Městská divadla pražská [Divadlo ABC]
<< Elefantazie | Hamlet >>
Elena Ferrante, April De Angelis
Geniální přítelkyně
Premiéra: 25.11.2023 | 4:40 (2 přestávky)
Překlad: Marie Špalová. Úprava a dramaturgie: Kristina Žantovská. Výprava: Eva Jiřikovská. Hudba: Ivan Acher a citace. Pohybová spolupráce: Stanislava Vlčeková. Režie: Marián Amsler.
Nina Horáková, Beáta Kaňoková / Renáta Matějíčková, Eva Salzmannová, Tomáš Weisser, Viktor Dvořák, Petr Konáš, Pepa Honzík, Evellyn Pacoláková / Ivana Uhlířová, Veronika Janků, Dana Batulková, Tomáš Milostný, Adam Langer, Tomáš Krutina, Radek Melša / Petr Urban, Kryštof Krhovják, Martin Donutil, Táňa Malíková, Sára Affašová, Daniela Šišková, Hanuš Bor, Stanislav Lehký, Milan Kačmarčík...
Divadelní adaptace světového bestselleru. Padesátá léta 20. století, neapolská periférie a dvě děvčátka, která si slíbí přátelství na život a na smrt. Lenu a Lila spolu procházejí celým životem. Jejich složitý vztah je plný lásky, nenávisti, soupeření i podpory, doplňují se a ženou kupředu, stejně tak se ale dovedou zraňovat a vzájemně bolestně zrcadlit. Každá po svém se však především snaží vybojovat lepší život, vzdálený chudobě, pokrytectví a násilí prostředí, do kterého se narodily. Na pozadí jejich cesty sledujeme v propracovaném mikrosvětě obyvatel jedné čtvrti celý vývoj poválečné Itálie od chudoby k ekonomickému zázraku let šedesátých, posilování moci Camorry a její vliv, proměny postavení ženy, politické boje i dozvuky fašismu...
15! Anketa 2023/24
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Termíny představení
13.10. | Ne | 17:00 | vstupenky | ||
27.10. | Ne | 17:00 | vstupenky | ||
16.11. | So | 17:00 | vstupenky | ||
1.12. | Ne | 17:00 | vstupenky | ||
28.12. | So | 17:00 | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (48)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
21.6.2024 | 2036 hodnocení
+ souhlasím
Rozsáhlá britská dramatizace několikadílné románové ságy, v níž jsou na osudech dvou dívek pozoruhodně zachyceny život a společenská situace v Itálii, je v inscenaci režiséra M. Amslera zhuštěna do jednoho večera. Zkratka sice upozaďuje některé důležité motivy, ale nutné škrty nevedou k nepřehlednosti ani povrchnosti. Scénografie a působivá hudba poskytují dobrou oporu pro početné obsazení, jež obstálo jako celek i z hlediska jednotlivců (N. Horáková, B. Kaňoková, E. Salzmannová aj.). Po druhé přestávce sice nastává jisté „zacyklení“, nicméně ani po více než čtyřech hodinách představení neztrácí dech. Nemalé ambice počinu se podařilo naplnit.
Jan Pařízek 80 %
27.1.2024 | 920 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Neapolské opus magnum. Už jen fakt, že i přes svoji výraznější délku tato inscenace nijak nenudí a udrží prakticky po celou dobu bez problémů divákovu pozornost dokazuje, jak dobře se povedlo toto dílo zpracovat. Moc pěkně vykreslený obraz poválečné Itálie na osudech několika rodin, se vším co k dané době patřilo. Výtečné charaktery obou hlavních hrdinek, jenž se navzájem dobře doplňují a jejichž vztah je vlastně ten jediný stabilní prvek v jejich jinak ne zcela jednoduchých životech. Skvělé herecké výkony v podání N. Horákové a R. Matějíčkové. Vedle nich též výborná E. Salzmannová a celkově dobře fungující zbytek souboru. Rozhodně zážitek.
