ souhlasím
Souhlas s níže uvedenými názory - hlavně absence nějakého čitelného děje, boj dobra se zlem příliš abstraktní a patetický. Kladné body hlavně za bezchybný výkon V.Matušovové.Výboní také E.Mertová, S.Janotová, O.Smysl a J.Apolenář(stále krásný hlas)-jeho nástupce D.Vitázek mě vůbec nepřesvědčil,hlavně pěvecky. Zjevením byla nádherná píseň Zory Jandové-běhal mi mráz po zádech! Obdiv si zasluhuje i nepočetná kapela, která ale vytvořila monumentální hudební doprovod. Vizuální složka ohromující (kostýmy, scéna, choreografie, světelné efekty, akrobacie), ale působila jako samoúčelná, nepotkala se s příběhem, který v divadle očekávám.
Martin21  50 %
21.4.2024 | 458 hodnocení
+ souhlasím
Kdyby nebylo povedené vizuální stránky a výborných pěveckých výkonů (Matušovová, Merthová, Vitázek, Jandová, Janotová, Apolenář), mé hodnocení by bylo hluboko pod uděleným. Příběh žádný, první část nuda a šeď.
Cherry  70 %
20.4.2024 | 83 hodnocení
+ souhlasím
Dílo mě zaujalo hlavně hudebně a pěvecké výkony herců 80%,po dlouhé době konečně v hlavní roli oblíbený Dušan Vitázek,líbily se mi písně s Markétkou,scéna na houpačce,bílé-čisté,dále pěkné kostýmy Satana a stínů,pěkné světelné efekty a vlnící se červená plachta a akrobati.
Škoda,že dějově slabé 20%,nevtáhne to diváka,žádný poutavý příběh,chvílemi nuda,doporučuji před zhlédnutím pořádně nastudovat program,jinak budete tápat,co tím chtěl básník říci???
JaneEyre  60 %
20.4.2024 | 113 hodnocení
+ souhlasím
Tento muzikál vnímám 50 a 50. Začnu negativy, některé písně a hudební motivy se mi líbily, avšak pak nastoupila scéna či melodie, která mi vůbec nesedla. Vnímám, že muzikál se v dnešní době dělá jinak. Také jsem nepochopila, proč se na jevišti vyskytují některé postavy, i company mi (až na úvod a závěr) připadala nevyužitá. Děj mě nedokázal vtáhnout a mnohdy vyzněl rozpačitě.
Nyní k pozitivitě. Nejvíce vyzdvihnout musím především E. Mertovou a V. Matušovovou, obě byly se svými rolemi naprosto sžity a zpívaly nádherně. Krásná sólová píseň Z. Jandové, kéž bychom ji na prknech MdB viděli více! Nádherné jsou efekty, scéna, kostýmy a propadla.
RaB  10 %
20.4.2024 | 366 hodnocení
+ souhlasím
VG
Tohle je mi neskutečně líto, ale ne. Ani trochu. Chabá předloha (obor muzikálu se za těch XX let posunul úplně jinam), hudebně absolutně nezajímavé, bohužel se nepovedly ani scéna a choreografie. A co mě ještě víc mrzí jsou herecké a pěvecké výkony, kdy krom B. Slaninové (skvělá!!!) a J. Apolenáře není vidět na jevišti komplexní výkon (což je vlivem nevhodně obsazených rolí - I. Vaňková je úžasná, ale na Satana se ani trochu nehodí - má příliš jemný hlas i výraz, D. Vitázek předvedl snad nejvíc falešných tónů co jsem kdy v Brně na jevišti viděl).
Kostýmy company není třeba komentovat - to je mimo úplně.
P. Gazdík se snažil.. ale ne.
AnnieF  90 %
21.4.2024 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Nevěděla jsem, co si přesně představit, když je tato hra nabízena ne jako ?muzikál?, ale ?vizualizované oratorium?. (Google) Oratorium ? rozsáhlá nescénicky / koncertně prováděná hudební skladba. Vizualizované ? scénika doplněna. Šla jsem spíš kvůli babičce. A bylo to podle mě dost dobrý a super současný představení. Asi tady nejde o děj, ale možná spíš o zamyšlení přes divadelní krásu, která se na jevišti odehrává. Kouknout do programu pomůže, vše mi docvaklo. Vitázek je strhující!
Meggi89  30 %
21.4.2024 | 2 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tak za mě je to asi 35%.
Proč chodím na muzikály? Chci dobrou hudbu a chytlavý děj. Hudba v tomto muzikálu je stará... minimálně 30 let a bohužel ani nová aranž tomu nepomohla. Pár silných písní je v závěru "muzikálu", ale všechny jsem už "párkrát slyšel". Děj v tomto muzikálu prostě není- dějově je to opravdu velké prázdno, jak uvádí company hned v úvodu a víckrát než je třeba. Vyzdvihl bych výkon D. Vitázka, který celou show táhne na zádech a company, která aspoň dotváří atmosféru. Vizuálně je to zajímavá show. P.Gazdík se určitě snažil, jeho režie patří k těm lepším, ale příběh Bastarda prostě nestačí.

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.