Národní divadlo [Stavovské divadlo]

Bakchantky

Premiéra: 16.2.2023 | 1:50x
Překlad: Petr Borkovec, Matyáš Havrda. Dramaturgie: Nina Jacques. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Marek Cpin. Hudba: Jakub Kudláč. Režie: Jan Frič.
Svébytná interpretace antické hry, která se zabývá tématy pokory a msty, davového šílenství, ale i travestie. Jde v ní totiž o konflikt, který vzniká nejen v jednotlivci, ale rovněž i v celém společenství v důsledku popření náboženství. A klade nadčasové otázky. Považujeme se za ateisty, ale v hloubi své duše se víry chtě nechtě stále dotýkáme, transcendence je přece stále přítomná i dnes. Jde o rozměr života, který nelze pojmenovat, ale pouze prožít. V době masivního šíření informací a dat všeho druhu, kdy se virtuálním prostorem šíří nevyvratitelné „pravdy“, kdy racionalita vyklízí pole nepodloženým tvrzením a bludům, se zdá, že naše civilizace nevyhnutelně míří do záhuby. Lidé se požírají mezi sebou navzájem, bijí se kyji, koušou si hlavy, ztrácejí se v nezadržitelném běsnění...
15!    
Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
67 %
náš tip
Tip od redaktorů: Jiří Landa, Helena Grégrová, Jan Pařízek  Tip od redaktorů: Jiří Landa, Helena Grégrová, Jan Pařízek  Tip od redaktorů: Jiří Landa, Helena Grégrová, Jan Pařízek
kontroverzní inscenace (86.)
67631000
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín.
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín.

Volby

Hodnocení (70)

HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák  70 %
7.4.2023 | 1155 hodnocení
+ souhlasím
Téměř neuváděná antická tragédie, kterak Dionýsos přichází…co vlastně? V tvaru, kdy užaslý divák je na jevišti Stavovského divadla konfrontován s „muzikálovou“ a nedeptající formou, tato motivace zanikne jako první. Unášení hudebními výstupy a mozaikovou obrazivostí ale nakonec vypoví velice přesně o pohnutkách, charakterech postav nebo „životě“ dezinformací, bludů a zároveň ponížení racionality. Uvedení Bakchantek dává v dnešní době smysl velký. Hudební stránku bych označil za zajímavou, ne strhující. Pozlátkové téma vsazené do promyšlené progresivní formy má tentokrát potenciál oslovit širší publikum, což podtrhnou i skvělé herecké výkony.
Pavel Širmer  60 %
27.3.2023 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65%. Pro tragédii o pomstě boha Dionýsa není snadné najít klíč. Režisér J. Frič a dramaturgyně N. Jacques přicházejí s kombinací zdánlivě nesourodých přístupů, které se překvapivě daří zkoordinovat v konzistentní tvar. Zaujmou výprava, zhudebněné pasáže ve skvělé pěvecké interpretaci s živou hudbou i práce herců předávajících aktualizované či relativizované myšlenky. Přestože se tvůrci obsahem viditelně zabývali, ocitl se v závěsu za oslnivou a vyladěnou formou, která se dostala až příliš do popředí. Očekávání a preference publika jsou různorodé, zpracování nemusí každého nadchnout, ale pravděpodobně jím pohrdne málokdo.
Iva Bryndová  60 %
22.3.2023 | 551 hodnocení
+ souhlasím
Jan Frič inscenuje antickou tragédii ve velmi moderním hávu: za zvuků hudby, jako by se chtěla stát spíš muzikálem, v barevné scénografii odkazující k sedmdesátým létům, promlouvající o stále aktuálních tématech dnešním jazykem v novém překladu. Herci předvádějí velmi vyrovnané výkony, poněkud odcizené, v mnoha momentech jako by jen s ironickým nadhledem glosovali jevištní dění. Do jisté míry to funguje. Barevné pozlátko, flitry, hudba a zpěv, vše dokonale připomíná atmosféru oslav Dionýsa a společně se všemi vtípky to k divákům zjevně efektně promlouvá. Na můj vkus ve vší té umírněné zábavě ovšem poněkud zapadají zásadní myšlenky hry. (více v článku na blogu)
Lukáš Dubský  60 %
19.3.2023 | 1129 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65%. Je to svižné, celkem zábavné, ale emocionálně mě to nějak minulo. Dobrým nápadem bylo zhudebnění některých částí textu, odpadla deklamace a žánrově se kus posunul blízko k muzikálu s povedenou hudbou J.Kudláče, blýskavými kostýmy M.Cpina a funkční scénou D.Stojčevského. Střet fanatismu a racionality je čitelný, stejně jako aktuální téma, jak davy podléhají charismatickým vůdcům, ale jednoduchému racionálnímu uchopení se Fričova inscenace brání. Z herců nejvíc zaujme M.König jako král Pentheus, zábavnou forbínu hned zpočátku vystřihnou starci v podání S.Rašilova a D.Prachaře. Představitelky bakchantek potěší intonačně zdařilým zpěvem.
Jiří Landa  80 %  Tip Jiří Landa
22.2.2023 | 3027 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Režisér antickou tragédii inscenuje jako scénický koncert s výtečnou pop-hudbou J. Kudláče, přičemž jsou některé pasáže Eurípidových textů zhudebněny. Jedná se o prototyp moderní inscenace, která je však prosta prvoplánových režijních schválností, neoklešťuje děj, dá se v ní orientovat a zároveň vyvodit, o čem se hraje. To bohužel není samozřejmostí, jak by se mohlo zdát. Soubor ND se prezentuje ve skvělé formě, navíc všichni s lehkostí zvládají i pěvecké výstupy. Ačkoli se jedná o tragédii a mnohá zjištění, k nimž nás Bakchantky dovádějí, nejsou dvakrát veselá, má inscenace dar dobít pozitivní energií. Jako by z ní sálala radost z tvorby…?
Helena Grégrová  80 %  Tip Helena Grégrová
18.2.2023 | 1663 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Doba šílí. A my v ní z ní. A my s ní v ní.

