Klicperovo divadlo Hradec Králové [Studio Beseda]
Tankred Dorst
Fernando Krapp mi napsal dopis
Premiéra: 23.3.2019 | 1:40x
Podle novely Miguela de Unamuno „Celý muž“. Překlad: Ondřej Černý. Dramaturgie: Jana Slouková. Výprava: Jozef Hugo Čačko. Hudba: David Hlaváč. Režie: Jan Holec.
Poslední uvedení: duben 2022 (na domovské scéně), květen 2022 (na zájezdě).
Poslední uvedení: duben 2022 (na domovské scéně), květen 2022 (na zájezdě).
Hra o lásce, nebo hra o manipulaci? Příběh o potřebě vlastnit, nebo příběh o touze být milován? Kdo je Fernando Krapp? Muž stejně uhrančivý, jako nesnesitelný, muž s tajemnou minulostí a obrovským majetkem, muž silný, majetnický, krutý i milující. Ale je tu ještě Julie. Krásná, navenek křehká, vnitřně silná, a především nenapravitelně romantická dcera zadluženého otce. Má se stát odměnou za Krappovu finanční výpomoc. Jenže Fernandovi nestačí vlastnit, Fernando chce víc, chce lásku bezpodmínečnou. A také ji dokáže získat...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (32)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 80 %
21.3.2020 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Hradecká inscenace jedinečné hry o manipulaci je metaforou naší doby. Režie umístila příběh do rámce se zajímavými symbolickými významy a hraje se o ďábelských znameních na tváři, o manipulaci, jejíž zlověstnost vychází z mladistvé elegance a dobře volených slov. Oběť (Julie) je vnitřně silná bytost, a přece podléhá, na „vině“ je romantická (idealizující) mysl a tím spoutaná láska. Minimalisticky přesný Jan Sklenář a Sara Venclovská bez expresivních berliček v dialozích výmluvně odprezentují technologii ovládání i vzájemné pouto. Ústřední dvojici doplňuje hrabě – naiva a bázlivec v neméně zdařilém podání Jakuba Tvrdíka.
Lukáš Dubský 70 %
23.4.2019 | 1222 hodnocení
+ souhlasím
Drama Tankreda Dorsta je vystavěno na půdorysu neobvyklého vztahu. Ten je tu zkoumán z více úhlů, přičemž je divák po celou dobu znejišťován, kde je vlastně pravda. Důležité je také téma manipulace, která je tu úzce spojena s láskou. Inscenace přináší silné herecké výkony - J.Sklenář znamenitě vykreslil chladnou povahu bohatého muže, který i v těch nejemocionálnějších chvílích zachovává tvář pokerového hráče a o citech dokáže mluvit s věcností a chladem. S.Venclovská dokázala přesně ztvárnit milující ženu, která se zmítá mezi citem a rozumem. Více viz blog (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
JirkaS 70 %
25.5.2022 | 384 hodnocení
+ souhlasím
Láska jako samozřejmost, o které se nemluví. Inscenace vyniká jednoduchou, ale funkční scénou, a především hereckými výkony. Jan Sklenář je dokonalý v každém detailu, jeho sebejistota a citová vyprázdněnost jsou patrné v každém okamžiku. Sára Venclovská svou postavu prožívá do neskutečné hloubky, ať už trpí nebo se stává chladnou po vzoru svého manžela. A tak se hraje o citech bez citů, o manipulaci, o životě, a je to vlastně téměř dokonalé. Vadil mi však konec. Pokud by nebyl odvyprávěn, ale odehrán, mohla to pro mě být emocionální bomba. Takhle zůstává smutná pachuť. /21.5.2022 v Táboře/
Hoolek 70 %
9.11.2021 | 39 hodnocení
+ souhlasím
nic není, takové, jaké se to zdá na první pohled. chladnokrevný výkon j. sklenáře (právě ta "chladnost" mi ze začátku vlastně byla trochu protivná, ale nakonec jsem to ocenil - je prostě výbornej!), skvělá s. venclovská (asi jsem se zamiloval)... no nic. jo... lidé, jděte!
Mamaria 100 %
23.2.2020 | 32 hodnocení
+ souhlasím
Hra o lásce, o ceně za lásku, o manipulaci. A Jan Sklenář neuvěřitelně autentický.
AdelOne 100 %
21.1.2020 | 28 hodnocení
+ souhlasím
Brilantní režie J. Holce. Působivá scéna.
Excelentní výkon Jana Sklenáře s naprostým minimem prostředků. Ta krutost v očích,ten podivný sex appeal, to charisma. Tleskám ve stoje také Sáře Venclovské, za její křehké ženství, pravdivost a oči, které mluví. Děkuji !
Excelentní výkon Jana Sklenáře s naprostým minimem prostředků. Ta krutost v očích,ten podivný sex appeal, to charisma. Tleskám ve stoje také Sáře Venclovské, za její křehké ženství, pravdivost a oči, které mluví. Děkuji !
LucieSykorova 90 %
22.9.2019 | 167 hodnocení
+ souhlasím
Soubor je v kondici a obstojí ve stylizaci i zkratce současného divadelního jazyka.
Posibar 100 %
4.4.2019 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Jedno z nejkrásnějších představení. Maximální herecké výkony pod taktovkou skvělého Jana Holce v nádherné scéně J. H. Čačka. Jen DOPORUČUJI ! ! !
Koeman2 100 %
27.3.2019 | 189 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Standig ovation! Absolutní pecka! Hra o lásce majetnické a lásce zbabělé, dva protipóly mužských hrdinů a mezi nimi žena smýkaná city. Dokonalý herecký koncert všech tří hlavních protagonistů. Dominantní a uhrančivý Sklenář, nesmělý a bázlivý Tvrdík (neuvěřitelné taneční kreace) a Sara Venclovská jako krásná, křehká a romanticky milující žena. Rafinovaný příběh, herecká souhra, výprava, hudba, kostýmy - to vše dělá z tohoto představení zážitek roku.
Pavel Pešek 80 %
24.3.2019 | 46 hodnocení
+ souhlasím
Rozhodně pozoru-hodný režisér Jan Holec, vyzbrojen skvělou výpravou Jozefa Huga Čačka, působivou hudbou Davida Hlaváče a pěticí dobrých herců (jejich výkony jistě ještě porostou), vytvořil opět (podobně jako v Karenině) inscenaci plnou znaků, náznaků, obrazů a metafor. Jedním z možných klíčů je mrazivé varování: Fernando (Vladimír, Donald, Viktor, Andrej etc.) Krapp nám (Juliím, aristokratům ducha, profesorům, zadluženým otcům etc.) píše dopis. Denně. Může ho něco zastavit? Osvěžující, ale také odvážný dramaturgický počin. Zatím se takové divadlo ještě stále může hrát!
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.