Národní divadlo [Nová scéna]

Karel Hugo Hilar, Daniel Špinar

Za krásu

Premiéra: 14.3.2019. Dramaturgie: Marta Ljubková. Scéna: Lucia Škandíková. Kostýmy: Linda Boráros. Hudba: Matěj Kroupa. Režie: Daniel Špinar.
diváci na jevišti | 1:20x


Divadelní inscenace jako pocta velkému duchu Karla Hugo Hilara, osobě výrazné, umělci, který posunul české umění o míle vpřed a jehož slova jsou dnes vzrušující stejně jako před sto lety. Dramatik, dramaturg, režisér, kritik, esejista, který proměnil zdejší divadlo. Pokus o živý dialog s těmi, kdo zakládali českou divadelní tradici. Zkusíme si představit, jaké to mohlo být v kůži K. H. Hilara...
Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
75 %
Uživatelé
65 %
Hodnocení redakce
Helena Grégrová 80 %
Pavel Širmer 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení

HODNOCENÍ REDAKCE:
Helena Grégrová 80 %
(zadáno: 10.5.2019, počet hodnocení: 1386)
přínosný / zajímavý komentář
75 %. Kongeniální propojení nadčasových názorů a myšlenek K. H. Hilara s optikou D. Špinara jakožto režiséra, a především a hlavně také současného uměleckého šéfa činohry Národního divadla - molochu se závažím cejchu "národní instituce". Inscenaci se daří pojmenovat (ba přímo vykřičet) úskalí tohoto neustálého a nerovného boje, přičemž si po celou dobu zvládá udržet i tolik potřebnou dávku sebeironického nadhledu. A hlubokosklon všem herečkám interpretujícím s profesionální barvurou nelehké, povětšinou monologické party. Jejich obsah mně zejména díky nim z paměti jen tak nevymizí.
Pavel Širmer 70 %
(zadáno: 19.3.2019, počet hodnocení: 1516)
přínosný / zajímavý komentář
75%. Daniel Špinar s herečkami a externistkami nejprve ilustruje výběr z Hilarových textů, svědčících o jeho silné osobnosti se zásadním vlivem na české divadlo. Špinar hledá souvislosti se současným stavem ND (částečně jiným, částečně konstantním), ale též mezi Hilarem a sebou samým, což vrcholí fiktivní zkouškou Macbetha, během jehož příprav Hilar zemřel. Mimořádně vtipná scéna, v níž vyniká energická J. Stryková, nabízí alternativu, jak by Hilar mohl pracovat dnes. Estetika zpracování třeba každého nenadchne, nicméně poučný i zábavný titul může obohatit nejen do dění v ND zasvěcené diváky.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
Frank Shelley 70 %
(zadáno: 4.6.2019, počet hodnocení: 24)
J.anek 80 %
(zadáno: 3.6.2019, počet hodnocení: 229)
přínosný / zajímavý komentář
Jako se Nováková a Kubák před lety pustili do deníků Pavla Juráčka, rozhodli se Špinar a Ljubková prozkoumat duši Hilarovu. A v obou případech se hlediště mění v jeviště. A v obou případech vznikla óda na tvrdohlavost, tvůrčí potenciál, genialitu. U Juráčka to byla pánská záležitost, v hledišti Nové scény řádí 13 žen a jeden hasič. A řádí krásně. Je to tak trochu Špinarova zpověď. A myslím, že na ni má právo. Sálem zní pověstná Hilarova píšťalka, Hilar promlouvá z vrcholku lustru, který se potácí na vlnách divadelních sedadel jako opilý koráb, jenž ztroskotal. Je to krásné a silné. A pravdivé.
Majdajirku 70 %
(zadáno: 15.5.2019, počet hodnocení: 1)
přínosný / zajímavý komentář
Hilar promlouvající skrze 13 hereček. Daniel Špinar, režisér inscenace, se až zvlášně Hilarovi podobá. Sám to v diskuzi po představení přiznává. Samotná forma divákovi nabízí možnost sedět na jevišti a samotné herečky obklopují hlediště a kličkují mezi sedadly. Z představení i přednesu sálá dynamika a jakési pochopení Hilarovy vize. Samotnou mě ale znepokojovaly pohyby hereček, které se vždy nečekaně objevily kdesi za sedadlem. Druhá polovina představení se nesla v duchu až skoro zesměšnění Hilarovy režie. Lze to vnímat jako zlehčení, já to spíše viděla trochu pejorativně.
VeruS.11 50 %
(zadáno: 3.5.2019, počet hodnocení: 91)
KSnow 50 %
(zadáno: 29.4.2019, počet hodnocení: 78)
přínosný / zajímavý komentář
Špinarovu režii zbožňuju hlavně kvůli jeho úchvatné estetice a faktu, že se nikdy nebojí riskovat a divadlo modernizovat. Bohužel byl v této inscenaci přítomný jen druhý z těchto důvodů, a přehršel barev a expresivních prvků (jen v tom nejlepším smyslu!) pro něj tak typických tu byl vyměněn za až znepokojivou a odpornou šeď. Určitě to ale není špatné představení, herecké výkony jsou skvělé, stejně jako nápad využít pro roli KHH místo herců herečky, aby s ním diváci neměli takový problém sympatizovat. A s myšlenkami v tomto manifestu moderního divadla se také nedá jinak než souhlasit.
Katteřina 70 %
(zadáno: 26.4.2019, počet hodnocení: 37)
přínosný / zajímavý komentář
Skutečně Krásné, emoce však tolik nezasáhne.
Weller 70 %
(zadáno: 24.4.2019, počet hodnocení: 35)
Studený Čumáček 70 %
(zadáno: 23.4.2019, počet hodnocení: 33)
přínosný / zajímavý komentář
23.4. 2019
75 %
Tak hrajeme, sakra!
Ostře humorné, čisté a svěží divadlo o divadle na divadle. Režisér je vším a všechny jsou režisér. A která náhodou není, tak za chvíli možná bude...a bude se hrát, psát, bojovat a žít...
Dámy, hlubší hlavy sklon, pane režisére, má úcta a pukrle. Mluví to jazykem mého kmene.
Jerman 70 %
(zadáno: 4.4.2019, počet hodnocení: 24)
přínosný / zajímavý komentář
D. Špinar se asi cítí souputníkem K.H. Hilara ve snaze rozpohybovat a modernizovat činohru ND. Inverze jeviště a hlediště je kreativně využita hlavně v první části, kdy jsou prezetovány "násobnými Hilary" názory na divadlo. Zkouška Mackbetha je silnou nadsázkou sklouzávající do karikatury a více baví než vypovídá. Inscenace prezentuje Hilara jako exaltovaného excentrika, ucelený dojem si o něm (a o činoherní režii obecněji) udělá divák při četbě výborně zkomponovaného programu, který se vyplatí koupit.
LucieSykorova 90 %
(zadáno: 18.3.2019, počet hodnocení: 105)
Radiator 60 %
(zadáno: 17.3.2019, počet hodnocení: 96)
Tomas22 30 %
(zadáno: 13.3.2019, počet hodnocení: 66)

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.