Z tiskových konferencí

Muzikál pro dva herce a jeden klavír
vydáno: 23.9.2015
Řekne-li se muzikál, většinový divák si pravděpodobně vybaví velké divadelní domy a masivní reklamu, která láká na hvězdy tohoto pražského šoubyznysu. Nemusí tomu tak být vždy, jak v poslední době dokázal „nepozlátkový“ muzikál Rent a jeho česká premiéra. Dalším přírůstkem do této off linie je kontroverzní muzikál Thrill Me - Spalující vášeň, asi nejznámější dílo amerického autora Stephena Dolginoffa (napsal libreto i hudbu). Za toto dílo nominován na prestižní cenu Drama Desk Award. Muzikál bude uveden v ČR vůbec poprvé, a to v produkci Divadla U22. Premiérová představení se uskuteční 1. a 2. října na Divadelní lodi Tajemství. Předprodej zajišťuje síť Ticketportal, vstupenky získáte i v pokladně na lodi Tajemství (na místě, jak to tak bývá, cena vstupenky je o něco vyšší). Představení jsou také plánována na 29. a 30. října 2015 přímo v uhříněveském Divadle U22. Počítá se i s turné po městech ČR.

Fortuna Hernández, Lumír Olšovský, Jaroslav Blažek, Lukáš Kunz (foto: Michal Novák)
Fortuna Hernández, Lumír Olšovský, Jaroslav Blažek, Lukáš Kunz (foto: Michal Novák)


Poprvé byl muzikál uveden v New Yorku v roce 2003. Dočkal se posléze řady provedení a získával ocenění po celém světě, přestože téma nehladí po srsti (zde nacházíme podobnost s muzikálem Rent). Kromě amerických a evropských měst byl uveden také v Jižní Koreji nebo Japonsku. Českou verzi muzikálu v překladu Hany Novákové připravuje Lumír Olšovský, který je režijně podepsán pod takovými muzikály, jako jsou například Přízrak Londýna, Sněhová královna, Funny Girl či Jeptišky. Není bez zajímavosti, že tvůrci jsou s Stephenem Dolginoffem v kontaktu přes Facebook. Prý se velmi radoval, že tento muzikál je přeložen do dalšího jazyka.

Inscenace muzikálu Thrill Me - Spalující vášeň vznikla v rámci projektu „Podpora talentů“. Roman Urbanec, ředitel Divadla U22, k tomu uvedl: „Máme ve Strašnicích vybavený Divadelní ateliér a po Bolkovi Polívkovi jsme převzali i prostory Divadla U22 v Uhříněvsi. Mimo zájmovou činnost pro děti, mládež i dospělé tam dáváme prostor i pro uměleckou činnost studentů uměleckých škol. Vždy to končilo až na výjimky tak, že něco nastudují a odehrají od dvou do čtyř repríz. A tak jsme si sedli a řekli, že zkusíme další inscenaci produkčně zabezpečit, navíc spojíme mládí se zkušenostmi. Výsledkem je komorní muzikál plný aktuálních témat.“

Mládí reprezentují konzervatoristé Jaroslav Blažek a Lukáš Kunz, zkušenost pak režisér Lumír Olšovský. Netřeba dodávat, že práce pod vedením Lumíra Olšovského je pro oba mladé herce obrovskou školou.

„Thrill Me je komorní muzikál pro dva herce a jeden klavír,“ tak jej charakterizuje Lumír Olšovský, „přesto ho směle můžeme nadepsat, že je to broadwayský muzikál.“

Vzhledem k tématu si hodně rychle získal nálepku kontroverzního muzikálu. „Násilí, manipulace, závislost – témata, o kterých se nechce ani mluvit. Ano, můžeme předstírat, že neexistují. Přitom svět je dnes plný hnusných činů. V našem nastudování muzikálu sledujeme, jak plíživě se chlapec už na konci dětství stává zločincem...“

„Byl jsem se podívat jak na korepeticích, tak i na zkoušce. Hudba vás dokáže vtáhnout do děje a už to samo o sobě stačí na mnoho pocitů během hry. V tom muzikálu se nejen hodně zpívá, ale i mluví, asi vše je skutečně o názoru a i já mám jak s dějem, tak především se slovy, která tam zazní, docela velký problém. Občas mě přejížděl mráz po zádech, když jsem to poslouchal. Jsem zvědav, co tomu řeknou samotní diváci. Muzikál je o životě, o závislosti, o pocitech i o tom, čeho všeho, pro něco, je člověk schopen. Navíc základ je podle skutečné události. Je dobře, že ten příběh vyprávějí mladí, tedy ti, kterých se příběh nejvíc týká.“ Roman Urbanec zde naráží na fakt, že až na výjimky jsou ty dvě náročné role obsazovány herci staršími, zkušenějšími.

