Národní divadlo Brno [Divadlo Reduta]
<< Hodinový hoteliér | Mirandolína >>
Karel Čapek
Matka
Premiéra: 8.4.2022 | 2:00
Dramaturgie: Milan Šotek. Scéna: Antonín Šilar. Kostýmy: Zuzana Formánková. Hudba: Jakub Kudláč. Režie: Štěpán Pácl.
Tereza Groszmannová, Tomáš Šulaj, Pavel Čeněk Vaculík, Vojtěch Blahuta (alternoval také Jakub Svojanovský), Viktor Kuzník, Roman Blumaier, Martin Veselý...; ve filmové dotáčce Eliška Zbranková, Bedřich Výtisk
Protiválečné drama Karla Čapka, které kdysi reagovalo nejen na občanský konflikt ve Španělsku, ale také na vzrůstající fašistické tendence v Evropě. Dodnes burcující konfrontace ženy (matky) a mužů, kteří touží ve světě konat velké činy. Matka pěti synů se bouří. Přestože je vdovou po důstojníkovi, který před lety hrdinsky zahynul v boji, nemá zájem na tom, aby tímto způsobem skončili i její potomci. Nejstarší (lékař) se domů nevrátil, když v exotických zemích vyvíjel lék. Z chlapců rostou muži, kteří touží po dobrodružství. Matka je nechce ztratit a hájí právo ženy na zasahování do osudů svých dětí...
Termíny představení
27.6. | Út | 19:00 | divadlo Reduta | vstupenky | |
28.6. | St | 10:00 | divadlo Reduta | vstupenky | |
5.9. | Út | 19:00 | divadlo Reduta | vstupenky | |
16.9. | So | 19:00 | divadlo Reduta | vstupenky | |
9.10. | Po | 19:00 | divadlo Reduta | EN SUB | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (23)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa 90 % 

24.11.2022 | 2975 hodnocení
+ souhlasím
Tvůrčí tým v čele s režisérem Š. Páclem dokázal text K. Čapka oprostit od nánosů času. Vznikla tak moderní inscenace hry, která ani po tolika letech od svého vzniku neztrácí nic na své aktuálnosti. Naopak. Bohužel... Vyrovnaným hereckým výkonům z logiky věci dominují T. Groszmannová a T. Šulaj. Brněnská inscenace se může chlubit i dalšími složkami jako je scéna, kostýmy, světelný design... Mimořádný počin, který vyvrací nesmyslná tvrzení, že Čapek patří už jen do muzea. Není to pravda. A nejsilnější zážitek si režisér nechal na samý závěr. Matku Š. Pácla považuji za jednu z nejzdařilejších činoherních inscenací loňské sezony.
Iva Bryndová 90 % 

19.11.2022 | 441 hodnocení
+ souhlasím
Brněnská inscenace dokazuje, jak moc byl Karel Čapek geniální a jak geniálně Matku i všechny další postavy, nejen Dolores, v této hře napsal. Aktualizace se povedla bez jakýchkoli zaváhání - inscenace je osvěžujícím způsobem civilní, lehká a o to působivější. Scénicky, světelně i stran zvuku a hudby je inscenace velmi podařená, a herecké výkony Terezy Groszmannové i obsazených pánů (a chemie fungující dokonale mezi bratry i otcem) ji pozvedají ještě výš.
Lukáš Dubský 80 % 

