Divadlo na Vinohradech [Studiová scéna]

Za dveřmi

Premiéra: 31.5.2019. Dramaturgie: Vladimír Čepek. Scéna: Karel Čapek. Kostýmy: Tereza Venclová Vašíčková. Hudba: Jakub Borovanský. Režie: Barbora Mašková.
1:30x

Osoby a obsazení
Anna - Jana Kotrbatá
Týna - Andrea Elsnerová
Bětka - Tereza Terberová
Slávek - Ondřej Kraus
David - Daniel Bambas
Josef - Pavel Rímský

Hra zamýšlející se nad českou historií a tím, jak staré události, vztahy a vazby determinují životy současné generace. Jeden pražský dům, několik generací jedné rodiny. Rodina je za 2. světové války, za totality a stejně tak i dnes odsunutá do několika málo pokojů ve vlastním domě, který okupují cizí lidé. Za dveřmi je cizí element, za dveřmi se dějí větší dějiny. Pro každou generaci téhle rodiny je dům závazek i výzva, v každé generaci jsou dům i rodina okupovány a v každé generaci se musí volit, jestli zůstat v domě za cenu útisku, nepohodlí, osobní nesvobody, anebo dům opustit a odpoutat se od tradic a rodinného dědictví...
Divadlo na Vinohradech
Hodnocení inscenace
Redakce
80 %
Uživatelé
79 %
7971000
Hodnocení redakce
Jan Pařízek 80 %
Pavel Širmer 80 %
Helena Grégrová 80 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení (10)

