Divadlo na Vinohradech [velká scéna]

Rebeka

Premiéra: 22.2.2013 | 2:25
Překlad: Jan Rak. Dramaturgie: Jan Vedral. Scéna: David Bazika. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Ondřej Brousek. Režie: Juraj Deák.
Poslední uvedení: říjen 2014.
Drama proslulého norského autora, přesahující svou filosofií a symbolickými odkazy rámec psychologického realismu. Milostný trojúhelník mezi Rebekou, Rosmerem a jeho nedávno tragicky zesnulou ženou zatěžuje a napíná i současný intimní vztah dvou výjimečných osobností. Rozpor sebeklamu se skutečností, rozpor mezi cítěným a předstíraným přerůstá z osobní roviny do roviny mravní, náboženské a společenské...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Divadlo na Vinohradech
Hodnocení inscenace
Redakce
57 %
Uživatelé
55 %
kontroverzní inscenace (404.)
55211000
Volby

Hodnocení (27)

HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský  60 %
12.9.2013 | 1134 hodnocení
+ souhlasím
Dramaturg Jan Vedral v programu k inscenaci píše, že se na Vinohradech snažili najít k Rebece více klíčů, což je chvályhodné, ale konečný výsledek je trochu rozpačitý, protože nakonec není úplně jasné, co chtějí inscenátoři říct. Musím také podotknout, že Dagmar Havlová a Roman Zach tvoří podivně nesourodý pár, jinak velmi dobrou herečku režisér zbytečně shazuje tím, že ji obsazuje do role určené pro o generaci mladší herečku. Ibsenova dramata většinou působí i bez větších úprav aktuálně, tady se toho ale tak úplně dosáhnout nepodařilo. Lehce nadprůměrná podívaná.
Jiří Koula  50 %
26.8.2013 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
54,99% Obsazení Dagmar Havlové-Veškrnové do titulní role (tedy titulní v Divadle na Vinohradech) považuji vzhledem k textu za projev poněkud zvláštního smyslu pro humor, změna názvu tak, aby akcentoval, kdo je tady za hvězdu, vyznívá též rozpačitě vzhledem k tomu, že její výkon zaostával za ostatními. Nicméně "se to dalo vidět", v kontextu uplynulé sezóny Vinhorad jde o zdařilý počin... Což je ale spíše důvod k smutku než k radosti.
Pavel Širmer  50 %
30.4.2013 | 2013 hodnocení
+ souhlasím
45%. V Ibsenově „Rosmersholmu“ lze nalézt přínosné nadčasové myšlenky, ale dnes již působí v řadě ohledů vykonstruovaně a pro realizaci skýtá mnohá úskalí. Málo uváděné drama bylo vybráno pro D. Havlovou a podle její postavy přejmenováno. Herečka ukázala, jak rozličné polohy ovládá, ale jejímu neautentickému projevu nešlo příliš věřit. Inscenace se bohužel stala především její „exhibicí“. Režisér ani dramaturg nedostali do popředí sdělení, které se ztrácelo, s problematickým koncem se nevypořádali. Solidní výkon R. Zacha, výborná D. Kolářová ve vedlejší roli. Takové divadlo smysl nemá!
Jan Pařízek  60 %
5.3.2013 | 901 hodnocení
+ souhlasím
Rozhodně kvituji, že se na Vinohradech pustili i do něčeho jiného mimo komediální žánr. Text této hry není lehký a proto je důležité udržet divákovu pozornost. To se zde myslím vcelku podařilo. Ale první část hodnotím jako slabší, méně emočně výraznou. Většinou jsem jen bez většího zaujetí sledoval probíhající děj. Výkon L. Veselého mě tolik nestrhl a nikdo jiný v ní příliš nehrál. Druhá část je výrazně lepší, s o poznání větším nábojem. D. Havlová a R. Zach zde dokazují, že umí zahrát velmi dobře. Z ostatních herců mě velmi mile překvapila hlavně D. Kolářová.
Jiří Landa  60 %