Iva Bryndová 70 %
1.12.2023 | 590 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75% - Úspěšná jevištní adaptace rozsáhlé knižní ságy se soustředí především na oblíbený příběh celoživotního přátelství dvou italských dívek, respektive žen. Marián Amsler jej inscenuje způsobem, který dává úspěšně zapomenout na značnou délku celého večera a divákům nedopřává příliš oddechu. Podařilo se mu obsadit ideální představitelky hlavních hrdinek a ve spojení s působivou hudbou, pohybovou složkou a efektní, byť na pohled jednoduchou, scénografií, vytvořil divákům silný zážitek, na němž se nemalou měrou pochopitelně podílí celé podařené obsazení. (více v článku na blogu)
Helena Grégrová 80 %
26.11.2023 | 1709 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Stárnoucí žena právě svěřuje stránkám knihy neotřelý příběh a síla vzpomínek jako kdyby před okny jejího bytu začala promítat barevný, hluboce lidský obraz života v kulisách neapolské periferie s veškerou drsností poválečných let. Právě tady jednoho dne dvě děvčátka propojila své osudy poutem slibu nerozdělitelného přátelství. Jeho intimita promlouvá veskrze záživnou formou díky působivé symbióze všech inscenačních složek. Maximální herecké nasazení a celosouborová partneřina v každém okamžiku jsou obdivuhodné, širokou paletu emočních poloh a názorových proměn ústředních postav beze zbytku naplňují B. Kaňoková, N. Horáková a E. Salzmannová.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Denisa H. 80 %
25.6.2024 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Fascinace. Ta hra mě naprosto uhranula (už sleduji seriál a zakoupila jsem si i knižní předlohu!). Postava Lily, geniální přítelkyně, mě neskutečně zajímala a bavila. A to i díky výborné B. Kaňokové, moc jí za její ztvárnění děkuji!
Představení je dlouhé, vážně jsem z toho měla strach. Jenže ABC takové inscenace umí. Hluchá místa se našla, ale převažovalo zaujetí neskutečným příběhem.
Tvůrci si skvěle vyhráli i se scénou, která se mění před očima velmi rychle a nenarušuje to tak hru.
Bravo všem!
Představení je dlouhé, vážně jsem z toho měla strach. Jenže ABC takové inscenace umí. Hluchá místa se našla, ale převažovalo zaujetí neskutečným příběhem.
Tvůrci si skvěle vyhráli i se scénou, která se mění před očima velmi rychle a nenarušuje to tak hru.
Bravo všem!
R.JELEN.21 60 %
26.5.2024 | 251 hodnocení
+ souhlasím
Dala jsme si čas na hodnocení, ale stále příliš nevím. Jak se n tomuto kusu postavit?
Tak předně neznala jsem knižní předlohu ani jiné zpracování. Nevadilo to.
Představení je dlouhé, ale je to svižnější než mnohé 1.5 hodinové kusy. Poslední část je, ale už neúnosne natahovana, hlavně se neděje ji nového.
Nic na plat, příběh a zpracování mne zase příliš nechytilo.
Tak předně neznala jsem knižní předlohu ani jiné zpracování. Nevadilo to.
Představení je dlouhé, ale je to svižnější než mnohé 1.5 hodinové kusy. Poslední část je, ale už neúnosne natahovana, hlavně se neděje ji nového.
Nic na plat, příběh a zpracování mne zase příliš nechytilo.
Suzana 50 %
10.5.2024 | 343 hodnocení
+ souhlasím
výborní herci, ale nesnesitelně dlouhá třetí třetina, primitivní spojení (např. krev menstruační a umírající matky)
Eliduc 50 %
5.5.2024 | 40 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Po 1/3: Ok, zkusím i tu druhou.
Po 2/3: Nic světoborného, ale vzhledem k tomu, že to bylo zatím po hodině, tak to asi zkrátili, další hodinu ještě dám.
Při 3/3: To nebere konce! Už dost!
