Recenze

1 2 3 4 5 6 7 8 9  >  >>
Žít jak chci já
Žít jak chci já
Mezi muzikálová centra bývají považována především newyorská Broadway a londýnský West End, ovšem v posledních zhruba 30 letech si výsostné postavení muzikálové metropole vybudovala rovněž Vídeň. Asi nejslavnější německojazyčný muzikál Elisabeth vyprávějící o populární i kontroverzní císařovně vyšel z dílny úspěšné dvojice Michael Kunze – Sylvester Levay. Ani u nás nejsou jejích díla neznámá, úspěšně se tu hrál třeba Mozart! nebo Rebecca, s uvedením Elisabeth ovšem přišlo a ... číst dále
24.9.2020 | Lukáš Dubský
Plzeňský festival zvítězil nad covidem
Plzeňský festival zvítězil nad covidem
Díky houževnatému nasazení organizátorů se v Plzni povedlo téměř nemožné. Mezinárodní festival Divadlo 2020 proběhl, a stal se tak jednou z mála akcí svého druhu, jež se letos povedlo nejen připravit, ale i odehrát před diváky, a to navzdory zraněním, karanténě několika souborů a s tím spojených změn programu. Den první Letošní ročník se nesl ve znamení loutkového divadla. Možná mohl 28. ročník nést podtitul „Loutky s covidem nemarodí“. O velmi příjemný vstup do festiva ... číst dále
15.9.2020 | Jiří Landa
Stačí jenom chtít
Stačí jenom chtít
K patnáctému výročí své existence naplánovalo Divadlo LETÍ premiéry tří původních kusů. Již loni byla uvedena hra HOMO 40 Daniela Špinara, na podzim divadlo plánuje premiéru hry režisérky Kashy Jandáčkové. Na letní scéně Pod mostem na Štvanici se pak uskutečnila světová premiéra dramatu s lakonickým názvem Greta, který pro pražské divadlo připravil slovenský režisér Marián Amsler. Mladá švédská aktivistka Greta Thunberg se stala ikonou boje proti klimatickým změnám, je t ... číst dále
29.7.2020 | Lukáš Dubský
Alkoholička Lady Macbeth v inscenaci z Újezdu
Alkoholička Lady Macbeth v inscenaci z Újezdu
Populární smíchovská scéna uvedla těsně před vypuknutím koronavirové karantény svou adaptaci nejznámější novely Nikolaje Semjonoviče Leskova z roku 1864, jejíž originální název zní Lady Macbeth mcenského újezdu. Samotná Leskovova novela, jež se v Rusku i u nás nikdy netěšila kdovíjak obzvláštní přízni literárních kritiků a čtenářů, je mnohem známější ve formě stejnojmenné opery Dmitrije Dmitrijeviče Šostakoviče, která z Leskovova díla přímo vychází. Režisér David Jařab, ... číst dále
27.6.2020 | Anežka Hrebiková
Na Kladno dojel v plné parádě slavný Orient Expres
Na Kladno dojel v plné parádě slavný Orient Expres
V Městském divadle Kladno měla premiéru inscenace hry Agathy Christie Vražda v Orient Expresu. Hlavní roli Hercula Poirota pod vedením režiséra Petra Mikesky ztvárnil Jiří Š. Hájek. Tajemná atmosféra, napětí a vyrovnané herecké výkony jsou základní devízou této novinky. Bylo jen otázkou času, kdy dojde k adaptaci jednoho z nejslavnějších románů královny detektivek Agathy Christie Vražda v Orient Expresu. Před dvěma lety měl tento titul premiéru na Broadwayi s překvapivým ... číst dále
8.4.2020 | Jiří Landa
Velký Gatsby v Brně
Velký Gatsby v Brně
Dílo, které napsal Francis Scott Fitzgerald v roce 1920, avšak román čekal až do padesátých let, než ho dílo proslavilo a autor se zařadil mezi nejúspěšnější americké spisovatele, vedle Hemingwaye, Normana Meilera, nebo Josepha Hellera. Avšak vedle výše jmenovaných, kteří popisovali hrůzy evropských válek, kterých se zúčastnili, Fitzgerald prožíval ve svých dílech to, co se dělo v USA. Světová hospodářská krize, šílené gangsterské období prohibice, New York se svými výstřel ... číst dále
19.2.2020 | Peter Stoličný
Jak vybudit strach
Jak vybudit strach
Režisér David Jařab se po čase vrátil k dílu britského spisovatele Josepha Conrada. Kdysi v Pražském komorním divadle uvedl ceněnou inscenaci Srdce temnoty, tentokrát pro Divadlo Na zábradlí adaptoval Conradův román Tajný agent. Conrada k sepsání románu inspiroval teroristický útok anarchisty Bourdina na greenwichskou observatoř v roce 1894. Hlavním hrdinou jeho díla je nenápadný pan Verlock, který působí dojmem tuctového obyvatele Londýna. Kdyby ovšem nedělal špiona pro ... číst dále
17.1.2020 | Lukáš Dubský
Kde hledat skutečnost?
