Divadlo D21
<< Čarodějův učeň | Kapesní povídky >>
Tomáš Jarkovský, Jakub Vašíček
Emil čili O Háchovi
Premiéra: 3.6.2021 | 1:30x
premiéra bez diváků v březnu 2021
premiéra bez diváků v březnu 2021
Dramaturgie: Tomáš Jarkovský. Výprava: Karel Czech. Hudba: Daniel Čámský a citace. Režie: Jakub Vašíček.
Uplynulo 75 let od smrti třetího československého prezidenta Dr. Emila Háchy. Ten zemřel při čekání na soud v nemocnici pankrácké věznice, aby byl posléze při neveřejném obřadu pohřben na vinohradském hřbitově do neoznačeného hrobu jako zavrženíhodný kolaborant a zrádce národa. Až po sametové revoluci se pak dočkal aspoň částečné rehabilitace, spory o jeho osobnost se však vedou dál a znovu se rozhořely právě u příležitosti výročí jeho úmrtí. Lze je ale vůbec někdy definitivně a spravedlivě rozhodnout? A co tyto diskuse vypovídají o dnešku a o nás samých...?
Termíny představení
Volby
Hodnocení (38)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 % 

16.12.2022 | 1939 hodnocení
+ souhlasím
75%. Osobnost Emila Háchy (jako řada jiných) nebývá laickou veřejností v historickém kontextu vnímána správně. Inscenace se pokouší Háchova rozhodnutí zasadit do správných souvislostí a zamyslet se s odstupem a přesahem do dnešních dnů. Stálý tým T. Jarkovský & J. Vašíček zvolil hravou formu, v níž je důležitá hudba a výtečný klavírní doprovod D. Čámského. Nosný a skvělý je nápad s přítomností klaunské dvojice (I. Machalová & H. Mathauserová) odkazující na V+W a starající se o rámec. Kromě nich zaujme i soustředěný P. Reif. Příval informací v kombinaci s nadsázkou je občas lehce nepřehledný, ale to je jen malá vada na kráse. Doporučuji!
Lukáš Holubec 80 % 

17.11.2022 | 726 hodnocení
+ souhlasím
--- Bez práce nejsou jidáše --- (více v článku na blogu)
Iva Bryndová 70 %
18.11.2021 | 466 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tvůrci se rozhodli zlepšit povědomí o třetím československém prezidentovi a všem, co udělal či se snažil udělat dobrého - v podstatě mu vystavět obhajobu. Využití kabaretních prvků, písniček i klaunů, které stvořili V+W a kterým obsazené herečky vdechly život, a kontrastně k nim klidný, uměřený projev P.Reifa vytvářejí velmi povedenou inscenaci, jejíž zábavné a příjemné plynutí narušuje až výstup klavíristy - dlouhý a ukřičený. Divák si jej snadno představí jako typický hospodský výstup při hádce místních štamgastů, v němž padají zajímavé myšlenky, jenže právě formou tuto jinak až do konce v podstatě lehkou inscenaci ruší.
Lukáš Dubský 80 % 

9.6.2021 | 1067 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Povedená inscenace, která se soustředí na klíčové okamžiky života protektorátního prezidenta Emila Háchy, aniž by při tom byla zbytečně didaktická. Šťastným nápadem bylo vyprávět příběh po vzoru forbín Voskovce a Wericha, upravené písně Osvobozeného divadla rovněž zdařile posunují děj. Inscenaci neschází hravost, zajímavě použita je i hudba. Tvůrci se snaží vžít do pocitů Háchy, zjistit, jaké měl možnosti, lidsky pochopit jeho chování v době války i příčiny jeho fyzického úpadku. Dokáží vyhmátnout i zajímavá fakta. Více v recenzi
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Karel1964 80 %
25.9.2023 | 66 hodnocení
+ souhlasím
I když je to podáno tak trochu humornou formou, žádná legrace to není. Hodně mě zaujal především pan Reif. Scéna s Heydrichem je skvělá. Prostě to je o člověku, který se dostal mezi dva mlýnské kameny a ať udělal, co udělal, nikdy to nebylo po chuti.