Udělat to, co Wagner v Mistrech pěvcích, totiž nechat si tu nejdelší část nakonec, je zločin na diváctvu - zvlášť když se tu (narozdíl od Wagnera) nedostaví žádné grandiózní finále, ale příběh se neustále cyklí v dalších "manželských historkách". Inscenace pro divačky ABC, které se dojmou nad osudy svých italských souputnic v domnění, že do sebe dostaly i trochu té historie.
Výkon souboru připomíná představení konzervatoře, kam obsadili i učitelský sbor.
Po 2/3: Nic světoborného, ale vzhledem k tomu, že to bylo zatím po hodině, tak to asi zkrátili, další hodinu ještě dám.
Při 3/3: To nebere konce! Už dost!
Udělat to, co Wagner v Mistrech pěvcích, totiž nechat si tu nejdelší část nakonec, je zločin na diváctvu - zvlášť když se tu (narozdíl od Wagnera) nedostaví žádné grandiózní finále, ale příběh se neustále cyklí v dalších "manželských historkách". Inscenace pro divačky ABC, které se dojmou nad osudy svých italských souputnic v domnění, že do sebe dostaly i trochu té historie.
Výkon souboru připomíná představení konzervatoře, kam obsadili i učitelský sbor.
Petr Husar 80 %
15.4.2024 | 36 hodnocení
+ souhlasím
Divadelní inscenace románové ságy působí italsky živě, jiskřivě, mladistvě. Hned dostanete chuť celý ten úžasný neapolský příběh přečíst znovu.
Harrycert 80 %
20.2.2024 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé představení, nádherné scény, provedení a herecký soubor do jednoho úžasní.
Vladimír Rogalewicz 70 %
11.2.2024 | 816 hodnocení
+ souhlasím
65% - Na základě zdejších hodnocení jsem čekal mnohem víc.Velice klipovité,děj je místy posouván pouze jednovětými,často sarkastickými komentáři.Působí to jako (nadměrně dlouhá) upoutávka na celý soubor knih.Přestože to trvá skoro pět hodin,kromě druhé poloviny třetí části má hra spád a dává zapomenout na čas.Nicméně vše důležité ze ságy se do inscenace nevešlo,a tak nám hra neřekla nic nového:že dvě dívky měly nerovné celoživotní přátelství,obyvatelé Neapole žili extrémně chudě a těžce,vládla tam mafie,a pak několik stereotypů o Itálii: fotbal,hádky,rvačky mladíků,machističtí muži.Skvělé Nina Horáková a Renáta Matějíčková neslezou z jeviště.
J.anek 80 %
11.2.2024 | 506 hodnocení
+ souhlasím
Jakkoli jsou Nina Horáková a Renáta Matějíčková báječné, mými hrdinkami se staly Eva Salzmannová, která nás na samé hraně patosu a věcně zároveň provádí příběhem, a Dana Batulková jako rázná a svérázná učitelka Olivieri.
Trochu jsem se bál té stopáže, ale byla to zbytečná obava. Inscenace nemá mnoho hluchých míst, jen ke konci se trochu vleče.
Herecké výkony jsou vesměs výborné. Neznal jsem Radka Melšu - a jsem rád, že už o něm vím.
Pro mě je v inscenaci silné téma potřeby vzdělání a vrtkavosti osudu. To, co aktuálně vnímáme jako ztrátu, se snadno promění ve vítězství. A naopak. Inu, život. Nikdy nevíme, co přinese zítřek.
Trochu jsem se bál té stopáže, ale byla to zbytečná obava. Inscenace nemá mnoho hluchých míst, jen ke konci se trochu vleče.
Herecké výkony jsou vesměs výborné. Neznal jsem Radka Melšu - a jsem rád, že už o něm vím.
Pro mě je v inscenaci silné téma potřeby vzdělání a vrtkavosti osudu. To, co aktuálně vnímáme jako ztrátu, se snadno promění ve vítězství. A naopak. Inu, život. Nikdy nevíme, co přinese zítřek.