Kde hledat skutečnost?
Režisér Jan Mikulášek se do brněnské Husy na provázku vrátil po zhruba sedmi letech a hned se tady utkal s nesnadným románem Miguela de Cervantese Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha. O klasickou divadelní adaptaci literárního díla se ale rozhodně nejedná. Mikulášek s dramaturgem Martinem Sládečkem měli Cervantesovu předlohu jen jako inspirační zdroj, na jehož základě napsali originální scénář, který zkoumá donkichotství ve 21. století. Cervantesův román je často vy ... číst dále
13.11.2019 | Lukáš Dubský
Jít za svým cílem
Jít za svým cílem
Billy Elliot patří k těm muzikálům, které slavily obrovský úspěch na londýnském West Endu i newyorské Broadwayi. Libretista Lee Hall vycházel ze svého scénáře ke stejnojmennému filmu z roku 2000, na vyšší level celou produkci posunula emotivní hudba Eltona Johna. Světová premiéra se konala v Londýně, kde vydržel Billy Elliot na repertoáru téměř 11 let, během kterých se odehrálo 4600 představení. Práva pro českou premiéru získalo plzeňské divadlo, režisér Lumír Olšovský s ... číst dále
30.5.2019 | Lukáš Dubský
Když na Casanovu přijde krize
Když na Casanovu přijde krize
Muzikálové adaptace filmových hitů jsou věcí naprosto běžnou. Až tak obvyklé ovšem nebývá, aby byl do podoby hudebního divadla převeden tak umělecky ambiciózní film jako Felliniho 8 ½. Na Broadwayi se do toho ovšem v 80. letech pustil známý skladatel Maury Yeston a výsledkem byl úspěšný muzikál Nine, který dosud u nás uvedlo pouze před lety plzeňské divadlo. V Městském divadle Brno pojali tuto snovou hudební féerii jako velkolepou show s košatou choreografií Michala Matěje, ... číst dále
12.5.2019 | Lukáš Dubský
Bláznivá jízda z Hradce
Bláznivá jízda z Hradce
Část uměleckého vedení Divadla v Dlouhé, konkrétně SKUTR, oslovilo pro novou rodinnou inscenaci režiséra Jakuba Kroftu, bývalého uměleckého šéfa královéhradeckého divadla DRAK. Jakub Krofta nyní působí ve Vratislavském loutkovém divadle. Režisér si vybral pro své hostování v Divadle v Dlouhé hru polské autorky (a své ženy) Marie Wojtyszko s názvem Nebe peklo. Po více jak čtvrtstoletí Jakub Krofta opět spolupracoval s herci z Bornova ročníku KALD DAMU (Doležalová, Tesař, Mat ... číst dále
12.5.2019 | Kateřina Jírová
Láska za časů heydrichiády
Láska za časů heydrichiády
Pod dramatizací novely Jana Otčenáška Romeo, Julie a tma z konce 50. let minulého století jsou v Divadle v Dlouhé podepsáni režisérka Hana Burešová a spisovatelův syn, dramaturg Štěpán Otčenášek. A dramatizace je to vydařená – umně kombinuje konkrétní lidský příběh s výpovědí o atmosféře doby. Otčenáškova kniha nahlíží téma holocaustu z českého pohledu, tedy z pohledu lidí, kteří jím nebyli přímo zasaženi. Maturant Pavel potká v parku mladičkou židovku Ester, která nenas ... číst dále
29.4.2019 | Lukáš Dubský
Kamion do stanice Peklo
Kamion do stanice Peklo
Zas a znovu se divadelníci utkávají s rozsáhlým veršovaným dramatem Johanna Wolfganga Goetha, Faust láká každou generaci tvůrců, kterým se nabízí nesčetně cest k výkladu dvoudílné hry. Ve Stavovském divadle stvořil režisér Jan Frič moderního, i když obtížně uchopitelného Fausta, který dokáže být fascinující i frustrující zároveň. Národní divadlo si nevybralo snadnou cestu – pokusili se zde v jednom večeru představit oba díly Goethova velkého díla. O druhém dílu se soudí ... číst dále
10.4.2019 | Lukáš Dubský
Balada z doků
Balada z doků
Jen necelých pět let po premiéře v New Yorku se do Brna dostává kus, který je debutem světoznámého zpěváka Stinga na poli muzikálu. Nutno podotknout, že Poslední loď na Broadwayi úspěch nezaznamenala, hrála se pouze tři měsíce. Pro evropskou premiéru ve Velké Británii došlo k přepracování libreta, pozměněná verze je k vidění i v Brně. Kdo by čekal rockové vypalovačky, bude nejspíš zklamán, Stingova hudba je spíše baladická. Část písní napsal hudebník přímo pro připr ... číst dále
