Redakce

Lukáš Dubský

redakční zkratka: dub

souhrnná stránka redakceVolby

Hodnocení

Seřadit dle: data přidání sestupně | názvu hry vzestupně | procenta hodnocení sestupně

Další stránky hodnocení: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>

(zadáno: 13.6.2019)
Mýcení - Divadlo Na zábradlí: 80 %
75%. Mýcení je text, jehož povaha dobře koresponduje s režijním rukopisem Jana Mikuláška. Vznikla tak inscenace, která je zábavným rýpnutím do přetvářky jisté části společnosti, která žije v sebeklamu o vlastní důležitosti. Vyznění podporuje i scéna M.Cpina a disciplinované herecké výkony. Rakouská předloha je částečně adaptována na české poměry, inscenace není ale tak útočná a kousavá, aby se někdo mohl cítit uražen. Neadresnost ironie ale nepovažuji za nějaký zásadní problém, obecná témata umí inscenace podchytit a komentovat zdařile. Více viz blog (více v článku na blogu)
(zadáno: 12.6.2019)
Otec - Městská divadla pražská: 80 %
Emocionální bomba, která jistě zapůsobí i na otrlé diváky. To ale neznamená, že by režisér Svojtka nějak tlačil na pilu, téma dokáže vyvolat emoce samo o sobě. Zajímavá je struktura textu, která dokáže diváka znejistit a dává nahlédnout do světa člověka, kterému se svět rozpadá před očima a který už ani nepoznává své blízké. Připojím se ke chvále J.Vlasáka v hlavní roli. Na postavu nešel silově, ztvárnil ji lidsky uvěřitelně. V jeho nejistých gestech a smutných očích se zračí utrpení člověka, který je postupně připraven o vše, co mu bylo drahé. Více viz blog (více v článku na blogu)
(zadáno: 11.6.2019)
Spříznění volbou - Východočeské divadlo Pardubice: 60 %
Dramatizace Goethova románu se celkem povedla, dobře vycházející dialogické pasáže, ke snížení dramatičnosti dochází snad jen na začátku druhé půlky. V souladu s preromantickou předlohou není jednání postav vždy úplně pochopitelné, víc než rozum ho řídí emoce. Režisér vedl herce k lehké nadsázce, nebál se přiznané divadelnosti a drobných gagů, které odlehčují tíživou atmosféru. Zbytečně nadužívaná jsou ovšem hudební intermezza, byť je hudba D.Fikejze podařená.
(zadáno: 4.6.2019)
Kouzelná země - Národní divadlo: 60 %
Topolův román jsem nečetl, ale Mikuláškova inscenace mi nepřišla nijak nepřehledná. Nedořečené věci byly spíše dráždivíé než frustrující. Zároveň je to však inscenace dost odtažitá, která se ale vyznačuje výrazným výtvarným řešením a slušnou atmosférou vesnice, kde má každý kostlivce ve skříni. Jednotlivé charaktery jsou rozehrány spíše ve zkratce, zaujal žoviální i nebezpečný Polka v podání D.Prachaře, J.Dudziaková obdařila Zuzu kombinací dětské naivity a koketnosti. Více viz blog (více v článku na blogu)
(zadáno: 30.5.2019)
Billy Elliot - Divadlo J.K.Tyla Plzeň: 80 %
Zdařilý muzikál, který je atraktivní kombinací líbivých melodií, dojemně humorného příběhu i sociálně kritického exkurzu do doby vlády Margaret Thatcherové ve Velké Británii. Billy Elliot nabízí divákovi humorné i dojemné pasáže, které se vzájemně vhodně doplňují. Š.Fikar titulní roli zvládl se ctí. Působí přirozeně a také zpěv patří k jeho nejsilnějším stránkám. Tanečním číslům zatím trochu schází lehkost. Výborný je J.Dezort jako Michael, v této roli prokazuje velký komický potenciál a společné hudební číslo s Billym patří k vrcholům představení. Skvěle si s rolí paní Wilkinsonové poradila L.Zvoníková.
(zadáno: 27.5.2019)
Pokoušení - Jihočeské divadlo Č. Budějovice: 60 %
