Poznámky a upozornění:
  • Studio Hrdinů se nachází v podzemním podlaží Veletržního paláce - Národní galerie. Přístup prostředním vchodem z ul. Dukelských hrdinů.
  • Vstupenky nejsou místenkami.
  • První část inscenace Poslední kapitola dějin světa se odehrává v malém sále Studia Hrdinů. Diváci zde po dobu prvních cca 15 minut stojí.
  • Předplatné: volné za 2500 Kč (1500 Kč pro studenty) s kreditem deseti vstupenek (s platností 1 rok od zakoupení).

Repertoár

Fatamorgana - Paweł Sakowicz & kol.  (připravuje se)
Dramaturgie: Jan Horák. Hudba: Agne Matuleviciute. Choreografie, výprava a režie: Paweł Sakowicz.
Taneční inscenace odehrávající se v období romantismu, tedy v období plném vznešených ideií, které racionalitu nahrazují fantazií. Tuto iracionalitu se snaží transformovat do současnosti a možné budoucnosti. Snaha odpoutat se od současné celosvětové krize, opustit racionalitu v neracionálním světě, bude nutně cestou do temnoty. Temnoty, ve které chceme nalézt možnosti štěstí...
Zvěřinec - Miroslav Bambušek  (připravuje se)
Premiéra: 10.2.2023. Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Jana Preková. Hudba: Vladimír Franz, Tomáš Vtípil. Režie: Miroslav Bambušek.
Koprodukční inscenace Studia Hrdinů a Mezery, o.s.
Inscenace, odkazující k osobnosti kněze Josefa Zvěřiny, je situovaná do současnosti. Do země, která se na oko ukazuje jako svobodná a demokratická, ale pod povrchem zuří válka proti každému, kdo by chtěl jakkoli zpochybnit stávající status quo (tedy skrytý totalitní režim). Příběh o útlaku, kterého se nemáme děsit, ale vnímat ho jako dar, jako příležitost osvědčit se, i když třeba za cenu nejvyšších obětí. Mladá dívka Rút žije na okraji společnosti, opuštěná svou matkou, vykořeněná a zmítající se v psychických problémech a v závislosti na drogách. Rút je v tomto smyslu symbolem té země, ve které žije. Rút i země strádá, chřadne a zmítá se v nesmyslnosti, ve strachu...
15!  
Poslední kapitola dějin světa - Katharina Schmitt
Premiéra: 6.11.2022. Podle textu Heinricha von Kleista „O loutkovém divadle“ a rozhovorů s herci v Berlíně a v Praze. Překlad textů a dramaturgie: Thomas Rote. Výprava: Patricia Talacko. Hudba: Matěj Šenkyřík. Režie: Katharina Schmitt.
Inscenace vycházející jednak ze série rozhovorů, které Katharina Schmitt vedla s herci v Berlíně a v Praze na podzim roku 2021, jednak z eseje Heinricha von Kleista „O loutkovém divadle“, v němž autor již před dvou sty lety popsal utopii divadla, ve kterém loutka převezme hercovu práci. Jak v době krize a změny základních paradigmat najít adekvátní herecká či společenská gesta? Dělá právě lidská přítomnost divadlo divadlem? Co způsobuje, že vnímáme prostor jako divadelní, přestože v něm chybí herci? Inscenace zkoumá lidskou nepřítomnost a konfrontuje prázdný divadelní prostor s herci, kteří získávají své jeviště zpět...
  