Hraje se kromě jiného o pokoře, zpupnosti, pošetilosti, podlehnutí laciným efektním pozlátkům, o věčném konfliktu víry, řádu a chaosu, o revoltě, o svobodě, o slastném nevědomí i mnohdy bolestném prozření, o lidské nepoučitelnosti, o odplatě bohů síly blesku z čistého nebe i o tom, že každý extremismus a fanatismus má svou mez. Antické drama pokropené osvěžující živou vodou progresivního, moderního divadla s mnoha originálními nápady, které promlouvá k dnešku a otevírá zajímavé souvislosti. Audiovizuální koncert, v tomto případě absolutně a doslova. Skvělá hudba Jakuba Kudláče.
Jan Pařízek  80 %  Tip Jan Pařízek
17.2.2023 | 899 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Opravdu vydařené zpracování, jež bezesporu utkví v paměti. Rozhodně kvituji nápad převést některé pasáže do písní, neb tyto části za mě patřily k nejlepším. Výborná živá hudba, společně s povedenými zpěvy, jsou velkou devízou této inscenace. Ale ta funguje dobře i v čistě činoherních pasážích a bez větších problémů udrží pozornost po celou svoji délku. Působí srozumitelně a není problém se v ní orientovat. Svou zásluhu na tom mají i zdařilé herecké výkony, v čele s vynikajícím M. Königem. Velmi dobří též J. Pidrmanová, P. Štorková a S. Rašilov. Moc se mi líbila i samotná scéna, jež krásně přispěla k celkovému pozitivnímu dojmu. 85%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Zuzana L  90 %
8.4.2024 | 19 hodnocení
+ souhlasím
Jsem nadšená! Kombinace dva a půl tisíce let!!! staré hry, 70s estetiky, hudby Bert&Friends a travesti motivů mohla dopadnout všelijak, ale to představení je prostě skvělý. Je super, že národní divadlo jde s dobou a pouští se do takovýhle projektů. Doporučuju si o Bakchantkách poslechnout podcast ND K jádru věci kde se dozvíte i takové pikošky jako odkud pochází stůl, jež účinkuje na konci inscenace.
ViktorieT  90 %
5.4.2024 | 25 hodnocení
+ souhlasím
Výtvarné, zábavné, děsivé a nápaditě muzikální. Zážitek.
Jen to kouření cigaret zbytečně otravovalo vzduch v hledišti.
Johnes  70 %
25.3.2024 | 19 hodnocení
+ souhlasím
Nu, jen tak na Bakchantky nezapomenete. Stále aktuální kus, neb člověk je po staletí pořád stejný. Některé scény šokují. Např. když se Saša Rašilov skácí omylem z jeviště. ;) Ale i ty, které do hry patřily. Konec hry hodný pravé antické tragédie. Petr Vančura by se měl naučit mluvit. Ale jinak nohy dobrý. Jen ten jeho kostým byl na mě už moc.
Čiko  60 %
14.3.2024 | 1085 hodnocení
+ souhlasím
65%
Antické drama ve velmi moderním pojetí. Pravda - nejeden divák odešel. Zřejmě čekali, že to bude méně dekadentní a více antické. Ale příliš mnoho antiky uspává a dekadentní pojetí někdy dodá puls, tep.
Jan Frič našel klíč k inscenování - má to tempo, je to živé, děj se dobře posouvá, zpěv Bakchantek je krásný, nahota není prvoplánová, líbila se mi scénografie. Co mě vyloženě iritovalo, byla hudba. Některé skladby byly jak od Dua Yamaha nebo Evy a Vaška - to se opravdu nedalo poslouchat. Ale to mi zkazilo dojem jen trochu, celkově jsem spokojený.
Studený Čumáček  80 %
11.1.2024 | 409 hodnocení
+ souhlasím
Koncert. Herecký a Bert & Friends. Vyhnaný do výšin kostýmy, herci, kteří zvládají zpěv na téměř profesionální úrovni a takovým velmi pěkným růžovým sborečkem dam až operního formátu. Nehledě k tomu, že jde o drama o pomstě boha Dionýsa za pohanu, které vyústí až do roztrhání syna jeho vlastní matkou...
Eurípidés Bakchantky nedopsal. Oni je ale dohráli až do krutého a lesklého konce, a ke vší té hrůze se mi to ještě celé líbilo. Děs...
Medvědí princezna  70 %
28.11.2023 | 12 hodnocení
+ souhlasím
Čekala jsem trochu více antiky, Ale té je pramálo. Herecké výkony skvělé, stejně tak scéna i hudba, jen mi prostě chybí trošičku klasiky.
Tvidatko  80 %
19.11.2023 | 80 hodnocení
+ souhlasím
Milovala jsem scénografie i hudbu. Bakchantky mají v mém srdci speciální místo a ani v ND mě nezklamaly.
Srna  30 %
21.10.2023 | 86 hodnocení
+ souhlasím
Velké překvapení, bohužel pro mě negativní. Asi jsem prostě nebyla připravena na tohle provedení antické tragédie. Zřejmě snaha přiblížit se mladé generaci.
Vladimír10  0 %
18.10.2023 | 622 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vulgární, dekadentní a zároveň po většinu času neuvěřitelně nudná inscenace! Tvůrci by si měli uvědomit, že na představení do klasicistní budovy Stavovského divadla většina diváků nechotí proto, aby jim M. König ukazoval své nahé přirození poté, co jej D. Prachař vysvlékne ze zářivě zeleného overalu. Na takovéto obskurní estrády se vždy chodilo do podniků s podstatně horší pověstí, než jakou má Národní divadlo.
Rehor  60 %
18.10.2023 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Každý si sám určuje svůj osud, ale i sám si za to zaplatí (490,- za 2. řadu).
Iz67  80 %
17.10.2023 | 10 hodnocení
+ souhlasím
V prvé řadě jsem se od půlky představení nedíval na hodinky, a to je zázrak. Vše hezky funguje dohromady. Hudba, která mě nenadchla, přesto tempo posouvá nahoru. Spousta momentů s mým upřímným smíchem a prostor k přemýšlení o tom, jak iracionalita je sexy a jak jí musí racionalita respektovat.
Viktorie  50 %
22.6.2023 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Nevím proč, ale z Národního divadla vždy odcházím emočně nepoznamenaná...
Vladimír Rogalewicz  0 %
4.6.2023 | 801 hodnocení
+ souhlasím
Vrchol dekadence.To už není umění.Formou se jedná o nepřiznaný pokus o muzikál-k tomu ale chybí hudba.To,co zní,nemá jedinou rozpoznatelnou melodii,takto si představuji indiferentní hudbu složenou(a také zahranou)umělou inteligencí.I po shlédnutí představení a přečtení programové brožury nevím,o čem se vlastně hrálo(pokud to nemá být ono moudro o Bohu promítnuté na závěr-nicméně blížší než antičtí bohové je nám náš křesťansko-židovský Bůh/Hospodin;vůči němu bylo ale promítnuté poučení dosti kontroverzní).Scéna byla povedená,ale Cpinovy kostýmy byly tentokrát za hranicí dobrého vkusu.Hercům není co vytknout,ale v hodnocení se to už nepromítne.
MarekM  10 %
13.5.2023 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Dobrá(ale nadužívaná hudba)
Pár zajímavých režijních nápadů
Zajímavá Jana Pidrmanová a Jindřiška Dudziaková

