Studio Hrdinů

vstupenky online, eVstupenka poskytovány slevy pro studenty zvýhodněné předplatné
Adresa: Dukelských hrdinů 47, Praha 7 (Veletržní palác) [zobrazit na mapě]
[tram 6-17 Veletržní palác]
Pokladna: út-čt 16-19 a vždy 1 hodinu před představením
Začátky: 20.00
Připravuje se:
Zabít člověka - Michal Hvorecký, Jan Horák (říjen 2024)
Zákon řady - Apolena Vanišová & kol. (leden 2025)
Aparát - Franz Kafka (duben 2025)
Nezvaný host - Jiří Austerlitz & kol. (květen 2025)
Nakročeno k derniéře:
Vražda ing. Čerta (prosinec 2024)
Ceny vstupenek:
300 Kč
Poznámky a upozornění:
  • Studio Hrdinů se nachází v podzemním podlaží Veletržního paláce - Národní galerie. Přístup prostředním vchodem z ul. Dukelských hrdinů.
  • Vstupenky nejsou místenkami.
  • První část inscenace Poslední kapitola dějin světa se odehrává v malém sále Studia Hrdinů. Diváci zde po dobu prvních cca 15 minut stojí.
  • Předplatné: volné za 2500 Kč (1500 Kč pro studenty) s kreditem deseti vstupenek (s platností 1 rok od zakoupení).

