Studio Hrdinů

vstupenky online, eVstupenka poskytovány slevy pro studenty zvýhodněné předplatné
Adresa: Dukelských hrdinů 47, Praha 7 (Veletržní palác) [zobrazit na mapě]
[tram 6-17 Veletržní palác]
Pokladna: út-čt 16-19 a vždy 1 hodinu před představením
Začátky: 20.00
Připravuje se:
Škvíry existence - Jolanta Brach-Czaina, Eva Prchalová (červen 2024)
Nakročeno k derniéře:
Poslední kapitola dějin světa (duben 2024)
Ceny vstupenek:
300 Kč
Poznámky a upozornění:
  • Studio Hrdinů se nachází v podzemním podlaží Veletržního paláce - Národní galerie. Přístup prostředním vchodem z ul. Dukelských hrdinů.
  • Vstupenky nejsou místenkami.
  • První část inscenace Poslední kapitola dějin světa se odehrává v malém sále Studia Hrdinů. Diváci zde po dobu prvních cca 15 minut stojí.
  • Předplatné: volné za 2500 Kč (1500 Kč pro studenty) s kreditem deseti vstupenek (s platností 1 rok od zakoupení).

ARCHIV INSCENACÍ

Zpět na aktuální inscenace

As Long as We Dance - Renata Piotrowska-Auffret
Premiéra: 24.1.2022. Dramaturgie: Jan Horák, Joanna Leśnierowska. Výprava: Tereza Beranová. Hudba: Simon Auffret. Choreografie: Renata Piotrowska-Auffret, Jan Bárta & kol. Režie: Renata Piotrowska-Auffret.
Poslední uvedení: listopad 2023.
Multižánrová inscenace zabývající se tématem pandemické situace, která se vyjadřuje především tancem, ale výrazně pracuje i s mluveným slovem a výrazným výtvarným pojetím. Pandemie nás uvrhla do „společenské smrti“, mění naše návyky a uzurpuje si téměř všechnu naší pozornost. Do nejsložitější situace se dostaly ženy - matky. Právě díky nim nemá být inscenace jen produktem extrémní doby, ale univerzálním obrazem naší společnosti...
Pig Boy 1986-2358 - Gwendoline Soublin
Premiéra: 22.10.2021. Překlad: Petr Christov. Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Petra Vlachynská. Hudba: Dominik Gajarský. Režie: Linda Dušková.
Poslední uvedení: červen 2022.
Dystopická hra z blízké budoucnosti o lidech a prasatech. Tři části, tři různé dramatické formy, tři perspektivy a tři příběhy o hledání lidskosti na nečekáných místech.
Zlatý řez - Jukio Mišima, Jan Horák  (1:15x)
Premiéra: 13.6.2021. Dramaturgie: Linda Dušková. Výprava: Lucie Sedláková. Hudba: Natálie Pleváková. Režie: Jan Horák.
premiéra bez diváků v březnu 2021
Poslední uvedení: červen 2022.
Inscenace o kontroverzním japonském umělci, především ale spisovateli Jukio Mišimovi. Ten se asi nejvíce proslavil svou skandální sebevraždou, která představuje jakési završení jeho vnitřního světa, ve kterém je krása nejvyšší hodnotou. Zároveň je ale tato hodnota naprosto paralizující a jediným způsobem, jak se s ní vyrovnat, je její destrukce. Mišimův svět je plný temné sexuality a postupně narůstajícího nacionalizmu, který snese srovnání s fašistickou ideologií. Japonsko po druhé světové válce je laboratoří, ve které se léta přetrvávající tradice a hodnoty boří. Čím si západní kultura procházela staletími, zde probíhá v řádu několika let. Mišima se tak stává tragikomickou figurou, která bojuje za samurajské tradice, a žije ve vile postavené v toskánském stylu...
Ferrante Club - Elena Ferrante, Iga Gańczarczyk, Magda Stojowska
Premiéra: 12.6.2020. Dramaturgická spolupráce: Linda Dušková. Výprava: Zuzana Krejzková. Hudba: Petr Zábrodský. Choreografie: Tereza Ondrová. Režie: Iga Gańczarczyk, Magda Stojowska.
Poslední uvedení: prosinec 2022.
Projekt vycházející z literárního fenoménu díla Eleny Ferrante, autorky-přízraku, jejíž románová tetralogie „Geniální přítelkyně“ získala věhlas na celém světě. Vedle tématu konstruovaní ženské totožnosti vylíčené s výjimečnou upřímností, tedy bez anestezie a opomíjeni citlivých i stydlivých zkušeností, cyklus bolestivě vypraví o rozporné potřebě společenského povýšení. Inscenace se soustředí na zvláštní mechanismus přátelství žen, ve kterém jsou rivalita a vzájemná fascinace hnacím motorem hledání „lepšího života“ – seberealizace, vzájemného dokazovaní si svých schopností, talentu a zároveň jsou i určitým ohrožením, protože narušují konvence a obecně přijímané normy. Další perspektivou jsou společensko-kulturní souvislosti Polska a Česka...