Měsíční kámen - Sjón, Kamila Polívková  (1:30x)
Premiéra: 2.9.2022. Překlad románu: Helena Kadečková. Dramaturgie: Linda Dušková. Scéna: Antonín Šilar. Kostýmy: Zuzana Formánková. Hudba: Þóranna Dögg Björnsdóttir, Aid Kid (Ondřej Mikula). Režie: Kamila Polívková.
Tereza Hofová, Jan Cina, Þóranna Dögg Björnsdóttir / Aid Kid...; ze záznamu Ian Willoughby
Inscenace, navazující na úspěšný česko-islandský divadelní projekt „Skugga Baldur“, zabývající se svobodou a nezávislostí jedince, který svou „jinakost“ přijímá jako přirozenost a možnost žít jako autonomní lidská bytost, bez ohledu na hodnocení a soudy okolí. Divadelní adaptace románu odehrávajícího se v Rejkjavíku v posledním roce 1. světové války. Islanďané slaví vítězství staletého boje o nezávislost, zároveň však vypuká epidemie španělské chřipky a vybuchuje sopka Katla. V tomto hraničním momentu se setkávají dívka Sól (Slunce) a osamělý chlapec Máni (Měsíc), jehož osud určuje sexuální orientace i chybějící rodinné zázemí. Jejich platonický, ale intenzivní a osudový vztah odkrývá obrácený a propojený mužský a ženský princip obsažený zároveň ve dvojjediné bytosti. V Rejkjavíku také vznikají první biografy, při filmových projekcích Máni nachází útočiště a objevuje svou vášeň k filmu...
15!      
Manželka publikovaného básníka - Jan Horák  (1:40x)
Premiéra: 19.5.2022. Podle textů Sylvie Plath. Scéna: Lucie Sedláková. Kostýmy: Magdaléna Zelenková. Hudba: Natálie Pleváková, Dominik Gajarský, Václav Hruška, Petr Zábrodský. Pohybová spolupráce: Jan Bárta. Režie: Jan Horák.
Autorský projekt vycházející ze života a díla americké básnířky a prozaičky Sylvie Plath. Z jejího nevelkého díla je zřetelně patrná potřeba vyslovit svůj osud ve světě, který ji obklopoval. Plath nabízí světu intimní zpověď ženy, která se rozhodla, že je / bude umělcem. Toto rozhodnutí má mimo jiné svou naivně trucovitou podobu, která obnažuje skutečnost, že skuteční umělci se málokdy jako umělci rodí. Ve své poslední tvůrčí fázi je pak jasně patrný tragicky vyhrocený konflikt mimořádně zranitelné mladé ženy s podmínkami, v nichž se ocitla, z nichž psala, a na které se pro svou hypersenzitivní povahu nebyla s to adaptovat...
tip redaktora! Tip od redaktora: Pavel Širmer
Romanticky rozprašuji vlastní popel - Roland Barthes, Linda Dušková
Premiéra: 17.3.2022. Dramaturgie: Sodja Lotker, Jan Horák. Scéna: Zuzana Sceranková. Kostýmy: Klára Fleková. Hudba: Matyáš Řezníček. Pohybová spolupráce: Tereza Ondrová. Režie: Linda Dušková.
Jevištní esej inspirovaná posledním textem francouzského filosofa a sémiologa Rolanda Barthesa (1915-1980). „Fotografie neříká nutně to, co už není, ale pouze a najisto to, co bylo. Jednou jsem od jistého fotografa dostal svůj snímek, a ať jsem se snažil, jak jsem chtěl, nemohl jsem si vzpomenout, kde jsem byl fotografován; zkoumal jsem kravatu, svetr, abych zjistil, v jaké situaci jsem je měl na sobě; marně. Protože to však byl fotografický snímek, nemohl jsem popírat, že jsem tam byl (i když jsem nevěděl kde). Toto zakřivení jistoty a zapomenutí mi způsobilo závrať a ,detektivní‘ úzkost, šel jsem na výstavu fotografa jako bych odcházel na vyšetřování, abych se konečně o sobě dozvěděl něco, co už jsem nevěděl.“
As Long as We Dance - Renata Piotrowska-Auffret
Premiéra: 24.1.2022. Dramaturgie: Jan Horák, Joanna Leśnierowska. Výprava: Tereza Beranová. Hudba: Simon Auffret. Choreografie: Renata Piotrowska-Auffret, Jan Bárta & kol. Režie: Renata Piotrowska-Auffret.
Multižánrová inscenace zabývající se tématem pandemické situace, která se vyjadřuje především tancem, ale výrazně pracuje i s mluveným slovem a výrazným výtvarným pojetím. Pandemie nás uvrhla do „společenské smrti“, mění naše návyky a uzurpuje si téměř všechnu naší pozornost. Do nejsložitější situace se dostaly ženy - matky. Právě díky nim nemá být inscenace jen produktem extrémní doby, ale univerzálním obrazem naší společnosti...
Historka o sv. Magdě - Johanna Kaptein  (1:20x)
