Národní divadlo [Nová scéna]
Ascanio Celestini
Proslov k národu
Premiéra: 6.6.2019 | diváci na jevišti | 1:50x
Překlad: Tereza Sieglová. Úprava: Petra Tejnorová, Jan Tošovský, Ian Mikyska. Dramaturgie: Jan Tošovský. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Adriana Černá. Hudba: Ian Mikyska a citace. Režie: Petra Tejnorová.
Poslední uvedení: listopad 2024.
Poslední uvedení: listopad 2024.
Lucie Juřičková, Tereza Vilišová / Šimon Krupa, Jindřiška Dudziaková, Saša Rašilov, Filip Kaňkovský, Petr Vančura...
Svébytná variace textů italského spisovatele, dramatika, režiséra a herce. Jeho divadlo je divadlem slova, vyprávění, hry s jazykem a jeho významy. Jeho texty si vtipným, provokujícím, ale často také dojemným a burcujícím způsobem berou na mušku současný svět, jeho rozpory a neviditelná zákoutí – ať už je jimi sociální nerovnost, dětská práce, hrozící ekologická katastrofa nebo korupce ve vládě...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (48)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
2.3.2020 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Inscenátoři v čele s režisérkou P. Tejnorovou vybrali z Celestiniho textů a našli divácky atraktivní formu, jak je interpretovat. Diváci sedí na jevišti spolu s herci a dalšími typově vhodně vybranými spoluúčinkujícími, hranice mezi účinkujícími a publikem se stírají. S přizpůsobeným prostorem je účelně pracováno použitím rozmanitých detailů (kapající voda apod.). Herci s porozuměním vyprávějí texty na různá témata, divák se tak může zaposlouchat, přemýšlet, znepokojovat, ale i bavit. Nová scéna ND se během let postupně vyprofilovala a projekty zde uváděné si zasluhují pozornost.
Jan Pařízek 80 %
3.12.2019 | 930 hodnocení
+ souhlasím
Výborně zvolená forma, jenž trefně zvolenými metaforami a přirovnáními krásně reaguje na všemožné aktuální společenské problémy. Jednotlivé výstupy mají nápad a jsou jasně i přesně zacílena. Zároveň je to též ve správné míře vtipně odlehčené, takže se netřeba bát nějaké vážné moralizující agitace. Ale v každém případě daná témata mají sílu upoutat vaši pozornost a jistě i přivést k zamyšlení, což je zde to hlavní. Velmi dobré herecké výkony, zvláště od T. Vilišové a S. Rašilova. Lze jen a jen doporučit.
Helena Grégrová 80 %
19.6.2019 | 1725 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Forma "vyprávěného divadla" zde účelně a efektivně souzní s tím, co z textu má zarezonovat a oslovit publikum. Přiměřeně provokativní interpretace, ctící nadsázku, podtrhuje apelativnost obsahu, který obnažuje nebezpečí xenofobie a demagogie v nejrůznějších podobách, jejichž živnou půdou je stádnost a zlenivělá mysl letargické společnosti plné předsudků. Inscenace, která rozhodně jen nevypráví, ale otevřeně a naléhavě promlouvá k dnešku, čímž svému názvu více než smysluplně dostojí.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Petrj 20 %
21.11.2023 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Obávám se, že inscenace zcela promeškala vhodný čas své derniéry. Herci se sice snažili, nicméně plytké texty a nesourodost výstupů nedokázaly nic hodnotného divákovi předat. Vyčpělé představení. Potlesk vlažný. Ano, dostal jsem hřebík.
RaB 80 %
6.2.2023 | 399 hodnocení
+ souhlasím
Napůl stand-up, napůl divadlo, které má však jasný tvar a cíl.
Forma nejvíce sedí J. Dudziakové, která má nejpřirozenější interakci s diváky (výborní též S. Rašilov a J. Jiřičková).
O škrtnutí si říká kompletní hudební složka (zejména pak skupinové písně a tance).
Skvělé moderní divadlo, které na jeviště Nové scény patří!
Forma nejvíce sedí J. Dudziakové, která má nejpřirozenější interakci s diváky (výborní též S. Rašilov a J. Jiřičková).
