Činoherní klub

Heda Gablerová - naostro

Premiéra: 28.2.2025 | 1:45x
Podle hry Henrika Ibsena „Heda Gablerová“. Překlad: Markéta Kočí Machačíková. Dramaturgie: Markéta Kočí Machačíková, Barbora Sedláková. Scéna: Dáda Němeček. Kostýmy: Sára Voříšková. Hudba: Milan Pastyřík, Josef Münzberger a citace. Režie: Jiří Havelka.
Nové převyprávění klasického dramatu Henrika Ibsena. Do Norska na natáčení filmové adaptace „Hedy Gablerové“ přijíždí americká herečka, bývalá teenagerská hvězda, kterou si do titulní role obsadil svérázný režisér. Je to kýžená změna a šance ukázat, že je skutečná herečka? Nebo je za tím jen snaha utéct a schovat se před problémy a před světem? Co jsou ti Norové zač? Kdo hraje Ejlerta? A jaký film se vlastně točí...?
15!    
Činoherní klub
Hodnocení inscenace
Redakce
83 %
Uživatelé
62 %
62101000
Hodnocení redakce
Anežka Kotoučová 90 % Tip Anežka Kotoučová
Jan Pařízek 80 %
Pavel Širmer 80 % Tip Pavel Širmer
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
30.3.Ne19:30vyprodánovstupenky
6.4.Ne19:30vstupenky
18.4.19:30vstupenky
7.5.St19:30vstupenky
20.5.Út19:30vstupenky
30.3.Ne19:30 vstupenky
vyprodáno
6.4.Ne19:30 vstupenky
18.4.19:30 vstupenky
7.5.St19:30 vstupenky
20.5.Út19:30 vstupenky

Volby

Hodnocení (13)