Repertoár

Nezvaný host - Jiří Austerlitz & kol.  (připravuje se)
Premiéra: květen 2025. Dramaturgie: Zuzana Šklíbová. Výprava: Zuzana Sceranková. Světelný design: Pavel Havrda. Hudba: Ladislav Železný. Režie: Jiří Austerlitz.
Nový autorský projekt zkoumající témata kolem osobní svobody, pocitu viny, přijetí nemožnosti kontroly nad stavem světa a vlastní budoucností. Tápání, pocit dezorientace, člověk (já) v moci věcí, stejně jako je tomu naopak, hlasy a gesta, jejichž smysl uniká nebo se neustále proměňuje. A čím dál více také pohled zevnitř, ode mě. Jak dnes rozumět světu a své pozici v něm, jak zpracovávat a vztahovat k sobě všechny dnešní krize a reakce na ně, abych se v tom neztratil a abych neztratil svou duchovní orientaci...?
Aparát - Franz Kafka, Katharina Schmitt  (připravuje se)
Premiéra: duben 2025. Dramaturgie: Viktorie Knotková. Scéna: Pavel Svoboda. Kostýmy: Patricia Talacko. Hudba: Christoph Wirth. Režie: Katharina Schmitt.
Inscenace, vycházející z povídky Franze Kafky „V kárném táboře“, o fenoménu diváctví, roli diváka a otázce společenského svědectví a imanentní odpovědnosti pohledu ve vztahu k apatii. Příběh badatele, který se vydává do trestanecké kolonie v blíže neurčeném státě, aby mu důstojník ukázal mučicí a vražedné zařízení a popravu odsouzence. Přístroj nefunguje podle plánu a důstojník se snaží situaci zachránit s nasazením vlastního života...
Zákon řady - Apolena Vanišová & kol.  (připravuje se)
Premiéra: 12.1.2025. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Apolena Vanišová, Pavel Havrda. Světelný design: Pavel Havrda. Kostýmy: Monika Krobová. Hudba: Anna Pinskaya. Pohybová spolupráce: Jan Bárta, Eliška Brtnická. Režie: Apolena Vanišová.
Jevištní skladba vycházející z empirických pozorování a teoretické práce rakouského biologa Paula Kammerera, který ve své knize „Das Gesetz der Serie“ popsal základní univerzální princip řady. Skupina objektů se nerušeně pohybuje po scéně. A čtveřice aktérů je odněkud pozorně sleduje. Soustředí se na zachycení stejných nebo podobných seskupení, která tu v prostoru a čase nezávisle na sobě vznikají. Snaží se tak odhalit řadu – sekvenci seriality, která vylučuje náhodu, nebo možná přesněji, dělá z náhody pravidlo. Pohybová instalace zachovává v každém představení svou strukturu, její obsah se ale s každým opakováním proměňuje...
Zabít člověka - Michal Hvorecký, Jan Horák  (připravuje se)
Premiéra: 29.10.2024. Podle novely Isaaka Babela „Rudá jízda“. Dramaturgie: Marcela Magdová. Scéna: Lucie Sedláková. Kostýmy: Magdaléna Zelenková. Světelný design: Václav Hruška. Hudba: Natálie Pleváková. Režie: Jan Horák.
Inscenace volně inspirovaná novelou Isaaka Babela, na kterého navázal ve svém scénáři současný slovenský spisovatel Michal Hvorecký. Po sto letech se jako tragické deja vu připomíná ruská agrese vůči demokratickým hodnotám. Ruský vývoz revoluce ve 20. letech minulého století se podařilo odrazit. Sovětskou mstu na Ukrajině v podobě nelidského hladomoru bohužel již ne. Současná ruská agrese vůči Ukrajině, potažmo proti jakékoliv podobě demokratických hodnot a jejich šíření v blízkosti Ruska je výzvou k širšímu zamyšlení...
Škvíry existence - Jolanta Brach-Czaina, Eva Prchalová
Premiéra: 9.6.2024. Překlad knihy: Michael Alexa. Dramaturgie: Tereza Marečková. Výprava: Zuzana Sceranková. Hudba: Ian Mikyska. Režie: Anna Davidová.
Jevištní ztvárnění literárně-filozofické knihy polské autorky, souboru devíti esejí, který se stal v Polsku literární senzací. Každé vykonané gesto, každý pohyb, každé rozhodnutí by ale mohlo stejně tak dobře nevzniknout. Jak tedy lze KAŽDODENNOST vůbec vnímat? Kombinací filozofické přesnosti a poezie? Každou vteřinu se kolem nás něco děje, ale my si toho nevšímáme. Každodennost totiž existuje tak, jako by zároveň nebyla. Zametá za sebou stopy. Úvahy nad každodenností mají tu moc člověka probudit. Vzpamatuj se, říká, zastav se a vnímej! Pokud to neuděláš, rozplyneš se v nevědomosti...
Jedlík perel - Vojtěch Mašek, Petr Borkovec  (1:15x)
Premiéra: 26.3.2024. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Jan Brejcha, Mikoláš Zika. Kostýmy: Františka Králíková. Hudba: Aid Kid (Ondřej Mikula), Tereza Marečková. Režie: Vojtěch Mašek.
Inscenace zabývající se dezinformacemi a vytvářením tzv. alternativních pravd a konspiračních teorií. Dnešní Quijote, nebo jedna z jeho podob, by mohl být člověk ne nepodobný konspiračním teoretikům. Někdo, kdo se pod vlivem čtení fantaskních románů a nejrůznějších zpráv o fungování světa, stane bojovníkem za domnělou pravdu a uprostřed svého bytu si vybuduje paralelní vesmír. Svým rozumem a imaginací se ztratí v temné verzi fantaskního universa. Hrdina nebo antihrdina, který vede dialog snad se svou sousedkou nebo sousedem, a nebo neexistujícím bludem, chimérou přitakávající jeho blouznění. Dvě postavy, které vedou místy až intimní rozhovory. Dvě identity, které se dokáží vzájemně dokonale zpochybnit, přiznat hru, hru ve hře...
Nomi - Bára Viceníková  (0:45x)
Premiéra: 12.12.2023. Výprava: Ester Hradilová. Hudba: Natálie Pleváková. Pohybová spolupráce: Monika Nevrlá. Režie: Bára Viceníková.
Monodrama inspirované osobností německého umělce Klause Nomiho, jehož umělecká kariéra trvala poměrně krátce, přesto zanechal na pop-rockové scéně výrazný otisk. Hra o rozpolcenosti, o neslučitelnosti dvou stejně důležitých tužeb – po pochopení a po sebeurčující umělecké expresi. O tom, jaké to je být buď moc, nebo málo, ale nikdy akorát. O vyloučenosti, možná trochu z vlastní viny, ale pořád stejně zničující. O tom, jaké to je být divný mezi divnými. Nomi je neznámý, Nomi nezapadá, Nomi miluje dramatičnost němého filmu a oči Marie Callas. Nomi se ptá, ale neodpovídá. Nomi je pojem, který si nežádá vysvětlení...
  
Stařena - Daniil Charms, Jan Horák
Premiéra: 13.11.2023. Překlad novely: Martin Hnilo. Scéna: Lucie Sedláková. Kostýmy: Magdaléna Zelenková. Hudba: Petr Zábrodský. Režie: Jan Horák.
Adaptace novely ruského avantgardního autora, který v ní s humorem poodhaluje děsivou realitu života v Rusku napříč staletími. Nesvobodná a strachem svázaná společnost žije jaksi ze setrvačnosti a přijímá svůj osud s fatální paralýzou, která vede pouze k destrukci. Metaforou zla je mrtvá stařena, kterou přes sérii více či méně absurdních pokusů, nelze odstranit. Charmsův výsměch zrůdné sovětské moci je cestou, jak alespoň trochu porozumět pochroumané a tragické ruské duši...
Fatamorgana - Paweł Sakowicz & kol.  (1:00x)
Premiéra: 16.6.2023. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Valentýna Janů. Hudba: Agne Matuleviciute. Kostýmy a choreografie: Paweł Sakowicz.
Taneční inscenace odehrávající se v období romantismu, tedy v období plném vznešených ideií, které racionalitu nahrazují fantazií. Tuto iracionalitu se snaží transformovat do současnosti a možné budoucnosti. Snaha odpoutat se od současné celosvětové krize, opustit racionalitu v neracionálním světě, bude nutně cestou do temnoty. Temnoty, ve které chceme nalézt možnosti štěstí...
  