O škrtnutí si říká kompletní hudební složka (zejména pak skupinové písně a tance).
Skvělé moderní divadlo, které na jeviště Nové scény patří!
Daliborszydlowski 50 %
4.12.2022 | 34 hodnocení
+ souhlasím
Mám rád když si někdo ze sebe umí udělat srandu a to páni Rašilov s Vančurou opravdu umí. Libí se mi prostředí nové scény pro představení a vzhledem k tématu představení nemůže být možná lepší místo.
Ssnneekk 80 %
10.1.2022 | 14 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé pojetí a sledování na jevišti, jednotlivé příběhy a úseky hry jsou zajímavé, dynamické a výstižné a nutí k zamyšlení.
Příběh italského autora a velmi dobře přenositelný do reality České republiky v současné době.
Skvělá vystoupení až na místy patetické okamžiky )
Příběh italského autora a velmi dobře přenositelný do reality České republiky v současné době.
Skvělá vystoupení až na místy patetické okamžiky )
Tvidatko 60 %
25.10.2021 | 80 hodnocení
+ souhlasím
Celestini je skvělý a jsem ráda, že je na českém jevišti interpretován! Chaotic neutral energy, ale zasmála jsem se.
Vladimír10 80 %
11.10.2021 | 661 hodnocení
+ souhlasím
Zvolený inscenační tvar, kdy účinkující sedí mezi diváky na jevišti v jakémsi kruhu, považuji za originální, ale i překvapivě promyšlený s ohledem na občasnou spolupráci s publikem, kterou se daří realizovat zejména J. Dudziakové. Vzhledem k atmosféře zbytku hry působila trochu nemístně pouze scéna, kdy všichni aktéři začnou na scéně zběsile tancovat. Po obsahové stránce v jednotlivých vyprávěných příbězích naštěstí převážil humor a nadsázka nad občasnými vulgaritami, což považuji za pozitivní skutečnost na rozdíl od faktu, že se dva herci po jevišti opět promenádovali v dámských šatech.
Ivo Železný 80 %
11.9.2020 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Dobré dívadlo, jsem moc rád, že jsem ho viděl. Dočetl jsem se, že je to "vyprávěné divadlo". Ten termín nesedí. Je to divadlo monologů. V tomto případě chytrých, zajímavých, překvapivých atd. Prostě stojících za vyslechnutí i vidění.
Dívadlo dobré po všech stránkách, od textu, scény, režie, herců, cokoli chcete, včetně normálního multikulturního pohledu na svět v naší nenormální hurvínkovské době.
Hraje se na scéně v úzkém kruhu diváků. Kouř byl.
Dívadlo dobré po všech stránkách, od textu, scény, režie, herců, cokoli chcete, včetně normálního multikulturního pohledu na svět v naší nenormální hurvínkovské době.
Hraje se na scéně v úzkém kruhu diváků. Kouř byl.
Gimli35 70 %
9.9.2020 | 319 hodnocení
+ souhlasím
Nevšední představení - kolikrát se vám v divadle stane, abyste seděli v hloubi jeviště s kadibudkou v zádech, účinkující hráli zády k hledišti, kolem kapala voda a celá hra skvěle pasovala na současný svět?
Z herců zaujali zejména J. Dudziaková, P. Vančura, S. Rašilov a též T. Vilišová, která si vysloužila potlesk a uznání diváků za to, jak duchapřítomně a profesionálně se vyrovnala s totálním výpadkem textu.
Je to angažované, moderní, aktuální, divák se musí soustředit, musí přemýšlet - to je správně, ovšem divácká náročnost se měla odrazit v kratší stopáži inscenace. Jinak doporučeníhodné!
Z herců zaujali zejména J. Dudziaková, P. Vančura, S. Rašilov a též T. Vilišová, která si vysloužila potlesk a uznání diváků za to, jak duchapřítomně a profesionálně se vyrovnala s totálním výpadkem textu.
Je to angažované, moderní, aktuální, divák se musí soustředit, musí přemýšlet - to je správně, ovšem divácká náročnost se měla odrazit v kratší stopáži inscenace. Jinak doporučeníhodné!
