Recenze

1 2 3 4 5 6 7 8 9  >  >>
Balada z doků
Balada z doků
Jen necelých pět let po premiéře v New Yorku se do Brna dostává kus, který je debutem světoznámého zpěváka Stinga na poli muzikálu. Nutno podotknout, že Poslední loď na Broadwayi úspěch nezaznamenala, hrála se pouze tři měsíce. Pro evropskou premiéru ve Velké Británii došlo k přepracování libreta, pozměněná verze je k vidění i v Brně. Kdo by čekal rockové vypalovačky, bude nejspíš zklamán, Stingova hudba je spíše baladická. Část písní napsal hudebník přímo pro připr ... číst dále
26.2.2019 | Lukáš Dubský
Kvarteto hereček vládne inscenaci Pod sněhem
Kvarteto hereček vládne inscenaci Pod sněhem
V rámci české sezóny uvedlo Jihočeské divadlo České Budějovice na komorní scéně Na Půdě ve světové premiéře dramatizaci románu Petry Soukupové Pod sněhem. Autorem adaptace je David Košťák, jehož text se stal hlavní vstupní devízou zdařilé inscenace, kterou režírovala bývalá šéfka souboru Jana Kališová. Současná módní vlna v dramatizování téměř jakékoli látky je v mnoha ohledech problematická. Často pak vznikají inscenace, které více než cokoli jiného šustí papírem, poněv ... číst dále
21.1.2019 | Jiří Landa
Gombárovo podařené loučení
Gombárovo podařené loučení
Dodo Gombár se po osmi letech rozloučil s postem uměleckého šéfa Švandova divadla. Vybral si k tomu adaptaci románu Roberta Schneidera Bratr spánku. A byla to celkem šťastná volba. Ve více než tři hodiny trvajícím představení se snoubí motivy a postupy předchozích Gombárových režií, jeho prozatím poslední smíchovská inscenace je divácky silným zážitkem. Schneiderův román s prvky magického realismu líčí životní osudy talentovaného, ale fyzicky hendikepovaného a okolím nep ... číst dále
16.1.2019 | Lukáš Dubský
Muzikál splněných přání
Muzikál splněných přání
Broadwayský muzikál BIG podle úspěšného filmu s Tomem Hanksem je nejnovějším přírůstkem na poli muzikálu (nejen) pro děti v Městském divadle Brno. Zaznamenal jsem odkazy, že je to na repertoáru Hudební scény nástupce populární Mary Poppins. S tímto pohádkovým kusem ovšem BIG nemá moc společného, je určen pro starší publikum, bavit bude puberťáky i jejich rodiče. Zápletka je jednoduchá – dvanáctiletý Josh Baskin se po neúspěchu na milostném poli naštve a na pouti u automa ... číst dále
31.10.2018 | Lukáš Dubský
Muzikálová řezničina ďábelského holiče
Muzikálová řezničina ďábelského holiče
Zatímco na Broadwayi se Sweeney Todd poprvé objevil už v roce 1979, u nás neměl dosud ďábelský lazebník z Fleet Street na růžích ustláno. Plzeňská inscenace je první plně profesionální inscenací na českých scénách, atraktivní námět známý především díky filmovému zpracování Tima Burtona s Johnnym Deppem v hlavní roli na Malé scéně připravil režisér Lumír Olšovský. Londýnský holič Benjamin Barker byl neprávem odsouzen na galeje, aby si zlotřilý soudce mohl přivlastnit jeho ... číst dále
22.10.2018 | Lukáš Dubský
Kdo víc křičí, vyhraje
Kdo víc křičí, vyhraje
Nezvykle politická je nová režie uměleckého šéfa Národního divadla Daniela Špinara. Drama britské autorky Moiry Buffini Vítejte v Thébách se poměrně jasně vyjadřuje k problémům dnešního globalizovaného světa, a to skrze postavy z antických tragédií. Je to spojení až překvapivě funkční, i když divácký hit z této inscenace nejspíše nebude. Théby 21. století jsou zemí třetího světa rozvrácenou krvavou občanskou válkou a demokraticky zvolená vláda se snaží za každou cenu udr ... číst dále
27.9.2018 | Lukáš Dubský
Každej musí platit hypotéku
Každej musí platit hypotéku
Novela Děkujeme, že kouříte, jejímž autorem je Christopher Buckley, je u nás známá především díky stejnojmennému filmu z roku 2005. Ačkoliv novela vznikla už v devadesátých letech minulého století, v ústeckém Činoheráku dokázali (i s pomocí drobných posunů a aktualizací), že jde o látku neustále aktuální. Zrovna v České republice přitom získala opět na aktuálnosti poměrně nedávno, s přijetím tzv. protikuřáckého zákona. Právě omezení spojené s tabákem rámuje Buckleyho díl ... číst dále