KSnow 80 %
14.1.2024 | 106 hodnocení
+ souhlasím
Asi mi hodně pomohlo, že jsem velká fanynka předlohy (která není ženský román, ať už to znamená cokoliv, ale komplexní sociální, politická a historická sonda), takže jsem neměla problém se v přehršli postav zorientovat (což pro nečtenáře musí být hodně náročné), a představení mi přišlo výborné, rychle se odvíjející a skvěle zahrané. Je jasné, že se do čtyř hodin nedostanou veškeré myšlenky čtyř knih, ale stejně mi bylo trochu líto, jak osekaná byla třeba linka ženské sexuality nebo Eleniných politických názorů. Celkově to ale bylo skvělé - kostýmy, hudba i herecké výkony.
Adam Zelinka 80 %
13.1.2024 | 252 hodnocení
+ souhlasím
strhující hudba Ivana Achera a skvělý výkon paní Salzmannové se daly očekávat, ale překvapila mě dovednout režiséra Amslera vygradovat děj a následně vypíchnout nějaký dojemný/"dramatický" moment
díky tomu uběhlo skoro 5 hodin jako nic, neboť dění se neustále stupňovalo
díky tomu uběhlo skoro 5 hodin jako nic, neboť dění se neustále stupňovalo
InkaR 50 %
31.12.2023 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Knihu jsem nečetla a ani seriál neviděla, což je asi chyba, protože postav je tam docela hodně (kdo byl třeba Antonio s kterým se Lena "spustila" ke konci třetí třetiny?). Pro mě první a třetí třetina dost nezáživné (bohužel třetí třetina je nejdelší cca 2h a posledních 20 minut už bylo docela utrpení vydržet). Málo emotivní (pár vtipných momentů, ale nic dojemného), nechápala jsem proč vlastně byly nejlepšími přítelkyněmi, co je spojovalo (jen společně strávené dětství?)? Mafiáni se tam sice mordovali, ale tak nějak bez ladu a skladu, bez vysvětlení, opět žádné emoce. Podle mě to je dost velké sousto pustit se ve 4,5h do tak obsáhlé ságy.
Fekete 80 %
30.12.2023 | 193 hodnocení
+ souhlasím
30.12.2023, ABC, 285 min (4 a 3/4 h), 4 rada. Predlohu, zensky roman, jsem necetl. V hledisti 90 % zen.
Sonda do italskych dusi v provincni Neapoli se vsim vsudy. Extremne emotivni, mnohe vrazdy a nasili Mafie, lasky, nevery, rozpady rodin, spatna socialni situace a revolucni kvas. Pratelstvi dvou skolnich divek ktere se stane celozivotnim. Brcalova scena jedne mestske ulice s pavlacovymi okny. Nezapomenutelne zobrazeni prace na jatkach a ucasti na stavce. N Horakova vynikajici (+10 %), R Matejickova uveritelna.
Delka predstaveni je jen cislo, uteklo to jako voda. O prestavkach nikdo neodchazel. Dekuji
Vzdyt jste chytry kdyz jste ctenari
Sonda do italskych dusi v provincni Neapoli se vsim vsudy. Extremne emotivni, mnohe vrazdy a nasili Mafie, lasky, nevery, rozpady rodin, spatna socialni situace a revolucni kvas. Pratelstvi dvou skolnich divek ktere se stane celozivotnim. Brcalova scena jedne mestske ulice s pavlacovymi okny. Nezapomenutelne zobrazeni prace na jatkach a ucasti na stavce. N Horakova vynikajici (+10 %), R Matejickova uveritelna.