Premiéra: 19.11.2021. Překlad: Michal Kotrouš. Dramaturgie: Linda Dušková. Výprava: Lucie Sedláková. Hudba: Petr Zábrodský a citace. Režie: Jan Horák.
Oceňovaná hra mladé německé autorky. Pět bezejmenných hlasů bez tváře, pět svědků, zprostředkovatelů, soudců, protokolantů postupně skládá polyfonní proud vzpomínek, příběh jedné mladé ženy – Magdy. Magda patří k ženám, jež vložily svůj osud do rukou muže. Postupně jí však vše přerůstá přes hlavu, až přijde exploze...
15!    
Vražda ing. Čerta - Ester Krumbachová, Ivana Uhlířová & kol.  (1:20x)
Premiéra: 3.9.2021. Dramaturgie: Tereza Marečková. Kostýmy: Zuzana Krejzková. Scéna a hudba: Ivan Acher. Režie: Ivana Uhlířová.
Inscenace vycházející z literárního scénáře ke stejnojmennému filmu z roku 1970, který bývá označován za první český feministický film. Vtipný a sebereflexivní počin, zobrazující osamělou ženu jako kněžku chutí a vůní erotizované krmě, jejíž nuancované výtvory (a nejen ony) končí v chřtánu uctívaného machistického belzebuba. Jak se ale na tyto postavy dívat dnes, kdy jsou role muže a ženy v kuchyni a okolí myšleny a prožívány úplně jiným způsobem? Herečka a herec hrají role a hrají si s rolemi. Dodnes nás jímá „tesknice“ nad vlastní osamělostí a konfliktní touhou po spojení a slabost pro rozinky může být velice nebezpečným symptomem...
Moje říše je z tohoto světa - Wolfgang Borchert, Miroslav Bambušek  (1:40x)
Premiéra: 21.6.2021. Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Jana Preková. Hudba: Tomáš Vtípil. Pohybová spolupráce: Zuzana Sýkorová. Režie: Miroslav Bambušek.
premiéra bez diváků v březnu 2021
Autorský projekt vycházející z díla německého spisovatele a dramatika Wolfganga Borcherta (u nás nepříliš známého), který se jako jeden z prvních německých autorů otevřeně vyjadřoval k tragickým událostem a traumatům spojeným s 2. světovou válkou. Borchertův člověk, mladý zhrzený hrdina, se vrací s nevyhojitelným vnitřním zraněním, nemůže v sobě zaplašit děs z války. Zpřetrhala v něm všechny jeho ideály a sny, stala se mu destruktivním prožitkem. Rytmus jeho řeči je koktavý, skoro jako by zapomněl mluvit. Jeho myšlenkám schází logická vazba, zničené nervy absurdně reagují na vnější podněty. Tento stav ústí nakonec v pocity bezpředmětného strachu a úzkosti...
14!    tip redaktora! Tip od redaktora: Lukáš Holubec
Ferrante Club - Elena Ferrante, Iga Gańczarczyk, Magda Stojowska
Premiéra: 12.6.2020. Dramaturgická spolupráce: Linda Dušková. Výprava: Zuzana Krejzková. Hudba: Petr Zábrodský. Choreografie: Tereza Ondrová. Režie: Iga Gańczarczyk, Magda Stojowska.
Poslední uvedení: prosinec 2022.
Projekt vycházející z literárního fenoménu díla Eleny Ferrante, autorky-přízraku, jejíž románová tetralogie „Geniální přítelkyně“ získala věhlas na celém světě. Vedle tématu konstruovaní ženské totožnosti vylíčené s výjimečnou upřímností, tedy bez anestezie a opomíjeni citlivých i stydlivých zkušeností, cyklus bolestivě vypraví o rozporné potřebě společenského povýšení. Inscenace se soustředí na zvláštní mechanismus přátelství žen, ve kterém jsou rivalita a vzájemná fascinace hnacím motorem hledání „lepšího života“ – seberealizace, vzájemného dokazovaní si svých schopností, talentu a zároveň jsou i určitým ohrožením, protože narušují konvence a obecně přijímané normy. Další perspektivou jsou společensko-kulturní souvislosti Polska a Česka...
Kacířské eseje - Jan Patočka, Miroslav Bambušek  (1:35x)
Premiéra: 16.1.2020. Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Zuzana Krejzková. Hudba: Vladimír Franz. Režie: Miroslav Bambušek.
Koprodukční inscenace Studia Hrdinů a Mezery, o.s.
Inscenace odkazující k jednomu z nejvýznamnějších děl filozofa Jana Patočky, jenž je také ústřední postavou hry, která se s uměleckou licencí soustředí na poslední etapu života tohoto filozofa, tedy období po sepsání Charty 77. Patočkův postoj k pravdě, svobodě slova a odmítání nevyžádané moci vedoucí ke konfrontaci s mocí která tyto hodnoty potlačuje, je stále aktuální. Inscenace je expresivním, přesto přehledným rejem, v němž se mísí policejní výslechy s poetickými odkazy k Máchovi, Beethovenovi nebo i k Pavlu Zajíčkovi. Nejde o budování hrdinského kultu Jana Patočky, ale o nalezení v jeho díle a životě sílu k tomu, postavit se jakémukoli projevu nesvobody i v současnosti...