HODNOCENÍ REDAKCE
Anežka Kotoučová  90 %  Tip Anežka Kotoučová
17.3.2025 | 234 hodnocení
+ souhlasím
Hra Niny Segal s trefně dvojznačným názvem Shooting Hedda Gabler je primárně o vynikajícím textu, zachovávajícím vztahy a motivace postav Ibsenova dramatu, které je současně pomocí "filmu na divadle" šikovně aktualizováno. Tématem je hlavně dnešní filmové prostředí a manipulace v rámci něj. Je úžasné sledovat, jak moc je Ibsenova hrdinka i dnes stále živá a jak řeší v podstatě stejné problémy. Havelkova režie je hravá, nenudí, jen bych zvláště k závěru ocenila více emocí pro opodstatnění pointy. Výborná Marta Dancingerová a povedená scénografie. Zážitek.
Jan Pařízek  80 %
17.3.2025 | 950 hodnocení
+ souhlasím
Ibsenovu hru se zde povedlo velice zdařile přenést do aktuálního prostředí, s chytrým využitím pozadí filmařského natáčení. Nechybí zde dramatičnost původního díla, která je obohacená o řadu, často vtipných, situací z procesu vzniku filmu. Moc se mi líbilo jak se Heda čím dál více stávala právě Hedou. Tragičnost a bezvýchodnost této postavy se zde rozhodně neztratila, právě naopak, je moc pěkně umocněna. Svůj velký podíl na tom má výborný výkon M. Dancingerové. Vedle ní opět skvělý J. Hájek jako úžasně despotický režisér. Pochvalu též zaslouží i moc pěkná a funkční scéna. A také to, jak je vyřešený samotný závěr inscenace. 75%
Pavel Širmer  80 %  Tip Pavel Širmer
7.3.2025 | 2088 hodnocení
+ souhlasím
Autorka N. Segal použila Ibsenovo drama spíše na pozadí (ve hře se natáčí jeho filmová verze), téma postavení ženy a křehké hranice svobody a závislosti však zůstalo. Dramatička se zamýšlí, s čím by se mohla Ibsenova hrdinka potýkat dnes. Výmluvné je umístění děje do uměleckého (filmařského) světa, kde je tvůrčí svoboda stále více koordinována a omezována předpisy a pravidly, přesto nadále dochází k manipulaci a zneužívání; rafinovaná variace tím dostává ironický nádech. Pečlivá dramaturgická a režijní práce se odrazila na hereckém naplnění všech postav. Za zmínku stojí i scénografie D. Němečka, jenž si poradil s omezeními menšího prostoru.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
HMLT  70 %
21.3.2025 | 56 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Hra mě příjemně překvapila. Výkon M. Dancingerové byl vynikající, naprosto mě vtáhla do děje. S obdivem jsem sledovala soustředěnost L. Žáčkové, která mě fascinovala. Skvělý byl i V. Zavadil. Bavilo mě, jak jednu scénu opakovali na několik pokusů s postupně větší agresivitou. Nikdo nepřehrával, vše jsem jim věřila. Stopáž byla akorát, nic zbytečně natahovaného, což skvěle podtrhlo celkový dojem. Pohodlné sedačky a intimní prostředí divadla jen umocnily zážitek. A konec? Velmi zajímavý, přesně ten typ finále, který ve mně doteď rezonuje. Jako mínus vnímám absenci zpěvu a živé hry na hudební nástroje, na což jsem z jiných divadel zvyklá.
Jerman  60 %
19.3.2025 | 153 hodnocení
+ souhlasím
Segalové hra nás zavádí do prostředí štábu filmového zpracování dramatu Heda Gablerová, kde kulisy tvoří posmutnělá zimní norská krajina. Autorka umně proplétá děj Ibsenovy tragédie s dramatickými vztahy mezi jednotlivými herci a manipulativním režisérem, kde všichni prahnou po úspěchu a uznání. Divák sleduje více než hodinu a půl stále houstnoucí toxickou atmosféru na jevišti. Bylo mi z toho docela nevolno. Přes solidní vyrovnané herecké výkony, na které jsme v ČK zvyklí, mi to ale připadalo poněkud křečovité a málo uvěřitelné. Připomínalo mi to Zelenkovo filmové zpracování Bratrů Karamazových, což ovšem považuji za více zdařilý počin.
Studený Čumáček  70 %
18.3.2025 | 455 hodnocení
+ souhlasím
75%
Taková Heda Gabler-chytrá horákyně. Labilní bývalá teenage hvězdička, zoufale se snažící přehrát do dospělých rolí, Její kolega, Jorgen, který svou postavu smrsknul na ploché repliky a ohmatávání. Thea, mladá a absolutně necitlivá herečka, která bohužel na placu supluje i koordinaci intimity a terapeuta. Eilert, který přes svou sexy energii je také léčeným abstinujícím alkoholikem. Berta, zoufalá asistentka režie. Henrik, vrchní bůh a režisér, učebnicový sociopat. A tihle lidé chtějí kdesi za Oslem natočit Hedu, aniž by byli milí aspoň sami k sobě...poteče opravdová krev.
Skvělý Jan Hájek/Henrik, Jan Grundman/Eilert.
MartinB  70 %
18.3.2025 | 146 hodnocení
+ souhlasím
75 % Umně vystavený text, kde se prolíná natáčení filmu Heda Gabler s osudy herců a členů štábu. Obě dvě roviny výborně spojuje režisér filmu s příznačným křestním jménem Henrik v podání dokonalého Jana Hájka. Stejně jako se komická nálada na natáčení postupně přelévá do té vážné, mění se i titulní hrdinka ztělesněná výbornou Martou Dancingerovou. Kvituju, že představení nemá přestávku a tenhle vývoj tak nic nenaruší. Přesto mám pocit, že na některých místech a zejména v závěru představení, který byl trochu roztříštěný, to celé mohlo být mnohem dál. Sluší se doplnit, že i herci v ostatních rolích byli fantastičtí, speciálně J. Grundman.
Karel1964  70 %
17.3.2025 | 102 hodnocení
+ souhlasím
Všichni herci super. Hlavně Dancingerová a Hájek, který opět skvěle hraje zlého muže.
Ale... néjak jsem se v tom ztratil. Co bylo filmování a co doopravdy.
Přerod hlavní hrdinky ve zlou ženskou je na sílu. A nebo jsem to fakt nepobral.
Jan Vorlíček  50 %
17.3.2025 | 108 hodnocení
+ souhlasím
Povedená scéna, poměrně zajímavě rozjetá první třetina, Marta Dancingerová soustředěná na velký výkon. Vše přišlo vniveč, protože spojení osudů Hedy a té hollywoodské holky nefungovalo. Bylo prováděné na sílu, ve spěchu a postavám ho nešlo moc věřit.
Jarmil Křemen  50 %
17.3.2025 | 308 hodnocení
+ souhlasím
no jo, ale proč?
Karolina Such  60 %
11.3.2025 | 32 hodnocení
+ souhlasím
Na začátku je inscenace zábavná, když si utahuje z filmového prostředí, poté má asi být závažnou, a to příliš režisérovi Jiřímu Havelkovi nevychází. Schází psychologie postav, větší uvěřitelnost konání postav. (Nebo naopak větší vykloubenost, kdy je vše jedno.) Dobré jsou ale všichni herci, v čele s Martou Dancingerovou. Na mysl se ale vkrádá otázka, proč se v ČK neinscenovala Heda Gablerová od Ibsena.
Tereza Rybková  80 %
9.3.2025 | 62 hodnocení
Strom-z  40 %
7.3.2025 | 46 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.