25.2.2013 | 3027 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace bez jasného smyslu režijního sdělení. Nicméně tentokrát lze aspoň ocenit herecké výkony, z nichž vyčníval výborný L. Veselý. V menších výstupech zaujali P. Kostka, O. Brousek ml., D. Kolářová. Zajímavějšího pohledu na figuru Rosmera v podání R. Zacha se nedočkáme. Výkon D. Havlové považuji za zdařilý, smysl podivného vedení její postavy v první části mi objasnila část druhá. I tak by však mohla ubrat na expresi. A i když na svůj věk vypadá stále skvěle, dělalo mi potíže uvěřit, že by mohla být nastávající maminkou... Režie bez jakéhokoli přesahu. Takhle se živé divadlo dělat nedá.
Helena Grégrová  60 %
25.2.2013 | 1667 hodnocení
+ souhlasím
55%. Ačkoli mně na jednu stranu režijní výklad usnadnil cestu k textu, na tu druhou cítím, že jeho přímočarost přece jen ubírá psychologickému dramatu jaksi na síle. Herecky přesvědčivé, nejlepší výkon podal jednoznačně Luboš Veselý, místy jsem měla problém uvěřit emocím Rebeky v podání D. Havlové–Veškrnové.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Godot  10 %
21.12.2014 | 21 hodnocení
+ souhlasím
Jedno z nejhorších představení ,co jsem kdy viděl. Dagmar Havlová, která vedle prkeného Romana Zacha vypadá, že nesnesitelně přehrává. Její herecká poloha by Ibsenovi slušela, kdyby neměla tak otřesného partnera. Dlouhé utrpení které se stupňuje, délkou představení. Vinohrady opravdu nezklamaly.
Zuzatab  30 %
28.11.2013 | 65 hodnocení
+ souhlasím
Z této hry mě hned na začátku zaujala projekce a výkon Romana Zacha, pak dlouho dlouho nic až do druhé části, která začala mít konečně trochu spád a nabídla prostor vyniknout i Dagmar Havlové, bohužel i tak mě představení moc nenadchlo. Ze hry je však možno vycítit realistický norský chlad a smutek, takže závěr byl celkem předvídatelný.
Zelvous  50 %
27.11.2013 | 38 hodnocení
+ souhlasím
Hercká role chladně rozvláté skandinávské ženy ve velkém norském mýtusu na prknech vinohradského jeviště. Hodně zmiňovaná Rebeka, ale žádný velký trhák. Herrecké výkony nejsou novinkou. Scénář a dramaturgie to jistí a samotná scéna doráží body ke špatnému ohodnocení celé inscenace. Občas se Vám bude zdát, že jste všude jinde jen ne v potřebné Skandinávii. Drama se zkrátka umí dobře zahrát, jak některé postavy dobře předvedli,také ale dobře zrežírovat,to už se tak nepovedlo.Ale udělat moderní drama,to už se povedlo.Jinak ale emočně a přemýšlivě dobrá promyšlená podívaná.
Alenka  80 %
1.5.2013 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Herecký koncert Dagmar Havlové! Nepřísluší mi soudit takového dramatika, jakým je Ibsen, ale postava Ulrika Brandela se mi zdála naprosto zbytečná (možná jen v důsledku tohoto zpracování?).
Hojojicek  80 %
27.4.2013 | 94 hodnocení
+ souhlasím
Měl jsem docela strach, ale Havlová mě velice překvapila! Její podání role je zajímavé, propracované a komplexní (v mé repríze se i zdržela výraznějšího přehrávání a exprese). Navíc se na ni hezky kouká. Zach mě nezaujal, ale asi se mu nedá nic vytknout. Veselý OK. Ostatní role víceméně zbytečné. Nejlepší výkon odvádí absolutně suverénní Kolářová v nejmenší roli. Výtvarná stránka zajímavá, výborná nápaditá scéna (kmeny stromů, knihovna, která v závěru zajíždí pod úroveň jeviště, užití šikmy, schody pod jeviště, stínohra v závěru, apod.), projekce a hudba sice kýč nad kýč ale sugestivní.
Mora  70 %
20.4.2013 | 150 hodnocení
+ souhlasím
Trochu mně vadila přehnaná exprese u Rebeky, zatímco Rosmer-R.Zach hrál velmi civilně a někdy mu stačila drobná gesta či změna mimiky pro dosažení maximálního účinku.
Jinak se mně ale představení líbilo.
Tomáš Molík  20 %
20.4.2013 | 45 hodnocení
