Redakce

Helena Grégrová

redakční zkratka: heg

souhrnná stránka redakceVolby

Hodnocení

Seřadit dle: data přidání sestupně | názvu hry vzestupně | procenta hodnocení sestupně

Další stránky hodnocení: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>

(zadáno: 10.5.2019)
Za krásu - Národní divadlo: 80 %
75 %. Kongeniální propojení nadčasových názorů a myšlenek K. H. Hilara s optikou D. Špinara jakožto režiséra, a především a hlavně také současného uměleckého šéfa činohry Národního divadla - molochu se závažím cejchu "národní instituce". Inscenaci se daří pojmenovat (ba přímo vykřičet) úskalí tohoto neustálého a nerovného boje, přičemž si po celou dobu zvládá udržet i tolik potřebnou dávku sebeironického nadhledu. A hlubokosklon všem herečkám interpretujícím s profesionální barvurou nelehké, povětšinou monologické party. Jejich obsah mně zejména díky nim z paměti jen tak nevymizí.
(zadáno: 28.4.2019)
Pod sněhem - Jihočeské divadlo Č. Budějovice: 80 %
Tragikomická sonda do mikrokosmů čtyř ženských duší, které nám tři sestry a jejich matka poodhalí v den rodinného setkání na oslavě otcových narozenin. Sny, touhy a životní ideály bortící se jak domeček z karet. Co jsme schopni obětovat pro své nejbližší a do jaké míry ochotni slevovat z představ o štěstí? A co všechno nevyřčené a nedořešené marně ukrýváme pod sněhem vzpomínek, v naději, že nepříjemné zhojí čas? Vděčných partů se čtyřlístek hereček zhostil s grácií autenticity, dobře je v menších, ale nikoli nepodstatných rolích doplnili i oba mužští protagonisté. Silná a působivá inscenace.
(zadáno: 23.4.2019)
Nebe - peklo - Divadlo v Dlouhé: 70 %
75 %. Hra i inscenace kouzlí darem schopnosti zobrazit jeden z nejvážnějších životních okamžiků, jakým je ztráta maminky, s nadsázkou a dokonce i humorem, zkrátka tak, aby se s ním dětská optika svedla bez obtíží divácky vyrovnat. A nejen to, i čertovská a nebeská brána se zde prezentuje moderně, neotřele, edukativně, ale současně bez závor předsudků. A já osobně pak děkuji zejména za objasnění otázky, kudy vede cesta z pekla. To je taková vysloveně vykutálená třešínka! :)
(zadáno: 20.4.2019)
Kytice - Národní divadlo: 90 %
85 %. Kytice K. J. Erbena doslova a do obrazu a do tónu rozkvetá inscenací Národního divadla v divácký zážitek. Režijní, výtvarný, hudební i herecký vklad jdou textu empatickým espritem vstříc. Rámování celku baladou Záhořovo lože umocňuje jednotlivé příběhy a graduje tak jeho prostřednictvím působivě téma viny, které je propojuje. Po pokání přijde osvobozující vykoupení a katarzně se pak mezi vířícími pírky holubic vznáší a rezonuje i tolik potřebná naděje.
(zadáno: 9.4.2019)
Šakalí léta - Divadlo Na Fidlovačce: 70 %
65 %. Divadelní mládí převzalo štafetu kódu generační výpovědi po svém, ale každopádně se ctí. Jeho pohled na šedou éru našich dějin rezonuje zřetelně, včetně prvků zpřítomňujících obavy z vývoje aktuální společensko-politické situace. Pro ten pel výmluvné revolty i dojetí z prvních milostných vzplanutí stojí za to si příběh divácky spoluodprožít. Hercům jsem věřila, několik intonačních a pohybových zaškobrtnutí připisuji na vrub premiérové trémě, která ale ve výsledku nakonec vlastně pozitivně umocnila vyznění tápání postav ve vztazích a životě. A objevila jsem talent! Jmenuje se Prokop Zach.
(zadáno: 31.3.2019)
Kvítek mandragory - Divadlo Broadway: 40 %
45 %. Kdyby záměr tvůrců ovlivňovala sama interpretka hitů, tipuji, že by se její připomínky nesly v duchu: "Nebojte se přejít Jordán jakékoli formy nadsázky a humoru, pokud udržíte důvod nevzdávat s diváckým přijetím mač." Této mety se muzikál snaží poměrně dostát, ale přeci jen občas zkouší i místa méně krytá, což potvrdí zejména okamžiky, kdy dění balancuje na hranici vkusu, a především pak samotný závěr, v němž nejen kuřátka nedají tak úplně pozor na vrátka. Ta, lépe zavřená, by celku napomohla dodat o poznání efektnější punc tušené dlouhé noci.
(zadáno: 30.3.2019)
Gin Game - Vršovické divadlo MANA: 70 %
65 %. Tragikomický potenciál příběhu o dvojici seniorů, kteří si za žádnou cenu nechtějí připustit životní rezignaci, jímavě rezonuje především díky velmi zdařilému hereckému uchopení obou postav Zuzanou Kronerovou a Dušanem Sitkem. S každou odehranou partií ginu odkrývají intimní zákoutí svých duší, současně se ale také postupně násobí marnost jejich boje s nelichotivou realitou stáří i neodbytnými ozvěnami toho ne právě příjemného z minulosti. Škoda jen, že závěr inscenace byl režijně přinejmenším podceněn a jeho katarzní efekt citelně oslaben.
(zadáno: 26.3.2019)
Lucerna - s láskou, ale bez slitování - Docela velké divadlo: 60 %
Dík za další důkaz, že klasika inscenovaná klasicky prostě a jednoduše a dobře funguje. Stejně tak mě oslovila v podtitulu zmiňovaná forma "nastudování s láskou, ale bez slitování", čecháčkovské ohýbání hřbetu rezonovalo velmi výmluvně, o slovo se ale neopomněla přihlásit ani nám vlastní hrdost, umanutost a sympatická rebelie. Iritoval mě ale, bohužel, mladý vodník, neboť se domnívám, že jeden Hurvínek mezi pohádkovými bytostmi postačuje, navíc je nezaměnitelný a jakékoli jeho parodování ve výsledku kontraproduktivní. Připsané písně měly oživující šmrnc, ta závěrečná pak byla trefnou pointou.
(zadáno: 20.3.2019)
ADHD - Cirk La Putyka: 70 %
