Národní divadlo Brno

divadlo s bezbariérovým přístupem - obvykle nutná asistence personálu nebo doprovodu lze platit platební kartou vstupenky online, eVstupenka poskytovány slevy pro studenty zvýhodněné předplatné
Mahenovo divadlo, Divadlo Reduta
Adresa: Mahenovo divadlo: Dvořákova 20, Brno [zobrazit na mapě]
[tram 1-2-4-11, bus 67 Malinovského nám.]
Adresa: Divadlo Reduta: Zelný trh 4, Brno [zobrazit na mapě]
[tram 4-9 Zelný trh, 1-2-8-10-12 Hlavní nádraží]
Pokladna: po, čt 8.30-19, út, st, pá 8.30-18
Plány hlediště: Mahenovo divadlo | Divadlo Reduta
Předprodej: průběžně od zveřejnění hracího plánu (až pět měsíců předem)
Začátky: 19.00, víkendová dětská představení 14.00, 15.00 či 16.00
Připravuje se:
Racek - Anton Pavlovič Čechov (září 2021, Mahenovo divadlo)
Nikdo - Ödön von Horváth (září 2021, Divadlo Reduta)
Mahenova Reduta - Hana Mikolášková (Divadlo Reduta, premiéra odložena)
Kočár do Vídně - Jan Procházka, Jan Novák (říjen 2021, Mahenovo divadlo)
Ohnivá země Václava Štecha - Tomáš Vůjtek, Václav Štech (říjen 2021, Divadlo Reduta)
Nebesa - Lucy Kirkwoodová (listopad 2021, Mahenovo divadlo)
Amfitryon - Molière (prosinec 2021, Divadlo Reduta)
Večer tříkrálový - William Shakespeare (leden 2022, Mahenovo divadlo)
Ztížená možnost soustředění - Václav Havel (únor 2022, Divadlo Reduta)
Kavkazský křídový kruh - Bertolt Brecht (březen 2022, Mahenovo divadlo)
Matka - Karel Čapek (duben 2022, Divadlo Reduta)
Chytání Vídně - Lenka Lagronová (červen 2022, Divadlo Reduta)
Smutek sluší Elektře - Eugene O'Neill (červen 2022, Mahenovo divadlo)
Ceny vstupenek:
1100-100 Kč
1100 Kč Vévodkyně a kuchařka
Poznámky a upozornění:
  • Zde prezentovaný repertoár vícesouborového Národního divadla Brno není kompletní. Tento portál (dle svého deklarovaného zaměření) zatím z kapacitních důvodů eviduje pouze inscenace činoherní a muzikálové/operetní. Pro získání informací publicistického či databázového charakteru o inscenacích z oborů opera a balet navštivte, prosím, specializované portály.
  • Nejlepší místa 3. - 8. řada (obě scény). Místa na III. pořadí v Mahenově divadle mají již výrazně sníženou viditelnost.
  • Pokladna předprodeje se nachází na adrese Dvořákova 11, Brno (vedle budovy Mahenova divadla). Večerní pokladny v budovách divadel jsou otevřeny 45 min. před začátkem představení.
  • Předplatné: 1) sezonní - pevné řady se slevou cca 25 %, včetně dalšího věrnostního programu, výrazné slevy předplatného pro studenty a seniory (prodej předplatného na další sezonu obvykle probíhá od začátku dubna do konce června); 2) sezonní volné v ceně 2700 Kč s kreditem šesti vstupenek; 3) flexibilní karta stálého diváka s kumulovanou slevou.
  • Ceny vstupenek jsou široce diferencovány dle charakteru produkce, zájmu nebo i hracích dnů.
  • Inscenace Vévodkyně a kuchařka je uváděna v Mozartově sále Divadla Reduta při netradičním uspořádání hracího prostoru. Součástí inscenace je i konzumace (degustační menu připravuje restaurace KOISHI).