26.2.2019 | Lukáš Dubský
Kvarteto hereček vládne inscenaci Pod sněhem
Kvarteto hereček vládne inscenaci Pod sněhem
V rámci české sezóny uvedlo Jihočeské divadlo České Budějovice na komorní scéně Na Půdě ve světové premiéře dramatizaci románu Petry Soukupové Pod sněhem. Autorem adaptace je David Košťák, jehož text se stal hlavní vstupní devízou zdařilé inscenace, kterou režírovala bývalá šéfka souboru Jana Kališová. Současná módní vlna v dramatizování téměř jakékoli látky je v mnoha ohledech problematická. Často pak vznikají inscenace, které více než cokoli jiného šustí papírem, poněv ... číst dále
21.1.2019 | Jiří Landa
Gombárovo podařené loučení
Gombárovo podařené loučení
Dodo Gombár se po osmi letech rozloučil s postem uměleckého šéfa Švandova divadla. Vybral si k tomu adaptaci románu Roberta Schneidera Bratr spánku. A byla to celkem šťastná volba. Ve více než tři hodiny trvajícím představení se snoubí motivy a postupy předchozích Gombárových režií, jeho prozatím poslední smíchovská inscenace je divácky silným zážitkem. Schneiderův román s prvky magického realismu líčí životní osudy talentovaného, ale fyzicky hendikepovaného a okolím nep ... číst dále
16.1.2019 | Lukáš Dubský
Muzikál splněných přání
Muzikál splněných přání
Broadwayský muzikál BIG podle úspěšného filmu s Tomem Hanksem je nejnovějším přírůstkem na poli muzikálu (nejen) pro děti v Městském divadle Brno. Zaznamenal jsem odkazy, že je to na repertoáru Hudební scény nástupce populární Mary Poppins. S tímto pohádkovým kusem ovšem BIG nemá moc společného, je určen pro starší publikum, bavit bude puberťáky i jejich rodiče. Zápletka je jednoduchá – dvanáctiletý Josh Baskin se po neúspěchu na milostném poli naštve a na pouti u automa ... číst dále
31.10.2018 | Lukáš Dubský
Muzikálová řezničina ďábelského holiče
Muzikálová řezničina ďábelského holiče
Zatímco na Broadwayi se Sweeney Todd poprvé objevil už v roce 1979, u nás neměl dosud ďábelský lazebník z Fleet Street na růžích ustláno. Plzeňská inscenace je první plně profesionální inscenací na českých scénách, atraktivní námět známý především díky filmovému zpracování Tima Burtona s Johnnym Deppem v hlavní roli na Malé scéně připravil režisér Lumír Olšovský. Londýnský holič Benjamin Barker byl neprávem odsouzen na galeje, aby si zlotřilý soudce mohl přivlastnit jeho ... číst dále
22.10.2018 | Lukáš Dubský
Kdo víc křičí, vyhraje
Kdo víc křičí, vyhraje
Nezvykle politická je nová režie uměleckého šéfa Národního divadla Daniela Špinara. Drama britské autorky Moiry Buffini Vítejte v Thébách se poměrně jasně vyjadřuje k problémům dnešního globalizovaného světa, a to skrze postavy z antických tragédií. Je to spojení až překvapivě funkční, i když divácký hit z této inscenace nejspíše nebude. Théby 21. století jsou zemí třetího světa rozvrácenou krvavou občanskou válkou a demokraticky zvolená vláda se snaží za každou cenu udr ... číst dále
27.9.2018 | Lukáš Dubský
Každej musí platit hypotéku
Každej musí platit hypotéku
Novela Děkujeme, že kouříte, jejímž autorem je Christopher Buckley, je u nás známá především díky stejnojmennému filmu z roku 2005. Ačkoliv novela vznikla už v devadesátých letech minulého století, v ústeckém Činoheráku dokázali (i s pomocí drobných posunů a aktualizací), že jde o látku neustále aktuální. Zrovna v České republice přitom získala opět na aktuálnosti poměrně nedávno, s přijetím tzv. protikuřáckého zákona. Právě omezení spojené s tabákem rámuje Buckleyho díl ... číst dále
20.9.2018 | Lukáš Dubský
1 2 3 4 5 6 7 8 9  >  >>