A jako asi skoro všichni jsem nepochopil výlev nadávek od pianisty. On za to nemůže, má to ve scénáři, ale nějak mi uniklo, co tím chtěl básník říci.
A jako asi skoro všichni jsem nepochopil výlev nadávek od pianisty. On za to nemůže, má to ve scénáři, ale nějak mi uniklo, co tím chtěl básník říci.
Čiko 70 %
22.9.2023 | 1011 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavý pohled na kontroverzní osobnost E.Háchy. Inscenace T.Jarkovského a J.Vašíška je mu sice jasně nakloněna, ale nechává prostor pro polemiku. Hra je velmi dobře napsaná i zrežírovaná.
I.Huspeková a H.Mathauserová na sebe velmi dobře slyší a jejich odkaz na Osvobozené divadlo je příjemným kontrastem k osobnosti E.Háchy. Zejména na začátku inscenace jsou jejich výstupy i velmi vtipné. P.Reif (pečíc jidáše) je herecky přesný, poklidný a jeho postava se občas mine a občas dobře prolne s dvojicí hereček. Jako celek to výborně funguje.
I mě iritoval klavírista, jeho výstup jakoby přetrhl nit, děj.
Vhodné pro školy, i pro večerního diváka.
I.Huspeková a H.Mathauserová na sebe velmi dobře slyší a jejich odkaz na Osvobozené divadlo je příjemným kontrastem k osobnosti E.Háchy. Zejména na začátku inscenace jsou jejich výstupy i velmi vtipné. P.Reif (pečíc jidáše) je herecky přesný, poklidný a jeho postava se občas mine a občas dobře prolne s dvojicí hereček. Jako celek to výborně funguje.
I mě iritoval klavírista, jeho výstup jakoby přetrhl nit, děj.
Vhodné pro školy, i pro večerního diváka.
Fekete 70 %
22.9.2023 | 79 hodnocení
+ souhlasím
75%. Videno dnes 22.9.2023 v D21, 2 rada, 60 divaku, domacke prostredi. Nad hlavou sapito a dest, ktery dokresloval temnou atmosferu.
Velmi mile predstaveni :-) Jednoducha scena, profesionalni a prirozene provedeni, zadne falesne tony jsem necitil. Rad jsem se vratil s dvojici sympatickych komicek do doby Osvobozeneho divadla, ktere bylo nadherne. Za me, velmi vyznamne plus. A samotny Emil Hacha v podani P. Reifa byl presvedcivy. Pouze prumernym clankem teto hry mi prisel klavirista. Pusobive hrani se svetlem.
Stejne jako mam rad Dejvicke divadlo pro jeho obcanskou angazovanost tak podobne jsem to citil i zde, a to je spravne. Dekuji
Velmi mile predstaveni :-) Jednoducha scena, profesionalni a prirozene provedeni, zadne falesne tony jsem necitil. Rad jsem se vratil s dvojici sympatickych komicek do doby Osvobozeneho divadla, ktere bylo nadherne. Za me, velmi vyznamne plus. A samotny Emil Hacha v podani P. Reifa byl presvedcivy. Pouze prumernym clankem teto hry mi prisel klavirista. Pusobive hrani se svetlem.
Stejne jako mam rad Dejvicke divadlo pro jeho obcanskou angazovanost tak podobne jsem to citil i zde, a to je spravne. Dekuji
BarboraSalome 90 %
17.5.2023 | 54 hodnocení
+ souhlasím
Výtečný kousek. Jediný drobek na kráse je monolog ke konci představení po celou dobu mlčícího pianisty. Nemá přidanou hodnotu. Každopádně- výborné herecké výkony. Zvláště je povedená souhra ženského hereckého dua, které odkazuje na V+W. Hej rup, kdo má sílu.
Ba-jo 90 %
28.3.2023 | 240 hodnocení
+ souhlasím
Heeej rup! Herecky precizní, do detailů vypiplané a místy až nekompromisní divadelní provedení o jedné z velmi kontroverzně vnímaných postav našich dějin. Velmi a vřele doporučuju zejména pro vnímavé diváky, kteří se nebojí boření některých zažitých mýtů. Heeej rup!!