jinak děsná nuda (klacek s břečťanem nechci už ani vidět ani slyšet!)
a šišlající Vanšščšurščra k tomu
Petrj  100 %
24.4.2023 | 14 hodnocení
+ souhlasím
Po všech stránkách vydařené představení. Výborná scéna, režie, kostýmy... Herecké obsazení skvostné v čele s Petrem Vančurou, který si to prostě užívá a dokáže svou radost předat. Pěvecká čísla také skvělá, kapela famózní. Vše dopilované - půjdu znovu.
Franz.K  100 %
1.4.2023 | 43 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Úplná přehlídka super kostýmů! Ale celé - hudba, jak říkají ty antické verše současně, rozuměl jsem všemu a to mě antika už ze školy dost nudí. Herecky skvělé, asi jsem nepochopil všechny náznaky, co se tam děly, ale to nevadí, užil jsem si to strašně.
Juagustin  50 %
24.3.2023 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Odcházel jsem rozpačitý, představení mi připadalo roztříštěné a působilo jako nedotažený muzikál. Zpěv z reproduktorů, mluvené slovo aktusticky, herci pobíhající s mikrofony v rukou... Hudební složka mě zaujala, výkony hudebníků dobré, ale strhli na sebe tolik mé pozornosti, že vlastně nevím, co bylo obsahem samotné hry, to mi partnerka musela převyprávět cestou domů;-)
(Stavovské divadlo, 14.3.2023).
Nikoss  90 %
17.3.2023 | 111 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Muzikální uchopení inscenace byl skvělý nápad navíc velmi zdařile realizovaný. Eurípidés je zábavný možnostmi interpretace nejednoznačného obsahu. Tvůrci se nesnaží o žádný kategorický výklad, což je sympatické. Aktuálnost hry je nesporná. Manipulace davu, fanatismus a problém jak na něj rozumně reagovat (...i kdyby nebyl bůh, říkej, že jím je!), střet racionálna s emocionálním "užíváním dne", atd. Herci výborní, stejně jako kapela.
Jaroslavz  50 %
17.3.2023 | 76 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Miloslav König je ten, kvůli komu stojí za to představení vidět. Jinak ale při nejlepší vůli nenacházím, o čem a proč to celé bylo. Ačkoliv skvěle hrající a zpívající herci se sebevíc tváří, že vědí, o čem se hraje, divákům to předat nedokážou. Což není chyba jejich, nýbrž režiséra a dramaturgyně. Sám text o třeštících ženách a krutém bohu je problematicky nejasný a ani tenhle polomuzikálový projekt jeho smysl, natož aktuálnost, odhalit nedokázal.
J.anek  90 %
15.3.2023 | 476 hodnocení
+ souhlasím
Dost pochybuji, že se v Česku najde herec s hezčíma nohama, než má Petr Vančura. To je nutno konstatovat především.
A potom je nezbytné říct, že má tahle inscenace dost blízko k dokonalosti. Je aktuální, a přece ani v nejmenším nepohrdá antickou předlohou. Respektuje ji maximálně - však patřil Eurípidés k experimentátorům, k hledačům.
Efektní forma netlumí poselství, spíš mu pomáhá proklubat se na svět. Hra o fanatismu a hledání rovnováhy ostatně sotva kdy vyjde z módy.
Obsazení je luxusní, výkony precizní, už dlouho jsem nebyl v divadle tak šťastný.
Guildenstern  100 %
15.3.2023 | 440 hodnocení
+ souhlasím
Díky, pane (Frič), za ty dary!!