Hyperaktivita. Impulsivita. Roztěkanost. Neuchopitelnost. Na oko určitá převaha, ale uvnitř zranitelnost. Prokletí, zároveň do jisté míry i dar vnímat jinak. Vše vykoupené spoustou zmatků na duši i úskalím nepochopení od (i toho nejbližšího) okolí. To je jen malý zlomek toho, co s sebou nese syndrom ADHD. Cirk La Putyka nabízí na tuto problematiku citlivý pohled prostřednictvím výsostně novocirkusové performance, při níž se místy až tají dech. Moje zaujetí a pozornost žel lehce oslabily okamžiky, kdy některé z originálních nápadů byly variovány a protahovány na úkor celkové dynamiky inscenace.
(zadáno: 19.3.2019)
Macbeth - Městská divadla pražská: 30 %
(zadáno: 19.3.2019)
Princip náhody - Divadlo Ungelt: 50 %
(zadáno: 19.3.2019)
Peer Gynt - Divadlo na Vinohradech: 40 %
(zadáno: 17.3.2019)
Fanny a Alexandr - Divadlo na Vinohradech: 70 %
75 %. Po všech inscenačních stránkách zdařilá jevištní adaptace "bilančního" Bergmanova filmu repertoár DnV vítaně zpestřuje a naznačuje směr, na který by se tato scéna měla soustředit. Herecky silným, uvěřitelným výkonům dominují V. Javořík v roli desetiletého Alexandra a D. Bambas jako biskup Vergérus. Prostřednictvím jejich emaptického vkladu naplno vyznívá trýznivý kontrast mezi optikou bezbřehé dětské fantazie a maniakálním, upjatým a strohým světem askeze a řádu. Škoda jen, že svůj krátký výstup J. Žák příliš nezvládl a oslabil tak vyznění jednoho z klíčových okamžiků příběhu.
(zadáno: 2.3.2019)
Kouzelná země - Národní divadlo: 50 %
Otázku, komu je tato inscenace určena, jsem nesvedla rozluštit. Zůstává převládající pocit, že těm, kteří zobrazovanou dobu a události neprožili, se patrně nepodaří všechny souvislosti úplně rozklíčovat, pravidelní i náhodní diváci Národního divadla budou spíše zmateni či rozčarováni a příznivci symbiotického tvůrčího tandemu Mikulášek + Cpin se také žádného zásadnějšího překvapení nedočkají. Výsledný můj dojem se tak tedy vejde do sedmi písmen: rozpaky.
(zadáno: 28.2.2019)
Hodina lásky - Divadlo Spektákl: 70 %
75 %. V stále citelnějším soumraku kultivovanosti při používání naší bohaté mateřštiny jsou pro mě texty Josefa Topola vždy osvěžující oázou. Podobenství o neuchopitelnosti lásky a nemožnosti jejího plného prožitku v přítomném okamžiku předávají B. Kaňoková a T. Havlínek divákům uvěřitelně, šarm jejich mladých duší funguje s přirozenou lehkostí. Důležitý hlas té, co už ví své, se díky interpretaci M. Hradské neztrácí, její glosy jsou dobře dávkovaným kořením této nikterak podbízivé, přesto působivé inscenace.
(zadáno: 13.2.2019)
Lady Oskar - Divadlo Kalich: 80 %
Funguje-li přímá úměrnost mezi intenzitou smíchu a délkou života, nabila mě inscenace Lady Oskar nejen příjemným diváckým pocitem, ale současně také nadějí, že budu téměř nesmrtelná. ;) Smekám a tleskám, neboť takhle dobře zvládnutý nelehký žánr komedie plné záměn není na našich jevištích úplně běžným standardem.
(zadáno: 7.2.2019)
Romeo, Julie a tma - Divadlo v Dlouhé: 80 %
85 %. Bravo! Tohle je přesně ten režijní a dramaturgický přístup, který míří na komoru divákova srdce. Nepodbízivá, přímočará a současně také básnivě poetická jevištní forma vedoucí neomylně k podstatnému cíli: odprožít si příběh. Empatický herecký vklad všech doplňují promyšlené scénografické detaily, jejichž prostřednictvím bohatá škála emocí rezonuje. Něhu, rozpaky, dojetí, obavy, strach i odhodlanost mladých duší přirozeně rozechvívá a zintenzivňuje vykloubená a šílená doba, v níž se tragické milenecké drama odehrává. Silný zážitek!
(zadáno: 2.2.2019)
Podivuhodný případ pana Holmese - Divadlo Na zábradlí: 70 %
75 %. Inscenace oplývající velmi originální atmosférou s halucinogenním a psychedelickým oparem, která sugestivně dotváří děj a diváka svede uvést do obdobně snového transu, v jakém se nachází titulní postava. Tleskám herecké souhře, ne právě lehkou formu stylizace se daří všem po celou dobu obdivuhodně udržet. Nevšední zážitek, po kterém jsem divadlo opouštěla v dosud nepoznaném, podivuhodném rozpoložení.
(zadáno: 1.2.2019)
Dopisy Olze - Divadlo v Dlouhé: 60 %
65 %. Svébytně poetická inscenace, která nezpřítomňuje jen obsah Havlových dopisů a kontexty doby, ale také nálady jejich pisatele i jeho představy o tom, v jakém rozpoložení je asi čte paní Olga. Duo SKUTR opět čaruje s obrazovými metaforami - některé mě dojaly, jiné pobavily a několik jsem přes veškerou snahu o napojení se nerozklíčovala. Diváckou spolujízdu na vlně hereckého empatického souznění zbržďoval místy pocit, že křehkost a intimita slov se přece jen poněkud vzpírají velkoformátovému jevišti a komornější prostor by jim umožnil citelnější rezonanci.
(zadáno: 28.1.2019)
Úplné zatmění - SpoluHra: 80 %
Inscenace má kromobyčejně moderní šmrnc a trefně vystihuje povrchnost současné společnosti i její trend žít stále rychleji až zběsile, jako by opravdovost prožitku byla opovrženíhodná. Herecký trojlístek se s režijní koncepcí očividně potkal a doplňuje. Rimbaud D. Krejčíka je živočišný uragán a zpovykanec, Matyldu obdařila S. Nováková elegancí, umanutostí i sympatickou dávkou ironie, civilnější tóny v projevu M. Stropnického zas podtrhují uvěřitelnost Verlainovy rozpolcenosti a citového tápání. Nelze nezmínit též zdařilou hudbu, scénu, hru barev, světel a projekce, jež příběh působivě dokreslují.
(zadáno: 26.1.2019)
Persony - Divadlo Na zábradlí: 80 %
Persony aneb zač je toho Bergman.

