Jihočeské divadlo Č. Budějovice [Na Půdě]
<< Jak nakrmit diktátora | Monstrum >>
Valeria Schulczová, Roman Olekšák
Leni
Premiéra: 10.3.2023 | 1:15x
Překlad: Viktor Polesný. Dramaturgie: Olga Šubrtová. Scéna: Marta Roszkopfová. Kostýmy: Tomáš Kypta. Režie: Radovan Lipus.
Hra o fiktivním setkání dvou skutečných lidí – „Hitlerovy dvorní režisérky“ Leni Riefenstahl a slavného amerického moderátora Johnnyho Carsona v nejsledovanější talkshow Ameriky. Jak se obhájí umělkyně, která dala svůj výjimečný talent do služeb totalitní moci? Jak dopadne střet dvou silných osobností před nelítostnými kamerami...?
Hodnocení inscenace
Redakce
80 %
Uživatelé
68 %
Hodnocení redakce
Lukáš Holubec 80 %
Iva Bryndová 80 %
Veronika Holečková 80 %
Jiří Landa 80 %
Helena Grégrová 80 %
Lukáš Holubec 80 %

Iva Bryndová 80 %

Veronika Holečková 80 %

Jiří Landa 80 %

Helena Grégrová 80 %

Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín. |
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín. |
Volby
Hodnocení (10)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Holubec 80 % 

27.6.2024 | 760 hodnocení
+ souhlasím
--- Další nevinný strůjce nelidskosti --- (více v článku na blogu)
Iva Bryndová 80 % 

6.6.2024 | 624 hodnocení
+ souhlasím
Herecký koncert Věry Hlaváčkové i Tomáše Kobra, k němuž jim Marta Roszkopfová vytvořila skvělou scénografii, takže se Jihočeskému divadlu pod režijním vedením Radovana Lipuse podařilo vytvořit velmi působivou a efektní iluzi natáčené talk show. Vedle herců v hlavních dvou rolích navíc nenzapadli ani Pepa Honzík a Daniela Bambasová.
Veronika Holečková 80 % 

13.7.2023 | 2 hodnocení
Báječný herecký koncert Věry Hlaváčkové (jakožto talentované a průkopnické režisérky, jejíž tvůrčí portfolio hyzdí propagandistické nacistické filmy) společně s šarmantním Tomášem Kobrem (v roli neústupného, senzacechtivého moderátora a komika), jejichž autenticky působící a skvěle zinscenovaný konverzační souboj evokuje napínavou westernovou přestřelku - s tím rozdílem, že jejich bitva se s humorem i krutostí dotýká palčivých a stále aktuálních témat. Jediné, co lze vytknout, jsou ony "emoce dojící" záběry v pozadí, které narušují jinak skvěle vystavěnou atmosféru. Až na pár dalších drobností je ovšem Leni dílem, které stojí za to vidět.
Jiří Landa 80 % 

10.4.2023 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Leni V. Hlaváčkové vstupuje do talk show jako zdravě sebevědomá žena, která dobře ví, proč nabídku na vystoupení přijala. Jde o precizně a nejednoznačně uchopenou figuru, u níž nikdy nevíte, které reakce jsou vypočítavé a co se jí dotýká bytostně. Inscenace graduje v momentě, kdy do show vletí rozhořčená Němka Bertha s odhodláním Leni za každou cenu obhájit. D. Bambasová v roli rozehrává několik humorných etud, z níž v celkovém kontextu mrazí ještě víc, než kdyby ji hrála zcela navážno. T. Kobr coby moderátor občas sklouzává k nápodobě současných tváří televize, ovšem na druhou stranu poukazuje na agresivitu některých dnešních moderátorů.
Helena Grégrová 80 % 

11.3.2023 | 1749 hodnocení
+ souhlasím
Do jaké míry může umělec převzít spoluodpovědnost za dobu, ve které tvoří? A lze to vůbec? Hra dotýkající se morálních měřítek vystihuje, jak plné paradoxů byly život, dílo i pohled veřejnosti na osobnost Leni Riefenstahl. Tu při talk show konfrontuje s bezskrupulózní mediální star, s německou důchodkyní se zakořeněným (o)bludným názorem na Hitlera a publikem, na němž je, aby k celé věci zaujalo vlastní postoj. Po všech stránkách zdařilá inscenace JČD téma k přehodnocení otevírá širokospektrálně, s důrazem na fakt, že nakolik se L. Riefenstahl nakonec doopravdy vnitřně svedla se svou minulostí vypořádat, zůstalo jen jejím osobním tajemstvím.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Čiko 60 %
9.3.2024 | 1108 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé, i když pro mě už trochu okoukané téma.
Na jedné straně až zoufale manipulující bulvární novinář, na straně druhé Hitlerova blízká spolupracovnice v poválečném období. A jejich konfrontace.
V.Hlaváčková dobře rozehrává svou osobní zpověď a obhajobu. Je z ní cítit, že sama tápe v tom, jestli její jednání bylo nebo nebylo amorální. Proto také z podobných rozhovorů často ani jeden nevyjde jako vítěz. Navíc vás obvykle zpovídá někdo, kdo danou dobu nezažil.
Znal jsem téma a čekal jsem na nějakou přidanou hodnotu, ale ta se nedostavila. Samotná hra i herecké výkony mi přišly lehce nadprůměrné, potenciál je větší.
Na jedné straně až zoufale manipulující bulvární novinář, na straně druhé Hitlerova blízká spolupracovnice v poválečném období. A jejich konfrontace.
V.Hlaváčková dobře rozehrává svou osobní zpověď a obhajobu. Je z ní cítit, že sama tápe v tom, jestli její jednání bylo nebo nebylo amorální. Proto také z podobných rozhovorů často ani jeden nevyjde jako vítěz. Navíc vás obvykle zpovídá někdo, kdo danou dobu nezažil.
Znal jsem téma a čekal jsem na nějakou přidanou hodnotu, ale ta se nedostavila. Samotná hra i herecké výkony mi přišly lehce nadprůměrné, potenciál je větší.
Evusja 90 %
19.2.2024 | 23 hodnocení
+ souhlasím
Na velmi malé ploše dramaticky perfektně uchopené složité téma, kdy vyrovnat se s vlastní minulostí a s tlakem okolí je doživotním tématem nositelky tohoto osudu. Zachyceno duševno poblouzněné fanatické Němky Berthy (mimochodem skvěle odehráno a bohužel ne nepravdivě), manipulujícího moderátora (v čí prospěch? vlastní slávy, vlivu na publikum, přitom s neschopností překonat předsudky) a zejména Leni, u které vlastně nevíme, co si myslí, co hraje, kdy lže a kdy skutečně duševně trpí. Dialogy vybroušené jako kámen - a stejně tak tvrdé.
MMK 80 %
19.2.2024 | 210 hodnocení
+ souhlasím
Na malém prostoru (časově i prostorově) se poutavě a přitom ne povrchně probere vícero závažných témat. Neschopnost (nejen Leni) přiznat si, že sloužila zlu. (Srv. s Traudl Jungeovou, která přiznala, že když režim prohlídla Sophie Schollová, mohla i ona.) Talk show, která opravdu jde k jádru věci a nenechá exhibovat "tázaného". (Srv. všechno od Všechnopárty po Oprah Winfrey.) Odpovědnost novinářů za to, co řeknou.
Vzhledem k hodnotovým veletočům nebylo možné věřit tomu, co Leni myslela vážně a co byla jen póza.
Vzhledem k hodnotovým veletočům nebylo možné věřit tomu, co Leni myslela vážně a co byla jen póza.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.