15!    tip redaktora! Tip od redaktora: Lukáš Holubec
Oči v sloup - Jiří Adámek, Klára Hutečková & kol.  (1:10x)
Premiéra: 20.11.2019. Dramaturgie: Klára Hutečková. Výprava: Zuzana Sceranková. Hudba: Ladislav Železný. Pohybová spolupráce: Martina Hajdyla Lacová. Režie: Jiří Adámek.
Autorská hra, v jejímž středu pozornosti je zrak, pohled, tvář lidí pozorujících i pozorovaných. Hra s naší pozorností, vnímáním i tradičním divadelním uspořádáním. Princip znejištění vede ke zbystření pozornosti a netradičním významům. Stovky slov kvůli jediné větě, desítky gest pro jediné „ach“. Herní principy se střídají a proměňují tak, aby divák pokud možno nezapomínal sám na sebe a svoje prožívání...
tip redaktora! Tip od redaktora: Lukáš Holubec
Pig Boy 1986-2358 - Gwendoline Soublin  (inscenace již byla stažena z repertoáru)
Premiéra: 22.10.2021. Překlad: Petr Christov. Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Petra Vlachynská. Hudba: Dominik Gajarský. Režie: Linda Dušková.
Poslední uvedení: červen 2022.
Dystopická hra z blízké budoucnosti o lidech a prasatech. Tři části, tři různé dramatické formy, tři perspektivy a tři příběhy o hledání lidskosti na nečekáných místech.
Zlatý řez - Jukio Mišima, Jan Horák  (1:15x)
(inscenace již byla stažena z repertoáru)
Premiéra: 13.6.2021. Dramaturgie: Linda Dušková. Výprava: Lucie Sedláková. Hudba: Natálie Pleváková. Režie: Jan Horák.
premiéra bez diváků v březnu 2021
Poslední uvedení: červen 2022.
Inscenace o kontroverzním japonském umělci, především ale spisovateli Jukio Mišimovi. Ten se asi nejvíce proslavil svou skandální sebevraždou, která představuje jakési završení jeho vnitřního světa, ve kterém je krása nejvyšší hodnotou. Zároveň je ale tato hodnota naprosto paralizující a jediným způsobem, jak se s ní vyrovnat, je její destrukce. Mišimův svět je plný temné sexuality a postupně narůstajícího nacionalizmu, který snese srovnání s fašistickou ideologií. Japonsko po druhé světové válce je laboratoří, ve které se léta přetrvávající tradice a hodnoty boří. Čím si západní kultura procházela staletími, zde probíhá v řádu několika let. Mišima se tak stává tragikomickou figurou, která bojuje za samurajské tradice, a žije ve vile postavené v toskánském stylu...
14!  
Skugga Baldur - Sjón, Kamila Polívková, Tereza Hofová  (1:10x)
(inscenace již byla stažena z repertoáru)
Premiéra: 26.2.2016. Překlad románu: Helena Březinová. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Antonín Šilar. Kostýmy: Zuzana Formánková. Hudba: Ryan van Kriedt, Jón Sæmundur Auðarson. Režie: Kamila Polívková.
Poslední uvedení: říjen 2022.
Divadelní adaptace románu islandského autora, jenž se řadí k tamním nejosobitějším umělcům současnosti. Moderním jazykem převyprávěná legenda o zákeřném tvoru skugga-baldurovi, kříženci kočky a lišky. Prostý příběh o lovu lišky v exotické oblasti věčného ledu je zároveň básní v próze s ekologickým podtextem a také ho lze vnímat jako filozofické zamyšlení nad odvěkým bojem dobra a zla, zločinu a trestu či soucitu a opovržení. Kromě démonického pastora Baldura je hlavní protagonistkou příběhu Abba, dívka postižená Downovým syndromem, kterou k sobě přijal evropsky vzdělaný přírodovědec a cestovatel Fridrik...
  

ARCHIV INSCENACÍ


časový údaj o délce představení je pouze orientační
„x“ u časového údaje = představení je hráno bez přestávky

aktualizace údajů:

I přes maximální snahu udržovat informace u každého divadla aktuální (a zejména u divadel partnerských), je možné, že jsme nějakou změnu či novinku přehlédli, a proto velice uvítáme, když nás na takovou skutečnost upozorníte.
Našli jste na této stránce neaktuální nebo chybějící informaci, napište nám, prosím, na e-mail: aktualizace@i-divadlo.cz.
Děkujme za spolupráci.


Poslední aktualizace: 4.12.2022