Národní divadlo Brno [Mahenovo divadlo]
<< Hamlet | Hotel Strindberg >>
Alena Mornštajnová, Martin Glaser
Hana
Premiéra: 7.6.2019 | 3:00
Dramaturgie: Lucie Němečková. Scéna: Pavel Borák. Kostýmy: Markéta Oslzlá-Sládečková. Režie: Martin Glaser.
Petra Lorencová (původně Eva Novotná), Elena Trčková, Tereza Groszmannová, Kateřina Liďáková (původně Tereza Richtrová), Eva Jelínková (původně Drahomíra Hofmanová), Jana Štvrtecká, Hana Briešťanská, Eliška Zbranková / Zuzana Černá (původně Klára Apolenářová, alternovala také Isabela Smečková Bencová), Ivana Milbachová (původně Marie Durnová), Monika Maláčová, Martin Sláma (alternoval také Petr Kubes), Tomáš David (alternoval také Petr Bláha), Matej Marušin / Jakub Svojanovský, Jan Grygar, Bedřich Výtisk / Michal Bumbálek, Martin Veselý, Roman Blumaier, David Kaloč, Roman Nevěčný (původně Pavel Doucek)...
Adaptace stejnojmenné knihy jedné z nejčtenějších českých autorek současnosti, která při psaní vycházela ze skutečných událostí odehrávajících se ve Valašském Meziříčí. Z podmanivého jobovského příběhu o tom, že ztratit lze v životě vše kromě lásky a vzájemného lidského porozumění, se ve strhujícím tempu vynořují osudy žen tří generací. Můžeme jedním rozhodnutím nevratně změnit život svůj i těch druhých? Máme život ve svých rukou nebo jsme jen bezmocnými loutkami ve hře osudu? O tom Hana ví své. Žije s břemenem viny, bojuje s vlastní hanou, protože cosi se vymklo a nelze to již vrátit zpět. Jen s tím žít. Ale jak...?
Termíny představení
27.3. | Čt | 19:00 | vstupenky | ||
9.4. | St | 19:00 | vstupenky | ||
10.5. | So | 17:00 | Paměť národa | vstupenky | |
10.6. | Út | 19:00 | vstupenky | ||
17.6. | Út | 19:00 | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (65)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jan Pařízek 80 % 

4.2.2023 | 948 hodnocení
+ souhlasím
Rozhodně zdařilá interpretace knižní předlohy. Samotný příběh je opravdu dobře napsaný a i přes větší délku nijak nenudí a celé to uteče až nečekaně rychle. První část ještě tolik nezasáhne a spíše hlavně připraví půdu pro tu druhou, kde do sebe vše až příliš krutě zapadá. I když člověk nečeká nic pěkného tak i přes to ho ty všechny rány osudu docela slušně rozloží. Dramatizace zde funguje na jedničku, samotný závěr a celé vyústění musí zasáhnout každého. Opravdu vynikající výkon P. Lorencové jako Hany. Vedle ní určitě též zaujali T. Groszmannová a E. Trčková. Pochvalu zaslouží také samotná scéna, jenž fungovala více než dobře.
Iva Bryndová 70 % 

30.12.2022 | 621 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé herecké výkony všech tří hereček v rolích zásadních žen v jedné rodině, Miry (E.Trčkové), Hany (E.Novotné) a Elsy (T.Groszmannové) i zbývajících obsazených; přes svou jednoduchost zajímavá a nápaditá scéna a silný příběh, který ve své předloze poskytla již A.Mornštajnová, vytvářejí dokonalý základ podařené inscenace. Přesto mám pocit, že emocionálnímu zásahu, jaký mi přinesla právě kniha, zůstala přeci jen dlužna. Hanin příběh v druhé polovině je v podstatě dokonalý, druhá polovina ostatně nabízí lépe plynoucí a dramatičtější děj, Miřin příběh, který tomu Haninu dodává katarzi, se tak dramaticky a emocionálně silně podat nepodařilo.
Helena Grégrová 80 % 

28.9.2021 | 1747 hodnocení
+ souhlasím
85 %. V Národním divadle Brno se román Aleny Mornštajnové podařilo převést na jeviště mimořádně citlivým způsobem. Inscenace nechá vyznít všechny důležité esence příběhu, intenzivně pak zejména linku osudovosti, která si s titulní postavou pohrává téměř až za samu hranici toho, co jeden člověk je schopen za život unést. Katarzní finále, naaranžované jako průnik ozvěn rodinné minulosti a současnosti, které jako by promlouvaly ze skupinové fotografie, působivě umocní divácký zážitek.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
HMLT 40 %
1.1.2025 | 55 hodnocení
+ souhlasím
130kilometrový výlet za Hanou do Mahenky za to bohužel nestál. Měla jsem tu čest vidět Hanu v Klicperově divadle, která je podstatně lepší. V NdB vidíme špatné herecké obsazení (jak je možné, že Mira vypadá starší, než Hana?), dále vytknu kostýmy, které zejm. herečkám nelichotí. Navštěvuji divadla pravidelně, ale v žádné jiné inscenaci jsem neviděla tak podivné kostýmy. Herecky nejvíce zaujal T. David v roli J. Horáčka, ale neměla by spíše zaujmout postava Hany či Miry? Představení zkrátka chybí kvalitní herecký výkon, od kterého se divákovo oko neutrhne. Pokud chcete vidět kvalitní Hanu, velmi doporučuji zajít do Besedy Klicperova divadla.