Stiller - Max Frisch, Ivan Buraj, Jan Kačena  (1:45x)
Premiéra: 13.5.2019. Překlad románu: Bohumil Černík. Dramaturgie: Jan Kačena. Scéna: Antonín Šilar. Kostýmy: Zuzana Formánková. Hudba: Pavel V. Boika. Režie: Ivan Buraj.
Poslední uvedení: červen 2020.
Dramatizace klíčového románu poválečné literatury, který je předzvěstí konce „velkého subjektu“ a který pojednává o člověku, jenž utekl z vlastního já. Na švýcarských hranicích zadrží policie muže identifikovaného jako známého curyšského sochaře Anatola Ludwiga Stillera. Muž svou totožnost tzv. identitu odmítá a tvrdí, že je Mr. White – navíc občan USA (kovboj). Vyšetřování pokračuje...
Zdání klame - Thomas Bernhard  (1:00x)
Premiéra: 24.3.2019. Překlad: Jaroslav Bílý, Josef Balvín. Scéna: Eliška Brtnická, Jan Horák, Michal Pěchouček. Kostýmy: Tereza Kopecká. Hudba: Natálie Pleváková. Choreografie: Eliška Brtnická. Dramaturgie a režie: Jan Horák, Michal Pěchouček.
Poslední uvedení: únor 2022.
Hra tématizující silnou až autobiografickou linii, ve které má hlavní roli umělec zahnaný do lidské i umělecké slepé uličky. Vede zápas s osamělostí a sebezničujícím nedosažitelným perfekcionismem. Interpretace hry záměrně obchází předepsaný dialog stárnoucích bratrů – žongléra a herce. Divák se tu setkává s postavami výrazně mladšího věku – jedna je reálná a reprezentuje svět činohry, druhá symbolická a přichází ze světa fyzického divadla...
Molyneuxova otázka - Katharina Schmitt  (0:55x)
Premiéra: 11.12.2018. Překlad: Viktorie Knotková. Dramaturgie: Jakub Režný. Scéna: Pavel Svoboda. Kostýmy: Martina Stieglerová. Hudba: Michal Rataj. Režie: Katharina Schmitt.
Poslední uvedení: říjen 2021.
Inscenace vychází z autentických rozhovorů s lidmi, kteří se narodili jako nevidomí, a zabývá se tématem snů nevidomých. Vztahují se k vizuálně založeným myšlenkám? Jak zní? A jak se vytvářejí narativní struktury ve snech lidí, kteří nikdy neviděli a jejichž podvědomí se nevyjadřuje obrazy...?
Modrovous - Naděje žen - Dea Loher  (1:35x)
Premiéra: 26.11.2018. Překlad: Petr Štědroň. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Michal Pěchouček. Kostýmy: Tereza Hrzánová. Hudba: Dominik Gajarský. Režie: Jan Horák, Michal Pěchouček.
Poslední uvedení: rok 2020.
Velice vzdálená variace Perraultovy pohádky o muži s barevnými vousy, sarkastická parafráze fenoménu vražedných mánií. Variace na téma boje a závislosti na pohlaví, v níž se střídá ironie s patosem a hrůznou poezií scén. Zavražděné ženy hledají lásku „až za hranice“, lásku, pro kterou by zemřely. Ve smrti tedy nacházejí Modrovousovým přičiněním spásu, nacházejí to, co hledaly. Modrovous Heinrich Blaubart je „zcela průměrný, ještě k tomu nesportovní prodavač bot s příjmy, které jsou všechno ostatní, než mimořádné“. Je to muž bez tužeb a zálib, který, aniž by po tom zvlášť toužil, potká sedm žen. Ty jej všechny konfrontují se svojí představou lásky. Představa je na něho příliš intenzivní – a každý vztah tak skončí smrtí...
Bolest - Marguerite Durasová, Jan Horák, Ladislav Babuščák  (0:55x)
Premiéra: 29.5.2018. Překlad novely: Anna Kareninová. Dramaturgie: Jan Horák. Kostýmy: Tereza Hrzánová. Hudba: Natálie Pleváková. Pohybová spolupráce: Markéta Vacovská. Režie: Ladislav Babuščák.
Poslední uvedení: říjen 2019 (v Praze), listopad 2019 (na zájezdě).
Monodramatická adaptace novely známé francouzské spisovatelky, která nutí člověka přehodnotit pojem lidskosti a přes jednoduché, ale silné dramatické vyprávění podává svědectví o důležitosti determinace, empatie a souvztažnosti v časech, kdy je zla tolik, že za ním přestávame vidět konkrétní tváře lidských bytostí stejných jako jsme my. Stylisticky strohý, nepatetický denníkový zápis o čekání na návrat muže z koncentračního tábora, zrcadlí archetypální drama a zároveň nabízí výjimečně citlivě vykreslený portrét individuální ženy, která v masovém šílenství konce války zachraňuje lidstvo v podobě snahy o záchranu jednoho člověka...
