Recenze

1 2 3 4 5 6 7 8 9  >  >>
Muzikál splněných přání
Muzikál splněných přání
Broadwayský muzikál BIG podle úspěšného filmu s Tomem Hanksem je nejnovějším přírůstkem na poli muzikálu (nejen) pro děti v Městském divadle Brno. Zaznamenal jsem odkazy, že je to na repertoáru Hudební scény nástupce populární Mary Poppins. S tímto pohádkovým kusem ovšem BIG nemá moc společného, je určen pro starší publikum, bavit bude puberťáky i jejich rodiče. Zápletka je jednoduchá – dvanáctiletý Josh Baskin se po neúspěchu na milostném poli naštve a na pouti u automa ... číst dále
31.10.2018 | Lukáš Dubský
Muzikálová řezničina ďábelského holiče
Muzikálová řezničina ďábelského holiče
Zatímco na Broadwayi se Sweeney Todd poprvé objevil už v roce 1979, u nás neměl dosud ďábelský lazebník z Fleet Street na růžích ustláno. Plzeňská inscenace je první plně profesionální inscenací na českých scénách, atraktivní námět známý především díky filmovému zpracování Tima Burtona s Johnnym Deppem v hlavní roli na Malé scéně připravil režisér Lumír Olšovský. Londýnský holič Benjamin Barker byl neprávem odsouzen na galeje, aby si zlotřilý soudce mohl přivlastnit jeho ... číst dále
22.10.2018 | Lukáš Dubský
Kdo víc křičí, vyhraje
Kdo víc křičí, vyhraje
Nezvykle politická je nová režie uměleckého šéfa Národního divadla Daniela Špinara. Drama britské autorky Moiry Buffini Vítejte v Thébách se poměrně jasně vyjadřuje k problémům dnešního globalizovaného světa, a to skrze postavy z antických tragédií. Je to spojení až překvapivě funkční, i když divácký hit z této inscenace nejspíše nebude. Théby 21. století jsou zemí třetího světa rozvrácenou krvavou občanskou válkou a demokraticky zvolená vláda se snaží za každou cenu udr ... číst dále
27.9.2018 | Lukáš Dubský
Každej musí platit hypotéku
Každej musí platit hypotéku
Novela Děkujeme, že kouříte, jejímž autorem je Christopher Buckley, je u nás známá především díky stejnojmennému filmu z roku 2005. Ačkoliv novela vznikla už v devadesátých letech minulého století, v ústeckém Činoheráku dokázali (i s pomocí drobných posunů a aktualizací), že jde o látku neustále aktuální. Zrovna v České republice přitom získala opět na aktuálnosti poměrně nedávno, s přijetím tzv. protikuřáckého zákona. Právě omezení spojené s tabákem rámuje Buckleyho díl ... číst dále
20.9.2018 | Lukáš Dubský
Radost rozdává radost
Radost rozdává radost
Nadpis trochu nesmyslný, že? Ale přece jenom pravdivý; brněnské Divadlo Radost má ve svém bohatém repertoáru díla pro děti i pro dospělé. Především se profiluje jako divadlo pro celou rodinu. Marně bloudím internetem a pátrám po recenzích inscenací, které jsou určeny dětem. Je jich málo. Skoro se zdá, jako by divadla pro děti téměř neexistovala. Proč je to tak? Proč se o tom tak málo píše? Kdyby se recenzenti zamyslili nad budoucností českého divadla, muselo by všem dojí ... číst dále
3.7.2018 | Peter Stoličný
Upír v zámecké zahradě
Upír v zámecké zahradě
Román Dracula Brama Stokera na konci 19. století položil základy moderního hororového žánru a dočkal se díky tomu nesčetné řady adaptací, ať už literárních, filmových, divadelních či jiných. Stoker v díle psaném formou dopisů či deníkových záznamů umně zkombinoval lidové pověry o upírech s legendou o skutečném vládci valašského vojvodství Vladu Tepesovi, který proslul svou krutostí. Mnoho adaptací má se Stokerovým románem společný jen název a vampýrskou tematiku, dramatizac ... číst dále
13.6.2018 | Lukáš Dubský
Děsnej pátek zažili v Brně dřív než na Broadwayi
Děsnej pátek zažili v Brně dřív než na Broadwayi
Muzikálová komedie Děsnej pátek patří k jednomu z mnoha muzikálů inspirovaných filmovou předlohou. V případě tohoto kusu podle knížky Mary Rodgersové předcházely muzikálu filmy dokonce tři – jeden z roku 1976 (s mladou Jodie Foster v jedné z hlavních rolí), další byl natočen v roce 1995 a ten zatím poslední v Česku známý pod jménem Mezi námi děvčaty je z roku 2003. Muzikály inspirované filmem nejsou ani v Městském divadle Brno ničím neobvyklým (příkladem mohou být úspěšn ... číst dále
13.6.2018 | Lukáš Dubský
Zvláštní inscenace...