Měsíční kámen - Sjón, Kamila Polívková  (1:30x)
Premiéra: 2.9.2022. Překlad románu: Helena Kadečková. Dramaturgie: Linda Dušková. Scéna: Antonín Šilar. Kostýmy: Zuzana Formánková. Hudba: Þóranna Dögg Björnsdóttir, Aid Kid (Ondřej Mikula). Režie: Kamila Polívková.
Jan Cina, Tereza Hofová, Þóranna Dögg Björnsdóttir / Aid Kid...; ze záznamu Ian Willoughby
Inscenace, navazující na úspěšný česko-islandský divadelní projekt „Skugga Baldur“, zabývající se svobodou a nezávislostí jedince, který svou „jinakost“ přijímá jako přirozenost a možnost žít jako autonomní lidská bytost, bez ohledu na hodnocení a soudy okolí. Divadelní adaptace románu odehrávajícího se v Rejkjavíku v posledním roce 1. světové války. Islanďané slaví vítězství staletého boje o nezávislost, zároveň však vypuká epidemie španělské chřipky a vybuchuje sopka Katla. V tomto hraničním momentu se setkávají dívka Sól (Slunce) a osamělý chlapec Máni (Měsíc), jehož osud určuje sexuální orientace i chybějící rodinné zázemí. Jejich platonický, ale intenzivní a osudový vztah odkrývá obrácený a propojený mužský a ženský princip obsažený zároveň ve dvojjediné bytosti. V Rejkjavíku také vznikají první biografy, při filmových projekcích Máni nachází útočiště a objevuje svou vášeň k filmu...
15!      
Manželka publikovaného básníka - Jan Horák  (1:40x)
Premiéra: 19.5.2022. Podle textů Sylvie Plath. Scéna: Lucie Sedláková. Kostýmy: Magdaléna Zelenková. Hudba: Natálie Pleváková, Dominik Gajarský, Václav Hruška, Petr Zábrodský. Pohybová spolupráce: Jan Bárta. Režie: Jan Horák.
Autorský projekt vycházející ze života a díla americké básnířky a prozaičky Sylvie Plath. Z jejího nevelkého díla je zřetelně patrná potřeba vyslovit svůj osud ve světě, který ji obklopoval. Plath nabízí světu intimní zpověď ženy, která se rozhodla, že je / bude umělcem. Toto rozhodnutí má mimo jiné svou naivně trucovitou podobu, která obnažuje skutečnost, že skuteční umělci se málokdy jako umělci rodí. Ve své poslední tvůrčí fázi je pak jasně patrný tragicky vyhrocený konflikt mimořádně zranitelné mladé ženy s podmínkami, v nichž se ocitla, z nichž psala, a na které se pro svou hypersenzitivní povahu nebyla s to adaptovat...
tip redaktora! Tip od redaktora: Pavel Širmer
Romanticky rozprašuji vlastní popel - Roland Barthes, Linda Dušková
Premiéra: 17.3.2022. Dramaturgie: Sodja Lotker, Jan Horák. Scéna: Zuzana Sceranková. Kostýmy: Klára Fleková. Hudba: Matyáš Řezníček. Pohybová spolupráce: Tereza Ondrová. Režie: Linda Dušková.
Jevištní esej inspirovaná posledním textem francouzského filosofa a sémiologa Rolanda Barthesa (1915-1980). „Fotografie neříká nutně to, co už není, ale pouze a najisto to, co bylo. Jednou jsem od jistého fotografa dostal svůj snímek, a ať jsem se snažil, jak jsem chtěl, nemohl jsem si vzpomenout, kde jsem byl fotografován; zkoumal jsem kravatu, svetr, abych zjistil, v jaké situaci jsem je měl na sobě; marně. Protože to však byl fotografický snímek, nemohl jsem popírat, že jsem tam byl (i když jsem nevěděl kde). Toto zakřivení jistoty a zapomenutí mi způsobilo závrať a ,detektivní‘ úzkost, šel jsem na výstavu fotografa jako bych odcházel na vyšetřování, abych se konečně o sobě dozvěděl něco, co už jsem nevěděl.“
Vražda ing. Čerta - Ester Krumbachová, Ivana Uhlířová & kol.  (1:20x)
Premiéra: 3.9.2021. Dramaturgie: Tereza Marečková. Kostýmy: Zuzana Krejzková. Scéna a hudba: Ivan Acher. Režie: Ivana Uhlířová.
Poslední uvedení: prosinec 2024.