Zpráva pro Akademii - Franz Kafka, Katharina Schmitt, Jakub Režný  (1:00x)
Premiéra: 22.2.2018. V adaptaci použity texty a parafráze textů Charlese Darwina a Simone de Beauvoir. Překlad povídky: Vladimír Kafka. Dramaturgie: Jakub Režný. Scéna: Pavel Svoboda. Kostýmy: Patricia Talacko. Hudba: Nick Gill. Režie: Katharina Schmitt.
Poslední uvedení: září 2019.
Inscenace podle povídky Franze Kafky o tom, co se nazývá civilizace z pohledu opice. Přednáška Opičky před vědeckou obcí. Popis procesu sebeoptimalizace. Situace, která pro Opičku nemá jiné východisko než nemilosrdnou adaptaci...
Série bezdůvodných aktů - Ondřej Novotný  (1:40x)
Premiéra: 10.10.2017. Dramaturgie: Ondřej Novotný. Scéna: Adéla Součková, Ondřej Synek. Kostýmy: Anna Vránová. Hudba: Zuzanna Skolias, Antonis Skolias. Režie: Eva Rysová.
Poslední uvedení: říjen 2018.
Dramatická báseň o nicotě, v níž se přízračná a absurdní atmosféra snoubí se sklony pro jazykový experiment. Opulentní hostina je záminkou k manipulaci, mocenskému boji i naivnímu hledání dobra, pravdy, krásy. V komorní atmosféře luxusní vily hledáme kořeny vlastní nicotnosti, nihilismu prorůstajícímu do všech společenských vrstev, rodinných vazeb i buněk lidského organismu, pátráme po příčinách zdánlivě bezdůvodného a zbytečného zla. Milujeme toho, kdo nás nemiluje, můžeme se mstít i nechat si transplantovat hlavu. Jídelna, obývák i bazén se proměňují v bitevní pole, které můžeme ovládnout nebo se nechat sežrat. Útržky křivd jako předehra k tanci smrti...
Pár vzkazů veškerenstvu - Wolfram Lotz  (1:30x)
Premiéra: 25.6.2017. Překlad: Michal Kotrouš. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Michal Pěchouček. Kostýmy: Ondřej Kinský. Hudba: Dominik Gajarský. Režie: Jan Horák, Michal Pěchouček.
Poslední uvedení: leden 2020.
Upravená verze hry Wolframa Lotze variuje základní otázky po smyslu života a touze nezmizet ze světa beze stopy. V beckettovsky vykloubeném časoprostoru se potkává nesourodá skupina hrdinů, která vysílá své vzkazy „veškerenstvu“ do hlubokého vesmíru...
Macocha - Petra Hůlová, Kamila Polívková  (1:45x)
Premiéra: 8.6.2017. Dramaturgie: Matěj Nytra. Scéna: Antonín Šilar. Kostýmy: Zuzana Formánková. Hudba: Ivan Acher. Režie: Kamila Polívková.
Koprodukční projekt HaDivadla a Studia Hrdinů.
Poslední uvedení: květen 2022.
Jevištní podoba románu Petry Hůlové, která se v něm sebereflexivně obrací ke své vlastní masce autorky – analytičky. Revize feministické touhy po nezávislosti, po individuálním právu organizovat si svůj životní monolog, ovšem bez zábran a vědomí následků? Vypravěčka (jako Elfriede Jelinek červené knihovny) stojí v noci na balkóně a shlíží dolů na lidi. Vzpomínky jí unikají a roubují se navzájem. Na dně které lahve se ztratilo dítě, kde vyprchala láska k muži? Jeden Jarda, mlčky stínující v obrazech z minulosti, a před ním pět hereckých hlasů – pět fází života rozpité identity...
Mimo zápis - Ivana Uhlířová, Vojtěch Mašek  (0:55x)
Premiéra: 7.4.2017. Podle deníkových zápisů Paula Klee. Dramaturgie: Eva Prchalová. Výprava: Antonín Šilar. Hudba: Aid Kid (Ondřej Mikula), Veronika Linhartová. Režie: Ivana Uhlířová.
Poslední uvedení: říjen 2021.
Scénická koláž z textů a fragmentů deníkových zápisů Paula Klee. Hra zabývající se složitým tématem tvorby, vzniku uměleckého díla, identity, autorství, aktu tvoření, filozofickými otázkami, absurditou a paradoxem lidské existence. Mikrokosmos dvou hrdinů uvězněných ve svých rolích, úkolech, posláních i povoláních. Jejich každodenním údělem je rekonstrukce skutečnosti. Už nevědí, jak dlouho to dělají. Ve chvíli, kdy se vzdávají své snahy, kdy se osvobodí od otroctví každodenních zápisů, pocítí euforii i závrať, součástí jejich experimentu je experiment ukončit...