20.9.2018 | Lukáš Dubský
Radost rozdává radost
Radost rozdává radost
Nadpis trochu nesmyslný, že? Ale přece jenom pravdivý; brněnské Divadlo Radost má ve svém bohatém repertoáru díla pro děti i pro dospělé. Především se profiluje jako divadlo pro celou rodinu. Marně bloudím internetem a pátrám po recenzích inscenací, které jsou určeny dětem. Je jich málo. Skoro se zdá, jako by divadla pro děti téměř neexistovala. Proč je to tak? Proč se o tom tak málo píše? Kdyby se recenzenti zamyslili nad budoucností českého divadla, muselo by všem dojí ... číst dále
3.7.2018 | Peter Stoličný
Upír v zámecké zahradě
Upír v zámecké zahradě
Román Dracula Brama Stokera na konci 19. století položil základy moderního hororového žánru a dočkal se díky tomu nesčetné řady adaptací, ať už literárních, filmových, divadelních či jiných. Stoker v díle psaném formou dopisů či deníkových záznamů umně zkombinoval lidové pověry o upírech s legendou o skutečném vládci valašského vojvodství Vladu Tepesovi, který proslul svou krutostí. Mnoho adaptací má se Stokerovým románem společný jen název a vampýrskou tematiku, dramatizac ... číst dále
13.6.2018 | Lukáš Dubský
Děsnej pátek zažili v Brně dřív než na Broadwayi
Děsnej pátek zažili v Brně dřív než na Broadwayi
Muzikálová komedie Děsnej pátek patří k jednomu z mnoha muzikálů inspirovaných filmovou předlohou. V případě tohoto kusu podle knížky Mary Rodgersové předcházely muzikálu filmy dokonce tři – jeden z roku 1976 (s mladou Jodie Foster v jedné z hlavních rolí), další byl natočen v roce 1995 a ten zatím poslední v Česku známý pod jménem Mezi námi děvčaty je z roku 2003. Muzikály inspirované filmem nejsou ani v Městském divadle Brno ničím neobvyklým (příkladem mohou být úspěšn ... číst dále
13.6.2018 | Lukáš Dubský
Zvláštní inscenace...
Koncem dubna se odehrála v brněnském BuranTeatru, které rádo představuje různé úhly pohledů na současnou dramatiku, opravdu zvláštní premiéra. Zná u nás někdo severoirského dramatika Gary Mitchela? V Irsku a Severním Irsku se o něm dost píše, od bulváru až po seriózní média a jeho dílo už deset let překračuje regionální hranice a je k vidění v evropských divadlech, i v londýnském Royal Courtu. Poté, co byla uvedena jeho hra s výrazným společenským akcentem, The Force of ... číst dále
13.6.2018 | Peter Stoličný
Přemíra nápadů a patosu Úkladům nesluší
Přemíra nápadů a patosu Úkladům nesluší
Romeo a Julie literárního hnutí Sturm und Drang. Tak by se dalo zjednodušeně charakterizovat drama Friedricha Schillera Úklady a láska, které je v režii Martina Františáka (a v povedeném novém překladu Martina Sládečka) na repertoáru Švandova divadlo. Na Smíchově se pokusili podívat na klasiku současnými inscenačními prostředky, silná místa se tu však střídají s těmi, jejichž výsledek vypadá, jako když pejsek s kočičkou dělali dort. Ústřední dvojici Luise a Ferdinandovi ... číst dále
30.5.2018 | Lukáš Dubský
Výhra je život
Výhra je život
Italský dramatik a režisér Stefano Massini byl českému divákovi dosud znám jen jako autor komorního dramatu Ohlušující pach bílé, které uvedlo Národní divadlo v Kolowratu. V režii Michala Dočekala se v Huse na provázku rozhodli nastudovat Massiniho Lehman Trilogy pojednávající o známé rodině bankéřů. Adaptovat Massiniho dramatický opus rozhodně není jednoduchý úkol, zvlášť když tvůrci chtěli pod názvem Dynastie uvádět dílo v jednom večeru. Museli proto krátit a vybrat ze ... číst dále
16.5.2018 | Lukáš Dubský
Osamělost fotbalového brankáře v Dialogu - titul atraktivní i pro fotbalové analfabety
Osamělost fotbalového brankáře v Dialogu - titul atraktivní i pro fotbalové analfabety
