Redakce

Lukáš Dubský

redakční zkratka: dub

souhrnná stránka redakceVolby

Hodnocení

Seřadit dle: data přidání sestupně | názvu hry vzestupně | procenta hodnocení sestupně

Další stránky hodnocení: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>

(zadáno: 14.4.2018)
Krás(k)a na scéně - Městské divadlo Mladá Boleslav: 70 %
D.Bambas získal Thálii za ztvárnění hlavní role zaslouženě. Jeho Kynaston je pochopitelný hrdina, který se ocitl v hluboké životní krizi, kdy musí znovu definovat vlastní identitu, kterou dosud schovával za své ženské role. Z ostatních herců zaujme především H.M.Maroušková, která asistuje ve skvělé závěrečné scéně z Othella. Rej figurek kolem dvora je ztvárněn v lehké nadsázce, historickou tragikomedii podbarvuje moderní hudba a nadhled je vidět i v kostýmním řešením. Jedno z přdstavení, kde délka tři hodiny příliš nevadí, jelikož je zde minimum hluchých míst.
(zadáno: 16.3.2018)
Něco za něco - Divadlo pod Palmovkou: 60 %
Klata vyložil Shakespeara opravdu razantně - vypráví o moci, manipulaci, šovinismu a krutosti, se kterou silnější ubližují slabším. Bohužel je to výklad jednostranně zaměřený na sexuální podtext mocenských bojů. Místy se tak zdá, že Klata neodhadl míru a nadřadil trochu pubertální provokaci smysluplnějšímu výkladu. Přesto se mu povedlo vytvořit silné obrazy, především ten závěrečný, který vzbuzuje až fyzický odpor. Pro konzervativní abonenty to bude utrpení, ale smysl tahle inscenace má. Už jen proto, jak živě ji diváci probírají při odchodu z hlediště. Tradičně skvělá je T.Dočkalová.
(zadáno: 13.3.2018)
Tančírna - Východočeské divadlo Pardubice: 80 %
V inscenaci jsou více akcentovány „velké“ dějiny před drobnými osobními příběhy. S výběrem důležitých momentů české země by se vždy dalo polemizovat (třeba politické procesy 50. let nejsou v inscenaci příliš tematizovány), ale pardubická Tančírna obsahuje mnoho skutečně povedených scén. Mezi ty emocionálně nejsilnější patří okamžik, kdy po osvobození z nacistického područí zní z úst herců nesměle zpívaná česká hymna, kterou hrubě přeruší burácivá ruská píseň. Režisér Novotný se pokusil ve zkratce charakterizovat i jednotlivé prezidenty, což se ve většině případů povedlo.
(zadáno: 10.3.2018)
Dánská občanská válka 2018-24 - Divadlo Na zábradlí: 90 %
Na Zábradlí se podařilo udělat bytostně politickou inscenaci, která se ale neuchyluje ke komunální satiře ani plakátovému viděni světa. Tvůrci přenesli Nielsenův román do českých reálií a zkoumají, zda by mohlo k tomu, co popisuje dánský autor ve své dystopii, dojít i u nás. Třetí část je dost absurdní a dekadentní, ale nakonec dává smysl i v kontextu zbylých částí. Herci své postavy nijak nepsychologizují, podávají soustředěný kolektivní výkon. Inscenace je místy třeskutě zábavná, jindy z ní skutečně mrazí. Hodně povedený počin, na který se vyplatí zajít.
(zadáno: 8.3.2018)
Krysař - Divadlo Kalich: 70 %
Hamižnost obyvatel města zamořeného krysami je pouze jedním z neduhů. Ještě větším problémem se ukazuje rozdělení společnosti na arogantní a zkorumpované mocné, proti kterým stojí krvežíznivý dav chudých. Celé to nemůže skončit jinak než tragédií, kterou graduje druhá část představení. Je to podobenství, které je dnes možná aktuálnější než v době vzniku muzikálu. Titulní role ideálně sedla P.Pálkovi, v roli Starosty se daří J.Apolenářovi, pěvecky silné jsou duety K.Bohatové a A.Slováčkové. Scéna M.Černého je vizuálně zajímavá a zároveň funkční, podařila se i choreografie. Více viz blog.
(zadáno: 22.2.2018)
Noční sezóna - Národní divadlo: 70 %