Dílo - Elfriede Jelinek  (1:40x)
Premiéra: 19.2.2017. Překlad: Jitka Jílková. Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Zuzana Krejzková. Hudba: Tomáš Vtípil. Režie: Miroslav Bambušek.
Koprodukční inscenace Studia Hrdinů a Mezery, o.s.
Poslední uvedení: leden 2020.
Hra o jedné z největších akumulačních vodních elektráren na světě, v Kaprunu v rakouských Alpách, jejíž stavba si podle oficiálních poválečných údajů vyžádala 160 obětí, jichž ale ve skutečnosti bylo mnohem více. Se stavbou se začalo již ve dvacátých letech, za dob nacismu se intenzivně pokračovalo, nejprve za pomoci dobrovolníků, poté již šlo o totálně nasazené a o válečné zajatce. Kaprun za sebou táhne dlouhý krysí ocas národního mýtu, který je ale doslova postaven na kostrách a vyčerpání mrtvých, kteří tak byli obětováni přírodě, mnozí zemřeli mj. v lavinách. Zemřeli přímo či nepřímo kvůli přírodě...
Buňka číslo - Petra Hůlová  (1:15x)
Premiéra: 13.1.2017. Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Michal Pěchouček, Jan Hladil, Tereza Hrzánová, Pavel Karous. Hudba: Dominik Gajarský, Richard Ayres. Režie: Jan Horák, Michal Pěchouček.
První uvedení ve formě work-in-progress v prosinci 2016.
Poslední uvedení: únor 2018.
„Hořké lamento“, inspirované postavou lucemburského spisovatele Manderscheida a jeho zkušeností z návštěvy Prahy, která již neexistuje. Země je zmítána občanským konfliktem, pocit bezradnosti prohlubují uprchlíci v Bělé. Odkud jsme vyšli? Kde jsme? Kam se ubíráme? Tři ženy, intelektuálky bytující ve svérázné klauzuře, předkládají anamnézu země, nabízejí lidu svou interpretaci současnosti. Ptají se, jak uchopit češství, jaké je naše místo v Evropě, kam se emancipovala naše společnost. Stejně jako zbytek české elity mají za to, že pracují pro vlast. Něco podstatného o nich samých jim však uniká...
Hučící třpyt - Petr Borkovec, Petr Krušelnický
Premiéra: 8.11.2016. Hudba: Jana Kozubková, Jan Bárta, Petr Krušelnický. Výprava a režie: Petr Krušelnický.
Poslední uvedení: leden 2017.
Inscenace inspirovaná souborem textů Petra Borkovce „Berlínský sešit“ z knihy „Zlodějíček“, scénický tvar impresionistické, abstraktní a ambientní formy. Doba se nezvratně zrychluje. Dnešní člověk ztrácí možnost zastavit se a vidět věci, které ho obklopují. Ztrácí možnost ponořit se do poetiky všedních věcí a přerušit tak převažující tok myšlení společnosti. Pozvánka tichého pozorovatele do pomíjivých okamžiků tohoto světa, na výlet, na oslavu vnímání času, oslavu toho kdo jsme...
Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny - David Zábranský  (1:20x)
Premiéra: 16.9.2016. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Antonín Šilar. Kostýmy: Adriana Černá. Hudba: Ivan Acher. Režie: Kamila Polívková.
Poslední uvedení: září 2020.
Divadelní debut známého českého spisovatele, který se krom tématu „domovina“ zabývá i životním osudem herce a truhláře Stanislava Majera, jakož i příběhem Studia Hrdinů a s ním spojených tvůrců. Co je Česko? Kde Česko začíná a kde končí? Kdo chce v Česku žít? Kdo tady žije, a proč? Cítí se zde Majer a jemu podobní jako doma, či jako v cizině? Za jaké situace by Majer a jemu podobní přijali Česko za svůj domov? Kdo nebo co nese vinu za současnou nechuť Majera a jemu podobných k Česku? Nese vinu za nechuť současný český prezident...?
Pan Theodor Mundstock - Ladislav Fuks, Miloš Horanský  (1:30x)
Premiéra: 25.5.2016. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Michal Pěchouček. Kostýmy: Tereza Hrzánová. Hudba: Ivan Acher. Režie: Miloš Horanský.
Poslední uvedení: září 2021.
Autorské a polemické uchopení slavného románu Ladislava Fukse o osudu pražského Žida. „Ludus o zápasu, kletbách, hovorech s Bohem a s láskou Sli a o tréninku, jak vést dialog se smrtí. Směr lágr.“
Bílí psi a černý kočky - David Jařab  (1:20x)
Premiéra: 19.3.2016. Dramaturgie: Jan Horák. Kostýmy: Zuzana Formánková. Hudba: Jakub Kudláč. Scéna a režie: David Jařab.