Jakub Zindulka nasadil v plzeňském divadle Dialog nový titul, který zdánlivě není pro každého – hořkou komedii známého francouzského scénáristy a režiséra Didiera Kaminky Osamělost fotbalového brankáře. Uvedl ji ve své režii a scénickém řešení s Jaroslavem Matějkou v hlavní roli. V povědomí veřejnosti může hra figurovat díky Pavlu Zedníčkovi, který tuto roli hrál na konci 80.let 20. století. Nedávno ji mělo na repertoáru pražské Divadlo na Perštýně, kde ale nebyl titul i ... číst dále
Moderní francouzská komedie v ND Brno
Moderní francouzská komedie v ND Brno
Nejdříve bude dobré citovat web Národního divadla v Brně: Moderní francouzská komedie s feydeauovsko ionescovskou omáčkou, ochucená pinterovským a kafkovským kořením. Manželé Bélierovi doma večeří, když tu náhle zazvoní telefon! Na tom by nemuselo být nic podivného, jenže oni až dodnes žádnou pevnou linku neměli. S překvapením najdou zapojený aparát, zvednou sluchátko a hlas na druhé straně chce mluvit s jistým panem Schmittem. Jenže kdo je pan Schmitt? I domovník manžele, ... číst dále
17.4.2018 | Peter Stoličný
Sexy prádlo v Dialogu vyvolává salvy smíchu a ovace publika
Sexy prádlo v Dialogu vyvolává salvy smíchu a ovace publika
Do roku 2018 vstoupilo Divadlo Dialog s novou premiérou - přímo na silvestra 31.12.2017 uvedl Jakub Zindulka ve své režii a v překladu Jitky Sloupové komedii kanadské autorky Michele Riml Sexy prádlo z roku 2002. Od silvestra má za sebou už několik repríz, které nemají rozhodně nouzi o diváky, naopak. Poptávka bývá větší, než kapacita Dialogu. A není se čemu divit. Sexy prádlo v inscenaci Jakuba Zindulky je jiskřivá komedie s výbornými hereckými výkony Olgy Ženíškové a Jaku ... číst dále
Molièrův Lakomec v podání Boleslava Polívky
Molièrův Lakomec v podání Boleslava Polívky
Městské divadlo v Brně vede principál a režisér Stanislav Moša. Velmi dobře si rozumí s hercem Boleslavem Polívkou, který se na prknech tohoto divadla už uvedl v Shakespearově komedii Kupec benátský, ale vystupoval také pohostinsky v tragikomedii Kean IV. a v Beckettově Čekání na Godota. V současné době ho mohou diváci vidět také v Shakespearově tragédii Král Lear. A zatím poslední spoluprací režiséra a herce je březnová premiéra Molièrova Lakomce. Brněnské Městské ... číst dále
27.3.2018 | Peter Stoličný
Razantní, ale jednostranný výklad Shakespeara
Razantní, ale jednostranný výklad Shakespeara
V Polsku patří Jan Klata k renomovaným režisérům, jeho svébytná divadelní poetika mu ovšem vynesla ostrakizaci ze strany autoritářského režimu strany Právo a spravedlnost, jelikož ve svých dílech tepe pokrytectví a upozorňuje na nešvary současné (nejen) polské společnosti. Po mnoha úspěšných hostování po celé Evropě se s Klatovým dílem mají možnost seznámit i čeští diváci. V Divadle pod Palmovkou nastudoval Shakespearovu komedii Něco za něco. Nastudování je to skutečně r ... číst dále
16.3.2018 | Lukáš Dubský
Umřou ideály humanismu kvůli špatnému PR?
Umřou ideály humanismu kvůli špatnému PR?
Dystopický román Kaspara C. Nielsena Dánská občanská válka 2018-24 provázejí rozporuplné reakce. V Divadle Na zábradlí z něj mladí tvůrci Kristýna Kosová a Adam Svozil udělali zábavnou inscenaci, která výsostně divadelními prostředky analyzuje stav dnešní společnosti i s neblahou vyhlídkou do budoucnosti. Oba autoři se nespokojili s adaptací Nielsenovy knihy a zasadili děj do našich poměrů, doplnili ho vlastním náhledem. V první části sledujeme schůzku jakéhosi čtenářské ... číst dále
8.3.2018 | Lukáš Dubský
Rozmarné léto v cirkusovém šapitó
Rozmarné léto v cirkusovém šapitó
Národní divadlo v Brně čekaly v této sezóně problémy. Největší scéna, Janáčkova opera, je v celoroční generální rekonstrukci. Druhá nádherná scéna – Mahenovo divadlo není nafukovací. Nevejdou se tam inscenace všech tří souborů. Jedinou z možností bylo výrazně okleštit počet představení. Prostě hrát méně. Ale management divadla vedený ředitelem Martinem Glaserem se rozhodl pro jinou variantu. V areálu výstaviště (BVV) obsadilo divadlo jednu velkou halu a tam se představuj ... číst dále
26.2.2018 | Peter Stoličný
1 2 3 4 5 6 7 8 9  >  >>