65%. Od hry nelze očekávat nějakou výraznou dějovost, důležitější jsou charaktery postav a vztahy mezi nimi. Špinarův režijní rukopis tentokrát není příliš viditelný, škoda trochu necitlivého prokrácení textu, který vedl ke zploštění charakterů postav. Scéna v podobě kinosálu mi přišla jako celkem povedená metafora, hodně dobrá je hudební složka. Herecky velmi zdařilá inscenace - všem herečkám se podařilo vystavět nelehké charaktery jejich postav, dobrým cynickým glosátorem je O.Pavelka. Celkem povedená, i když nikterak výjimečná inscenace. Příliš nechápu, proč vzbuzuje takovou kontroverzi...
(zadáno: 21.2.2018)
Večer na psích dostizích - Slovácké divadlo Uherské Hradiště: 70 %
Klasická drsná tragikomedie z britských ostrovů - nevázaná zábava se postupně zvrhává a odhaluje neuspořádané životy jednotlivých postav. Nespokojenost s vlastním životem, odmítání reality a strach ze životního selhání nutí několik přátel pořídit si dostihového chrta, k němuž upínají naděje na zlepšení svých životů. Tváří v tvář násilnickému Paulovi ale nejsou schopni reagovat a odhalují vlastní bezradnost. Příjemně řízná konverzačka (pro ty, kterým nevadí trochu drsnější mluva), v níž herecky exceluje především Tomáš Šulaj jako vtipně bezprostřední Chalky.
(zadáno: 17.2.2018)
Pověření - HaDivadlo: 50 %
Divadelní esej na téma revoluce. Složitý filozofický text má co říci i dnešnímu divákovi, režisér Pokorný hru pojal jako dekadentní, horečnatý sen. Bohužel to poněkud přepískl s mírou exprese. Naléhavost by vzhledem k tématu byla na místě, ale tady je sdělení vším tím křikem a zmítáním spíše zamlženo, rychle to začíná být únavné. Více viz blog
(zadáno: 12.2.2018)
Fantom Londýna - Národní divadlo moravskoslezské: 70 %
Velmi povedená je velkolepá výprava, která umožnila vybudování uvěřitelné atmosféry londýnského Whitechapelu. Trošku slabší je milostná linka, kterou se nepodařilo plně rozvinout. Z herců zaujmou L.Adam jako Henry, H.Fialová v roli prostitutky Betty a hlavně M.Šnytová v hlavní úloze Evelyn. Její píseň Svět nezbavil mě nadějí je jasným vrcholem večera. Povedly se texty písní, jejichž autorem je M.Prostějovský, hudebně to také není špatné, byť aspirantů na zapamatovatelný hit tady moc není. Více viz blog
(zadáno: 10.2.2018)
Vánoce u Ivanovových - Stará aréna: 50 %
(zadáno: 8.2.2018)
Racek - Divadlo v Dlouhé: 60 %
Na pohled je inscenace velmi atraktivní - všechny složky od výpravy přes hudbu až k hereckým výkonům společně souzní. Daří se budovat melancholickou náladu, jenže ve změti přepjatých gest a symbolů se ztrácí drobnokresba postav. Inscenaci citelně chyběl dramaturg, první část je tak poněkud zdlouhavá, ve druhé polovině je to o poznání lepší, emoční zásah je výraznější. Herci se dokázali zvolené stylizaci dobře přizpůsobit a počínají si v ní suverénně. Inscenaci se vyplatí vidět, ale nelze se zbavit dojmu, že text nabízí víc, než se podařilo v Dlouhé vytěžit. Více viz blog
(zadáno: 8.2.2018)
Osm žen - Klicperovo divadlo Hradec Králové: 60 %
65%. Tato hra je velkou příležitostí pro dámskou část souboru, kterou mají v HK velmi silnou. Za všechny bych asi vyzdvihl N.Holíkovou jako rozjívenou Katku, S.Venclovskou v roli nafrněné služebné a Z.Valchařovou Poulovou jako neustále si stěžující tetu Augustu. Inscenace propojuje detektivní linku s komediálními a melodramatickými prvky. Celkem to funguje, i když Thomasova hra už je lehce omšelá. Režisér Štindl se rozhodl zařadit do inscenace i hudební vsuvky (podobně jako ve filmové adaptaci). Písně rozvíjí charaktery postav, texty jsou ale občas dost problematické.
(zadáno: 4.2.2018)
Legenda o svatém pijanovi - Divadlo Komedie: 80 %
Viděno v TV záznamu.
(zadáno: 31.1.2018)
Jak sbalit ženu 2.0 - Divadlo pod Palmovkou: 80 %