Neo 30 %
29.12.2024 | 27 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
První jednání úplně mimo mísu, hodinu sledujeme s hlavní dějovou linkou nesouvisející příběh Miry, Haniny neteře. Jediná důležitá informace pro druhé dějství je, že Hana je mešuge. Druhé dějství pojednává o tom, jak Hana přišla ke své duševní nemoci a mají to být zjištění zvídavé Miry. Jen proto jí byl věnován takový prostor a hodina mého života. Odpovědí na otázku ´jak?´ je ´holokaust´. Tohle téma se pro mě tímto definitivně uzavírá a už o něm nechci nikdy nic dalšího slyšet, natož vidět. Už mě s tím, prosím, nikdy neobtěžujte. P.S.: Tisíc korun za vstupenku do druhého pořadí, kde sedím se svými 183cm bokem, abych se vlezl???!!! Zlodějna!
Klara K 50 %
11.11.2024 | 36 hodnocení
+ souhlasím
V porovnání s uváděnou inscenací v Klicperově divadle je Hana v NDB slabá. Rušila mě nevyrovnanost hereckých výkonů (především tedy Mira, jejíž herecké ztvárnění mi vadilo). Příliš dlouhé a popisné, spoustu slabších míst. Za mě neuspokojivé, ale také ne nejhorší.
Radarrius 80 %
3.12.2023 | 83 hodnocení
+ souhlasím
První část mě vskutku dostala. Tragický příběh Miry, nenávist Idy, podivínství Hany, láskyplnost Miřiny maminky Rosy, váhání jak se starat o přeživší dívku. To vše do sebe zapadalo a vytvářelo neuvěřitelně silný emoční koktejl. To vše doprovázeno funkční scénografii. Zasloužených 100%. Bohužel druhá část již tak dobrá nebyla. Tragický osud Hany a Židů obecně se utápěl v popisných detailech a spletitých souvislostech u mnoha jednajících postav. Proškrtání a zaměření na Hanu by hloubce emocí velice pomohlo.
JaneEyre 90 %
19.10.2023 | 117 hodnocení
+ souhlasím
Jelikož se mi kniha moc líbila, byla jsem zvědavá na divadelní ztvárnění a tedy byla jsem nadšená! Na první pohled mě zaujalo řešení scény, moc krásné.
Především musím vyzdvihnout neuvěřitelný herecký výkon Petry Lorencové, vynikající! Dále se mi moc líbily Elena Trčková a Tereza Groszmannová. V představení je vše podstatné a já tedy v druhé polovině přestávala dýchat a často jsem přes slzy téměř neviděla. Krásný zážitek.
Především musím vyzdvihnout neuvěřitelný herecký výkon Petry Lorencové, vynikající! Dále se mi moc líbily Elena Trčková a Tereza Groszmannová. V představení je vše podstatné a já tedy v druhé polovině přestávala dýchat a často jsem přes slzy téměř neviděla. Krásný zážitek.
Diva.la.se 90 %
16.6.2023 | 33 hodnocení
+ souhlasím
moc se mi líbilo převedení předlohy na prkna, smekám
představení si mě celou dobu drželo a postupně mě drobilo
9/10
představení si mě celou dobu drželo a postupně mě drobilo
9/10
Klára Tesařová 80 %
5.4.2023 | 137 hodnocení
+ souhlasím
Scéna Pavla Boráka sestává ze soustředných siluet domů symbolizujících absolutní provázanost. Důležité momenty se odehrávají i v přední části jeviště, jen s minimem kulis a rekvizit. Práce se světlem je decentní, ale navodí žádoucí atmosféru. V první polovině dominuje Mira Eleny Trčkové, které sedí jak poloha devítiletého dítěte, tak těhotné slečny. V Haně Petry Lorencové se mísí nekonečné utrpení se snahou dělat věci, jak nejlíp dovede. Pohybem i gesty vystihuje totální zničení člověka prokletého osudem. Martin Sláma coby Karel Karásek chytne za srdce ztvárněním nebezpečné lásky k Rose Kateřiny Liďákové.
Vladimír Rogalewicz 80 %
12.11.2022 | 835 hodnocení
+ souhlasím
V Brně se podařila skvělá dramatizace velice silného příběhu. Vedle citlivé režie stojí za zmínku působivá a funkční scéna.
Jan456 90 %
18.11.2021 | 227 hodnocení
+ souhlasím
Prostě ano!!!