Repertoár - Mahenovo divadlo

Večer tříkrálový - William Shakespeare  (připravuje se)
Premiéra: 28.1.2022. Překlad: Jiří Josek. Dramaturgie: Jaroslav Jurečka. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Linda Boráros. Hudba: Jakub Kudláč. Režie: Štěpán Pácl.
Shakespearova komedie, v níž se snoubí lyrická poezie s poezií pudovou. Komedie, v níž si nikdo nemůže být jistý tím, co vlastně ke komu cítí. Komedie o krizi individua a krizi identity. Na troskách zničené lodi dopluje Viola do Ilýrie, kraje, který má blíže k pohádce, než ke skutečnosti. A žijí tam tedy pohádkový princ, který svádí pohádkovou princeznu, a pohádkový opilec, který terorizuje pohádkového suchoprda. Viola se rozhodne pro vlastní bezpečnost vystupovat v mužském přestrojení – což se ale začne jevit značně nebezpečným, když se šíleně zamiluje do místního knížete...
Nebesa - Lucy Kirkwood  (připravuje se)
Premiéra: 26.11.2021. Překlad: Pavel Dominik. Dramaturgie: Barbara Gregorová. Výprava: -bude doplněno-. Hudba a režie: Michal Lang.
Nové drama britské autorky. Anglický venkov uprostřed 18. století. V malém městě se staví šibenice pro vražedkyni malé dívky. Ona vražedkyně tvrdí, že čeká dítě, což by znemožňovalo její popravu. Proto soud povolá dvanáct žen, dvanáct matek, aby rozhodly, zda je obviněná Sally skutečně v požehnaném stavu. Třináct žen a jeden muž, pověřený jejich hlídáním, je zavřeno ve strohé cele městské pevnosti. Není tak jednoduché určit, zda je Sally těhotná. Mnohé ženy navíc nejsou tak nestranné, jak se zpočátku zdálo. Jsou bité životem (a nezřídka také manželi) a jsou schopné zajít k brutalitě ze zášti, závisti nebo třeba kvůli pomstě za dávnou a už zapomenutou křivdu...
Kočár do Vídně - Jan Procházka  (připravuje se)
Premiéra: 15.10.2021. Výprava: Michal Spratek. Hudba: Jan Novák. Dirigent: Gabriela Tardonová. Režie: Štěpán Pácl.
Scénický koncert podle proslulého filmu Jana Procházky a Karla Kachyni s hudbou Jana Nováka. Komorní psychologické drama o strachu, nenávisti a lásce na konci 2. světové války zůstává, které je i po letech univerzálním poselstvím o relativizaci základních lidských hodnot. Hlavní hrdinové jsou postaveni do mezních situací a rozhodnutí, v nichž neexistují žádní vítězové, hrdinové ani oběti, jen společná touha po spravedlnosti a odpuštění. Válka, ale i láska má vlastní zákony navzdory všemu...
Racek - Anton Pavlovič Čechov  (připravuje se)
Premiéra: 7.9.2021. Překlad: Jaroslav Vostrý. Dramaturgie: Jaroslav Jurečka. Scéna: Ján Tereba. Kostýmy: Alena Dziarnovich. Režie: Štěpán Pácl.
online předpremiéra v červnu 2021
První z velkých her ruského dramatika a spisovatele, která ve své inscenaci z roku 1896 založila jeden ze směrů moderního divadla. V propletenci milostných a rodinných vztahů autor vytváří obraz lidského utrpení na prahu 20. století – na místě slavných činů a romantických hrdinů tu stojí bolesti moderního člověka...
Leopoldstadt - Tom Stoppard
Premiéra: 19.6.2021. Překlad: Pavel Dominik. Dramaturgie: Hana Hložková. Scéna: David Bazika. Kostýmy: Marie Jirásková. Hudba: Miloš Štědroň. Režie: Radovan Lipus.