Hodně povedená inscenace - Dianiška opět baví výbornými hláškami, do absurdna dovedenými scénkami, které jsou ale opravdu "jako ze života". Po většinu času je nesmírně vtipné, ale místy i zamrazí, protože se inscenačnímu týmu daří vyhmátnout problematická místa seznamování a partnerských vztahů obecně. Také závěr je spíše posmutnělý. Za zmínku stojí i herci, nesmírně mě bavil outsider v podání J.Albrechta, který se jako mávnutím kouzelného rpoutku měnil v sebevědomého "dobyvatele". Tradiční skvělá je také T.Dočkalová. Inscenace má minimum slabších míst a hezky odsýpá. 85%
(zadáno: 31.1.2018)
Pohřeb až zítra - Švandovo divadlo: 60 %
65%. Svižně napsaná konverzační tragikomedie, která si bere na paškál rodinné vztahy, což je téma, které se bytostně dotýká snad každého diváka. Dialogy jsou vtipné, řeší se zásadní věci i banální problémy. Trochu problém je s gradací - rodinná večeře se od začátku zvrhává v hádky, obviňování, což po čase působí poněkud obehraným dojmem. V druhém plánu se řeší téma uprchlíků, ale pro vyznění inscenace není nikterak zásadní. Z herecké sestavy mě nejvíce zaujali R.Jašków a L.Veselý, příliš mi neseděla postava Andy, kterou hrála N.Řehořová.
(zadáno: 29.1.2018)
60´s aneb šedesátky - Městská divadla pražská: 70 %
Oddechovka, která se přesně trefuje do dnešní obliby retropříběhů. Jedna nosná záměna odstartuje kolotoč zábavných situací. Škoda jen, že se scénář dost opakuje a tvůrci nepřichází s ničím novým, ale jen variují použitý model. Nicméně je tu hodně zábavných gagů a povedly se i hudební výstupy (především ty zpívané v originále). Z herců asi nejvíce pobaví H.Bor, P.Juřica či Z.Kalina, pěvecky skvělý je R.Říčař.
(zadáno: 29.1.2018)
Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a ¾ - Divadlo v Dlouhé: 70 %
Hudební komedie Dlouhé jdou a Tajný deník není výjimkou. Potěší suchý britský humor, zábavně přetextované hity 60. až 80. let nebo Martin Matejka, kterému výborně sedla role ušlápnutého puberťáka, který chce být intelektuálem. Inscenace je spíš sledem jednotlivých scének, ale vzhledem k žánru sitcomu nelze epizodičnost inscenaci vyčítat. Občas se Tajný deník otře také o některá závěžnější témata, jako je rozpad manželství nebo samota starých lidí. Není tu však snaha diváka nějak zneklidňovat, což je možná škoda, zásah inscenace by pak mohl být hlubší.
(zadáno: 25.1.2018)
Dotkni se vesmíru a pokračuj - Městské divadlo Brno: 70 %
Dialogy možná místy mohou působit absurdně, ale realitu zvláštního světa vědců odráží naprosto věrně, i když samozřejmě s mírnou nadsázkou. Ačkoliv inscenace Hany Burešové se po většinu času tváří jako běžná konverzační komedie z neobvyklého prostředí, ambice má mnohem vyšší. Převratný vědecký objev zde není jen zdrojem humoru, ale nutí k zamyšlení, kde leží etické hranice vědeckého výzkumu. Herecky zaujmou halvně P.Štěpán v roli vědce Plánovského, S.Janotová jako doktorandka Anděla a A.Slanina coby trochu autistický Jonáš. Slabinou je závěr, kde inscenace ztrácí tempo. Více viz blog
(zadáno: 24.1.2018)
A pak přišla Mirna - Divadlo Letí: 70 %
65%. Hra s ironií komentující rozdíl mezi životními sny a představami, které má člověk ve 20 letech, a šedivou realitou, do které se život nakonec často propadne. Inscenace není kdovíjak objevná, ale mnohé situace jistě budou divákovi nápadné a v některých se nejspíš budou odrážet i jeho problémy. Vzhledem k tomu, že zásadními tématy jsou zde mateřství a vztah matky s dcerou, nebyl jsem tímhle kusem nějak výrazněji zasažen. Kvalitní divadlo to ale je.
(zadáno: 24.1.2018)
Chyť mě, jestli na to máš - Divadlo J.K.Tyla Plzeň: 70 %
