Studio Hrdinů

Měsíční kámen

Premiéra: 2.9.2022 | 1:30x
Překlad románu: Helena Kadečková. Dramaturgie: Linda Dušková. Scéna: Antonín Šilar. Kostýmy: Zuzana Formánková. Hudba: Þóranna Dögg Björnsdóttir, Aid Kid (Ondřej Mikula). Režie: Kamila Polívková.
Tereza Hofová, Jan Cina, Þóranna Dögg Björnsdóttir / Aid Kid...; ze záznamu Ian Willoughby
Inscenace, navazující na úspěšný česko-islandský divadelní projekt „Skugga Baldur“, zabývající se svobodou a nezávislostí jedince, který svou „jinakost“ přijímá jako přirozenost a možnost žít jako autonomní lidská bytost, bez ohledu na hodnocení a soudy okolí. Divadelní adaptace románu odehrávajícího se v Rejkjavíku v posledním roce 1. světové války. Islanďané slaví vítězství staletého boje o nezávislost, zároveň však vypuká epidemie španělské chřipky a vybuchuje sopka Katla. V tomto hraničním momentu se setkávají dívka Sól (Slunce) a osamělý chlapec Máni (Měsíc), jehož osud určuje sexuální orientace i chybějící rodinné zázemí. Jejich platonický, ale intenzivní a osudový vztah odkrývá obrácený a propojený mužský a ženský princip obsažený zároveň ve dvojjediné bytosti. V Rejkjavíku také vznikají první biografy, při filmových projekcích Máni nachází útočiště a objevuje svou vášeň k filmu...
15!      
Studio Hrdinů
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
57 %
5771000
Hodnocení redakce
Helena Grégrová 70 %
Jiří Landa 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
20.10.Čt20:00VYPRODÁNOvstupenky
21.10.20:00vstupenky
20.11.Ne20:00vstupenky
21.11.Po20:00vstupenky
20.10.Čt20:00 vstupenky
VYPRODÁNO
21.10.20:00 vstupenky
20.11.Ne20:00 vstupenky
21.11.Po20:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (9)

HODNOCENÍ REDAKCE
Helena Grégrová  70 %
13.9.2022 | 1511 hodnocení
+ souhlasím
Se vskutku osobitou Sjónovou poetikou originální režijní rukopis Kamily Polívkové souzní. Po inscenaci Skugga Baldur je i Měsíční kámen jevištní básní rámovanou působivými scénickými obrazy, které opět neotřele budují především atmosféru příběhu. Ten je tentokrát předán čitelněji, zajímavě zde vyznívají jeho protipólné roviny: panenská islandská příroda x ničivá sopečná erupce, euforie z konce války a nezávislosti x nástup epidemie španělské chřipky, předsudky společnosti x svoboda jednotlivce i přes bariéry jeho jinakosti... Vše podtrhuje i náladotvorná hudební složka a zdařilá herecká interpretace textu Janem Cinou a Terezou Hofovou.
Jiří Landa  70 %
5.9.2022 | 2940 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace K. Polívkové je nejsilnější v budování atmosféry posledního roku 1. světové války na Islandu, kterou vytváří prostřednictvím filmových dotáček a hudby, ale i využitím titulků á la němý film (tento postup zároveň v inscenaci odráží přechod od němého ke zvukovému filmu, který hlavní postavu chlapce fascinuje). Divadelní adaptace Sjónovy novely nevynechává témata jako výbuch sopky Katla, vypuknutí pandemie španělské chřipky a zejména postavení mladíka s odlišnou sexuální orientací v tehdejší společnosti, jež se inscenací patřičně prolínají. Vhodné uchopení postav J. Cinou a T. Hofovou.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Dawson321  70 %
5.9.2022 | 102 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé a nevšední představení, které se mi ovšem líbilo. Kvituji zapojení mnoha prvků do scény, ať už se jedná o světla, hraní mezi diváky, v polovině rozšíření pódia...Jan Cina dostal v představení docela velký prostor, ovšem využil bych ho daleko více na úkor titulků promítaných na plátno. Pro konzervativnější diváky představení nemusí být úplně dobře strávené vzhledem k docela explicitnímu vykreslení sexuálních scén. Mně to ovšem nevadilo.
Nikoss  50 %
4.9.2022 | 97 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Jde v podstatě o interpretaci kompletního textu Sjónovy novely. Taková audiokniha ozvláštněná několika vizuálními efekty, které se ale jeví spíše jako matoucí, a naprosto neúčelnou filmovou projekcí. Kdyby Cina seděl na židli a četl to, mělo by to možná větší efekt. Kdo zná (výbornou) knihu, přestavení mu nepřinese v podstatě nic navíc.
Gimli35  60 %
3.9.2022 | 148 hodnocení
+ souhlasím
První pol. inscenace má tak zvláštně hypnoticky-meditativní atmosféru, až jsem měl co dělat, abych neusnul. Úspornost a ticho posléze střídá stroboskop, rudé světlo a překvapivé zvukové efekty; ke konci opět přichází ztišení.
Rozkročenost inscenace je pozoruhodná, ovšem každé z témat (španělská chřipka, homosexualita, film, výbuch sopky, Island jako takový ad.) má v konečném součtu vlastně docela malý prostor a celé to pohromadě drží jen silou vůle tvůrců a výborných účinkujících.
Ani v tomto případě, stejně jako u Kacířských esejů, SH nehraje úplně pro mne - ale já mu přesto děkuji za výlet za hranice mé divácké činoherně-komfortní zóny.
RaB  10 %
2.9.2022 | 244 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
S představením jsem se nepotkal (někomu se možná líbit bude). Nádherný text, kterému by slušelo monodrama namísto alterny.
Honza Cina nemá téměř co hrát, protože většina děje je prostřednictvím titulků na plátně za ním (když má však možnost, je skvělý). Představení si asi najde diváky, kteří se půjdou podívat na Honzu ve spodním prádle a dozvědět se detaily orálního sexu - zbytek děje pohřbila režie a dramaturgie.
Velice neprakticky vyřešeny přeměny scén - jsou dlouhé a narušují děj.
Neodpustím si připomínku k organizaci - začátek o 15 minut později a technické problémy na premiéře jsou prostě neodpustitelné.
Dominik  80 %
20.9.2022 | 59 hodnocení
Isa Johanovská  60 %
19.9.2022 | 103 hodnocení
SakuL  70 %
4.9.2022 | 67 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.