Typicky havlovský text plný absurdního humoru a repetitivních slovních obratů ukazuje, kam až to může dojít, když si člověk myslí, že může přechytračit Zlo. Režisér I.Krejčí dal inscenaci lehce groteskní ráz, nadsázka je znát především u scén z výzkumného ústavu a zahradní slavnosti. Trochu tady ovšem chybí pocit plíživého nebezpečí, pokušitel Fistula je ztvárněn T.Drápelou dost dryáčnicky, Foustkova důvěřivost pak působivá poněkud naivně. Inscenace má ale celkem spád a dobře se sleduje.
(zadáno: 17.5.2019)
Divadelní komedie - Východočeské divadlo Pardubice: 60 %
Slušně udělaná oddechovka, věřím, že herce muselo zkoušení bavit, hrají o problémech, které znají z každodenního divadelního provozu. Přesto má inscenace několik hluchých míst a celkově jde o kus, na jehož návštěvu si člověk už po pár dnech asi ani nevzpomene.
(zadáno: 15.5.2019)
Spybox - Klicperovo divadlo Hradec Králové: 50 %
Dost nekonzistentní inscenace. Chvíli to vypadá jako nevázaná zábava plná fyzických gagů, poté postava Moderátora nadhodí téma současného ředění reality skrze moderní technologie a sociální sítě, aby se nakonec ukázalo, že platí "za vším hledej ženu" a konec představení se nesl v duchu parodie na mafiánskou krimi. Dohromady to celé moc nepasuje, takže se člověk spíš baví jednotlivými výstupy, z nichž některé jsou skutečně zábavné (árie bodyguardů), zatímco jiné nudí. Povedená je pohybová a hudební složka.
(zadáno: 13.5.2019)
Nine - Městské divadlo Brno: 70 %
75%. Hudebně i kompozičně patří Nine spíše ke složitějším muzikálovým kusům, v Brně se s tím utkali zdařile. Je to revue, které nechybí spád, erotický náboj i myšlenkové pozadí. Bavila mě hudba M.Yestona, která je mixem různých hudebních žánrů. Inscenace je zdařilé i po stránce choreografie a výpravy. P.Štěpán v hlavní roli je pro Guida dostatečně charismatický představitel. Nejlepší hudební čísla večera měly na svědomí A.Antalová (Folies Bergeres) a V.Matušovová (píseň prostitutky Sarraghiny). Příjemné osvěžení na repertoáru MdB.
(zadáno: 9.5.2019)
Amerika - Divadlo Husa na provázku: 70 %
V Huse se povedlo udělat Kafku moderně, s aktuálními konotacemi, přitom v intencích spisovatelova roztodivného univerza. Daří se vytvářet nejednoznačnou atmosféru absurdního, odosobněného světa, ve kterém je tak lehké se ztratit. Režisér inscenaci prošpikoval řadou zcizovacích efektů. M.Donutil je v hlavní roli prototypem slušňáka, který se snaží protlouct životem a přitom aspoň trochu porozumět svému okolí, aby si nakonec uvědomil, že to jediné, co potřebuje, je vnitřní svoboda. Více viz blog (více v článku na blogu)
(zadáno: 29.4.2019)
Romeo, Julie a tma - Divadlo v Dlouhé: 90 %
85%. Celý příběh je převyprávěn zcela bez patosu, přesto dojemně. Inscenace má slušné tempo a vhodně kombinuje konkrétní lidský příběh s výpovědí o atmosféře doby. Režisérka Burešové šikovně využívá všech inscenačních složek (zaujme hlavně hudba I.Achera) a jejich syntézou dosahuje silného jevištního kontrastu mezi klíčící láskou mladých milenců a krutostí doby. P.Neškudla a M.Poulová vytváří v rolích Pavla a Ester sympatické mladé lidi, skoro ještě děti. Jejich vztah je plný života, nadšení a objevování, což kontrastuje s tím, že se celý jejich život musí odehrávat na pár metrech čtverečních.
(zadáno: 29.4.2019)
Srpen v zemi indiánů - Divadlo F.X.Šaldy Liberec: 70 %
75%. Přehledná inscenace se slušným tempem, divák ani nepocítí, že představení trvá skoro tři hodiny. Symbolická výprava je ozvláštněním realistického příběhu, výrazněji se s ní ovšem nepracuje. Herecky zaujmou hlavně M.Tallerová jako křehce působící Violet, V.Korytářová coby racionální Barbara a K.Baranová v roli Ivy snažící se vymanit z dusného rodinného prostředí. Více viz blog (více v článku na blogu)
(zadáno: 23.4.2019)
Fernando Krapp mi napsal dopis - Klicperovo divadlo Hradec Králové: 70 %