Inscenace vycházející z literárního scénáře ke stejnojmennému filmu z roku 1970, který bývá označován za první český feministický film. Vtipný a sebereflexivní počin, zobrazující osamělou ženu jako kněžku chutí a vůní erotizované krmě, jejíž nuancované výtvory (a nejen ony) končí v chřtánu uctívaného machistického belzebuba. Jak se ale na tyto postavy dívat dnes, kdy jsou role muže a ženy v kuchyni a okolí myšleny a prožívány úplně jiným způsobem? Herečka a herec hrají role a hrají si s rolemi. Dodnes nás jímá „tesknice“ nad vlastní osamělostí a konfliktní touhou po spojení a slabost pro rozinky může být velice nebezpečným symptomem...
Moje říše je z tohoto světa - Wolfgang Borchert, Miroslav Bambušek  (1:40x)
Premiéra: 21.6.2021. Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Jana Preková. Hudba: Tomáš Vtípil. Pohybová spolupráce: Zuzana Sýkorová. Režie: Miroslav Bambušek.
premiéra bez diváků v březnu 2021
Autorský projekt vycházející z díla německého spisovatele a dramatika Wolfganga Borcherta (u nás nepříliš známého), který se jako jeden z prvních německých autorů otevřeně vyjadřoval k tragickým událostem a traumatům spojeným s 2. světovou válkou. Borchertův člověk, mladý zhrzený hrdina, se vrací s nevyhojitelným vnitřním zraněním, nemůže v sobě zaplašit děs z války. Zpřetrhala v něm všechny jeho ideály a sny, stala se mu destruktivním prožitkem. Rytmus jeho řeči je koktavý, skoro jako by zapomněl mluvit. Jeho myšlenkám schází logická vazba, zničené nervy absurdně reagují na vnější podněty. Tento stav ústí nakonec v pocity bezpředmětného strachu a úzkosti...
14!    tip redaktora! Tip od redaktora: Lukáš Holubec
Kacířské eseje - Jan Patočka, Miroslav Bambušek  (1:35x)
Premiéra: 16.1.2020. Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Zuzana Krejzková. Hudba: Vladimír Franz. Režie: Miroslav Bambušek.
Koprodukční inscenace Studia Hrdinů a Mezery, o.s.
Inscenace odkazující k jednomu z nejvýznamnějších děl filozofa Jana Patočky, jenž je také ústřední postavou hry, která se s uměleckou licencí soustředí na poslední etapu života tohoto filozofa, tedy období po sepsání Charty 77. Patočkův postoj k pravdě, svobodě slova a odmítání nevyžádané moci vedoucí ke konfrontaci s mocí která tyto hodnoty potlačuje, je stále aktuální. Inscenace je expresivním, přesto přehledným rejem, v němž se mísí policejní výslechy s poetickými odkazy k Máchovi, Beethovenovi nebo i k Pavlu Zajíčkovi. Nejde o budování hrdinského kultu Jana Patočky, ale o nalezení v jeho díle a životě sílu k tomu, postavit se jakémukoli projevu nesvobody i v současnosti...
15!    tip redaktora! Tip od redaktora: Lukáš Holubec
Oči v sloup - Jiří Adámek, Klára Hutečková & kol.  (1:10x)
Premiéra: 20.11.2019. Dramaturgie: Klára Hutečková. Výprava: Zuzana Sceranková. Hudba: Ladislav Železný. Pohybová spolupráce: Martina Hajdyla Lacová. Režie: Jiří Adámek.
Autorská hra, v jejímž středu pozornosti je zrak, pohled, tvář lidí pozorujících i pozorovaných. Hra s naší pozorností, vnímáním i tradičním divadelním uspořádáním. Princip znejištění vede ke zbystření pozornosti a netradičním významům. Stovky slov kvůli jediné větě, desítky gest pro jediné „ach“. Herní principy se střídají a proměňují tak, aby divák pokud možno nezapomínal sám na sebe a svoje prožívání...
tip redaktora! Tip od redaktora: Lukáš Holubec

ARCHIV INSCENACÍ


časový údaj o délce představení je pouze orientační
„x“ u časového údaje = představení je hráno bez přestávky

aktualizace údajů:

I přes maximální snahu udržovat informace u každého divadla aktuální (a zejména u divadel partnerských), je možné, že jsme nějakou změnu či novinku přehlédli, a proto velice uvítáme, když nás na takovou skutečnost upozorníte.
Našli jste na této stránce neaktuální nebo chybějící informaci, napište nám, prosím, na e-mail: aktualizace@i-divadlo.cz.
Děkujme za spolupráci.


Poslední aktualizace: 18.9.2024