Divadlo X10
<< Moskoviáda
Erich Maria Remarque, Natalie Vorožbyt, Dušan D. Pařízek
Na západní frontě klid / Zelené koridory
Premiéra: 16.12.2023 | 2:30
Překlad: Ivana Parkmanová (románová předloha Na západní frontě klid), Kamila Polívková, Dušan D. Pařízek (Zelené koridory – přeloženo z německé verze prvního uvedení). Úprava: Peter Fasching, Dušan D. Pařízek (Zelené koridory). Dramaturgie: Ondřej Novotný. Kostýmy: Kamila Polívková. Hudba: Peter Fasching. Scéna a režie: Dušan D. Pařízek.
Inscenační diptych 1918/2022 o vojácích a uprchlicích složený z adaptace kultovního románu Ericha Marii Remarqua a současné hry ukrajinské autorky Natalie Vorožbyt. V první části jsou popisovány zážitky frontových vojáků 1. světové války, jejich přímou zkušenost ze zákopů, útoků i ústupů, které posunují frontovou linii jen o několik metrů za cenu nenapravitelných ztrát životů, ideálů a hodnot. Druhá část akcentuje současnou situaci ukrajinských uprchlic ve střední a západní Evropě, které nekonečně postávají v nejrůznějších frontách...
Anketa 2023/24
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Termíny představení
Volby
Hodnocení (23)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 80 %
15.3.2024 | 590 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
85% - Velmi intenzivní inscenace, které za mě chybí větší propojení obou jejích částí. D.D.Pařízkovi se podařilo skvěle uchopit adaptaci Remarqua, vybírá z něj konkrétní střípky: monology, situace a inscenuje je v působivém tvaru po stránce výtvarné, hudební i herecké. V druhé části jej pak propojuje s hrou N.Vorožbyt a přináší s jejím textem i ženský pohled na válku, ze světa mimo bojovou linii, v exilu, a stejně tolik válkou ovlivněný. Podobně působivý, ač nemohu nepřiznat, že tam, kde se Koridory přímo propojovaly s Remarquem a čistě ten mě zasáhly víc. Být od počátku propojené důsledněji a intenzivněji byla bych ještě víc nadšená.
Lukáš Dubský 90 %
12.3.2024 | 1182 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Jedna z nejsilnějších protiválečných inscenacích, které jsem viděl. Režiséru D.D.Pařízkovi se povedlo vytvořit efektní dramatizaci Remarqueova románu, v níž zachycuje hrůzu a beznaděj na frontových liniích, ale i pocity odcizení, které vojáci zažívají po návratu z bojů. Ani druhá část představení nezklame, současný text o válce na Ukrajině se povedlo s první půlkou umně propojit. Zelené koridory otevírají i některé otázky, které nejsou v souvislosti s válkou v popředí zájmu. Dohromady tenhle diptych vyniká hereckou souhrou, syrovou atmosférou a nezvyklou emocionální silou. Superlativy moc nepoužívám, ale toto je pro mě divadelní událost roku. (více v článku na blogu)
Helena Grégrová 80 %
25.2.2024 | 1709 hodnocení
+ souhlasím
Po vydařené Moskoviádě tvůrčí tým v čele s Dušanem D. Pařízkem naplňuje prostory Divadla X10 a divákovy smysly zejména další pozoruhodnou inscenací neotřelého ražení. Opět nejen působivě zobrazuje, současně nabízí i náhled na téma v širších geopolitických a společenských souvislostech. Funkční princip propojení Remarquova sugestivního líčení nelehké situace vojáků v bahně zákopů a azylu lazaretů první světové války s moderním jazykem současné hry ukrajinské autorky, dotýkající se problematiky ukrajinských uprchlic, akcentuje bolestné skóre zpřetrhaných rodinných i přátelských vazeb a zbytečných, násilných ztrát životů a domovů. Silný zážitek.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Fekete 90 %
4.6.2024 | 193 hodnocení
+ souhlasím
85 %. 4.6.2024 v divadle X10, v podzemnim betonovem bunkru. 150 min.