9.4.2022 | 1039 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75%. Bohužel je tahle inscenace v dnešní době zase prudce aktuální. Režisér Š. Pácl jen lehce modernizoval, zajímavá je scéna A. Šilara, která připomíná válečné muzeum a odkazuje k lidské fascinaci násilím. Dialogy u Čapka znějí často dost knižně a tezovitě, ale herci se s tím dokázali vypořádat. T.Groszmannová zvládá v titulní roli rozjitřené emoce i ztišené momenty zoufalství. Výborně si s rolí Otce poradil T. Šulaj, který svým nadhledem ještě zdůrazňuje absurditu války. (psáno z veřejné generálky)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Cechoslovak 70 %
14.12.2022 | 89 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Znovu hluboká poklona Karlu Čapkovi. Jeho Matka je dramatem se vším všudy, s umělecky přesvědčivým prolnutím postav živých a mrtvých, výrazně odstíněnými charaktery, silným poselstvím. O mrazivé aktuálnosti ani nemluvím. Tvůrci inscenace přistoupili k Čapkově textu s velkým respektem. Za to dík, ale právě kvůli tomuto respektu působí hra jako celek poněkud sterilně. Herecké výkony jsou výborné, přičemž pánové záměrně a správně dávají vyniknout hlavní představitelce. Lehkým zklamáním byla závěrečná scéna. Jako by emoce už byly vyčerpány a závěr přišel nějak moc rychle.
Janis 80 %
18.11.2022 | 275 hodnocení
+ souhlasím
Protože mám v paměti dávné uvedení Matky pražského ND s Janou Štěpánkovou, které bylo spíš pateticky zpracované, překvapilo a potěšilo mě velmi civilní a místy i odlehčené brněnské zpracování, a to už od prvních momentů. Scéna již tradičně výborná, stejně jako T. Groszmannová, která roste s každou další rolí. Herecky vůbec velmi vyrovnané, přesto chci zmínit ještě výkon T. Šulaje ve vedlejší roli otce, který ho zvládl jaksi nenápadně, ale o to brilantněji.
Hra se právem těší velkému zájmu diváků, nelze než doporučit.
75%
Hra se právem těší velkému zájmu diváků, nelze než doporučit.
75%
Klára Tesařová 70 %
28.10.2022 | 96 hodnocení
+ souhlasím
Režijní pojetí Štěpána Pácla dovoluje plně vyniknout ženskému elementu Terezy Groszmannové v titulní roli. Ona sama má tři potomky. Dokáže se maximálně vžít do oprávněného a mocně kousavého strachu o život své krve. V jejím pojetí máma nevidí a neslyší nic než rodinu. Co by si sama počala? Slova jako povinnost, čest a nutnost jsou jí stejně cizí jako záběry občanských bojů v televizi. Scéna Antonína Šilara spočívá v masivní zaplněné polici táhnoucí se z jednoho konce jeviště na druhý. Je pompézní, ale nestrhává pozornost od silných lidských emocí.
Petikakika 90 %
15.9.2022 | 81 hodnocení
+ souhlasím
Zatiaľ to najlepšie čo som videla na scéne Reduty.
Muzikalovy.fanda 100 %
10.5.2022 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Husina jak pralinky, i slza ukápla. Skvělá Tereza Groszmannová a s ní i ostatní.
Michal Švanda 60 %
24.4.2022 | 14 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nepateticky pojatá inscenace. Humorem vyvažuje tragický děj. Například v soupeření a temperamentních výměnách názorů Matčiných synů to často zábavně jiskří. Civilnost se podařilo udržet až do dramatického závěru. Scéna Antonína Šilara je hravá, i když je plná zbraní nejrůznějšího druhu. Herci si dokázali poradit i s jistou tezovitostí, kterou v sobě postavy přece jen mají (např. pravičák, levičák, koloniální voják), a kteří reprezentují jednotlivé členy rodiny.
Eva123 60 %
24.4.2022 | 152 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace byla pěkná, herci hráli pěkně (nejen Tereza Groszmannová, ale i Viktor Kuzník a Pavel Čeněk Vaculík), ale z jakéhosi důvodu mě to neoslovilo tak, jak jsem očekávala. (Viděla jsem Matku v 80. letech, ale detaily jsem si už nepamatovala.)
VeronikaB 100 %
12.4.2022 | 21 hodnocení
+ souhlasím
Mrazivě aktuální a lehce aktualizovaná jedna z nejlepších her Karla Čapka. Režie a scéna posouvají děj do současnosti, ale nezneužívají přitom nějak lacině současné situace, byť si ji s tím nelze nespojovat. Excelentní Tereza Groszmannová v titulní roli, perfekní jsou ale i pánové v rolích otce a synů.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.