Hra britského dramatika židovského původu líčící osudy jedné rodiny mezi lety 1899 a 1955. Příběh Židů, příběh Vídně, příběh Evropy a především příběh silného rodinného pouta, tak silného, že jej přetrhaly teprve hrůzy holokaustu. V závěru roku 1899 ve Vídni všichni očekávají přelom století a jsou plni krásných očekávání. Židovská rodina Merzových z vyšší společnosti slaví Vánoce a očekávají krásnou budoucnost – antisemitismu ubývá, ruší se protižidovské zákony, myšlenka na osídlení Palestiny a získání domoviny je působivou vyhlídkou, svět je v pořádku. Osud rodiny se ale v první polovině 20. století nevyvíjel tak, jak to vypadalo na sklonku století devatenáctého...
Kdo se bojí Virginie Woolfové? - Edward Albee
Premiéra: 18.6.2021. Překlad: Luba Pellarová, Rudolf Pellar. Dramaturgie: Hana Hložková. Scéna: Antonín Šilar. Kostýmy: Alena Dziarnovich. Hudba: Jan Galia. Režie: Štěpán Pácl.
Proslulé americké drama, které není pouhou sondou do rodinných záležitostí a sexuálních vztahů mezi muži a ženami. Mnohem víc je výpovědí o intelektuální společnosti, která vytváří nesmyslné konvence, přitom se baví krutými hrami, staví kolem sebe neproniknutelné bariéry, zatímco trpí osamocením, sní o ideálech, jenž nedokáže realizovat, a trýzní se zklamáním ze sebe sama. Kdo by dokázal odolat pozvání na skleničku do domu Marthy a George? I když jsou už dvě hodiny ráno a návštěva se nezdá vhodná, mladý manželský pár podlehne pokušení získat cenné společenské kontakty. Na večírku se hodně pije, mluví a čtyři dospělí lidé rychle ztrácejí veškeré zábrany. Navenek úspěšný a šťastný vztah manželů, kteří patří k místní elitě, má po dvaceti letech značné trhliny...
14!  
Majitelé klíčů - Milan Kundera  (1:30x)
Premiéra: 22.5.2021. Dramaturgie: Milan Šotek. Scéna: Pavel Borák. Kostýmy: Markéta Oslzlá-Sládečková. Hudba: Ivan Acher. Režie: Martin Glaser.
„Komedie osudovosti a tragédie malichernosti.“ Jiří Nečas za protektorátu schová v bytě svého tchána dívku na útěku a zároveň v kapse svých kalhot schová klíče od tohoto bytu. To jsou spojité nádoby velkých a malých dějin, vznešených gest a přízemních pohnutek. A zároveň obraz současného světa, za jehož okny stále mašírují nacisté...
Slaměný klobouk - Eugène Labiche  (2:30)
Premiéra: 6.10.2020. Překlad: Michal Lázňovský. Dramaturgie: Hana Hložková. Scéna: Tom Ciller. Kostýmy: Nina A. Stillmark. Hudba: Emil Machain, Petr Svozílek. Pohybová spolupráce: Ladislav Cmorej. Úprava a režie: Martin Čičvák.
předpremiéry od srpna 2020
Známá fraška. Stačilo, aby mladý pan Fadinard na ranní projížďce chviličku nedával pozor na svého koně, a tento rozžvýkal slaměný klobouk zavěšený na nedaleké větvi. Ten klobouk však naneštěstí patřil vdané ženě, která zde v trávě rozhodně neležela se svým manželem. Žena je hysterická a její horkokrevný milenec požaduje po Fadinardovi okamžitou náhradu. Oba ho pronásledují až do jeho bytu, jejž odmítají opustit. A k tomu se Fadinard ten den žení! Jeho snoubenka i výstřední svatebčané už jsou za dveřmi. Pokud této delegaci nechce vysvětlovat přítomnost jiné dámy v domě, měl by urychleně opatřit klobouk nový...
Liliom - Ferenc Molnár  (2:20)
Premiéra: 4.9.2020. Překlad: Jiří Zeman. Dramaturgie: Milan Šotek. Scéna: Pavla Kamanová. Kostýmy: Alena Dziarnovich. Hudba: Jakub Kudláč, Petr Svozílek. Režie: Štěpán Pácl.
předpremiéry od srpna 2020