Poslední uvedení: listopad 2017.
Hra o vině a nevině, o předsudcích a empatii, ale především o komplikovanosti těchto entit v kontextu postkoloniálního vývoje světa. Afričan Akin Musa přišel ve své vlasti o ženu a dítě a nyní „v srdci Evropy“ navázal nový vztah s běloškou. Jednoho dne policie našla jeho partnerku mrtvou a Akin spíše než na svůj žal, musí myslet na to, jak se obhájit. Atmosféra v cele předběžného zadržení je o to tíživější, že v proudu vzpomínek a výčitek se zjevuje postava jeho mrtvé africké ženy; jeho vnitřní hlas, který zpochybňuje hodnoty evropského štěstí a úspěchu, za kterými se vydal...
Skugga Baldur - Sjón, Kamila Polívková, Tereza Hofová  (1:10x)
Premiéra: 26.2.2016. Překlad románu: Helena Březinová. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Antonín Šilar. Kostýmy: Zuzana Formánková. Hudba: Ryan van Kriedt, Jón Sæmundur Auðarson. Režie: Kamila Polívková.
Poslední uvedení: říjen 2022.
Divadelní adaptace románu islandského autora, jenž se řadí k tamním nejosobitějším umělcům současnosti. Moderním jazykem převyprávěná legenda o zákeřném tvoru skugga-baldurovi, kříženci kočky a lišky. Prostý příběh o lovu lišky v exotické oblasti věčného ledu je zároveň básní v próze s ekologickým podtextem a také ho lze vnímat jako filozofické zamyšlení nad odvěkým bojem dobra a zla, zločinu a trestu či soucitu a opovržení. Kromě démonického pastora Baldura je hlavní protagonistkou příběhu Abba, dívka postižená Downovým syndromem, kterou k sobě přijal evropsky vzdělaný přírodovědec a cestovatel Fridrik...
Zápisky Malta Lauridse Brigga / I. část - Rainer Maria Rilke, Kristýna Kosová, Adam Svozil  (1:10x)
Premiéra: 20.9.2015. Překlad předlohy: Josef Suchý. Dramaturgie: Kristýna Kosová, Adam Svozil, Jan Horák. Výprava: Anna Brotánková. Režie: Kristýna Kosová, Adam Svozil.
Poslední uvedení: květen 2016.
Divadelní ztvárnění jednoho ze stěžejních prozaických děl evropské moderní literatury. Fiktivní deníky dánského aristokrata odráží duchovní a existenciální pozici mladého umělce na pozadí rychle se měnícího světa. Snaží se o vyrovnání se s evropským kulturním dědictvím, které je na jednu stranu prodchnuto vědomím následování tradice, zároveň je pro něj však typická tendence k vymezování se vůči ní. Je plný úzkosti plynoucí z nepochopitelného rozporu mezi důvěrně známým světem dětství, který je zakoušen jakožto stále přítomné chybějící, a anonymitou současného velkoměsta...
Kauza Schwejk - Jaroslav Hašek, Dušan D. Pařízek  (2:15x)
Premiéra: 11.6.2015. Česká premiéra: 26.11.2015. Dramaturgie: Roland Koberg, Sophie Menasse. Kostýmy: Kamila Polívková. Scéna a režie: Dušan D. Pařízek.
První část čtyřdílného koprodukčního projektu Studia Hrdinů, Theater Bremen a festivalu Wiener Festwochen. Premiéra v červnu 2015 ve Vídni, česká premiéra v listopadu 2015 v Praze.
Poslední uvedení: rok 2017.
Dosud se rozsah násilí a anarchie vkomponované do Haškova významného románu buď ne zcela dostatečně oceňuje, anebo se přímo ztrácí při překladu nebo výkladu díla. Válečný folklór se ukázal být chytlavější než její realistické vylíčení. Ale co kdyby se Hašek vzal doslova a psychologická studie věčného parazitování (nezáleží na tom, zda jde o Čecha nebo příslušníka jiného národa) by se stala východiskem pro soudní řízení...?
O slavnosti a hostech - Jan Němec, Ester Krumbachová, Katharina Schmitt, Jakub Režný  (1:35x)
Premiéra: 1.5.2015. Dramaturgie: Jakub Režný, Matěj Nytra. Scéna: Pavel Svoboda. Kostýmy: Tereza Beranová, Zuzana Formánková. Hudba: Pasi Mäkelä. Režie: Katharina Schmitt.
Poslední uvedení: únor 2020.
