Švandovo divadlo [velký sál]

Bratr spánku

Premiéra: 8.12.2018 | 3:05
Překlad románu: Evžen Turnovský. Dramaturgie: Martina Kinská. Scéna: Lucie Labajová. Kostýmy: Lenka Odvárková. Hudba: Jacob Erftemeijer, Kryštof Blabla. Úprava a režie: Dodo Gombár.
Poslední uvedení: září 2020.
Dramatizace románu, který záhy po svém vydání vyvolal senzaci. Strhující příběh lásky Johanese Eliase Aldera, chlapce s výjimečným hudebním nadáním, k jeho sestřenici Elsbeth. V krutém prostředí komunity zapadlé vesnice jakákoli výjimečnost budí podezření, i když jde o genialitu. Nikoho zde nezajímá kluk, který má zřejmě mnohem větší nadání než Mozart, obyvatelé věnují mnohem větší pozornost jeho fyzickému handikepu. Co asi může být zač ten kluk se žlutýma očima? Elias zvuky vidí, proniká do nich, slyší vzdálená bušení srdcí i dávné hříchy. A vše umí přetavit do hudby doslova nadpozemské. Snad proto s ním Bůh ještě dlouho není hotov. Bůh ještě zdaleka není hotov se vsí, kterou čas od času očistí jedině požár...
15!  

inscenace již byla stažena z repertoáru

Švandovo divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
70 %
70401000
Volby

