Studio Hrdinů

Elfriede Jelinek

Dílo

Premiéra: 19.2.2017. Překlad: Jitka Jílková. Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Zuzana Krejzková. Hudba: Tomáš Vtípil. Režie: Miroslav Bambušek.
Koprodukční inscenace Studia Hrdinů a Mezery, o.s.
1:40x


Hra o jedné z největších akumulačních vodních elektráren na světě, v Kaprunu v rakouských Alpách, jejíž stavba si podle oficiálních poválečných údajů vyžádala 160 obětí, jichž ale ve skutečnosti bylo mnohem více. Se stavbou se začalo již ve dvacátých letech, za dob nacismu se intenzivně pokračovalo, nejprve za pomoci dobrovolníků, poté již šlo o totálně nasazené a o válečné zajatce. Kaprun za sebou táhne dlouhý krysí ocas národního mýtu, který je ale doslova postaven na kostrách a vyčerpání mrtvých, kteří tak byli obětováni přírodě, mnozí zemřeli mj. v lavinách. Zemřeli přímo či nepřímo kvůli přírodě...
14!
Studio Hrdinů
Hodnocení inscenace
Redakce
65 %
Uživatelé
66 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení

HODNOCENÍ REDAKCE:
Jiří Koula 40 %
(zadáno: 3.1.2018, počet hodnocení: 1543)
přínosný / zajímavý komentář
Mé rozloučení s tvorbou Miroslava Bambuška. V inscenaci jsem sice viděl většinu toho, co vyzdvihují kolegové, tedy aspoň ve smyslu "Jo, tohle bych si z toho měl odnést.", leč co je to platné, když to vše spolehlivě přehlušil pocit nudy na hraně snesitelnosti.
Veronika Boušová 70 %
(zadáno: 29.4.2017, počet hodnocení: 276)
Lukáš Holubec 80 %
(zadáno: 6.4.2017, počet hodnocení: 585)
přínosný / zajímavý komentář
Věřte, že teambuilding v podání M. Bambuška na základě textu E. Jelinek není radost, ale dřina a sáhnutí si na dno sil, stejně jako se to stalo tisícím dělníků při stavbě vodní elektrárny v Kaprunu. Nad tím vším pak mrská bičem samotný ďábel ve vskutku infernálním podání M. Sidonové. K tomu si připočtěte živou hudbu, vizuální stránku, hraní si s prostorem, tak jak to M. Bambušek umí a vyjde vám, že vznikla hra, jež klade množství nepříjemných otázek od přehlížení historických skutečností až po současné bavení se bez špetky pokory s cílem vysát všechny podobně jako dělníky stavějící velké dílo.
Pavel Širmer 70 %
(zadáno: 6.3.2017, počet hodnocení: 1498)
přínosný / zajímavý komentář
75%. Jelineková na příkladu obřího vodního díla ve hře nekompromisně a zpříma pojmenovala nesvobody a manipulace, které vlastně přetrvávají i ve zdánlivé demokracii. Přestože se M. Bambušek značné části textu vzdal a naložil s ním po svém, jeho inscenace je přímou výpovědí, z níž často mrazí. Výrazná zvuková složka a propracovaná scénografie ukázaly další možnosti využití prostoru Studia Hrdinů. Jeviště doslova ovládla M. Sidonová, která v mužské roli jedinečně vystupňovala zprvu nenápadné skryté zlo v otevřenou tyranii. Opomenout nelze ani ostatní, kteří zaujali i pohybově.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
MMK 10 %
(zadáno: 20.11.2018, počet hodnocení: 69)
přínosný / zajímavý komentář
Původní text mohl být zajímavý, ale zpracování mizerné. Metafora, že zaměstnanci na tom dnes nejsou o mnoho lépe než nuceně nasazení, je zajímavá. Ale proč se značná část děje musí odehrávat v levé části hlediště, tedy skrytá pro většinu diváků? Jestli měl hudební "doprovod" za úkol poškodit sluch diváků, téměř slavil úspěch. To opravdu nejde reproduktory ztišit?
Tretisestra 70 %
(zadáno: 19.11.2018, počet hodnocení: 34)
Artaud 100 %
(zadáno: 14.10.2018, počet hodnocení: 213)
MarekLinhart 70 %
(zadáno: 10.4.2018, počet hodnocení: 152)
Graiv 80 %
(zadáno: 13.11.2017, počet hodnocení: 98)

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.