Jihočeské divadlo Č. Budějovice [Na Půdě]
<< Cyrano z Bergeracu | Holky a kluci >>
William Shakespeare
Hamlet
Premiéra: 22.4.2022 | 2:20
Překlad: Filip Krajník. Dramaturgie: Olga Šubrtová. Výprava: Martina Zwyrtek. Hudba: Petra Horváthová. Režie: Jakub Čermák.
Dan Kranich, Jakub Koudela, Dana Verzichová, Eliška Brumovská, David Krchňavý, Jiří Untermüller, Pepa Honzík, Pavel Oubram, Daniela Šišková, Nicole Tisotová, Taťána Kupcová, Jan Dvořák
Originální pojetí nejslavnější tragédie všech dob. Život je boj. O lásku, o spravedlnost, o moc. Ale stojí to vůbec za to? Nebylo by mnohem jednodušší s tím jednou provždy skoncovat? Prostě usnout, spát...
Termíny představení
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín. |
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín. |
Volby
Hodnocení (18)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 70 %
28.2.2023 | 590 hodnocení
+ souhlasím
75% Takhle nějak si představuji moderní divadlo. Zásadní myšlenky Hamleta, jeho příběh - vše, co z něj udělalo klasiku na jevištích po tolik staletí, zůstává zachováno, jen je to ozvláštněné mnoha zábavnými a působivými režijními nápady: obsazení postav, kostýmy, hudba, jednání některých postav, v němž jsou zdůrazněny prvky a momenty, které autor mnohdy sám napsal, ale bývají vynechány či utlumeny (našla jsem u Hamleta, Laerta, Gertrudy i Ofelie). Vytkla bych na můj vkus iritující postavy klaunů, horší zvuk a tedy srozumitelnost v rapovaných monolozích (což však mohlo ovlivnit hostování) a nemohu říci, že bych zcela souzněla s úplným závěrem.
Pavel Širmer 60 %
27.2.2023 | 2036 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nový překlad Shakespearovy tragédie posloužil koncepci komornější inscenace J. Čermáka. Ve výkladu překvapí nejeden nápad, např. okolnosti Oféliiny smrti jsou změněny zásadně a přitom v kontextu nenásilně. Čermákův rukopis s sebou nese jistou doslovnost a kýčovité prvky (nemíněno ve špatném slova smyslu), přijetí závisí na divákově vkusu. Uznání si zaslouží disponovaný a ukázněný soubor. Podařilo se však dosáhnout jen částečného souznění zmíněných nápadů, obsahově není inscenace dotažená a dluh lze zaznamenat i na titulní postavě. Návštěvou čas ale nepromarníte! V regionálních divadlech není podobná odvaha k experimentům samozřejmostí.
Helena Grégrová 80 %
24.2.2023 | 1711 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Veskrze moderní inscenace, vykládající divadelní klasiku klasik v radikální, ale jednoznačně smysluplné úpravě, která zřetelně reflektuje současnost a nabízí také nové, zajímavé úhly pohledu prostřednictvím řady inovativních a originálních režijních nápadů a promyšlených detailů (Klaudiovy slipy značky Tiger of Sweden rulez!). Ach, a ten Duch Hamletova otce černý jak svědomí a skvrny na duši, co nelze smýt. Zkrátka, tu máte odpověď na otázku, jak hrát Hamleta dnes: Takhle! Jako pozastavení se nad útrpnostmi nerozhodného bytí a obžalobu prohnilostí světa v provokativním rytmu rapu.
Jiří Landa 70 %
11.7.2022 | 3035 hodnocení
+ souhlasím
75 % Inscenace J. Čermáka dodává mnoha situacím z Hamleta nové významy a odkrývá další možnosti jejich výkladu, to považuji za nejzásadnější přínos jeho nastudování. Došlo i k radikální úpravě textu, některé figury byly vyškrtnuty zcela, některé promlouvají ústy jiných postav a některé dokonce změnily pohlaví, nebo konají jinak, než jsme je byli po léta zvyklí na jevišti vídat. Režisér dokázal pro svoji vizi získat i jihočeské herce, jejichž výkony lze označit za vyrovnané. Shakespearova hra sice prošla výraznými úpravami, její příběh soustředící se zejména na rodinné vztahy však zůstal zachován a promlouvá k dnešku.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
.SP. 90 %
20.10.2023 | 34 hodnocení
+ souhlasím
Moc jsem od této inscenace neočekávala, ale ihned od začátku představení mě ona nejistota přešla. Po celou dobu jsem se bavila, tzn. žádná nuda. Velmi se mi líbilo zapojení moderní technologie do inscenace. Co se týče hereckých výkonů, musím zmínit určitě Dana Kranicha a jeho roli Hamleta, a také Davida Krchňavého v roli Horacia. Oba naprosto excelují. Dále stojí za zmínku Jiří Untermüller, který mě v roli Polonia taktéž zaujal. Ostatní jim zdatně sekundují. Vytkla bych pouze, že při rapování bylo herci špatně rozumět. Ale možná to udělalo hostování, nevím. Viděno v Hradci Králové v rámci festivalu Čekání na Václava.