Delka predstaveni je jen cislo, uteklo to jako voda. O prestavkach nikdo neodchazel. Dekuji
Vzdyt jste chytry kdyz jste ctenari
Domi.Mac 70 %
8.12.2023 | 88 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Dlouhý večer. Ač jsem nečetla knižní předlohu, inscenace mě dovedla k tomu si ji pořídit a přečíst. Příběh je to fascinující a veliký, velmi mě bavila scénografie. Herečky v hlavních rolích podávají neuvěřitelné výkony - Horáková i Matějíčková projdou životem obou postav s neuvěřitelnou autenticitou a získávají si přízeň diváků hned od prvních chvil, což způsobuje to, že vám představení poměrně rychle ubíhá. Jsou místa zábavnější a klidnější, ale ve finále vše působí vyváženě. Skvělá hudba a vypravěčský part Salzmannové. Výkony herců v menších rolích jsou hodně nevyvážené, někteří hodně přehrávají, ale ztratí se to v celku. Moc dobré. 75%
Karel Toman 40 %
8.12.2023 | 67 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Pro publikum ABC možná fajn telenovela, ale rozhodně tam režisér Marián Amsler nedostal podstatné sociální problémy a atmosféru. Měl jsem stejnou zkušenost s nedotaženou scénou, z levé strany jsem dost podstatným momentů prostě neviděl. O naprosté souhře souboru bych taky nemluvil, mimo je nepřirozená Salzmannová, podprůměrní Krutina, Weisser, Langer a Milostný. Obě hlavní představitelky ale byly opravdu výtečné, viděl jsem Horákovou a Kaňokovou.
LavinieCamui 90 %
3.12.2023 | 842 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Viděla jsem obě alternace. Beáta Kaňoková pro mě více splňuje představu temné postavy Lily jak jsem ji získala z četby knížky, ale i Renáta Matějíčková je vynikající stejně jako Nina Horáková a vůbec celý soubor. Moc mě bavily hromadné scény, kdy jsem obdivovala sehranost souboru v úžasné choreografii. Nevěděla jsem, kam se dřív dívat, aby mi něco neuniklo. Vše podkreslovala nádherná hudba Ivana Achera. Adaptace knihy je velmi zdařilá, jsou zachyceny všechny důležité momenty a není problém se vyznat v postavách, i když někteří herci jich hrají několik. Ani podruhé jsem se ani vteřinu nenudila a určitě ještě znova navštívím.
Kateřina Vodáková 90 %
3.12.2023 | 240 hodnocení
+ souhlasím
Geniální přítelkyně ční v přehršli mělkých inscenací napříč českými divadly jako v dobrém slova smyslu zjevení. Režie umně vykresluje italský kolorit, životní vzestupy i pády, odlišné charaktery postav, duhu emocí i politické pozadí. Vše vhodně dotváří kostýmy a hudba. B. Kaňoková s N. Horákovou nehrají, ony Lilu a Lenú žijí! Jedny z nejlepších hereček současnosti a pilíře MDP. Skvělí jsou v rolích i E. Salzmannová, P. Konáš, K. Krhovják či T. Weisser. Rušivé je naopak neherectví T. Milostného a možná bych přidala více změn scény. Stopáž mi nepřijde nijak dlouhá nebo přehnaná, kvůli rozsahu příběhu je nutná. Děkuji MDP za odvahu s výběrem.
Čiko 80 %
29.11.2023 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Umím si představit, jak těžké je zdramatizovat takovýto bestseller pro divadelní prkna a zároveň oceňuji odvahu jej uvést a to v délce 4,5 hodiny, což je v tomto připadě jen časový údaj. V MDP vznikla totiž velmi kvalitní inscenace, která stojí za vidění. Poutavý příběh dvou přítelkyň, jejichž osudy by vydaly na samotné literárnú dílo o každé z nich.
Herecky mě nejvíce zaujala Eva Salzmannová a Beáta Kaňoková, ale celý kolektiv působil velmi sehraně.
Velmi se mi líbila scéna (celá v zelené barvě, což je neobvyklé) a původní hudba Ivana Achera i ta převzatá (Come vorrei aj.)
Dopuručuji.
Herecky mě nejvíce zaujala Eva Salzmannová a Beáta Kaňoková, ale celý kolektiv působil velmi sehraně.
Velmi se mi líbila scéna (celá v zelené barvě, což je neobvyklé) a původní hudba Ivana Achera i ta převzatá (Come vorrei aj.)
Dopuručuji.