Milloš 80 %
17.3.2023 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Mám rád když se dozvím něco z historie netradiční formou třeba v divadle. Rozhodně nutí k zamyšlení a možná vyhledání poznatků. Ne se vším bych souhlasil ,ale to na věci nic nemění. I mně se zdál výstup klavírysty moc ukřičený a dlouhý,ale jinak supr.Škoda ,že tvůrci nezmínili katastrofální přístup k historii v našem školství.
Rozhodně ,ale doporučuji.
Rozhodně ,ale doporučuji.
Pavel Pešek 70 %
28.2.2023 | 37 hodnocení
+ souhlasím
75 % Nádherná možnost přemýšlet prostřednictvím divadla nejen o Háchovi, ale každý jednotlivě i sám o sobě. Co víc si od divadla přát! Viděno v divadle DRAK v HK.
Jerman 70 %
7.12.2022 | 127 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Hra je v divadelní rovině zdařilým příspěvkem k českému vyrovnávání se s vlastní minulostí. Autoři se snaží nově nahlednout na obvykle krajně negativně prezentovanou postavu Emila Háchy. Zobrazují jej až s určitou dávkou sympatie a porozumění pro jeho těžkou pozici. Hra je dobře napsaná a umně režírovaná, P.Reif jako Hácha, historií provázejí dva klauni, líčením odkazující na V+W, rámování hudbou mlčícího pianisty. Ten až v závěru má monolog, kde spílá českému národu pro jeho špatné vlastnosti, zde se myslím až zbytečně "tlačí na pilu". V závěru inscenace trochu ztrácí tempo, ale jinak je to významný počin na pražské divadelní scéně. 75%
Janísek 100 %
19.11.2022 | 12 hodnocení
+ souhlasím
Nedávám často sto procent. Ovšem pro inscenaci Jakuba Vašíčka a Tomáše Jarkovského tuto výjimku rád dělám. Alespoň v kategorii ?Divadla poučného a dokumentárního?. A možná i ?Divadla nutícího člověka přehodnotit jisté úsudky?. Představení, které jde pod kůži. A herecké výkony, které nadchnou. Doporučuji všemi deseti.
Studený Čumáček 80 %
2.5.2022 | 369 hodnocení
+ souhlasím
77%
Zvláštní doporučení našeho přednášejícího Státu a práva. Nemá divadlo příliš v lásce. Prý je přešvihnuté. Tohle podle jeho mínění není. S tím úplně nesouhlasím, ale prameny vážně dobře zpracované. Tak asi přijdu příště, se podívat, jak se dělá dost dobré autorské divadlo.
Zvláštní doporučení našeho přednášejícího Státu a práva. Nemá divadlo příliš v lásce. Prý je přešvihnuté. Tohle podle jeho mínění není. S tím úplně nesouhlasím, ale prameny vážně dobře zpracované. Tak asi přijdu příště, se podívat, jak se dělá dost dobré autorské divadlo.
Vladimír Rogalewicz 70 %
8.11.2021 | 763 hodnocení
+ souhlasím
Hlavní kredit za otevření tématu. Také celkové pojetí představení je jeho plusem, je dobře zvládnuté a rozhodně přínosné. Nicméně celé představení příliš tlačí na pilu, což je zvláště rušivé v jeho druhé polovině. A spojení Háchova osudu s poúnorovým komunismem, to už je skutečně za hranou; proboha proč?
Ivo Železný 60 %
5.6.2021 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Československý prezident pro dobrotu na žebrotu. Když se obětoval, všichni v čele s Benešem ho velebili, a později všichni v čele s Benešem proti němu šířili nenávist. V rámci možností dobře zpracované, ale možností moc nebylo.
Gimli35 80 %
4.6.2021 | 214 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Inscenace je Háchovi po zásluze nakloněna, nenápadná velikost jeho osobnosti výborně vynikne v závěrečné konfrontaci s bezvýznamným pletichářem MZ. Skvělý nápad s průvodci V+W v provedení I. Machalové a H. Mathauserové, které se dobře zhostily i zpěvu jejich písní. P. Reif v náročné roli Emila Háchy (ad.) obstál, jen občas neuhlídal mimiku. Hudba charismatického D. Čámského dobře pasující, s mnoha rafinovanými narážkami (např. Bugatti step).
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.