Čiko 70 %
4.6.2023 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
75%
Možná že pokud sleduje představení někdo, pro něhož je to první seznámení s Hamletem, může být trochu zmaten a nemusí se úplně orientovat, zejména pak v jeho druhé půli. Pro mě je Hamlet obvykle tím nudnější, čím je delší. Ten budějovický získal prvenství. Je současný a zábavný (!), je apelující a vizuálně zajímavý.
Herecký soubor Jihočeského divadla si evidentně porozuměl s režisérem J.Čermákem a na vlně tohoto porozumění vznikla mimořádná inscenace.
Je hezké vidět, jak jde nahoru úroveň činoherního souboru Jihočeského divadla.
Možná že pokud sleduje představení někdo, pro něhož je to první seznámení s Hamletem, může být trochu zmaten a nemusí se úplně orientovat, zejména pak v jeho druhé půli. Pro mě je Hamlet obvykle tím nudnější, čím je delší. Ten budějovický získal prvenství. Je současný a zábavný (!), je apelující a vizuálně zajímavý.
Herecký soubor Jihočeského divadla si evidentně porozuměl s režisérem J.Čermákem a na vlně tohoto porozumění vznikla mimořádná inscenace.
Je hezké vidět, jak jde nahoru úroveň činoherního souboru Jihočeského divadla.
Vladimír Rogalewicz 60 %
23.2.2023 | 817 hodnocení
+ souhlasím
Punkový Hamlet. Hlavní dojem: úžasné nadšení a nasazení souboru. Nový expresivní a moderní překlad, výrazné úpravy, posuny Shakespeara. První polovina byla zajímavá, ve druhé polovině už byl odklon od originálu mnohem výraznější, mnoho změn bylo na efekt, šokujících a nefunkčních. Na rozdíl od jiných se mi nelíbila hudební složka a už vůbec ne rap, to ale může být generační pohled. Rozhodně tato inscenace nepatří k nejlepším Čermákovým počinům. Spíš 57 %. (NoD, Praha, 23.2.2023)
Radarrius 90 %
12.12.2022 | 73 hodnocení
+ souhlasím
Kdo děj Hamleta zná, tak si toto představení opravdu užije. Je to řetěz vybraných momentů z této hry, skvěle zahraných, a často ukazující nový neotřelý pohled na jednotlivé postavy či situace. Obzvláště náhrada pánů Rosencrantze a Guildensterna uhihňanými přítelkyněmi Rosie a Guildie ukázala vývoj vztahu Hamleta a žárlící Ofelie v novém světle. Škoda jen, že jako v každém moderním pojetí Hamleta je šílenství vyjádřeno válením se po zemi. Ale tady se alespoň válel i král Klaudius. Hudba výborně vše podkresluje a pomáhá dělat tohoto Hamleta velice emočním.
JirkaS 60 %
27.4.2022 | 375 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Klasika v moderním pojetí. Na základě mých zkušeností s tvorbou Jakuba Čermáka jsem byl připraven na cokoliv. Do přestávky to bylo téměř dokonalé. Perfektní mix klasiky a moderny, vše dávkováno s mírou a efektivně. Druhá půle už ale byla překombinovaná s velkým množstvím pro mě nepochopitelných scén, což u mě vedlo k nudě a odvádělo mou pozornost jinam. Dan Kranich je nepopiratelně skvělý Hamlet, ke kterému se hodí i to rapování, zbylí herci rovněž zvládají své role bravurně, úsporná scéna je efektivní, hudební složka perfektní. Jen to, o čem se hraje, mohlo být více srozumitelné. /26.4.2022/
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.