Michal1982 70 %
28.11.2023 | 169 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Geniální Beáta Kaňoková, výborná Nina Horáková, božská Eva Salzmannová. Nádherný hudební podkres, skvělá scéna a silný příběh. Byl bych pro kratší poslední část, která byla opravdu dlouhá a těch telefonátů?jej?nejvíce mě zasáhly momenty, kdy byly obě hlavní predstavitelky v dialogu. Tleskám Vám!!!
Jana.janka 60 %
27.11.2023 | 81 hodnocení
+ souhlasím
Výborná Nina Horáková a Renata Matějíčková, boží! Krásná hudba, děj má skvělý spád, hlavně první dvě části.
Dala bych i více procent, ale absolutně nechápu člověka, co dělal scénu, měla jsem krajní místa a dost částí jsem spíše slyšela než viděla. Velké mínus. Lidé od scény by si občas měli jít sednout do hlediště. To inscenaci dost ubírá.
Dala bych i více procent, ale absolutně nechápu člověka, co dělal scénu, měla jsem krajní místa a dost částí jsem spíše slyšela než viděla. Velké mínus. Lidé od scény by si občas měli jít sednout do hlediště. To inscenaci dost ubírá.
RaB 70 %
26.11.2023 | 383 hodnocení
+ souhlasím
Geniální B. Kaňoková (opravdu excelentní). Nezaostává ani N. Horáková (ač její postava nemá takovou gradaci a není vlastně co moc hrát). Výborné též E. Salzmannová, E. Pacoláková, S. Affašová či D. Batulková. Z mužů R. Melša. Naopak T. Milostného by opravdu neměli pouštět na jeviště - neumí ani trochu hrát.
Délka je opravdu extrémní, chtělo by to rozdělit na 2 části a naopak poté přidat další části z úžasné předlohy. Mnohdy se také divák (neznalý předlohy) snadno ztratí v kontextu - co se vlastně děje a v jaké je době.
I když sedíte vpředu, tak v případě krajních míst nevidíte řadu scén - jen slyšíte, že někdo mluví. Neon také není ideální.
Délka je opravdu extrémní, chtělo by to rozdělit na 2 části a naopak poté přidat další části z úžasné předlohy. Mnohdy se také divák (neznalý předlohy) snadno ztratí v kontextu - co se vlastně děje a v jaké je době.
I když sedíte vpředu, tak v případě krajních míst nevidíte řadu scén - jen slyšíte, že někdo mluví. Neon také není ideální.
Marián Mareš 90 %
2.6.2024 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Strhující 4 hodinový příběh Neapolské ságy ?Geniální přítelkyně? spisovatelky Eleny Ferrante, jež uvádí divadlo ABC v režii Mariána Amslera je nezapomenutelným zážitkem i díky výkonům všech herců, včetně hlavní postav procházejících složitým vývojem v poválečné Itálii.
Martina Oplatková 30 %
7.12.2023 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Tohle se, obávám se, příliš nepovedlo. Snažit se dostat čtyři knihy odehrávající se po šedesát let do jediného představení, které trvalo čtyři a tři čtvrtě hodiny, je nesmírně náročný úkol a velká zkouška divákovy trpělivosti. První část byla nepřehledná, tmavá, usínala jsem u ní. Další části byly srozumitelnější, nicméně i tak jsem se špatně orientovala ve všech těch italských jménech a v tom, jestli má daný herec dvojroli nebo je to jediná postava v průběhu času. Po cestě domů jsem si na netu přečetla přepis děje knih a teprve tehdy spoustu věcí pochopila. Řada diváků odešla o druhé přestávce, jako moje maminka, vrstevnice hrdinek příběhu.
AVOID 50 %
6.12.2023 | 3 hodnocení
+ souhlasím
To představení není špatné a herci předvádějí skvělé výkony, vzhledem k tomu, že někteří téměř neslezou z jeviště a mají hodně textu. Jediné, čemu opravdu nerozumím, je volba Evy Salzmannové do role vypravěčky. Vzhledem k tomu, že ten průvodcovský hlas, je důležitý i v knize, nepředstavuju si ho jako šenkýřku z krčmy z počátku devatenáctého století. Celkový dojem z představení mi tato herečka průběžně kazila.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.