Hodnocení (45)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  50 %
30.10.2020 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
Dramatizace K. Tučkové není povrchní, autorka se snažila vyhnout popisnosti a zachovat hloubku. Text svou stavbou a řešením na jevišti (ne)fungoval s kolísavým úspěchem. Naléhavost Johanesova osudu nakonec vyzněla silně, režisér s herci dosáhl působivosti některých obrazů, ale mezi nimi se objevovaly příliš se podobající situace, z nichž by nezanedbatelná část mohla být oželena.
Michal Novák  70 %
28.7.2019 | 1153 hodnocení
+ souhlasím
Vytýkat této inscenaci můžete mnoho, ať je to spíše „volnější“ dramatizace, upozadění poezie předlohy nebo rámování neustálými scénickými poznámkami. Nebyla ani moc rozehrána či vysvětlena Eliasova genialita, ten se především vymyká předurčeným vzorcům myšlení a chování společenstva horalů. Přesto sledujeme drama až mystické. Jeho cíl je ukázat na netoleranci, amorálnost a latentní krutost společnosti v okamžiku, kdy je přítomen jinaký jedinec. Dodo Gombár dokáže z této esence vytvořit nesmírně sugestivní obrazy, jež drtivě působí na vnímání diváka. Výsledný kontrast obou světů modeluje zejména mimořádné herecké nasazení.
Lukáš Holubec  70 %
4.6.2019 | 735 hodnocení
+ souhlasím
--- Kdo miluje, nespí --- (více v článku na blogu)
Jiří Landa  80 %
1.2.2019 | 3021 hodnocení
+ souhlasím
75% Zdařilá dramatizace K. Tučkové, která sice mohla v první části pracovat s větší zkratkou, nicméně i tak se jí podařilo vytvořit adaptaci poskytující souboru zajímavé příležitosti. Reálie vesnického života byly vykresleny přesvědčivě, postrádal jsem jen větší důraz na Eliasovu genialitu, o níž se divák dozvídá často jen zprostředkovaně. D. Gombár vytvořil inscenaci s mnoha sugestivně zpracovanými scénami, která v druhé části graduje a přechází do strhujícího finále. Inscenaci herecky vévodí J. Erftemeijer, T. Červinek a A. Buršová. D. Gombár se se Švandovým divadlem nemohl rozloučit lépe.
Lukáš Dubský  80 %
16.1.2019 | 1123 hodnocení
+ souhlasím
75%. Bratr spánku má zbytečně dlouhou expozici, ale druhá část představení nabízí silný divácky zážitek. Kombinuje epické vyprávění s duchovním rozměrem lidské existence, kdy se vykořeněný jedinec musí vyrovnávat s brutálním útlakem společnosti. Kruté obrazy z venkovského života nejsou žádným realistickým dramatem, neustále je zde okrajově přítomné cosi mystického. Velmi povedené jsou herecké výkony ústřední trojice J.Erftemeijer, T.Červinek a D.Barešová. Jen těch hlasů z reproduktoru mohlo být trochu méně a drobné krácení by výsledku také neuškodilo.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Denisa H.  70 %
3.10.2020 | 373 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě hůř uchopitelná dramatizace... Za mě by hře slušelo méně mystiky a více prostoty. Též hl. postava by si zasloužila víc prostoru, než se jí dostalo, ač jsem se zpětně z programu k inscenaci dovtípila, že to byl režijní záměr, vyprávět spíš příběh všech eschberských než jen Eliase Aldera. (Ale) tak se taky stalo, že mě nejvíc oslovil příběh Petra, ač za to může hlavně výborný T. Červinek. J. Erftemeijer taky rozhodně nebyl špatný, ale poměrně upozaděný, stejně jako Elias.
Jako celek hra dokáže zasáhnout, ale jednotlivé složky a nápady občas působí dost zvláštně.
Perfektní hudba!
Falos  70 %
10.7.2020 | 224 hodnocení
+ souhlasím
skvelej jakob eftemajer
Zma  60 %
18.2.2020 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Představení mě úplně neoslovilo. Scéna, kostýmy, hudba - působivé. Možná zbytečně dlouhé, některé "veselé" scény zbytečné.
Terezak  80 %
17.2.2020 | 72 hodnocení
+ souhlasím
Velmi dobré herecké výkony všech, i menších rolí. Dobře se podařilo vystihnout tísnivou atmosféru zapadlé vesnice, kde cokoli, co se vymyká, nemá šanci a kde si všichni hrají na počestné zbožné občany, ačkoli k nim mají daleko. Působivá scéna a práce s hlasy, byť v nich byl zpočátku chaos.
Vonneg  20 %
30.1.2020 | 6 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Je to samozřejmě zajímavé téma, ale to pateticky estrádní pojetí s vypravěčskými, bohužel špatně přednahranými popisy děje, s tolik populární neopomenutou promluvou do mikrofonu a tím vším moderním balastem, který se nesoustředí na herecké výkony, ale pouze na formu... Hlavně nezapomenout svléknout nakonec hlavního hrdinu do naha a vrazit ho do prosklené bedny! (jaku u Špinarova Hamleta..) Herecky mne potěšili pouze Tomáš Červinek a Jan Novotný. Jákob Erftemeijer taky nebyl špatný, ovšem veskrze všichni ostatní často spadali na ochotnickou úroveň herectví. Na Gombárovu inscenaci už nejdu.
TheOne  60 %
22.1.2020 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Tříhodinové představení o nejhorším způsobu lidské nenávisti - nenávisti k jinakosti. K tomu dělat věci jinak. Vnímat jinak. Cítit jinak. Být jiný. Skvěle zpracované toto důležité téma.
Studený Čumáček  80 %
18.4.2019 | 403 hodnocení
+ souhlasím
17.4. 2019
85%
Duše, které nestihl dorůst ochranný krunýř těla
Když se narodí geniální muzikantská duše mezi hlupáky, je to tragédie. Nemilované, postrkované a zneužité velké dítě Elias Alder se snaží žít ve svém světě, zapomenutém bohem i lidmi. Když náhodně objeví svůj talent, všude jinde by byl pozdvižen, ale prostředí, které ho obklopuje, talent maří. Rozhodne se tedy obětovat život lásce ke své vyvolené, ta však o jeho citech nic neví a vědět nechce...
Jacob Erftemeijer ve špičkové formě, skvělý Tomáš Červinek, Denisa Barešová, Bohdana Pavlíková...
kruté, tísnivé, přesné
Michal1982  80 %
12.2.2019 | 158 hodnocení
+ souhlasím