Drama Tankreda Dorsta je vystavěno na půdorysu neobvyklého vztahu. Ten je tu zkoumán z více úhlů, přičemž je divák po celou dobu znejišťován, kde je vlastně pravda. Důležité je také téma manipulace, která je tu úzce spojena s láskou. Inscenace přináší silné herecké výkony - J.Sklenář znamenitě vykreslil chladnou povahu bohatého muže, který i v těch nejemocionálnějších chvílích zachovává tvář pokerového hráče a o citech dokáže mluvit s věcností a chladem. S.Venclovská dokázala přesně ztvárnit milující ženu, která se zmítá mezi citem a rozumem. Více viz blog (více v článku na blogu)
(zadáno: 12.4.2019)
Faust - Národní divadlo: 70 %
65%. Faust v Národním divadle není lehce stravitelným kusem. Má své problémy, ale na druhou stranu je to inscenace, o které člověk přemýšlí ještě pár dní po zhlédnutí. Provokuje, nutí k zamyšlení… A takové by divadlo mělo být, člověk mu pak i leccos odpustí. Povedl se nový překlad, zaujala scéna a slušné jsou i herecké výkony. Rozkolísané tempo trochu sráží psychedelickou druhou polovinu, témata se z té dravé, postmoderní změti nápadů vynořují dost nenápadně.
(zadáno: 12.4.2019)
Kvítek mandragory - Divadlo Broadway: 50 %
Nepříliš povedený muzikál s problematickým libretem založeným na prvoplánovém humoru (neříkám ale, že se některé scénky nepovedly, to bych byl moc velký škarohlíd). Škoda, že většina písní zazní jen ve fragmentech. Herecky vynikají v menších rolích I.Jirešová a J.Boušková, z ústřední trojice mě nejvíc bavil R.Genzer. Pěvecky průměrné, hodně mě zaujala E.Trtíková, jejíž interpretace jsou snad lepší než originál. Povedená je také scéna Z.Flemminga, naopak dost otřesné je nazvučení. Více viz blog (více v článku na blogu)
(zadáno: 12.4.2019)
Znovusjednocení Korejí - Městská divadla pražská: 60 %
65%. Síla jednotlivých mikropříběhů je velmi různorodá - na některé si člověk nevzpomene už při odchodu z divadla, jiné skutečně zaujmou (nejvíc asi scéna nepochopené lásky učitele k žákovi). Bavila mě žánrová různorodost - jsou tu skeče komediální, dojemné, mrazivé i lehce absurdní. Herci musí pracovat jinak, než jsou zvyklí a stvořit uvěřitelné charaktery na ploše několika málo minut. Nejlepší jsou v tomhle ohledu J.Hána a L.Žáčková. Inscenaci trochu chybí gradace, nástupy do jednotlivých příběhů skrze převlékací kabinky tvořící scénu začnou být po čase dost mechanické. Více viz blog (více v článku na blogu)
(zadáno: 9.4.2019)
Scény z manželského života - agentura Harlekýn: 60 %
Celkem slušné zpracování Bergmanova známého díla, i když drásavost děl slavného švédského režiséra je tu potlačena ve prospěch výrazně komediálnějšího vyznění. To je samozřejmě voda na mlýn M.Dlouhého, jehož rtuťovité herectví bez problémů vyvolává salvy smíchu. V některých scénách by ovšem neškodilo ubrat, inscenace totiž postrádá potřebnou gradaci. Divák se díky tomuto představení zasměje, temnější podtóny lze tušit spíš v pozadí, vzhledem ke zvolené stylizaci alá italská domácnost tolik nevyzní.
(zadáno: 5.4.2019)
Hladová země - Švandovo divadlo: 50 %
Hra D.Košťáka není špatná, nebezpečí, že to bude jen obyčejná ekologická agitka se celkem vyhýbá zahalením do mysteriózního hávu. Situace města, které se kvůli těžbě v uhelných dolech postupně hroutí samo do sebe, disponuje atmosféričnosti, jakousi předzvěstí apokalypsy. Co se Košťákovi podařilo už výrazně méně, je charakterizace postav a vztahů mezi nimi. Symboly a metafory autora se příliš nesetkávají s režijním uchopením látky. Expresivně pojaté situace v tom odlidštěném světě působí spíše nepatřičně, než že by dokázaly k divákovi dostat větší množství emocí. Více viz blog (více v článku na blogu)