Dve rozdilne ale doplnujici se casti, fronta a zazemi. V prvni Remarqueuv Na Zapadni fronte klid o brutalni I sv valce prevazne v nemeckych zakopech (90 %), v druhe Vorozbytiny Zelene koridory o pruvodnich jevech ruskoukrajinske valky, prevazne ukrajinskych uprchlic v Madarsku a Rakousku (+ 80 %). Velka projekcni plocha nad jevistem a doplnujici zvukove i obrazove projekce. Na konci prvni casti Albert po amputaci nohy projekcni plochu ve vzteku rozbije a z trosek se stavaji ruiny pro druhou cast.
Silne, mrazilo. Dekuji a tleskam
Nase ztraty jsou mensi nez se ocekavalo.
Dve rozdilne ale doplnujici se casti, fronta a zazemi. V prvni Remarqueuv Na Zapadni fronte klid o brutalni I sv valce prevazne v nemeckych zakopech (90 %), v druhe Vorozbytiny Zelene koridory o pruvodnich jevech ruskoukrajinske valky, prevazne ukrajinskych uprchlic v Madarsku a Rakousku (+ 80 %). Velka projekcni plocha nad jevistem a doplnujici zvukove i obrazove projekce. Na konci prvni casti Albert po amputaci nohy projekcni plochu ve vzteku rozbije a z trosek se stavaji ruiny pro druhou cast.
Silne, mrazilo. Dekuji a tleskam
Nase ztraty jsou mensi nez se ocekavalo.
žolík 80 %
26.5.2024 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Úžasné.
Inscenace je hodně silná - první polovina podle knihy vyobrazující vojáky na frontě v nebezpečném prostředí. Druhá půlka zobrazující současnost, ženy prchající z Ukrajiny - sice stojí v jiné frontě, ale ve výsledku mají obě fronty hodně společného.
Líbila se mi práce se scénou a s promítačem. Zvukové efekty byly taky úžasně nápadité.
No a přestávka, tak takovou jsem ještě nezažila a doufám, že to nebylo naposledy.
Inscenace je hodně silná - první polovina podle knihy vyobrazující vojáky na frontě v nebezpečném prostředí. Druhá půlka zobrazující současnost, ženy prchající z Ukrajiny - sice stojí v jiné frontě, ale ve výsledku mají obě fronty hodně společného.
Líbila se mi práce se scénou a s promítačem. Zvukové efekty byly taky úžasně nápadité.
No a přestávka, tak takovou jsem ještě nezažila a doufám, že to nebylo naposledy.
Iz67 80 %
24.4.2024 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Málokdy zažívám tak intenzivní pocity jako u tohoto představení. Navíc minimalistické výprava a prostor X10 tohle vše ještě umocňují. A spousta dalšího, třeba zupáci v provedení ženských hereček. Vydatná záležitost!
Gimli35 70 %
9.4.2024 | 297 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Pařízek není zrovna režisér mého diváckého srdce, ale tady jsme se potkali. Po expresivním začátku následuje několik opravdu povedených sugestivních scén z Remarquova románu, obzvlášť odzbrojující je monolog S. Majera o dovolené během války. Následuje rafinovaně vymyšlená přestávka, kdy je možné se občerstvit, zatímco účinkující mluví o válce, aniž by to vlastně někoho zajímalo. Druhá část ze současnosti je také dobrá, ovšem přece jen na mě více zapůsobil silnější Remarqův text a díky němu i závěr, který se k osvědčenému románu vrací. Celkově solidní, aktuální a divácky vlastně docela vstřícná inscenace.
Betka_S 60 %
20.2.2024 | 66 hodnocení
+ souhlasím
Fantastická zvuková a vizuální složka. Gabriela Míčová je výborná. Představení odsýpá a zejména v první části je atmosféra skutečně tíživá. Bohužel jsem se ale nedokázala naladit na obsahovou stránku.