Uuuf, to byl mazec....realisticky vykreslená krutost bytí v izolované komunitě a nepřijmutí odlišného člověka.. ... O kolik takových výjimečných lidi už svět přišel..? A tak jsem tomu Eliasovi fandil!... Za mě si Jacob zaslouží Thalii
...
InkaR  20 %
7.2.2019 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel i přes nesporné skvělé herecké výkony bylo představení natolik depresivní, že jsem já i maminka odešly v polovině. To se mi už dlouho nestalo. Tam nesvítila snad ani nějaká jiskřička naděje v nějaký happy end. No před Vánoci to byl teda nářez...Akorát jsme litovaly pak ty herce, že museli dlouho takovou depkoidní hru zkoušet a pak hrát xy repríz.
Kateřina Vodáková  90 %
1.2.2019 | 190 hodnocení
+ souhlasím
Není to líbivá inscenace, u které se odreagujete a chápu, že někteří diváci tíhu látky neunesli a o přestávce odešli. Pro mne však bylo setkání s tímto kusem mimořádně silným zážitkem, na který jen tak nezapomenu. Herecký výkon J. Erftemeijera je natolik brilantní, že bych mu přála Thálii. Jeho vtělení se do složité hlavní postavy je opravdu neskutečné a obdivuhodné. Stejně tak se mu povedlo působivě zpracovat i hudbu přítomnou ve hře. Zloba, hnus, primitivní charaktery, syrovost, utrpení, nenávist i láska... všeho se mi dostalo. Je znát rukopis K. Tučkové. Jen hlasu ze záznamu bych ubrala.
Marcellina  90 %
30.1.2019 | 15 hodnocení
+ souhlasím
První polovina hry byla až nesnesitelně syrová, s charaktery, jejichž primitivismus jsem nedokázala pochopit. Možná by mohla být o něco kratší. Vše ale bylo skvěle zahrané. A působivé, i když jednoznačně v negativním slova smyslu. Po přestávce dostaly větší prostor ústřední postavy. Smutná romance Eliase, jeho bratrance Petra a sestřenice Elsbeth byla představena naprosto uvěřitelně, a hercům se podařilo skvěle vykreslit charaktery postav. Představení bylo velmi silný zážitek, gratuluji ke skvělým hereckým výkonům (pan Červinek, pan Erftemeijer, pí Barešová), režii a hudebně-zvukové složce.
Čiko  80 %
28.1.2019 | 1079 hodnocení
+ souhlasím
Jsou věci, které neumíme ocenit a věci, které nechceme ocenit. Možná se jich trochu bojíme, nebo je nechceme přijmout. Zvláště pak od někoho, kdo je "jiný". Ale tu promarněnost si asi nikdo neuvědomuje. Velice silné a citlivě zpracované téma.
Suzana  50 %
16.1.2019 | 331 hodnocení
+ souhlasím
příliš dlouhé - přemíra scén, které vyjadřují pouze animozitu vůči hlavnímu hrdinovi, hodně patosu
JirkaS  100 %
30.12.2018 | 346 hodnocení
+ souhlasím
Emoce. Síla. Láska. Cit. Čistá duše toužící, trpící, zmatená, bojující se sebou sama i s okolím neuznávajícím její odlišnosti. Trápení. Soužení. Genialita promarněná ve spirále nepochopení a lidského nešvaru vše vymykající se normálu odsuzovat a ničit. A já se rozbrečel a nechal kanout slzy bezmoci a smutku pro tu čistou a nevinnou duši. Inscenace zkrápěná mými slzami, a to aniž bych znal předlohu. Skvělá dramatizace, vynikající až geniální režie, srdcervoucí herecké výkony J. Erftemeijera a J. Novotného. A můj potlesk ve stoje. Nezapomenutelné, dokonalé, skvělé! Srdečně děkuji! /29.12.2018/
Vaklav  60 %
29.12.2018 | 276 hodnocení
+ souhlasím
55% - Vlastne bych souhlasil s nazorem nize, ktery zminuje, ze forma ponekud zvitezila nad obsahem. Ale treba jsem jen dostatecne nevnimal a ztratil se casem v case.
Tak nejak myslim, ze melo jit o velke emoce, ale ty ke mne nedorazily - laska jiste ne, nenavist nesla prehlednout, ale bylo ji tolik, ze az znormalnela, jinak to ted neumim rict.
Nicmene, nemam duvod nekoho odrazovat. Klidne dejte teto hre sanci.
Jen doplnim, ze hodnotim bez znalosti predlohy, o které jsem si zamerne precetl az nyni.
J.anek  70 %
29.12.2018 | 469 hodnocení
+ souhlasím
Slíbíli příběh o lásce, leč hráli o primitivní a kruté nenávisti ke každé odlišnosti, ke všemu, co není zvykem. A hráli se značnou vášní, kterou tupily předem natočené repliky - a že jich bylo. Výborná je hudba. Málo se škrtalo - škoda. Prospělo by to. A zatímco jinde trpí inscenace užvaněnou doslovností, lásku Petra k Eliasovi jsem skoro nezaznamenal.
Barka  70 %
12.12.2018 | 295 hodnocení
+ souhlasím
Švanďák si ukousl další velké sousto. Já té inscenaci nemám vlastně co vytknout, má krásnou výpravu, skvělé herce, silný příběh... ale mě to prostě nebavilo. Odcházela jsem z divadla a nebylo mi z toho vůbec dobře, jak je to prodchnuto takovou zlobou, hnusem, depresí... ale to je zřejmě dobře, to byl asi záměr, který byl splněn. Nicméně přes formu ke mně nedosáhl obsah, asi tak bych to řekla. Jo a toho hlasu ze záznamu je na můj vkus moc, to je taková zvláštní berlička, která mi přišla zbytečná a otravná.
Kšandy_pro_fandy  30 %
5.3.2019 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Dlouhý jak moje kšandy.
Adeline_H  30 %
4.2.2024 | 43 hodnocení
LavinieCamui  60 %
1.5.2023 | 806 hodnocení
Isa Johanovská  90 %
29.9.2020 | 123 hodnocení
Semtamťuk  90 %
3.3.2020 | 94 hodnocení
Snekac  70 %
18.2.2020 | 281 hodnocení
Unionboy  60 %
17.2.2020 | 437 hodnocení
HawkeyeSaw  80 %
17.2.2020 | 220 hodnocení
Mary  80 %
10.2.2020 | 81 hodnocení
Terezie  70 %
18.1.2020 | 21 hodnocení
Xcepek  60 %
25.9.2019 | 623 hodnocení
Lovin  90 %
11.9.2019 | 266 hodnocení
Krteček  60 %
9.9.2019 | 27 hodnocení
Kubicek  80 %
10.5.2019 | 29 hodnocení
Simonst  40 %
8.5.2019 | 52 hodnocení
Paya888  80 %
28.4.2019 | 310 hodnocení
Treperenda Rakytníková  80 %
13.2.2019 | 13 hodnocení
Firestone  80 %
24.1.2019 | 45 hodnocení
Graiv  50 %
17.1.2019 | 114 hodnocení
Betka_S  100 %
16.1.2019 | 66 hodnocení
Vladislavka  70 %
12.1.2019 | 160 hodnocení
Togaf  90 %
2.1.2019 | 176 hodnocení
Syringa  90 %
30.12.2018 | 9 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.