Weller 70 %
24.1.2020 | 65 hodnocení
+ souhlasím
Výborný příklad originální Nové scény. Kontaktní představení s dobrými (i moc dobrými) texty, interaktivní scénou s častými změnami, živou hudbou a povedenými výkony. Jen škoda, že není rytmus představení víc vybalancovaný. Každopádně palec nahoru.
KSnow 90 %
24.1.2020 | 106 hodnocení
+ souhlasím
Po zhlédnutí tohoto představení se mi chce říct jen jedno velké DÍKY. Divadlo komentující současný stav světa je v českém prostředí, ačkoliv nesmírně potřebné, často strašně silové, povrchní a nekompaktní. Tady to ale nehrozí! Člověk je díky řešení scény opravdu vtažen do děje, jednotlivé výstupy nejsou jen prvoplánovou kritikou, ale mají nuance a jsou předkládány v rámci provokativních metafor. Především rámující motiv neustále více a více prosakujícího deště mi přišel fantastický. Snad jen ty náznaky interakce s diváky vyznívaly takřka od všech nesmírně nuceně.
Slamajak 80 %
14.12.2019 | 72 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavá scéna, skvělé herecké výkony, z mého pohledu výborná dramaturgie a úprava původního textu; klidně bych šel znovu.
Jerman 70 %
8.11.2019 | 137 hodnocení
+ souhlasím
Po neúspěšné inscenaci Lasky a informace se tato další režie Petře Tejnorové na Národním povedla. Úspěšná snaha o setření hranice mezi herci a publikem, kdy vše se odehrává na jevišti před prázdným hledištěm a herci se vyskytují i mezi diváky. Kolekce výborných stand up(ů), vtipných ale vždy s hlubším smyslem v podání vynikajících herců. Vytknout lze pouze to, že v závěru to jaksi nemůže vzít konec (téměř dvě hodiny bez přestávky je dlouhé představení) a něteré postranní efekty se jeví jako samoúčelné.
Michkyse 50 %
4.11.2019 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel spíš zklamání, bez přesahu, který by se mě nějak dotknul... Chtěl jsem dát 40%, ale přidávám 10% za hereckou práci, nejen s textem...
SVATOŠOVÁ 70 %
21.10.2019 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Tak tomuto se říká storytelling. Ale pro mne to byla samá metafora. Ne, že bych se v tom moc vyznala. Teorie člověka s deštníkem na mne moc nepasuje. Tak úplně jsem v tomto smyslu nikdy pod deštníkem nebyla, ale ani se mi nechce se přiznat, že bych někomu čistila boty. Drsnou paní učitelku "stání v řadě" jsem si uchopila po svém. Taky jsem si zažila ve škole šikanu. Vím, co je to být jiná. Zazpívala jsem si na motivy gospelu a moc mne pobavila představa papeže v minisukni. Nedá se to popsat, musí se to vidět. A pan Vančura má hezčí nohy než Saša Rašilov !
Studený Čumáček 80 %
21.10.2019 | 434 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Pojďme si popovídat o hřebících, chlebu a kapce vody...
Mám pocit, že svou novou motyku nedovezu domů a neopřu ji do kouta. Nechám ji v tramvaji, zaseknutou v něčí hlavě. Takže mi zbude jen meloun-hřebík. A taky nutkání založit a především pevným krokem vést k volbám politickou stranu Chraňme zelí proti kozám, zkráceně CHZEPROK.
Pořád ještě máte pocit, že rozumíte? A máte deštník, nebo jste člověk bez deštníku? A pokud nemáte deštník, jak vám jde lízat drobky z podlahy?
Občas Houseňák v říší divů, občas polojasno, občas geniální.
Mám pocit, že svou novou motyku nedovezu domů a neopřu ji do kouta. Nechám ji v tramvaji, zaseknutou v něčí hlavě. Takže mi zbude jen meloun-hřebík. A taky nutkání založit a především pevným krokem vést k volbám politickou stranu Chraňme zelí proti kozám, zkráceně CHZEPROK.
Pořád ještě máte pocit, že rozumíte? A máte deštník, nebo jste člověk bez deštníku? A pokud nemáte deštník, jak vám jde lízat drobky z podlahy?
Občas Houseňák v říší divů, občas polojasno, občas geniální.
