Divadlo na Vinohradech [Studiová scéna]
<< Ucho
Barbora Hančilová
Za dveřmi
Premiéra: 31.5.2019 | 1:30x
Dramaturgie: Vladimír Čepek. Scéna: Karel Čapek. Kostýmy: Tereza Venclová Vašíčková. Hudba: Jakub Borovanský. Režie: Barbora Mašková.
Hra zamýšlející se nad českou historií a tím, jak staré události, vztahy a vazby determinují životy současné generace. Jeden pražský dům, několik generací jedné rodiny. Rodina je za 2. světové války, za totality a stejně tak i dnes odsunutá do několika málo pokojů ve vlastním domě, který okupují cizí lidé. Za dveřmi je cizí element, za dveřmi se dějí větší dějiny. Pro každou generaci téhle rodiny je dům závazek i výzva, v každé generaci jsou dům i rodina okupovány a v každé generaci se musí volit, jestli zůstat v domě za cenu útisku, nepohodlí, osobní nesvobody, anebo dům opustit a odpoutat se od tradic a rodinného dědictví...
Termíny představení
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín. |
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín. |
Volby
Hodnocení (30)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jan Pařízek 80 % 

2.11.2019 | 856 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Pěkné! Velmi dobře zobrazený rozpor mezi tím udržet určité rodinné vazby k minulosti a tím jít vlastní cestou. Kde je ta hranice a co ještě objetovat? Krásný příklad domu, který formuje a zároveň ničí jednotlivé životy. Určitě potlesk pro autorku B. Hančilovou, moc hezky napsáno. Režijně též dobře uchopeno, líbilo se mi hlavně prolínání různých časových období. Po herecké stránce vše správně sladěno. Výtečná hlavně J. Kotrbatá a A. Elsnerová. Celkově opravdu povedený kus.
Pavel Širmer 80 % 

19.8.2019 | 1909 hodnocení
+ souhlasím
Okupace nacisty, totalita, „svoboda“ tržní ekonomiky a jeden dům. Autorka se chytře zamýšlí, s jakými vlivy se museli lidé v různých dobách potýkat, aby udrželi odkaz předků. A také si za rozdílných okolností pokládali otázku, je-li setrvání v domě vůbec správnou volbou pro další život. Hra dotvrzuje, že B. Hančilová patří k nadějím novodobé české dramatiky. Režisérka prvního jevištního provedení B. Mašková text s herci nastudovala tak, jak si zasloužil. U doyena v obsazení P. Rímského bohužel zase převládly falešné tóny při „kouzlení hlasem“. Scénograf K. Čapek s možnostmi malého prostoru opět výborně naložil.
Helena Grégrová 80 % 

13.6.2019 | 1574 hodnocení
+ souhlasím
Velmi dobře napsaná hra o ozvěnách minulosti, kterou nelze odložit a schovat do krabic na půdu, nota bene v domě děděném z pokolení na pokolení, jehož zdi by o jeho obyvatelích měly rozhodně co vyprávět. Poměrně nelítostný (prů)řez vztahovými peripetiemi několika generací jedné rodiny, ovlivňované více než méně politicko-společenskými kontexty té které aktuální doby naší historie. Adekvátnímu napojení se publika na poutavý příběh vycházejí vstříc empatická a nápaditá režie, soustředící se i na drobné (ale důležité) detaily, účelné scénické řešení a precizní herecká souhra všech protagonistů. Silný divácký zážitek.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
R.JELEN.21 80 %
4.4.2022 | 214 hodnocení
+ souhlasím
Skvělý herecký koncert pro mnoho nástrojů.
Touha po kořenech, hnízdě i křídlech. Vlastní rodině, minulosti a snům člověk neuteče, ale jak najít rovnováhu?
Touha po kořenech, hnízdě i křídlech. Vlastní rodině, minulosti a snům člověk neuteče, ale jak najít rovnováhu?
Teddy 80 %
9.5.2020 | 253 hodnocení
+ souhlasím
Historie jednoho domu a jedné rodiny v něm po generace žijící. Poutavý příběh zobrazující tuto rodinu od doby postavení domu, přes okupaci naší republiky, padesátá léta až po současnost. Herecky citlivě zahrané. Moc pěkné.
