Studio Hrdinů

Manželka publikovaného básníka

Premiéra: 19.5.2022 | 1:40x
Podle textů Sylvie Plath. Scéna: Lucie Sedláková. Kostýmy: Magdaléna Zelenková. Hudba: Natálie Pleváková, Dominik Gajarský, Václav Hruška, Petr Zábrodský. Pohybová spolupráce: Jan Bárta. Režie: Jan Horák.
Autorský projekt vycházející ze života a díla americké básnířky a prozaičky Sylvie Plath. Z jejího nevelkého díla je zřetelně patrná potřeba vyslovit svůj osud ve světě, který ji obklopoval. Plath nabízí světu intimní zpověď ženy, která se rozhodla, že je / bude umělcem. Toto rozhodnutí má mimo jiné svou naivně trucovitou podobu, která obnažuje skutečnost, že skuteční umělci se málokdy jako umělci rodí. Ve své poslední tvůrčí fázi je pak jasně patrný tragicky vyhrocený konflikt mimořádně zranitelné mladé ženy s podmínkami, v nichž se ocitla, z nichž psala, a na které se pro svou hypersenzitivní povahu nebyla s to adaptovat...
Studio Hrdinů
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
51 %
kontroverzní inscenace (96.)
51111000
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 70 %
Pavel Širmer 70 % Tip Pavel Širmer
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
23.2.Čt20:00 vstupenky
3.3.20:00 vstupenky
29.3.St20:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (13)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  70 %
16.10.2022 | 401 hodnocení
+ souhlasím
65% Inscenace nabízí velmi vděčný prostor pro jedinou obsazenou herečku a Pavlína Štorková, která pro roli Sylvie Plath byla dokonalou volbou, ji rovněž dokonale využívá. Jak v momentech, kdy Sylvie hledá vhodného muže a válčí se zažitými představami toho, jak si svět představuje ženu a její roli ve světě, tak v okamžicích tvůrčí krize či neustálého tvůrčího zapálení. Jen konec se bohužel nepodařil: reálný konec Sylviina života (přiblížený v programu) z něj není patrný a nenabízí ani žádnou jinou katarzi či vyjádření toho, co se tvůrci, krom životopisného přiblížení, pokoušeli říct.
Pavel Širmer  70 %  Tip Pavel Širmer
24.5.2022 | 1868 hodnocení
+ souhlasím
75%. Myšlenky básnířky Sylvie Plath (o identitě, postavení žen, vztazích apod.) se v inscenaci J. Horáka nenásilně prolínají s „výlety“ do pozoruhodné tvorby. Na dílčí řešení lze mít jiný názor, efektní závěr se lépe chápe se znalostí souvislostí (dostupných např. v programu). Inscenační záměr je však naplněn! Těžištěm je skvělý výkon P. Štorkové, jež obsáhne mnoho významových rovin a balancuje mezi střídajícími se náladami, humorem i tragikou. Kromě hodnotného poznání má divák možnost prožít silné emoce různého druhu, některé může znát z vlastní zkušenosti. Pomocnou ruku herečce podává scénografie s překvapeními a hudba.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Vladimír Rogalewicz  50 %
17.1.2023 | 729 hodnocení
+ souhlasím
Naprosto skvělá Pavlína Štorková, která expresivně vystřídá mnoho poloh a během 100 minut představení nemá ani chviličku na vydechnutí. Podle Pavla Širmera má divák možnost prožít silné emoce; nevím, co prožíval on, ale u mne ten text žádné emoce nevyvolal. Často je těžké ho vůbec sledovat. Před návštěvou jsem si o Sylvii Plath i Tedu Hughesovi přečetl alespoň na (anglické) Wikipedii. To stačilo k tomu, abych si uvědomil, že autor příběh básnířky víceméně zneužil k tomu, aby vyvolal určitou náladu. Co se mu k tomuto účelu nehodilo, to prostě vypustil. (Podobný přístup, jako měl v kacířských esejích.)
Cizinka  30 %
29.12.2022 | 5 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nádherná scéna, přesvědčivá expresivita Pavlíny Štorkové. Mohla to být vynikající hra, kdyby se režisér nerozhodl redukovat jednu z nejdůležitějších básniřek 20. století na ženu posedlou muži, spatřující smysl svého života v odevzdání se partnerovi. Sylvia Plath jako povrchní žena toužící po manželi a úspěchu. Co se dozvídáme o její tvorbě? O způsobu, jakým psala, pracovala? Nic. Její vnitřní svět je navíc jakousi karikaturou psychické nemoci. Závěrečná scéna, kde muž hrající na kytaru přehlušuje básniřku, vystihuje přístup kreativních mužů k nadaným ženám. Přehlušit, vyloučit, redukovat na sexualitu a psychické problémy.
Snekac  50 %
14.10.2022 | 206 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Hra je pro náročného diváka, výkon P. Štorkové je tradičně skvělý, hra je ale často nesrozumitelná a těžko pochopitelná. Některé scény a nápady mě ale bavily moc - třeba "kokon" nebo "rejnok" a práce s mlhou pod ním...
V_M  70 %
19.9.2022 | 25 hodnocení
+ souhlasím
Na představení bych ocenil především náročný výkon protagonistky hlavní role, nápaditou scénografii, efekty a některé části hudebního aranžmá. Obsahově byla Sylvia Plath vykreslena jako povrchní a labilní hysterka, v jejíchž monolozích se mísily pozoruhodné pasáže s naprostými plytkostmi, banalitami a stokrát slyšeným, přičemž toho druhého bylo výrazně víc. Kdysi jsem četl její verše a myslím, že mě celkem zaujaly, ale pokud bych předtím zhlédl toto formálně v podstatě zdařilé představení, asi bych po jejím díle nesáhl. Zákruty její biografie jsem nikdy nezkoumal, takže nedovedu posoudit, nakolik je to kus věrný a nakolik málo povedená fikce.
Jeff23  10 %
26.10.2022 | 55 hodnocení
Pilina  100 %
21.10.2022 | 10 hodnocení
Kosan  60 %
13.10.2022 | 235 hodnocení
Dajcik  40 %
13.10.2022 | 247 hodnocení
Unionboy  30 %
13.10.2022 | 346 hodnocení
Dominik  80 %
20.9.2022 | 81 hodnocení
Kokoska  40 %
17.6.2022 | 42 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.