HODNOCENÍ REDAKCE:
Jan Pařízek 80 %
(zadáno: 2.11.2019, počet hodnocení: 765)
přínosný / zajímavý komentář
Pěkné! Velmi dobře zobrazený rozpor mezi tím udržet určité rodinné vazby k minulosti a tím jít vlastní cestou. Kde je ta hranice a co ještě objetovat? Krásný příklad domu, který formuje a zároveň ničí jednotlivé životy. Určitě potlesk pro autorku B. Hančilovou, moc hezky napsáno. Režijně též dobře uchopeno, líbilo se mi hlavně prolínání různých časových období. Po herecké stránce vše správně sladěno. Výtečná hlavně J. Kotrbatá a A. Elsnerová. Celkově opravdu povedený kus.
Pavel Širmer 80 %
(zadáno: 19.8.2019, počet hodnocení: 1552)
přínosný / zajímavý komentář
Okupace nacisty, totalita, „svoboda“ tržní ekonomiky a jeden dům. Autorka se chytře zamýšlí, s jakými vlivy se museli lidé v různých dobách potýkat, aby udrželi odkaz předků. A také si za rozdílných okolností pokládali otázku, je-li setrvání v domě vůbec správnou volbou pro další život. Hra dotvrzuje, že B. Hančilová patří k nadějím novodobé české dramatiky. Režisérka prvního jevištního provedení B. Mašková text s herci nastudovala tak, jak si zasloužil. U doyena v obsazení P. Rímského bohužel zase převládly falešné tóny při „kouzlení hlasem“. Scénograf K. Čapek s možnostmi malého prostoru opět výborně naložil.
Helena Grégrová 80 %
(zadáno: 13.6.2019, počet hodnocení: 1413)
přínosný / zajímavý komentář
Velmi dobře napsaná hra o ozvěnách minulosti, kterou nelze odložit a schovat do krabic na půdu, nota bene v domě děděném z pokolení na pokolení, jehož zdi by o jeho obyvatelích měly rozhodně co vyprávět. Poměrně nelítostný (prů)řez vztahovými peripetiemi několika generací jedné rodiny, ovlivňované více než méně politicko-společenskými kontexty té které aktuální doby naší historie. Adekvátnímu napojení se publika na poutavý příběh vycházejí vstříc empatická a nápaditá režie, soustředící se i na drobné (ale důležité) detaily, účelné scénické řešení a precizní herecká souhra všech protagonistů. Silný divácký zážitek.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
Mora 90 %
(zadáno: 19.6.2019, počet hodnocení: 135)
přínosný / zajímavý komentář
Určitě lze doporučit. I tato inscenace potvrzuje, že Studiová scéna DNV je o několik tříd kvalitnější než to, co se odehrává většinou na "hlavní" scéně.
J.S. 80 %
(zadáno: 14.6.2019, počet hodnocení: 111)
přínosný / zajímavý komentář
Ústředním motivem dramatu je rodinná zátěž v podobě domu, ke kterému jsou jedinci připoutáni, přestože v něm nejsou šťastni. Dramaturgicky a režijně je výborně zvládnuto prolínání různých časových rovin a jejich postupné sestavování do jednoho příběhu. Některé situace (nejen ty z minulosti) působí sice poněkud tezovitě, ale hra jako celek není významově doslovná, naopak podněcuje diváka k různým interpretacím. Nejsilnější se mi jevily závěrečné scény (spor o dědictví a monolog D. Bambase). Autorka hru okořenila mnoha aluzemi (mj. na Sňatky z rozumu), účinný je také rámcový motiv kácení stromu.
JirkaS 100 %
(zadáno: 13.6.2019, počet hodnocení: 220)
přínosný / zajímavý komentář
Ve všech směrech bezchybná a dokonalá inscenace těží ze silného námětu, který diváka vtáhne a nenechá vydechnout, a byť se zde překrývají dvě časové roviny, nedochází ke zmatkům v pochopení, v jaké době se odehrává ta která scéna. Naopak režie šla tak daleko, že občas se obě dvě roviny odehrávají najednou, a právě tehdy inscenace nabírá na síle. Ale kromě námětu a dokonalé režie inscenace nabízí i zajímavou scénografii se zrcadly a skříněmi, a především silné herecké výkony všech dokonale sehraných aktérů. Mrazení v zádech, dojetí, smutek. Emoce! To vše jsem prožil. Bravo a děkuji! /12.6.2019/
SVATOŠOVÁ 70 %
(zadáno: 12.6.2019, počet hodnocení: 5)
přínosný / zajímavý komentář
Znám předchozí autorčinu práci, takže jsem se rozhodla sledovat její nové dílo přímo v "jejím " divadle, neboť dramaturguje tam. A nemýlila jsem se. Zajímavá scéna s točivými dveřmi, zrcadla, kudy v nejrůznějších okamžicích vcházejí různí hrdinové dramatu. Někdy dokonce v různých dobách, pak se jejich projevy prolínají a doprovázejí se, vtipně a místy dramaticky. Hlavní pár Slávek (Ondřej Kraus) a Anna (Jana Kotrbatá) dobře k sobě pasují, ta jiskra je tam naprosto úžasná. Překvapil mne Daniel Bambas, výživná akce! Přirozené Týna (Andrea Elsnerová) i Bětka (Tereza Terberová), zajímavý P.Rímský
Studený Čumáček 70 %
(zadáno: 12.6.2019, počet hodnocení: 69)
přínosný / zajímavý komentář
12.6. 2019
75 %
Mladí manželé s dítětem, otec a dvě dcery, dvě sestry a dítě, cizí muž a dům. Na tomto půdorysu je rozehrána hra na plány a city, které postupně rozkutá čas, běžící tam za dveřmi.
Překvapivě dobrá a kompaktní hra, sehraný a na sebe slyšící herecký tým podávající výkony bez hluchých míst, funkční scéna a kostýmy. Přirozené jiskření manželského páru (O. Kraus (Slávek), J. Kotrbatá (Anna), žárlivost a láska mezi Týnou (A. Elsnerová) a Bětkou (T. Terberová), na pravidlech trvající otec rodu Josef (P. Rímský) a záhadný David (D. Bambas) vonící dálkami a dobrodružstvím.
Čiko 70 %
(zadáno: 6.6.2019, počet hodnocení: 685)
přínosný / zajímavý komentář
75% Druhá světová válka, totalitní režim a současnost jsou tři časová období, se kterými se setkáváme na českých jevištích často. Jde o různá období na stejném místě. V jednom konkrétním domě, jehož zdi zažily mnohé. Velmi zajímavý nápad. Hra má spád, herecké výkony jsou velmi slušné a vyrovnané a v 90 minutách zbyl i čas na rozehrání jednotlivých charakterů postav.
Xcepek 70 %
(zadáno: 5.11.2019, počet hodnocení: 475)

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.