Koncem dubna se odehrála v brněnském BuranTeatru, které rádo představuje různé úhly pohledů na současnou dramatiku, opravdu zvláštní premiéra. Zná u nás někdo severoirského dramatika Gary Mitchela? V Irsku a Severním Irsku se o něm dost píše, od bulváru až po seriózní média a jeho dílo už deset let překračuje regionální hranice a je k vidění v evropských divadlech, i v londýnském Royal Courtu. Poté, co byla uvedena jeho hra s výrazným společenským akcentem, The Force of ... číst dále
13.6.2018 | Peter Stoličný
Přemíra nápadů a patosu Úkladům nesluší
Přemíra nápadů a patosu Úkladům nesluší
Romeo a Julie literárního hnutí Sturm und Drang. Tak by se dalo zjednodušeně charakterizovat drama Friedricha Schillera Úklady a láska, které je v režii Martina Františáka (a v povedeném novém překladu Martina Sládečka) na repertoáru Švandova divadlo. Na Smíchově se pokusili podívat na klasiku současnými inscenačními prostředky, silná místa se tu však střídají s těmi, jejichž výsledek vypadá, jako když pejsek s kočičkou dělali dort. Ústřední dvojici Luise a Ferdinandovi ... číst dále
30.5.2018 | Lukáš Dubský
Výhra je život
Výhra je život
Italský dramatik a režisér Stefano Massini byl českému divákovi dosud znám jen jako autor komorního dramatu Ohlušující pach bílé, které uvedlo Národní divadlo v Kolowratu. V režii Michala Dočekala se v Huse na provázku rozhodli nastudovat Massiniho Lehman Trilogy pojednávající o známé rodině bankéřů. Adaptovat Massiniho dramatický opus rozhodně není jednoduchý úkol, zvlášť když tvůrci chtěli pod názvem Dynastie uvádět dílo v jednom večeru. Museli proto krátit a vybrat ze ... číst dále
16.5.2018 | Lukáš Dubský
Osamělost fotbalového brankáře v Dialogu - titul atraktivní i pro fotbalové analfabety
Osamělost fotbalového brankáře v Dialogu - titul atraktivní i pro fotbalové analfabety
Jakub Zindulka nasadil v plzeňském divadle Dialog nový titul, který zdánlivě není pro každého – hořkou komedii známého francouzského scénáristy a režiséra Didiera Kaminky Osamělost fotbalového brankáře. Uvedl ji ve své režii a scénickém řešení s Jaroslavem Matějkou v hlavní roli. V povědomí veřejnosti může hra figurovat díky Pavlu Zedníčkovi, který tuto roli hrál na konci 80.let 20. století. Nedávno ji mělo na repertoáru pražské Divadlo na Perštýně, kde ale nebyl titul i ... číst dále
Moderní francouzská komedie v ND Brno
Moderní francouzská komedie v ND Brno
Nejdříve bude dobré citovat web Národního divadla v Brně: Moderní francouzská komedie s feydeauovsko ionescovskou omáčkou, ochucená pinterovským a kafkovským kořením. Manželé Bélierovi doma večeří, když tu náhle zazvoní telefon! Na tom by nemuselo být nic podivného, jenže oni až dodnes žádnou pevnou linku neměli. S překvapením najdou zapojený aparát, zvednou sluchátko a hlas na druhé straně chce mluvit s jistým panem Schmittem. Jenže kdo je pan Schmitt? I domovník manžele, ... číst dále
17.4.2018 | Peter Stoličný
Sexy prádlo v Dialogu vyvolává salvy smíchu a ovace publika
Sexy prádlo v Dialogu vyvolává salvy smíchu a ovace publika
Do roku 2018 vstoupilo Divadlo Dialog s novou premiérou - přímo na silvestra 31.12.2017 uvedl Jakub Zindulka ve své režii a v překladu Jitky Sloupové komedii kanadské autorky Michele Riml Sexy prádlo z roku 2002. Od silvestra má za sebou už několik repríz, které nemají rozhodně nouzi o diváky, naopak. Poptávka bývá větší, než kapacita Dialogu. A není se čemu divit. Sexy prádlo v inscenaci Jakuba Zindulky je jiskřivá komedie s výbornými hereckými výkony Olgy Ženíškové a Jaku ... číst dále
Molièrův Lakomec v podání Boleslava Polívky
Molièrův Lakomec v podání Boleslava Polívky
Městské divadlo v Brně vede principál a režisér Stanislav Moša. Velmi dobře si rozumí s hercem Boleslavem Polívkou, který se na prknech tohoto divadla už uvedl v Shakespearově komedii Kupec benátský, ale vystupoval také pohostinsky v tragikomedii Kean IV. a v Beckettově Čekání na Godota. V současné době ho mohou diváci vidět také v Shakespearově tragédii Král Lear. A zatím poslední spoluprací režiséra a herce je březnová premiéra Molièrova Lakomce. Brněnské Městské ... číst dále
27.3.2018 | Peter Stoličný
Razantní, ale jednostranný výklad Shakespeara
Razantní, ale jednostranný výklad Shakespeara
V Polsku patří Jan Klata k renomovaným režisérům, jeho svébytná divadelní poetika mu ovšem vynesla ostrakizaci ze strany autoritářského režimu strany Právo a spravedlnost, jelikož ve svých dílech tepe pokrytectví a upozorňuje na nešvary současné (nejen) polské společnosti. Po mnoha úspěšných hostování po celé Evropě se s Klatovým dílem mají možnost seznámit i čeští diváci. V Divadle pod Palmovkou nastudoval Shakespearovu komedii Něco za něco. Nastudování je to skutečně r ... číst dále
16.3.2018 | Lukáš Dubský
Umřou ideály humanismu kvůli špatnému PR?