(zadáno: 29.3.2019)
Macbeth - Městské divadlo v Mostě: 60 %
65%. Režisér Korčák vytvořil inscenaci, která je rozumným kompromisem mezi klasickým a moderním ztvárněním. J.Beneš pojímá Macbetha jako schopného a do jisté chvíle i mravně jednajícího člověka.Základní konflikt se odehrává v Macbethově mysli, lady Macbeth tu je jen katalyzátorem děje, nikoliv jeho strůjcem. Škoda některých problematických scén, jako je třeba vražda Macduffovy rodiny. Povedená je scéna, kterou tvoří černé pytle na mrtvoly. Více viz blog (více v článku na blogu)
(zadáno: 29.3.2019)
Poslední kšeft - Činoherní studio Ústí nad Labem: 60 %
55%. Koprodukční inscenace je černou komedií z období divokého kapitalismu 90. let. Přišlo mi to jako taková česká variace na mametovský text, trocha toho černého humoru, pokřivené charaktery postav a časté užívání vulgarit. Body navíc za snahu uvést na scénu novou českou hru, ale text není více než průměrný - není třeskutě vtipný ani nějak společensky naléhavý, spíš je to taková hodinová exkurze do kriminálního prostředí. Slušné herecké výkony, nejvíce mě zaujala K.Krejsová, která musí jako Lada proplouvat čistě mužským světem tak, aby schytala co nejmíň ran.
(zadáno: 29.3.2019)
Velká bankovní loupež - Východočeské divadlo Pardubice: 70 %
75%. Svižná situační komedie, která v sobě kombinuje také postupy filmové grotesky, montypythonovský absurdní humor a parodické odkazy na různá známá díla (Romeo a Julie, Ptáci a další). Je to klasická oddechovka, které nechybí tah na branku, timing a pointování gagů jsou tady hodně důležité a herci si s tím poradili dobře. Nejlepší jsou asi J.Láska a hostující Z.Kalina. Technicky náročné představení se díky smysluplnému využití točny obešlo bez nějakých zdržujících přestaveb.
(zadáno: 22.3.2019)
Lakomec - Klicperovo divadlo Hradec Králové: 80 %
Hábův Lakomec není nic pro diváky libující si v pietním nastudování klasiky, přesto bych řekl, že se režisér velmi přiblížil Molièrově skeptickému náhledu na lidské charaktery. Harpagon ve zběsilém podání F.Richtermoce není zdaleka jediným odpudivým charakterem. Je obklopen společností, která si s ním v cynismu a prospěchářství v ničem nezadá. Groteskní stylizace sluší především N.Holíkové a M.Andělovi. Stylově velmi čistá inscenace, snad jen těch krkolomných pádů mohlo být o něco méně.
(zadáno: 15.3.2019)
Ladies no Gentlemen - Divadlo Na zábradlí: 50 %
Inscenace se zabývá problémem domácího násilí a nerovnoprávného postavení mužů a žen. Dělá to bohužel dost schématicky a divadelně nevstřícně. Pomalé tempo připomene Jařabova Macbetha, také tady zvolil režisér zvláštní způsob řeči - ženy tu o sobě mluví ve třetí osobě. Teoreticky je záměr jasný, prakticky to působí dost nešikovně a místy nechtěně směšně. Je jasné, že Jařab nechce o tématu vyprávět skrze emoce, volí spíše chladný nadhled, jeho inscenace nemá být realistickou studií konkrétních případů domácího násilí, je to spíše zdivadelněná teze. Více viz blog (více v článku na blogu)
(zadáno: 13.3.2019)
Poslední důvod, proč se nezabít - Divadlo pod Palmovkou: 60 %
Jak je člověk v Dianiškových kusech zvyklý, opět zazní spousta vtipných hlášek, zároveň ale inscenace pracuje i s různými úzkostmi dnešní doby. Oproti jiným Palmoffkovým počinům je ale tento podstatně méně celistvý. Forma kabaretu to sice trochu omlouvá, ale stejně mi tentokrát přišlo, že víc fungují jednotlivé výstupy, spojení do kompaktního celku drhne. Ale stejně je to zábavných 80 minut.
(zadáno: 11.3.2019)
Elixír života - Divadlo Ta Fantastika: 50 %
Viděno ze záznamu.

Další stránky hodnocení: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>