Tohle je za mě Gesamtkunstwerk, synergie všech složek představení a čirá divadelní radost.
Karel Toman  80 %
5.3.2023 | 66 hodnocení
+ souhlasím
Naštěstí dnešní Národní divadlo nejsou jen inscenace Hordubal a Naši furianti. Moderní, plná režie, skvělá a nápaditá scénografie, herci, kteří hrají rádi a ví co. Katarzní divadlo, i když divák ani neví proč.
RaB  60 %
26.2.2023 | 364 hodnocení
+ souhlasím
Snad první představení od Friče, kde jsem nechtěl utéct po prvních pár minutách.
Funkční scéna, složitý text převeden do hratelné podoby a dobré herecké výkony.
Bohužel (zejména dámské obsazení) má obrovský problém se zpíváním - pakliže režíruji hru, kde se většinově zpívá, tak by to chtělo obsadit herce, kteří ze sebe něco jako zpěv vydávají (nikoliv však pokusy o něj - nejlépe to vyšlo stabilně výborné Štorkové).
Ještě by to chtělo o 20 minut zkrátit a dokončit závěr - ten je hodně useknutý (jak kdyby režisérovi došly nápady).
Teejaa  80 %
21.2.2023 | 21 hodnocení
+ souhlasím
Velmi povedený scénický koncert. Baví, dobře se poslouchá, krásně se dívá. Sbor perfektní. Úvodní "předscéna" Rašilov-Prachař skvostná. Women power jak blázen. Doporučuju!
Divadelnik  50 %
18.2.2023 | 146 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
generálka 15.2.2023 - Inscenace by se spíše hodila na Novou scénu.
LavinieCamui  90 %
17.2.2023 | 806 hodnocení
+ souhlasím
Geniální nápad spojit hru s touto hudbou. Vynikající herecké výkony všech zúčastněných. Skvělá scéna a kostýmy. Čistá krása.
Emanuelka  90 %
16.2.2023 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Celkově mám z inscenace dobrý pocit. Hudba, scéna, kostýmy, ale hlavně herecké výkony mě mile překvapily. Některé monology ke konci byly trochu zdlouhavé, ale jinak nemám co vytknout.
Gimli35  60 %
16.2.2023 | 256 hodnocení
+ souhlasím
Po slibně rozjetém začátku s výborným výstupem D. Prachaře a S. Rašilova se inscenace bohužel nějak zadrhla a i přes dílčí povedené momenty (např. Pentheova smrt) a dobrou hudbu už jsem se na ni nedokázal naladit. Sáhodlouhé monology tomu bohužel opravdu nepomohly. Přesto jsem ale rád, že i v nové dramaturgii ND je místo pro podobně nezvyklé počiny.
Pasiasty  40 %
14.6.2023 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Bakchantky jak by je napsal Jára Cimrman. Bohužel zda se, že je taky inscenoval sám, nikoliv s pomocí čtyřky nadaných umělců. Ke svého druhu kladům je třeba přičíst soulad téměř veškerých prvků, od nového překladu, přes výpravu, kostýmy, hudbu až k režii ? téměř, poněvadž k celku vůbec nesedí samotný Euripidův text.