Umřou ideály humanismu kvůli špatnému PR?
Dystopický román Kaspara C. Nielsena Dánská občanská válka 2018-24 provázejí rozporuplné reakce. V Divadle Na zábradlí z něj mladí tvůrci Kristýna Kosová a Adam Svozil udělali zábavnou inscenaci, která výsostně divadelními prostředky analyzuje stav dnešní společnosti i s neblahou vyhlídkou do budoucnosti. Oba autoři se nespokojili s adaptací Nielsenovy knihy a zasadili děj do našich poměrů, doplnili ho vlastním náhledem. V první části sledujeme schůzku jakéhosi čtenářské ... číst dále
8.3.2018 | Lukáš Dubský
Rozmarné léto v cirkusovém šapitó
Rozmarné léto v cirkusovém šapitó
Národní divadlo v Brně čekaly v této sezóně problémy. Největší scéna, Janáčkova opera, je v celoroční generální rekonstrukci. Druhá nádherná scéna – Mahenovo divadlo není nafukovací. Nevejdou se tam inscenace všech tří souborů. Jedinou z možností bylo výrazně okleštit počet představení. Prostě hrát méně. Ale management divadla vedený ředitelem Martinem Glaserem se rozhodl pro jinou variantu. V areálu výstaviště (BVV) obsadilo divadlo jednu velkou halu a tam se představuj ... číst dále
26.2.2018 | Peter Stoličný
Tři sestry z britských ostrovů
Tři sestry z britských ostrovů
Britská dramatika je na českých jevištích poměrně oblíbená, Rebecca Lenkiewiczová je však v našich končinách dosud neznámou autorkou, přestože její hry lze nalézt na repertoáru londýnského Národního divadla. Ve Stavovském divadle je nyní k vidění Lenkiewiczové hra Noční sezóna, takové Tři sestry pro 21. století. Autorka ve svém dramatu evidentně vychází nejen z čechovovské tradice, ale drsné dialogy mohou připomenout Tennessee Williamse či Edwarda Albeeho. Lenkiewiczová ... číst dále
21.2.2018 | Lukáš Dubský
Hrůzné drama v Městském divadle v Brně
Hrůzné drama v Městském divadle v Brně
Ardens set virens (hořící, přesto vzkvétající) - to je presbyteriánské heslo na erbu, dnes bychom řekli slogan. Vychází z evropského protestantského kalvinismu. Mezi jednotlivými presbyterními církvemi jsou dnes značné rozdíly, od sborů a církví fundamentalistických až po velmi liberální. Ovšem jinak to vypadalo v 17. století v rodící se severoamerické civilizaci. Soudní proces, ke kterému došlo v Salemu (stát Massachusetts) v roce 1692, je jedním z hrůzných zločinů am ... číst dále
12.2.2018 | Peter Stoličný
Svět chce býti klamán
Svět chce býti klamán
Plzeňské divadlo uvedlo v české premiéře broadwayský muzikál Chyť mě, jestli na to máš (v originále Catch Me If You Can), který je inspirovaný filmem Stevena Spielberga s Tomem Hanksem a Leonardem di Capriem v hlavních rolích. Komediální muzikál nabízí příjemně plynoucí příběh z Ameriky šedesátých let minulého století i jazzové melodie mající potenciál stát se hity. Mladý Frank Abagnale utíká z domova a vydává se za dobrodružstvím. To ovšem v jeho podání znamená bankovní ... číst dále
23.1.2018 | Lukáš Dubský
1 2 3 4 5 6 7 8 9  >  >>