Inscenace na motivy scénáře ceněného českého filmu z roku 1966, který později dlouhá léta patřil mezi několik „trezorových“ snímků. Podobenství o lidské konformitě, o tom, za jakou cenu je člověk ochotný přizpůsobit se společenské poptávce, aby mohl být šťastný a zapomenout na události, které zdánlivě nemůže ovlivnit, aby mohl žít a přežít. Co když se ale najde někdo, kdo nechce přistoupit na pravidla společné kolaborace, viny a lhostejnosti? Co s ním, když odmítá láskavé pozvání k slavnostní tabuli...?
Marbot - Wolfgang Hildesheimer, Jan Horák, Michal Pěchouček  (1:10x)
Premiéra: 6.3.2015. Překlad románu: Anita Pelánová. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Michal Pěchouček, Dominik Hejtmánek. Kostýmy: Tereza Kopecká, Ondřej Kinský. Hudba: Dominik Gajarský. Režie: Jan Horák, Michal Pěchouček.
Poslední uvedení: říjen 2016.
Literární předloha inscenace rafinovaným přeháněním zpochybňuje princip oidipovského komplexu a vlastně celou pečlivě vytvářenou fikci a jen ještě dál znejisťuje otázky vztahu umění a skutečnosti. Hlavním protagonistou je smyšlená postava venkovského šlechtice a výtvarného kritika-amatéra sira Andrewa Marbota, žijícího v první třetině 19. století, jehož osudový zájem platí otázkám vnímání uměleckého díla, na které pohlíží psychologicky a psychoanalyticky. Důležitým rozměrem je Marbotův incestní vztah s vlastní matkou...
Mlčky křičet - Lucie Trmíková  (1:30x)
Premiéra: 15.12.2014. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Jan Nebeský, Petra Vlachynská. Kostýmy: Petra Vlachynská. Hudba: Emil Viklický. Texty písní: Robert Geisler. Režie: Jan Nebeský.
Koprodukční projekt Studia Hrdinů a Studia Damúza.
Poslední uvedení: březen 2018 (ve Studiu Hrdinů), říjen 2018 (v jiných prostorách).
Inscenace inspirovaná osobností Simone Weilové (1909-1943), francouzské filosofky, anarchistky, odborářky, učitelky, dělnice, mystičky, židovky bez tóry, marxistky bez partaje, Ježíšovy učednice bez církve. Zapojila se do španělské občanské války, po onemocnění tuberkulózou se v exilu odmítla léčit a jíst, chtěla se podílet na utrpení Francouzů. Byla neklasifikovatelná, nezařaditelná do nějakého systému či církve a přitom jednotná v myšlení a jednání a naprosto autentická touhou po smyslu a hledání pravdy...
Pustina - Pavel Zajíček, Miroslav Bambušek  (1:10x)
Premiéra: 6.10.2014. Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Zuzana Krejzková & kol. Hudba: DG 307. Režie: Miroslav Bambušek.
koprodukce Studia Hrdinů a Mezery, o.s.
Poslední uvedení: rok 2016.
Projekt vycházející z libreta, básnické skladby, vzniklé propojením tří základních sbírek básníka Pavla Zajíčka (Přetrženej film, Šedej sen, Kniha moří), které jsou dobovým odrazem autorova vidění světa a otiskem jeho ryzí tvorby.
Říše zvířat - Roland Schimmelpfennig  (1:25x)
Premiéra: 31.8.2014. Dramaturgie: Jan Horák. Kostýmy: Zuzana Formánková, Kamila Polívková. Masky: Ondřej Cibulka. Projekce: Kamila Polívková, Pavel Havrda. Hudba: Ivan Acher. Scéna a režie: Kamila Polívková.
Poslední uvedení: rok 2015.
Hra tematizující vztah herce a postavy (v tomto případě divokého zvířete) a popisující odvrácenou stranu herecké profese. Maska, jako součást každodenní existence jejího nositele, postupně prorůstá do skutečnosti, přestože začíná být nesnesitelnou, už nejde odejmout. Atributy divadelní postavy se stávají neodmyslitelnou součástí osobnosti jejího představitele a  naopak. Člověk jedná jako zvíře, zvíře myslí jako člověk a je potřeba si uhájit teritorium a udržet se při životě za každou cenu. Zvířata bojují o příležitost zahrát si v další show. Kdo tohle přežije...?!
Sněhurka - Robert Walser, Elfriede Jelinek  (1:10x)
Premiéra: 13.6.2014. Překlad: Vladimír Tomeš, Barbora Schnelle. Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Tereza Beranová, Patricia Talacko. Režie: Kai Ohrem.
Poslední uvedení: květen 2016.
Poetické (post)pohádkové drama, které svým až psychoanalytickým rozměrem velmi současně pojímá mýtus Sněhurky, jakožto „ozdravovacího“ rituálu. Radikální dekonstrukce pohádky, která je stylizovaným filosofickým diskursem mezi heideggerovským lovcem a emancipující se Sněhurkou. Komplexní usmiřovací fantazie vedou ke kolektivnímu vytěsnění traumatu Sněhurky, myslivce a královny...