85 %. Nápaditě poskládaná jevištní mozaika ze stěžejních momentů filmů mága "duševní běsologie". Tleskám precizní souhře všech inscenačních složek, jejímž prostřednictvím působivě rezonuje ne právě lichotivý, ale o to trefnější odraz toho, co všechno se do člověka vejde. Zkrátka: radost pohledět na ten náš (nejen) emočně zdeformovaný svět! A jaké nájemné platíte v ubytovně Život vy?
(zadáno: 21.1.2019)
Krvavý román - LokVar: 70 %
Když Krvavý román LokVar hraje, krev necáká, ale poeticky vlaje! ;)

75 %. Myslím, že Josef Váchal by se bavil spolu s publikem. Potřebné ingredience: hravost, humor, nadsázka, surreálno, romantika a dobrodružný děj zaručeny. Vše v nápadité výpravě s roztomilými detaily. Po všech stránkách osvěžující divácký zážitek.
(zadáno: 10.1.2019)
Jak zabít komika - Divadlo Ungelt: 70 %
Byť je příběh stand-up komika poněkud šablonovitý, trefně zobrazuje destrukční dopady honby za pozlátkem slávy a úspěchu. Nakolik snadno se člověk po nich lačnící může formovat v manipulativní loutku, postupně rezignující na spontaneitu, soudnost a životní zázemí? Cesta od roztomile bezprostředního humoru směřující přímočaře až tam, kde najednou končí veškerá sranda. Empatická režie a vyrovnaný trojlístek hereckých výkonů zdařile podporují přirozenost, zřejmost a intenzitu vyznění inscenace.
(zadáno: 3.1.2019)
Netrpělivost srdce - Národní divadlo: 70 %
Souhlasím s hodnocením Pavla Širmera a dodávám: Působivá souhra všech inscenačních složek skládá příběh o přetenké hranici mezi lidským soucitem a sobeckostí, a předně pak o tom, jak je balanc na jejich ostří, jež brousí převážně milosrdné lži, nebezpečný, ba přímo nemožný. Intenzita potu Radúze Máchy na konci představení je přímo úměrná jeho energickému hereckému nasazení i všem pošetilým krkolomnostem, kterým se Hofmiller ve jménu soucitu odevzdá a propůjčí.

Další stránky hodnocení: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>