Ke světlejším chvilkám představení patří poslední asi třetina, kdy režisér upouští od estrádního žánru a začíná divadlo, je to ale pozdě a pořád hrozí, že začne hudba.
Vitousek  80 %
5.4.2023 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Jedno velký dobrý. Antika, ale moderna, skvelej bizar. Bert and Friends k tomu! I like it
Marťus  80 %
10.4.2024 | 127 hodnocení
Urba  100 %
25.3.2024 | 5 hodnocení
Zuz_shizzles  80 %
6.3.2024 | 8 hodnocení
Nova15  90 %
27.2.2024 | 15 hodnocení
Theatre spirit  20 %
18.2.2024 | 11 hodnocení
Margaret  70 %
16.2.2024 | 126 hodnocení
Valmez  10 %
11.1.2024 | 503 hodnocení
Lovin  80 %
16.12.2023 | 269 hodnocení
Janaa  70 %
13.12.2023 | 45 hodnocení
Theo13  50 %
8.12.2023 | 32 hodnocení
Helena23  70 %
29.11.2023 | 21 hodnocení
Dubskyjakub33  70 %
24.11.2023 | 29 hodnocení
Teres  60 %
27.10.2023 | 256 hodnocení
Karina  80 %
23.10.2023 | 20 hodnocení
Hispida  90 %
21.10.2023 | 25 hodnocení
Petr-sima  90 %
21.10.2023 | 116 hodnocení
FireShrew  80 %
22.6.2023 | 10 hodnocení
Zzzz  80 %
17.6.2023 | 103 hodnocení
Slavek53  70 %
7.6.2023 | 90 hodnocení
SBN  50 %
21.5.2023 | 172 hodnocení
Lucie Melicharová  80 %
25.4.2023 | 16 hodnocení
CercaTrova  50 %
17.4.2023 | 69 hodnocení
dwarfal  90 %
25.3.2023 | 97 hodnocení
Jakub Vladimír  90 %
17.3.2023 | 18 hodnocení
Leova.qa  50 %
16.3.2023 | 9 hodnocení
Braddy  70 %
15.3.2023 | 195 hodnocení
Peetra  70 %
14.3.2023 | 167 hodnocení
Alorinka  10 %
1.3.2023 | 18 hodnocení
Suzana  60 %
28.2.2023 | 333 hodnocení
Adam Zelinka  80 %
20.2.2023 | 201 hodnocení
Yabba  50 %
19.2.2023 | 5 hodnocení
Wolverine  100 %
17.2.2023 | 40 hodnocení
Karotka  30 %
20.8.2023 | 2 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.