V_M 80 %
18.2.2024 | 65 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
První část adaptující Remarqův román překvapivě skvělá (ani jsem nečekal, že ten profláklý text, který jsem koneckonců právě proto nikdy nečetl, dokáže tak mocně tnout do živého, minimálně tedy zde). Zelené koridory, jejichž zpracování tvoří druhou část poměrně dlouhého představení, jsou podle mě mnohem hůře napsány. A vůbec mi nejde o režii, herecké výkony, scénografii, rekvizity - to vše je vymyšlené a provedené znamenitě. Jen mám zkrátka pocit, že byť nápad a paralela je to jistě vhodná, jsou s Remarquovým dílem kvalitativně nesouměřitelné (uznávám ale, že autorku ani originální text neznám - soudím jen z toho, jak působil v inscenaci).
Adam Zelinka 80 %
14.1.2024 | 252 hodnocení
+ souhlasím
první část velmi silná, druhá vyvolává spoustu otázek
chybělo mi akorát trochu větší propojení
chybělo mi akorát trochu větší propojení
J.anek 90 %
13.1.2024 | 506 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Nechápu, jak je možné se dvěma meotary, trochou polystyrenu a kýblem hlíny vytvořit atmosféru zákopů války, ale Dušan D. Pařízek to zvládl znamenitě. Do 70 minut dokázal vměstnat celý slavný román.
Přestávku vyplňují úvahy Zweiga či Fromma.
A potom už současné Rakousko, Německo či Maďarsko a ukrajinští uprchlíci. 70 minut šílených absurdních situací. Sám jsem několik podobných zažil. Sytí zápaďáci bez empatie.
Vynikající herecké výkony, pro mě je objevem báječná Antonie Rašilovová a hrdinkou má milovaná Gabriela Míčová, která hrála krátce po operaci slepého střeva bolesti navzdory.
Přestávku vyplňují úvahy Zweiga či Fromma.
A potom už současné Rakousko, Německo či Maďarsko a ukrajinští uprchlíci. 70 minut šílených absurdních situací. Sám jsem několik podobných zažil. Sytí zápaďáci bez empatie.
Vynikající herecké výkony, pro mě je objevem báječná Antonie Rašilovová a hrdinkou má milovaná Gabriela Míčová, která hrála krátce po operaci slepého střeva bolesti navzdory.
Tereza Rybková 10 %
28.12.2023 | 48 hodnocení
+ souhlasím
K nepřečkání. (To je pro mě opravdu máloco.) Obě části. Herci nesourodí. Viním z toho především režii.
Studený Čumáček 80 %
17.12.2023 | 422 hodnocení
+ souhlasím
V květnu 1915 na polích ve Flandrech rozkvetly vlčí máky. V zimě 2021 byla slunečnice významnou vývozní plodinou Ukrajiny. Ve své době to prostě byly "jenom kytky".
Kruté. Občas velmi absurdní. Nebezpečné. Ono to...dloubá do ochranných strupů a snaží se je strhnout.
Chceš něco říct, tak to řekni. A řekni to tak, aby to bylo zasahující. Proč to tady tak ukrutně funguje? Je to herci? Režijním vedením? Prostorem? Netuším. Ale budu o tom přemýšlet.
Kruté. Občas velmi absurdní. Nebezpečné. Ono to...dloubá do ochranných strupů a snaží se je strhnout.
Chceš něco říct, tak to řekni. A řekni to tak, aby to bylo zasahující. Proč to tady tak ukrutně funguje? Je to herci? Režijním vedením? Prostorem? Netuším. Ale budu o tom přemýšlet.
Miroluks 80 %
28.2.2024 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Výborná adaptace klasického románu od EMR. Atmosféra byla výtečná, jak vizuálně, tak zvukově se jedná o naprostý zážitek.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.