Romana35 80 %
30.4.2020 | 288 hodnocení
+ souhlasím
Tato hra mě vtáhla do děje hned zpočátku. Pěkná funkční scéna, vyrovnané herecké výkony a zajímavý příběh jednoho domu. Na jevišti se prolínají dvě časové linie vyprávění, v některých chvílích hrají herci z obou těchto linií současně a je to velice podařené. Toto představení se jako mnohé na studiové scéně Vinohradského divadla povedlo.
Monty70 80 %
29.4.2020 | 222 hodnocení
+ souhlasím
Dobře napsaná i zahraná hra o jednom starém domě s minulostí a jeho rodinných obyvatelích. V inscenaci se prolínají dvě časové roviny z přítomnosti a minulosti. Hezky vystavěné scéna a všichni herci byli výborní.
Varan 80 %
28.4.2020 | 114 hodnocení
+ souhlasím
Velmi povedené komorní představení ze života jedné rodiny v průběhu 20. století. Zdařilo se šikovně zkombinovat propojení dvou časových linek na jevišti. Z celkově vyvážených hereckých výkonů bych vyzdvihl především charismatického Pavla Rímského a Andreu Elsnerovou. Viděno v rámci internetového divadelního záznamu.
Irena 80 %
27.4.2020 | 65 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé představení na zamyšlení. Výborné herecké výkony.
Vladimír Rogalewicz 80 %
27.4.2020 | 751 hodnocení
+ souhlasím
Příběh jedné české rodiny v průběhu 20. století. Skvěle vystavěný příběh, neupovídaný, ponechávající velký prostor k domýšlení. Celé je to zarámované sondou do života dnešní mladé (křehké) generace. Skvělé! Doporučuju! Snad to šlo inscenovat invenčněji, ale v DnV díky za to. A díky za příležitost, kterou divadlo dala Barboře Hančilové a Barboře Maškové; využili ji znamenitě. (Záznam ze streamu, 27.4.2020)
J.anek 80 %
7.3.2020 | 424 hodnocení
+ souhlasím
Příběh jednoho domu. Jednoho národa. Ženský pohled na historii i současnost korigovaný zkušeným dramaturgem působil autenticky, měl překvapivou sílu. Karel Čapek vytvořil na scéně labyrint domu, který dokázal působit chladně i zabydleně, a Tereza Vašíčková pracovala s kostýmy úžasně vynalézavě - a neměla to snadné, vždyť ji limitovala nejen doba, ale i věk postav. A oba mladí pánové vypadali na jevišti tak sexy, že by snad v civilu nic jiného ani nosit neměli. Inscenaci herecky kraluje Jana Kotrbatá, jenže dobří jsou bez výjimky všichni.
Majdin_kulturni_svet 70 %
6.3.2020 | 175 hodnocení
+ souhlasím
Bavilo mě prolínání různých časových rovin a osudů rodiny. Text je moc dobře napsaný. Myslím, že hra osloví široké spektrum diváků. Taková normální milá inscenace pro příjemně strávený večer v divadle s rodinou, partnerem či kamarády.
Denisa H. 80 %
21.1.2020 | 358 hodnocení
+ souhlasím
Výjimečně hodnotím kladněji, než se mi představení skutečně líbilo a než mě dokázalo zasáhnout (neboť víc než jiné představení si tohle hodnocení krátit nezaslouží). Není jeho chybou, že jsem se nedovedla napojit, v tom mi bránila spíš má únava než třeba špatný text či herecké výkony. Téma je to silné a velmi zajímavě uchopené, kdy se zcela srozumitelně prolínají dvě časové roviny a dohromady utváří ucelený obraz jedné rodiny. A herecké výkony hodnotit negativně rozhodně nejde, protože ty byly vysoce perfektní a zvláště mě zaujaly mně dosud neznámé T. Terberová a J. Kotrbatá.
Mora 90 %
19.6.2019 | 142 hodnocení
+ souhlasím
Určitě lze doporučit. I tato inscenace potvrzuje, že Studiová scéna DNV je o několik tříd kvalitnější než to, co se odehrává většinou na "hlavní" scéně.