+ souhlasím
Upřímně jsem od Rebeky čekal víc, Ibsenovy hry jsou přece přehlídka psychologie postav a nepostrádají spád nebo gradaci, myslím, že v nápaditosti a v originalitě režie selhala, dialogy jsou často statické, nudné a  zdlouhavé.Vždy skvělí herci(D. Havlová a R. Zach),jako by neměli o čem hrát. Nejvýše hodnotím výkon Daniely Kolářové. Snad nejlépe to vyjádřil divák, sedící za mnou,jistě účastník zájezdu z Moravy: ? Mně sa to nelíbí, tak toto je tá Fidlovačka ?"....
Hannah21  70 %
11.4.2013 | 159 hodnocení
+ souhlasím
Zdařilá inscenace, skvělý výkon L. Veselého. Zach, Havlová, Kolářová také moc dobří, i když u Havlové jsem občas měla pocit, že přehrává (zejména v druhé části, kdy se začíná vše pomalu odkrývat, tak zvláštně křičí).
Kuba_r  30 %
13.3.2013 | 100 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Každá další premiéra nového vedení ukazuje, že to bude ještě děsivější, než si kdo uměl představit.
Divadelnik  90 %
25.2.2013 | 146 hodnocení
+ souhlasím
Líbilo,stojí za vidění.
Fr2709  20 %
25.2.2013 | 191 hodnocení
+ souhlasím
Hra vždy stojí na textu a ten není příliš kvalitní. A herci hrají, není v nich kousek přirozenosti, takže se člověk do děje nevtáhne. Jejích roli jim nevěří. Pro mě je to krok vedle.
Mortimer  40 %
24.2.2013 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Problémem tohoto představení je bohužel text (pan Ibsen promine). To, že není hra příliš často uváděna není náhoda. Ani Divadlo na Vinohradech nenašlo způsob jak hru poutavě předvést dnešnímu obecenstvu. Herci snaživě hrají (či přehrávají) své postavy a to je všechno.
Jirkan  60 %
24.2.2013 | 564 hodnocení
+ souhlasím
23.2. 2013: Viděl jsem od J. Deáka několik dramat, která byla lépe inscenována. Začátek slibný, pak to trochu upadá do upovídanosti a řešení okolní situace (je to tolik aktuální?), zlom přichází před přestávkou, druhá část mnohem lepší. Podobný rozpačitý začátek měl i výkon D. Havlové. Jak dojde na "lámání chleba", tak mile překvapuje. Publikum se o přestávce zajímalo o L. Veselého. Líbila se mi přirozenost R. Zacha. Třešničkou celé incenace je D. Kolářová. Hudba až filmová, trochu mám výhrady k scénickému řešení. Dopadlo to lépe než "Zkrocenka", ale bude to ještě dlouhá cesta. (65%)
Síma  40 %
24.2.2013 | 116 hodnocení
+ souhlasím
Velké zklamání.
Vladimír10  90 %
23.2.2013 | 624 hodnocení
+ souhlasím
Stručně řečeno excelentní divadelní zážitek! Pouze mě mrzelo, že se obecenstvo rozdělilo na dvě poloviny. První část publika byla připravena na dojemné psychologické drama a snažení herců ocenila na konci představení potleskem ve stoje. Ovšem větší druhá polovina si snad myslela, že jde na komedii a pouze na jeviště nevěřícně koukala. Všichni účinkující předvedli strhující výkony. Vyzdvihl bych ale především Danielu Kolářovou a Luboše Veselého. Po scénické stránce je inscenace perfektně propracována. Temnou atmosféru jí dodávají projekce polární záře a pochmurně dramatická hudba.
Pisquosus  40 %
16.2.2014 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Rozvleklé a nudné představení bez náboje a spádu. Šedesátiletá Dagmar Havlová hraje postavu mladé ženy, a i přes okolnost, že Dáša vypadá fakt dobře, jí to nevěříte...

Za mě nekvalitně strávené 3 hodiny na Vinohradech.
Šárka Beranová  60 %
13.3.2016 | 16 hodnocení
Ally  60 %
4.1.2014 | 64 hodnocení
Jaja70  40 %
18.12.2013 | 54 hodnocení
Salisbury  70 %
21.10.2013 | 116 hodnocení
Rvsv95  100 %
24.2.2013 | 3 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.