Hra klasika maďarské literatury, zpopularizovaná muzikálovou verzí „Carousel“, jedno z nejpůvabnějších děl počátku 20. století. Andreas Zavoczki, kterému nikdo neřekne jinak než Liliom, obsluhuje pouťový kolotoč. Těžko říct, co je větší atrakcí – zda kolotoč, či fešák Liliom. Nechodí se sem paničky nakonec svézt jenom proto, že doufají v následné svedení vyhlášeným frajerem? Týž den, kdy Liliom konečně najde svou životní lásku, přijde o práci. Nese to těžce a rozhodne se zúčastnit loupežného přepadení...
Dobové tance - Karel Steigerwald
Premiéra: 28.2.2020. Dramaturgie: Tomáš Vůjtek, Jaroslav Jurečka. Scéna: Milan David. Kostýmy: Marta Roszkopfová. Hudba: Ondřej Švandrlík. Režie: Ivan Krejčí.
Hořká hra, kterou Karel Steigerwald na počátku 80. let na hraně zákazu napsal pro ústecké Činoherní studio a režiséra Ivana Rajmonta. Při zpětném pohledu není jen alegorií na dobu normalizace (jejíž ovzduší jako by se žel vracelo), ale nadčasovým svědectvím o Češích jako takových. Vlastně ironický pandán k Jiráskově „Lucerně“. Lípy se nevzdáme! Ale co o ní víme? Co pro nás představuje? O české národní povaze bude se hrát ve vídeňské architektuře, kde místn vyleká příjezd muže, který má ve městě prošetřit nedávné nepokoje v souvislosti s revolučním rokem 1848. Češi jsou odhodláni Vídni nepodlehnout a ubránit svůj vítězný prapor (který ovšem skrývají ve sklepě)...
Lucerna - Alois Jirásek  (2:45)
Premiéra: 13.12.2019. Dramaturgie: Milan Šotek. Scéna: Pavla Kamanová. Kostýmy: Marija Havran. Hudba: Jakub Kudláč. Pohybová spolupráce: Markéta Habalová. Režie: Štěpán Pácl.
Kouzelný rodinný příběh Aloise Jiráska s pohádkovými prvky, k němuž se vrací každá generace.
D12+  
Pera markýze de Sade - Doug Wright
Premiéra: 11.10.2019. Překlad: Pavel Dominik. Dramaturgie: Jaroslav Jurečka. Scéna: Pavel Borák. Kostýmy: Markéta Oslzlá-Sládečková. Režie: Martin Glaser.
Strhující hra amerického dramatika, podle níž byl natočen stejnojmenný film, před nás klade palčivé otázky svobody a cenzury i lidské nezdolnosti. Markýz de Sade – pro jedny perverzní zvrhlík, pro druhé jeden z největších myslitelů své doby – tráví proti své vůli závěr života v ústavu pro choromyslné. I zde se však odmítá vzdát své literární tvorby a texty se pokouší z blázince pašovat. Mladý abbé se na naléhaní nového ředitele rozhodne, že z markýze vášeň pro zvrácené představy vymýtí, kvůli čemuž sahá po stále drastičtějších praktikách. Je však možné dosáhnout toho, aby jisté věci člověka prostě nenapadaly? Neprovokuje nakonec de Sade záměrně...?
15!  
Hana - Alena Mornštajnová, Martin Glaser
Premiéra: 7.6.2019. Dramaturgie: Lucie Němečková. Scéna: Pavel Borák. Kostýmy: Markéta Oslzlá-Sládečková. Režie: Martin Glaser.
Adaptace stejnojmenné knihy jedné z nejčtenějších českých autorek současnosti, která při psaní vycházela ze skutečných událostí odehrávajících se ve Valašském Meziříčí. Z podmanivého jobovského příběhu o tom, že ztratit lze v životě vše kromě lásky a vzájemného lidského porozumění, se ve strhujícím tempu vynořují osudy žen tří generací. Můžeme jedním rozhodnutím nevratně změnit život svůj i těch druhých? Máme život ve svých rukou nebo jsme jen bezmocnými loutkami ve hře osudu? O tom Hana ví své. Žije s břemenem viny, bojuje s vlastní hanou, protože cosi se vymklo a nelze to již vrátit zpět. Jen s tím žít. Ale jak...?
  