Bezchybná inscenace, doufám, že to není poslední adaptace A. Mornštajnové na divadelních prknech.
Bezchybná inscenace, doufám, že to není poslední adaptace A. Mornštajnové na divadelních prknech.
Čiko 80 %
13.10.2021 | 1104 hodnocení
+ souhlasím
Opravdu silný divadelní zážitek. Téma na které by se nemělo zapomínat. Těžko vyzdvihnout jeden herecký výkon, všichni účinkující byli výborní. Jednoduchá, ale skvěle vymyšlená scéna, která umocňovala příchody a odchody herců a situací. Není to látka, na kterou by si troufl každý, Martin Glaser měl šťastnou ruku a povedla se mu výjimečná inscenace..
Formanka 90 %
1.10.2021 | 16 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající výkony a krásné představení. Více takových...
Annikka 80 %
27.9.2020 | 133 hodnocení
+ souhlasím
Velmi, velmi, velmi silné. Novotná podává málem až životní výkon, moc se mi líbila i Elsa Terezy Groszmannové.
Xkraba 80 %
10.3.2020 | 12 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Silné emotivní představení, které je hráno v krásných prostorách Mahenova divadla s minimalistickými kulisami, jenž pouze podtrhují kvalitu inscenace a výborný kulturní zážitek. Zejména herecké obsazení hlavní role, tj. Hany je opravdu skvělé. Skvěle zvládnutá proměny postavy v čase.
Svazák 60 %
28.2.2020 | 33 hodnocení
+ souhlasím
Kvality představení už jsou zde rozsáhle popsány. Za mě to sráží dlouhá pasáž zhruba před závěrem, která je příliš roztáhlá, ukřičená až otravná.
Ameli 90 %
29.11.2019 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Neměla jsem velké očekávání a z divadla jsem odcházela okouzlená, jak dobře lze knihu převést na divadelní prkna, aniž by stratila své kouzlo.
Patří k představením, na které člověk jen tak nezapomene.
Chystám se jít ještě jednou.
Patří k představením, na které člověk jen tak nezapomene.
Chystám se jít ještě jednou.
Janis 60 %
18.11.2019 | 297 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
65%
Kvalitní herecké výkony, někdy trochu schematický děj a 70 let po válce už provařené téma. Myslím, že se Mahenka především trefila do "většinového" vkusu. Za cenu přes 1000 Kč (!) za lístek ale očekávám přece jen něco víc. A to nemluvím o všudypřítomném, dusivém fenoménu "děkovačky vstoje" po každém představení, který se z Městského přesunul už i do Národního divadla Brno, a který jsme tak i my museli zažívat, neboť se objevuje bez faktického ohledu na míru kvality toho kterého představení.
Kvalitní herecké výkony, někdy trochu schematický děj a 70 let po válce už provařené téma. Myslím, že se Mahenka především trefila do "většinového" vkusu. Za cenu přes 1000 Kč (!) za lístek ale očekávám přece jen něco víc. A to nemluvím o všudypřítomném, dusivém fenoménu "děkovačky vstoje" po každém představení, který se z Městského přesunul už i do Národního divadla Brno, a který jsme tak i my museli zažívat, neboť se objevuje bez faktického ohledu na míru kvality toho kterého představení.
Mapuela 90 %
16.11.2019 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé zpracování a perfektní herecký výkon. Je to jedna z nejlepších inscenací, kterou jsem v poslední době viděla. V druhé polovině doporučuju mít kapesníky po ruce.
Anah 90 %
30.10.2019 | 193 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Výkon Evy Novotné mne dojal k slzám. Nejprve jsem si myslela jestli nebude na škodu, že děj běží pozpátku, ale naopak, skvěle vygradované představení. Některé scény ke konci druhé poloviny mi však hodně připomínaly knihu Mengeleho děvče, skutečný příběh ženy, která přežila holokaust a čtyři koncentrační tábory. Vždycky když čtu knihu, vidím film, nebo divadelní představení z této doby, říkám si , jak tohle mohl dělat člověk člověku, a jsem ráda že žiju právě v této době.
Lenka458 80 %
24.10.2019 | 138 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé výkony všech herců, pěkně udělaná scéna. Výborné představení.
Kuba_r 90 %
16.6.2019 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Úchvatný výkon Evy Novotné, skvělá scénografie a světelný design. Soubor NdB působí vzácně sehraně a je radost se na všechny dívat. I bez znalosti knižní předlohy je to silný a strhující příběh.
Ester_L 20 %
16.6.2019 | 127 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Byla jsem překvapená, že lidi pak povstali. Přišlo mi to ukřičené, chyběla pointa z knihy, jen takové ilustrování to bylo.
LBZ 90 %
14.6.2019 | 24 hodnocení
+ souhlasím
NdB se povedlo převést obsáhlou knihu na jeviště. Hodně se mi líbila i jednoduchá scéna.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.