J.S. 80 %
14.6.2019 | 145 hodnocení
+ souhlasím
Ústředním motivem dramatu je rodinná zátěž v podobě domu, ke kterému jsou jedinci připoutáni, přestože v něm nejsou šťastni. Dramaturgicky a režijně je výborně zvládnuto prolínání různých časových rovin a jejich postupné sestavování do jednoho příběhu. Některé situace (nejen ty z minulosti) působí sice poněkud tezovitě, ale hra jako celek není významově doslovná, naopak podněcuje diváka k různým interpretacím. Nejsilnější se mi jevily závěrečné scény (spor o dědictví a monolog D. Bambase). Autorka hru okořenila mnoha aluzemi (mj. na Sňatky z rozumu), účinný je také rámcový motiv kácení stromu.
JirkaS 100 %
13.6.2019 | 299 hodnocení
+ souhlasím
Ve všech směrech bezchybná a dokonalá inscenace těží ze silného námětu, který diváka vtáhne a nenechá vydechnout, a byť se zde překrývají dvě časové roviny, nedochází ke zmatkům v pochopení, v jaké době se odehrává ta která scéna. Naopak režie šla tak daleko, že občas se obě dvě roviny odehrávají najednou, a právě tehdy inscenace nabírá na síle. Ale kromě námětu a dokonalé režie inscenace nabízí i zajímavou scénografii se zrcadly a skříněmi, a především silné herecké výkony všech dokonale sehraných aktérů. Mrazení v zádech, dojetí, smutek. Emoce! To vše jsem prožil. Bravo a děkuji! /12.6.2019/
SVATOŠOVÁ 70 %
12.6.2019 | 28 hodnocení
+ souhlasím
Znám předchozí autorčinu práci, takže jsem se rozhodla sledovat její nové dílo přímo v "jejím " divadle, neboť dramaturguje tam. A nemýlila jsem se. Zajímavá scéna s točivými dveřmi, zrcadla, kudy v nejrůznějších okamžicích vcházejí různí hrdinové dramatu. Někdy dokonce v různých dobách, pak se jejich projevy prolínají a doprovázejí se, vtipně a místy dramaticky. Hlavní pár Slávek (Ondřej Kraus) a Anna (Jana Kotrbatá) dobře k sobě pasují, ta jiskra je tam naprosto úžasná. Překvapil mne Daniel Bambas, výživná akce! Přirozené Týna (Andrea Elsnerová) i Bětka (Tereza Terberová), zajímavý P.Rímský
Studený Čumáček 70 %
12.6.2019 | 358 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
12.6. 2019
75 %
Mladí manželé s dítětem, otec a dvě dcery, dvě sestry a dítě, cizí muž a dům. Na tomto půdorysu je rozehrána hra na plány a city, které postupně rozkutá čas, běžící tam za dveřmi.
Překvapivě dobrá a kompaktní hra, sehraný a na sebe slyšící herecký tým podávající výkony bez hluchých míst, funkční scéna a kostýmy. Přirozené jiskření manželského páru (O. Kraus (Slávek), J. Kotrbatá (Anna), žárlivost a láska mezi Týnou (A. Elsnerová) a Bětkou (T. Terberová), na pravidlech trvající otec rodu Josef (P. Rímský) a záhadný David (D. Bambas) vonící dálkami a dobrodružstvím.
75 %
Mladí manželé s dítětem, otec a dvě dcery, dvě sestry a dítě, cizí muž a dům. Na tomto půdorysu je rozehrána hra na plány a city, které postupně rozkutá čas, běžící tam za dveřmi.
Překvapivě dobrá a kompaktní hra, sehraný a na sebe slyšící herecký tým podávající výkony bez hluchých míst, funkční scéna a kostýmy. Přirozené jiskření manželského páru (O. Kraus (Slávek), J. Kotrbatá (Anna), žárlivost a láska mezi Týnou (A. Elsnerová) a Bětkou (T. Terberová), na pravidlech trvající otec rodu Josef (P. Rímský) a záhadný David (D. Bambas) vonící dálkami a dobrodružstvím.
Čiko 70 %
6.6.2019 | 956 hodnocení
+ souhlasím
75% Druhá světová válka, totalitní režim a současnost jsou tři časová období, se kterými se setkáváme na českých jevištích často. Jde o různá období na stejném místě. V jednom konkrétním domě, jehož zdi zažily mnohé. Velmi zajímavý nápad. Hra má spád, herecké výkony jsou velmi slušné a vyrovnané a v 90 minutách zbyl i čas na rozehrání jednotlivých charakterů postav.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.