Městské divadlo Kladno [malý sál]

Stephen King, Erik Schäffler

Nadaný žák

Premiéra: 1.10.2016. Překlad: Dana Hábová. Úprava: Jiří Š. Hájek (s použitím původní povídky S.Kinga v překladu Ivana Němečka a Luboše Trávníčka). Dramaturgie: Kristýna Čepková. Výprava: Jozef Hugo Čačko. Výběr hudby a režie: Jiří Š. Hájek.
1:30x | Poslední uvedení: říjen 2018.


Komorní dramatická adaptace jednoho z mnoha bestsellerů Stephena Kinga, je příběhem o důsledcích nacistického běsnění za 2. světové války, působivou psychologickou studií, která zkoumá zrod zla v člověku i napínavým thrillerem. Zvláštní vztah chlapce Todda s podivínským sousedem, v němž poznává bývalého dozorce z koncentračního tábora, zřejmě nezůstane bez fatálních následků...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Hodnocení inscenace
Redakce
60 %
Uživatelé
55 %
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 50 %
Lukáš Dubský 60 %
Jiří Landa 70 %
Volby

Hodnocení

HODNOCENÍ REDAKCE:
Pavel Širmer 50 %
(zadáno: 25.9.2018, počet hodnocení: 1433)
přínosný / zajímavý komentář
55%. Dramatizaci upravil režisér, výsledná podoba s nahodilým střídáním monologů a dialogů nebyla příliš konzistentní. Souhlasím, že (smysluplný) nápad s plexisklem vyznění nepomohl. Naopak odkrývání reálného výhledu na město fungovalo výborně. Režisér nedovedl herce ke zcela čitelnému ztvárnění vnitřních motivací, u Dussandera (J. Čapka) se místy ztrácela jeho funkce v příběhu, ani vývoj chlapce Todda (T. Hron) se nezdařilo věrohodně zachytit. Přesto se zejména v poslední třetině dařilo chvílemi dosáhnout značné působivosti; škoda, že se síla Kingovy předlohy nedostala do celé inscenace.
Lukáš Dubský 60 %
(zadáno: 12.9.2018, počet hodnocení: 712)
přínosný / zajímavý komentář
65%. Inscenace nenudí a příběh o fascinaci zlem a zneužíváním moci je dost aktuálním tématem. Potěší i příjemná stopáž a slušné tempo bez zbytečných odboček. Nadaný žák je velkou příležitostí pro ústřední hereckou dvojici, ze které si lépe vede J.Čapka jako stárnoucí nacista. U postavy Todda (T.Hron) je méně zřetelný vývoj od zvědavého chlapce po zrůdu přebírající Dussanderovy vzorce chování. Nešťastné je ovšem scénické řešení se čtvrtou stěnou - předěl mezi jevištěm a hledištěm tvoří plexisklo, které divákovi vhled do příběhu spíš znesnadňuje.
Jiří Landa 70 %
(zadáno: 20.2.2017, počet hodnocení: 2809)
přínosný / zajímavý komentář
65% Povídce divadelní adaptace sluší. Nadaný žák se hraje ve výrazné inscenační úpravě zaměřující se víceméně výhradně na vztah chlapce Todda a starce Dussandera. V hereckém duelu s mírnější převahou vítězí J. Čapka, jenž vybavil svoji postavu rozličnějšími výrazovými prostředky a nakonec tak působí realističtěji a "živěji", než jeho o dvě generace mladší herecký partner. Zpracování postavy Todda je trošku jednodušší, nemá tak propracovaný lineární vývojový oblouk, přesto však ve výsledku přináší dostačující emoční účinek. Škoda čtvrté „přední“ stěny, která vnímání příběhu trochu narušuje.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
Milinka 80 %
(zadáno: 8.3.2017, počet hodnocení: 33)
Franny_Glass 30 %
(zadáno: 4.10.2016, počet hodnocení: 30)
přínosný / zajímavý komentář
Zklamání. Nemalé.
Kingova povídka má obrovský potenciál, který se ovšem kladenskému souboru nepodařilo využít. Místy jsem se i nudila.
Tomáš Hron nebyl přesvědčivý, roli jsem mu nevěřila. P. Čapka naopak nezklamal, zahrál dobře.
Co mě hodně iritovalo, bylo hraní "za stěnou" (resp. za plexisklem), kdy jsem místy pořádně neslyšela. Zásadní problém mám pak ale s tím, že postava chlapce se v Kingově povídce vyvíjí, mění. V pojetí kladenského souboru tak tomu ale není,postava zůstává stejná (tj. zvrácená od samého začátku) a nijak se nevyvíjí.
Celkově bohužel opravdu jedno velké zklamání.

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.