R.JELEN.21 80 %
21.10.2019 | 256 hodnocení
+ souhlasím
Vůbec to není zlé, dobře některé vulgarismy by mohli být omezené, ale jinak je to velice zajímavá zkušenost s tím co v divadle lze.
Dobře, asi se to není klasická činohra, ale na termín, že to není divadlo, bych byla velice opatrná.
Taky musím říct, že jsem jako první podle plakátů očekávala p. Pechláta xD Je to super, že se i kolegové chodí dívat na představení. Mě někdo přijít do práce tak bych ho hnala xD
Narážka na Babiše je doslova geniální.
Dobře, asi se to není klasická činohra, ale na termín, že to není divadlo, bych byla velice opatrná.
Taky musím říct, že jsem jako první podle plakátů očekávala p. Pechláta xD Je to super, že se i kolegové chodí dívat na představení. Mě někdo přijít do práce tak bych ho hnala xD
Narážka na Babiše je doslova geniální.
Vladimír Rogalewicz 60 %
18.9.2019 | 824 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Řemeslně dokonalé. Téměř dvě hodiny bez přestávky udrží maximální pozornost, a to často při dlouhých monolozích. Nesourodá směs textů dobře ukazuje současnou dekadenci, úpadek hodnot a netečnost společnosti k tomu. Postmoderní představení, které asi souzní s životními postoji mileniálů. Mně se ale silně vtírala otázka, proč jsem s tím měl trávit celý večer? K čemu to?
Marta Dusza 80 %
19.6.2019 | 8 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Inscenace s malou mírou inscenovanosti, jde o dramaturgicky funkčně sestavenou řadu vyprávěných příběhů (storytelling/monolog/stand-up), které se dotýkají různcýh společenských témat. Tím zastřešujícím je osobní angažovanost nás samotných, odvaha vystoupit z davu, odvaha učinit rozhodnutí, odvaha "něco udělat". Pokusy o interakci s publikem ne vždy fungují, ale na úrovni "vtažení do tématu" a pocitu pospolitosti inscenace funguje skvěle. Všechno uzavírá obecná metafora deště, jako hrozby, která postupně kape, ale nikdo ji nevěnuje pozornost. Nejvíce mě zaujal herecký výkon Saši Rašilova.
J.anek 70 %
10.6.2019 | 518 hodnocení
+ souhlasím
Spousta otázek, spousta příběhů, spousta nejistoty - a voda pořád kape... Ale proč bych s tím právě já něco dělal? Znepokojivé, atakující. Jiné. Není to storytelling, text je pevný. Chce to koncentraci. Netuším, kterak si cizinci poradili s Babišem, ale asi to mohlo fungovat i bez znalosti českého politického marasmu. Baví mě odvaha dramaturgie ND, baví mě ta pestrost, barevnost. A potřeba vyjadřovat se k současnosti - nebýt přizdisráčsky neutrální. A že to není pro každého? No a?
Springpeace 30 %
21.11.2023 | 2 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tak konečně inscenace, která mne vyburcovala k registraci na tomto webu! Že by to "dílo" mělo přeci jen smysl???
Něco tak slabého a průhledně naivního jsem už dlouho neviděl. Bylo mi po celou dobu líto především herců, kteří se opravdu snažili z takové prostinké banality udělat Něco. Myslím, že veškeré úsilí bylo naprosto zbytečné. Ač sám se můžu směle někdy řadit k menšině či většině podle tématu jednotlivých standupů, ani jednou jsem nebyl emocionálně vtažený do hry. Bylo to nudné a ke konci úmorné. Režie s dramaturgií selhaly. Dávám 10% navrch za vypracované nožky pánů Vančury a Rašilova.
Něco tak slabého a průhledně naivního jsem už dlouho neviděl. Bylo mi po celou dobu líto především herců, kteří se opravdu snažili z takové prostinké banality udělat Něco. Myslím, že veškeré úsilí bylo naprosto zbytečné. Ač sám se můžu směle někdy řadit k menšině či většině podle tématu jednotlivých standupů, ani jednou jsem nebyl emocionálně vtažený do hry. Bylo to nudné a ke konci úmorné. Režie s dramaturgií selhaly. Dávám 10% navrch za vypracované nožky pánů Vančury a Rašilova.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.