Zpráva
V pátek 11. října se v Činoherním studiu uskuteční druhá premiéra 53. sezóny. Na střekovském jevišti ožije v režii Elišky Říhové adaptace knižního debutu španělské spisovatelky Layly Martínez Červotoč.
Hororové vyznění slibuje inscenace Červotoč, kterou v rámci 27. ročníku divadelního festivalu Kult uvede Činoherní studio. Debut spisovatelky Layly Martínez, z kterého hra vychází, vzbudil na španělské literární scéně senzaci, především kvůli tématům patriarchální a třídní nenávisti nebo kolektivním historickým traumatům. V České republice knihu vydalo nakladatelství Paseka. O divadelní adaptaci se postarala sama režisérka Eliška Říhová.
„Červotoč se věnuje několika silným a často temným tématům, které zkoumají lidskou psychiku a společenské problémy. Hlavním z nich je téma nenávisti. Vůči mužům, vůči společnosti i nenávisti vůči sobě samému. Prochází skrze mezigenerační konflikt i mezi komplikované vztahy v rodině. Rodina je zde vnímána jako něco, do čeho se člověk narodí a v čem dále musí žít. Příběh Červotoče nám jasně ukazuje, že nenávist vede jen k další nenávisti, která se hromadí v lidském nitru a křiví mysl i tělo,“ říká ke hře dramaturgyně Johana Bártová.
Děj inscenace se odehrává v kulisách žlutého molitanového domu, díky čemuž si tato inscenace vysloužila přízvisko „molitanový horor“.
„Molitan je zde použit nejen jako součást scény, ale hraje také jako silný symbol, metaforický všemateriál. V naší inscenaci je nositelem mnoha příběhů a emocí, které dokáže do sebe nasávat stejně, jako mokrá houba nasává vodu. V Červotočovi z něj Jakub Šulík navrhnul dům – místo, které se stává svědkem dlouholetých zlostí, neshod a skrytých vášní. Tento dům má schopnost pohlcovat jeho obyvatele a stejně tak je dokáže nečekaně vypouštět na zcela jiných místech. Jako kdyby byl molitan živoucím organismem,“ dodává ke scénografii Bártová.
V inscenačním týmu se sešla řada mladých osobností v čele s režisérkou Eliškou Říhovou, která v minulosti režírovala například v Meetfactory nebo na Nové scéně Národního divadla, kde uvedla svou autorskou hru Všem se nám uleví. Říhovou doplnili dramaturgyně Johana Bártová, scénograf Jakub Šulík a kostymérka Mariana Bouřilová. Hudbu k inscenaci složil Martin Konvička.
Marii Machovou a Lucianu Tomášovou, nové kmenové herečky souboru Činoherního studia, v obsazení hry doplňuje Zuzana Zlatohlávková, která se jako host do střekovského divadla vrací po několika letech.
-----
Layla Martínez: Červotoč
premiéra 11. října v 19.00
reprízy: 13. a 17. října v 19.00
Režie: Eliška Říhová
Dramatizace: Eliška Říhová
Dramaturgie: Johana Bártová
Překlad: Blanka Stárková
Scénografie: Jakub Šulík
Kostýmy: Mariana Bouřilová
Hudba: Martin Konvička
Asistentka režie: Hana Polanská
Obsazení:
Svatá, dcera: Marie Machová
Vnučka: Luciana Tomášová
Bába: Zuzana Zlatohlávková j.h.
zdroj zprávy: Jiří Poživil
Hororové vyznění slibuje inscenace Červotoč, kterou v rámci 27. ročníku divadelního festivalu Kult uvede Činoherní studio. Debut spisovatelky Layly Martínez, z kterého hra vychází, vzbudil na španělské literární scéně senzaci, především kvůli tématům patriarchální a třídní nenávisti nebo kolektivním historickým traumatům. V České republice knihu vydalo nakladatelství Paseka. O divadelní adaptaci se postarala sama režisérka Eliška Říhová.
„Červotoč se věnuje několika silným a často temným tématům, které zkoumají lidskou psychiku a společenské problémy. Hlavním z nich je téma nenávisti. Vůči mužům, vůči společnosti i nenávisti vůči sobě samému. Prochází skrze mezigenerační konflikt i mezi komplikované vztahy v rodině. Rodina je zde vnímána jako něco, do čeho se člověk narodí a v čem dále musí žít. Příběh Červotoče nám jasně ukazuje, že nenávist vede jen k další nenávisti, která se hromadí v lidském nitru a křiví mysl i tělo,“ říká ke hře dramaturgyně Johana Bártová.
Děj inscenace se odehrává v kulisách žlutého molitanového domu, díky čemuž si tato inscenace vysloužila přízvisko „molitanový horor“.
„Molitan je zde použit nejen jako součást scény, ale hraje také jako silný symbol, metaforický všemateriál. V naší inscenaci je nositelem mnoha příběhů a emocí, které dokáže do sebe nasávat stejně, jako mokrá houba nasává vodu. V Červotočovi z něj Jakub Šulík navrhnul dům – místo, které se stává svědkem dlouholetých zlostí, neshod a skrytých vášní. Tento dům má schopnost pohlcovat jeho obyvatele a stejně tak je dokáže nečekaně vypouštět na zcela jiných místech. Jako kdyby byl molitan živoucím organismem,“ dodává ke scénografii Bártová.
V inscenačním týmu se sešla řada mladých osobností v čele s režisérkou Eliškou Říhovou, která v minulosti režírovala například v Meetfactory nebo na Nové scéně Národního divadla, kde uvedla svou autorskou hru Všem se nám uleví. Říhovou doplnili dramaturgyně Johana Bártová, scénograf Jakub Šulík a kostymérka Mariana Bouřilová. Hudbu k inscenaci složil Martin Konvička.
Marii Machovou a Lucianu Tomášovou, nové kmenové herečky souboru Činoherního studia, v obsazení hry doplňuje Zuzana Zlatohlávková, která se jako host do střekovského divadla vrací po několika letech.
-----
Layla Martínez: Červotoč
premiéra 11. října v 19.00
reprízy: 13. a 17. října v 19.00
Režie: Eliška Říhová
Dramatizace: Eliška Říhová
Dramaturgie: Johana Bártová
Překlad: Blanka Stárková
Scénografie: Jakub Šulík
Kostýmy: Mariana Bouřilová
Hudba: Martin Konvička
Asistentka režie: Hana Polanská
Obsazení:
Svatá, dcera: Marie Machová
Vnučka: Luciana Tomášová
Bába: Zuzana Zlatohlávková j.h.
zdroj zprávy: Jiří Poživil
Další zprávy
Slevy, shopaholici a víra v konzum. KDE kolektiv uvede premiéru komedie PROVINILÁ POTĚŠENÍ 29.11. v Klubu Letka
(KDE kolektiv, 5.11.2024)
Smyslnější než kdykoliv předtím. Losers Cirque Company uvedou novinku Cizinec pod vedením světové režisérky Firenzy Guidi.
(Divadlo BRAVO!, 5.11.2024)
Divadlo Kalich slaví 25 let
(Divadlo Kalich, 5.11.2024)
Slovácké divadlo představilo tituly pro nadcházející rok
(Slovácké divadlo Uherské Hradiště, 1.11.2024)