„To, že to hrají mladí kluci, není žádná znouzectnost,“ říká Lumír Olšovský, „myslím, že to celkové atmosféře a výpovědi jenom prospěje. Obě postavy mají opravdu 19 let, je to jejich výpověď na pozadí skutečných událostí 20. a 30. let v Chicagu.“
„Sám divák musí posoudit, co je přes... Je to hodně o závislosti, jak jeden člověk dokáže ovládat druhého, ale ta závislost může být v podstatě jakákoliv...,“ popisuje Roman Urbanec.
Lumír Olšovský ihned dodává: „Ale není to intimní hra, dotýká se veřejných témat, jako je fanatismus, svévole, touha někým manipulovat, to je právě příčina toho, proč se osud obou postav zvrhne a překročí všechny myslitelné meze. Jímá mě hrůza, čeho všeho jsou lidi schopni, že se i s rozmyslem odhodlají někoho zabít. Takhle zlý to je a ne až tak nereálné.“
Roman Urbanec, který dlouhá léta pracuje s dětmi a mládeží, v této souvislosti vzpomněl negativní vliv počítačových her, filmů...

„Možná by ta hra mohla i nějakého gamblera odradit od toho, aby překročil určitou hranici závislosti. Zároveň si myslím, že neodradí diváka,“ usmívá se Lumír Olšovský. „Tento příběh (podobně jako Rent) ukazuje, jak ten život umí být zlej a že člověk je často slabá veličina. Někdo to neustojí. Tento příběh je mementem a zdůrazňuje, že obě postavy za zlost v sobě vlastně ani nemůžou.“
Jaroslav Blažek ke své postavě uvedl: „Mě udivuje, a těžko se to chápe, jak ta moje postava Richarda považuje děsný věci za normální a jak se postupně začíná považovat za jakéhosi nadčlověka...“
„Zajímavý je původ té ideologie - komplikované vztahy v rodině, z toho vzniká mindrák a vede to k hledání nějaké opory, síly. Odněkud to načítá, protože sám by to asi nevymyslel...,“ doplnil Lumír Olšovský.

První představení muzikálu se odehrají na divadelní lodi Tajemství. Jde o pronájem, inscenace tedy nespadá do formanovské dramaturgie. „Od začátku jsme věděli, že se chystáme uvést atypické dílo, je to mimořádný projekt, podobně jako Rent, kterému to tak sluší v Divadle Na Prádle, my jsme však hledali ještě více atypický prostor,“ vysvětluje Lumír Olšovský. (Přestože „Prádlo“ také bylo ve hře.)
„Záleží na tom, jak se bratrům Formanům bude zamlouvat výsledek naší práce, od toho se také odvíjí případná další budoucnost uvádění inscenace na Tajemství,“ dodal Roman Urbanec.

Světlo a abstrakce - to je klíč, který k inscenaci vytvořila mladá scénografka Fortuna Hernández. Jediným konkrétním objektem na jevišti bude klavír.

Pokud vám představení na lodi Tajemství utečou, stále zůstává možnost vydat se na tento muzikál do velmi příjemného prostředí Divadla U22 v Uhříněvsi. Není to, jak se zdá, lán světa, autobusy 267, 381, 382, 383 a 387 z Jižního města jste tam za pár minut, trochu delší cesta je z konečné Áčka (Depo Hostivař, linky 266, 364, 366), Lumír Olšovský jezdí na zkoušky 269kou až z daleké Prahy 9, ovšem nejrychlejší je využít vlak S9 - z Hlavního nádraží jste v Uhříněvsi za pouhých 19 minut, zbytek cesty dojdete, nebo popojedete autobusem. Nejen na tento muzikál si můžete rezervovat vstupenky na mailu info@divadlou22.cz nebo tel. 725 936 914 (pokladna Divadla U22).

-mys-