Krev Wälsungů - Thomas Mann, Katharina Schmitt  (1:00x)
Premiéra: 8.4.2014. Překlad novely: Dagmar Steinová. Dramaturgie: Jakub Režný. Scéna: Pavel Svoboda. Kostýmy: Tereza Šímová-Beranová. Režie: Katharina Schmitt.
Poslední uvedení: září 2017.
Hudebně-divadelní adaptace novely z roku 1906, která byla kvůli ve své době skandálnímu obsahu poprvé publikována až patnáct let po svém vzniku. Dvacetiletá dekadentní dvojčata pocházejí z bohaté mnichovské rodiny, Siegmund studuje dějiny umění, Sieglinda čeká na svatbu s úspěšným podnikatelem. Dvojčata se však mnohem raději věnují sobě, lásce k estetice a k hudbě Richarda Wagnera. Společná návštěva Wagnerovy opery končí incestem...
DNArt - Miloš Orson Štědroň
Premiéra: 20.1.2014. Výprava: Lucia Škandíková. Hudba: Miloš Orson Štědroň. Režie: Veronika Riedlbauchová.
Koprodukční inscenace Studia Hrdinů a Omnimusa, o.s.
Poslední uvedení: březen 2014.
Činoherně-hudebně-pohybový autorský projekt inspirovaný moravským rodákem Johannem Gregorem Mendelem, jenž svými pokusy na křížení hrachů jako první odhalil princip genetiky a kódu DNA.
Pomocník Walser - Gert Hoffmann, Lucie Trmíková  (1:40x)
Premiéra: 12.11.2013. Podle novely Gerta Hoffmanna „Spisovatel Robert Walser vystupuje z literárního spolku“, textů Roberta Walsera a Walserovských interpretací. Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Michal Pěchouček, Dominik Hejtmánek. Režie: Jan Nebeský.
Poslední uvedení: rok 2020.
Inscenace vycházející se syntézy textů geniálně literárního outsidera Roberta Walsera a zároveň jeho interpretací. Na první pohled nevzrušivý, jednoduchý a jemný příběh v sobě obsahuje univerzální téma složitosti lidské existence, nemožnosti dosažení ideálu i zlo, které má kořeny v hlouposti.
Citový komediant - Jan Horák, Michal Pěchouček  (1:20x)
Premiéra: 2.10.2013. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Michal Pěchouček. Kostýmy: Andrijana Trpković. Hudba: Dominik Gajarský. Režie: Jan Horák, Michal Pěchouček.
Poslední uvedení: listopad 2016.
Apolitický pohled na mýtus Julia Fučíka, člověka obdařeného sociálním temperamentem, který může být inspirující nebo sloužit jako varující příklad zároveň.
Mileniny recepty - Simona Petrů, Kamila Polívková  (koprodukce s Kabinetem múz|1:15x)
Premiéra: 9.9.2013. Úprava a dramaturgie: Jan Horák. Hudba: Roman Zach. Výprava a režie: Kamila Polívková.
Poslední uvedení: únor 2018.
Dialog dvou žen, matky a dcery, inspirovaný skutečnými osudy Mileny Jesenské a Honzy Krejcarové. Rekapitulace životů plných protikladů v kuchyni – centru domova a rodinného života, který ani jedna z nich v harmonické podobě nikdy nepoznala. Neustálý pohyb mezi vznešeností a přízemností, krásou a ošklivostí, luxusem a nedostatkem, ideálem duchovní čistoty i nejnižšími pudy určuje hranice jejich existence na pomezí reality a vysněných představ...
Černá zrcadla - Arno Schmidt, Katharina Schmitt  (1:10x)
Premiéra: 3.4.2013. Překlad novely: Michaela Jacobsen. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Pavel Svoboda. Hudba: Nick Gill. Kostýmy a režie: Katharina Schmitt.
Poslední uvedení: září 2014.
Divadelní podoba stejnojmenné postapokalyptické novely o osamělosti lidského vnímání, zamilovanosti, touze po lidské blízkosti a současně nemožnosti blízkost snášet. Muž přežil zničující 3. světovou válku, už šest let neviděl jiného člověka. Po dlouhém bloudění přírodou a ruinami zaniklé civilizace se setkává se ženou Lízou. Možnost nového začátku dvou posledních lidí na světě ale není jasná. Není zřejmé, zda Líza je skutečná žena nebo ztělesněným přáním osamělého jedince...
Den opričníka - Vladimir Sorokin, Kamila Polívková  (1:15x)
Premiéra: 7.2.2013. Překlad novely: Libor Dvořák. Dramaturgie: Jan Horák. Hudba: Ivan Acher. Výprava a režie: Kamila Polívková.
Poslední uvedení: říjen 2015.