Komediální muzikál nabízí příjemně plynoucí příběh i jazzové melodie mající potenciál stát se hity. Pro dobrý temporytmus inscenace pracuje režijní vedení L.Olšovského i scénické řešení D.Bensona – abstraktní pojetí umožňuje rychlé změny prostředí, to vše je podepřeno zdařilými projekcemi. M.Harich se do hlavní role typově hodí, plusem je jeho bezprostřednost, jeho výkon však dost sráží špatná jevištní mluva (je vidět, že slovenský zpěvák s češtinou hodně zápasí). M.Stránský dodává agentovi FBI potřebné charisma, zaujme i Ch.Pščolková v roli Frankovy snoubenky.
(zadáno: 13.1.2018)
Zamilovaný Shakespeare - Divadlo pod Palmovkou: 80 %
75%. Skvělá ukázka toho, že jde udělat komerční kus tak, aby si na své přišli lidé toužící po zábavě a oddechu, ale i náročnější divák. Chytře napsaný scénář využíva vděčného principu divadla na divadle, přitom se v něm daří skloubit nenásilně zábavné momenty s osudovou láskou. Zároveň se režisér Lang snaží hledat i hlubší témata. Do popředí se tak dostává pokus hlavní ženské postavy prosadit svou vůli proti rigidní alžbětinské společnosti. K.Trnková je v úloze Violy výborná, dokázala precizně odstínit všechny polohy své postavy. Baví také T.Dianiška či R.Valenta. Podivné je kostýmní řešení.
(zadáno: 9.1.2018)
Jméno - Divadlo Verze: 70 %
75%. Výtečně napsaná komedie, kdybych před lety neviděl verzi MDB, šel bych s hodnocením ještě o trochu výš. Brněnská inscenace mi ale přeci jen přišla o trochu zdařilejší. Velmi vhodně se doplňuje dvojice Dolanský - Zach, přičemž větším manipulátorem je v Zielinského verzi Zachův Pierre. Hodně povedený je výkon L.Rybové, která udělala z Anny možná nejzajímavější postavu celé hry. Je vidět, že herce inscenace baví a občas si dovolí drobnou improvizaci a pak se musí hodně držet, aby se "neodbourali". Takhle nějak by měla vypadat komerční komediální produkce.
(zadáno: 8.1.2018)
Sen čarovné noci - Národní divadlo: 70 %
Špinar Shakespearovu předlohu redukoval až na dřeň a udělal z ní skutečnou letní komedii, oddechovou podívanou. Zmizely temné tóny, Sen v ND je tudíž rozjuchanější a soustředí se hlavně na příběh čtveřice milenců. Devízou inscenace jsou výkony mladých členů hereckého ansámblu - za všechny bych vyzdvihl především L.Polišenskou. Více viz blog
(zadáno: 21.12.2017)
Sen noci svatojánské - Klicperovo divadlo Hradec Králové: 70 %
Drábek propojil Shakespearovu hru s filmy Čas probuzení a Avatar a kupodivu to do sebe docela zapadá. V první půlce se divák původního textu nedočká, ale v té druhé už uvidí jakousi light verzi Shakespearovy hry pojatou jako halucinogenní trip katatonických pacientů. Inscenace má příjemnou stopáž a i když konec inklinuje k sentimentu, Drábek si v žádném patosu nelibuje. Sen nabízí příjemnou zábavu, i když úroveň jednotlivých gagů a hlášek je kolísavá. Velmi povedené jsou kostýmy T.Kypty, z herců mě nejvíce zaujal J.Panzner, který musí zahrát introvertního doktora Puckmanna i rozjíveného Puka.
(zadáno: 21.12.2017)
Kalibův zločin - Východočeské divadlo Pardubice: 50 %
Inscenační úprava je poněkud problematická - v podstatě třeba skoro vypouští důležitou postavu manipulátora Smrže. Paradoxně se tak podařilo z inscenace odstranit to, co je v Raisově románu dnes nejvíce aktuální. Dynamika partnerských vztahů se za ty roky možná změnila, ale zištná manipulace nebo soudy o majetek v rámci vlastní rodiny jsou věci, které budou divákům blízké i dnes. Zvláštní je vedení herců, kdy někteří hrají civilně, jiní s výraznou nadsázkou, systém jsem v tom nenašel. Povedený je výkon M.Němce v hlavní roli, jehož Kaliba je člověk až chorobně plachý.

Další stránky hodnocení: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>