Noc bláznů - Louis Nowra
Premiéra: 15.2.2019. Dramaturgie: Lucie Němečková. Scéna: Karel Čapek. Kostýmy: Tereza Venclová Vašíčková. Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart, Matěj Kroupa. Pohybová spolupráce: Martin Pacek. Překlad a režie: Šimon Dominik.
Elektrizující, částečně biografická komedie ze zákulisí vzniku jedné divadelní inscenace ve specifickém prostředí blázince. Začínající režisér Lewis chystá svůj debut. Má nastudovat hru s herci psychiatrické léčebny v rámci jejich terapie. Jenže! Režijní ambice musí stranou ve chvíli, kdy jeden z pacientů prosadí, že budou hrát jedině Mozartovu operu „Così fan tutte“. A to nehledě na to, že nikdo z nich neumí zpívat, natož italsky. Pyroman, narkoman závislý na lithiu, koktající právník, autistka - to je jen vzorek hereckého souboru, jenž začne do zkoušení projektovat své potřeby a představy a postupně vtahovat režiséra do jejich vlastní hry a životů. Nasnadě je tedy otázka: kdo je tady vlastně blázen...?
Kdo je pan Schmitt? - Sébastien Thiéry
Premiéra: 13.4.2018. Překlad: Kateřina Neveu. Dramaturgie: Lucie Němečková. Scéna: Nikola Tempír. Kostýmy: Vladimíra Fomínová. Hudba: Daniel Fikejz. Režie: Jana Kališová.
Moderní francouzská komedie s feydeauovsko‑ionescovskou omáčkou, ochucená pinterovským a kafkovským kořením. Manželé Bélierovi doma večeří, když tu náhle zazvoní telefon! Na tom by nemuselo být nic podivného, jenže oni až dodnes žádnou pevnou linku neměli. S překvapením najdou zapojený aparát, zvednou sluchátko a hlas na druhé straně chce mluvit s jistým panem Schmittem. Jenže kdo je pan Schmitt? I domovník manžele, kteří jsou přesvědčeni, že jsou Bélierovi, identifikuje jako Schmittovy. Panika, která se zmocní manželského páru, vyvolá nejen sérii komických situací, ale zároveň také rozvíří spirálu otázek po vlastní identitě a smyslu bytí...
Saturnin - Zdeněk Jirotka, Martin Vačkář, Ondřej Havelka
Premiéra: 27.11.2015. Úprava: Jakub Nvota, Martin Sládeček. Dramaturgie: Martin Sládeček. Scéna: Szilárd Boráros. Kostýmy: Hana Knotková. Hudba: Mario Buzzi. Režie: Jakub Nvota.
„Swingová groteska“ pro celou rodinu, adaptace jednoho z nejoblíbenějších českých humoristických románů. Okouzlující příhody pána a jeho bezmála geniálního sluhy, situované do noblesní prvorepublikové atmosféry.
D12+  
Králova řeč - David Seidler  (2:10)
Premiéra: 15.3.2013. Překlad: Jitka Sloupová. Dramaturgie: Lucie Němečková. Scéna: Adam Pitra. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Petr Malásek. Režie: Martin Stropnický.
Hra vycházející ze skutečných historických událostí, podle níž vznikl nejúspěšnější film roku 2010, ověnčený mnoha cenami (včetně čtyř Oscarů). Budoucí anglický král Jiřího VI. bojuje s handicapem, který by mohl ohrozit nejen jeho vlastní pozici, ale také celou společensko-politickou situaci v zemi, stojící na prahu 2. světové války. Vypjatá doba si žádá ve svém čele pevného muže, kterým jen stěží může být koktající král. Proto následník trůnu za podpory své rodiny a vlády podstupuje svéráznou léčbu u australského odborníka Lionela Loguea. Ten však není pouhým logopedem, ale také svérázným terapeutem. Mezi králem a jeho podivínským léčitelem se vytvoří zvláštní pouto...
Marie Stuartovna - Friedrich Schiller  (inscenace již byla stažena z repertoáru)
Premiéra: 15.6.2018. Překlad: Hanuš Karlach. Dramaturgie: Martin Kubran. Scéna: Tom Ciller. Kostýmy: Georges Vafias. Hudba: Ivan Acher. Režie: Martin Čičvák.
Poslední uvedení: rok 2020.
Historické drama, zachycující poslední dny skotské královny Marie Stuartovny. Život skotské panovnice, vězněné Angličany téměř dvacet let, je doslova v rukou její sokyně, anglické a irské královny Alžběty I. Ta se rozhoduje, zda podepíše dávno připravený ortel smrti, anebo Marii udělí milost. Konflikt dvou královen, které se ve skutečnosti nikdy osobně nepotkaly, ačkoliv o sobě navzájem věděly víc než všechno, poskytl autorovi mnohovrstevnatou látku propojující boj o politickou moc, náboženský a morální konflikt, který je přiživován osobními a mnohdy čistě intimními zájmy dvou žen...

ARCHIV INSCENACÍ


časový údaj o délce představení je pouze orientační
„x“ u časového údaje = představení je hráno bez přestávky

aktualizace údajů:

I přes maximální snahu udržovat informace u každého divadla aktuální (a zejména u divadel partnerských), je možné, že jsme nějakou změnu či novinku přehlédli, a proto velice uvítáme, když nás na takovou skutečnost upozorníte.
Našli jste na této stránce neaktuální nebo chybějící informaci, napište nám, prosím, na e-mail: aktualizace@i-divadlo.cz.
Děkujme za spolupráci.


Poslední aktualizace: 17.7.2021