Divadelní podoba kontroverzní novely. Monolog Andreje Daniloviče, mocného a udatného člena osobní gardy všemohoucího všemohoucího panovníka Gosudara, předvádějícího své heroické činy spáchané během jednoho běžného pracovního dne. Bizarní estráda postupně přeroste v přehlídku krutostí a demonstraci absolutní moci, proti které se nelze postavit. Co začalo ranní toaletou a koupelí v páře, skončí ve vychladlé vodě, kde se vznáší bezvládné tělo se psí hlavou...
Církev - Louis-Ferdinand Céline, Jan Horák  (1:10x)
Premiéra: 7.10.2012. Překlad původní hry: Anna Kareninová. Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Michal Pěchouček, Dominik Gajarský, Martina Holá. Režie: Jan Horák, Michal Pěchouček.
Poslední uvedení: říjen 2015.
Hra o světě odsouzeném k záhubě. Zkušenosti první světové války, chudoba, kolonialismus a antisemitismus daly vzniknout dvěma určujícím ideologiím 20. století. Hrdinou je symbolicky doktor procházející světem, který nelze vyléčit. První část ukazuje život v koloniích, druhá dekadentní meziválečnou společnost v USA, třetí pak Společnost Národů ovládanou lstivými Židy, závěr se odehrává na příkladně chudobném předměstí Paříže.
Sam - Katharina Schmitt  (1:15x)
Premiéra: 27.4.2012. Obnovená premiéra: 22.10.2012. Překlad: Viktorie Knotková. Dramaturgie: Hermann Seeler. Hudební spolupráce: Sára Bukovská. Výprava a režie: Kamila Polívková.
Původně inscenace Pražského komorního divadla, uváděná v Divadle Komedie.
Poslední uvedení: červenec 2012 (v Divadle Komedie), duben 2014 (ve Studiu Hrdinů), rok 2015 (na zájezdě).
Monodrama o smyslu a úloze umění v dnešním světě, poukazující na existenci pravidel, kterým se dlouhodobě a mnohdy nevědomě podřizujeme, abychom své životy učinili alespoň zdánlivě smysluplnějšími a pokusili se získat moc nad rychle plynoucím časem, kterým je náš život vymezen. Sam je umělec, který zkoumá hranice svých možností. Dobrovolně sám sebe uvězní do vlastnoručně vyrobené klece, aby tam strávil jeden rok v naprosté izolaci...
England - Tim Crouch  (1:05x)
Premiéra: 26.11.2009. Obnovená premiéra: 19.12.2012. Překlad: Olga Vlčková. Dramaturgie: Jan Horák. Scéna: Pavel Svoboda. Kostýmy: Patricia Talacko. Hudba: Nick Gill. Režie: Katharina Schmitt.
Původně inscenace MeetFactory.
Poslední uvedení: leden 2012 (v MeetFactory), listopad 2014 (ve Studiu Hrdinů).
Netradičně pojatá inscenace, zabývající se uměním a otázkami transplantací, přesídlení. Mnohavrstevnatý příběh jedné věci uvnitř jiné. Příběh cizího srdce v cizím těle, cizí kultury v kultuře jiné země, divadla v galerii, postavy uvnitř herce, inscenace uvnitř samotného divadelního publika...
Země beze slov - Dea Loher
Premiéra: 12.9.2008. Obnovená premiéra: 21.10.2012. Překlad: Petr Štědroň. Výprava: Tereza Šímová, Patricia Talacko. Hudba: Andreas Stoffels. Režie: Kai Ohrem.
Původně inscenace MeetFactory.
Poslední uvedení: únor 2013.
Působivé monodrama o možnostech umění v dnešním světě. Co může umění v našem světě ztvárnit, způsobit, změnit?
Humanisti - Ernst Jandl
Premiéra: 22.1.2007. Obnovená premiéra: 5.11.2012. Překlad: Zuzana Augustová. Výprava: Jana Preková. Režie: Jan Nebeský.
Nová verze inscenace Pražského komorního divadla, původně uváděné v Divadle Komedie.
Poslední uvedení: rok 2007 (v Divadle Komedie), rok 2013 (ve Studiu Hrdinů).
Satirické a jazykově svébytné pojednání o světě z pohledu dvou „kapacit“, umělce a vědce, veličin oficiální kultury a vzdělanosti.

zpět na aktuální inscenace


časový údaj o délce představení je pouze orientační
„x“ u časového údaje = představení je hráno bez přestávky

aktualizace údajů:

I přes maximální snahu udržovat informace u každého divadla aktuální (a zejména u divadel partnerských), je možné, že jsme nějakou změnu či novinku přehlédli, a proto velice uvítáme, když nás na takovou skutečnost upozorníte.
Našli jste na této stránce neaktuální nebo chybějící informaci, napište nám, prosím, na e-mail: aktualizace@i-divadlo.cz.
Děkujme za spolupráci.


Poslední aktualizace: 19.4.2024