Národní divadlo

Král Oidipús

Premiéra: 5.12.2019 | 1:45x
Antická tragédie zpracovávající starou báji o krutém životním údělu muže, jenž nevědomky zabije svého otce a ožení se s vlastní matkou, aby se tak naplnila strašná předpověď delfské věštírny. Příběh vladaře, jenž musí nastolit řád i za cenu sebezničení. Králi Oidipovi mohl dlouho leckdo závidět jeho štěstí – rozluštil hádanku Sfingy, stal se respektovaným vládcem Théb a založil velkou rodinu. Zkrátka miláček bohů! Pak ale přišel strmý pád. Poznávaná minulost je totiž vždycky součástí přítomnosti a hodnotit dary Osudu můžeme pouze zpětně...
  
Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
58 %
Uživatelé
58 %
kontroverzní inscenace (78.)
58541000
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
7.10.19:00 vstupenky
12.10.St19:00 vstupenky
19.2.Ne19:00 vstupenky
21.2.Út19:00 vstupenky
22.2.St19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (59)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  60 %
17.2.2022 | 366 hodnocení
+ souhlasím
55% - V inscenaci se objevuje značné množství metafor a odkazů - zaujme využití kostýmů odkazujících ke katolické církvi; i převlek hlavního hrdiny a odkazy na detektivky, místy však působí, že je těch nápadů přeci jen trochu moc. Po herecké stránce zaujmou zejména P.Batěk, D.Prachař a I.Orozovič. Scénografie je výrazná a zajímavá podobně jako kostýmy, i ty však naráží na přehršel možností a nápadů. Dlouhá scéna ve tmě mě rušila a vytrhávala z koncentrace a závěr pak nezapůsobil patřičně dramaticky. Obecně se všechny dramatické konflikty poněkud ztratily právě v onom množství různých nápadů, a závěr zejména.
Lukáš Dubský  70 %
24.9.2021 | 971 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
65%. Režisér Jan Frič vměstnal do Sofoklova textu spoustu popkulturních odkazů a drobných vtípků. Člověk se může jen dohadovat, co je jen momentálním nápadem a co má skutečně souvislost s výkladem hry. Jistá rozbíhavost motivů je ale základem Fričova režijního rukopisu. Přes všechny odbočky a podivnosti ale Frič vystavěl Oidipův příběh přehledně a se slušným tahem na branku. Pavel Batěk je v titulní roli přesvědčivý, podařený je i závěrečný obraz s Oidipem schouleným v prenatální pozici. (více v článku na blogu)
Pavel Širmer  50 %
2.3.2020 | 1816 hodnocení
+ souhlasím
Jan Frič našel v textu Sofoklovy tragédie nečekané souvislosti a asociace a překvapivě i jemu vlastní humor. Relativizoval, ironizoval, zcizoval. Utkal se i s prostorem historické budovy, kde zejména na konci bylo dosaženo působivého efektu, jež není pouze vnějškový. Nepietní přístup má své opodstatnění, ale byl by vhodnější do koncentrovanějšího menšího sálu. Nálož odkazů a detailů by divák lépe vstřebával z větší blízkosti a s menším odstupem, některé nápady by ho možná méně iritovaly. Herci se stylu přizpůsobili a zvláštní uznání si zaslouží hlavní představitel P. Batěk.
Jan Pařízek  50 %
14.1.2020 | 823 hodnocení
+ souhlasím
Ač nemám nic proti invenčním zpracováním, tak zde jsem s tím bohužel často bojoval. Hodně scén pro mě vyznělo tak trochu do ztracena a nemělo potřebnou sílu adekvátní danému textu. Spousta různé symboliky a scénografických prvků, jenž mi nebyly vždy jasné a až moc odváděly pozornost od samotných postav a jejich činů. Zjednodušeně řečeno mi zde zvolená forma až příliš přebila skvělý obsah, který je pro mě na této hře to hlavní. Nicméně byly i momenty co považuji za vydařené: obecně všechny hudebně-recitační pasáže, ztvárnění věštců a samotný závěr, jenž zapůsobil a zanechal svoji stopu. 55%
Helena Grégrová  70 %
7.12.2019 | 1512 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Král Oidipús jako detektivní puzzle? A proč by vlastně ne?! Zvolená forma modernizace antické tragédie mě oslovila, s textem pracuje povětšinou účelně, navíc s důrazem na pronesené slovo a odvyprávění příběhu. I míra nadsázky funguje a zpřístupňuje témata hry optice současnosti. Herci naplňují režijní koncepci beze zbytku a vše podtrhuje i zdařilá scénografická stránka, která zarezonuje především v působivém finále. Škoda jen, že celková dynamika inscenace ztrácí místy vyváženost a moji pozornost tak nesvedla udržet v plynulejší koncentraci.
Anežka Kotoučová  50 %
5.12.2019 | 216 hodnocení
+ souhlasím
"Oidipe, domů!" Jan Frič poslední dobou tenduje k metafyzickým, filozofickým tématům a Oidipus do této linie jednoznačně zapadá. Zdůrazněn je zde především motiv člověka, který se v tvrdohlavé touze po sebepoznání řítí do propasti. Forma detektivního příběhu, kdy Oidipus/poručík Colombo po vzoru Robbe-Grilletovych Gum pátrá po vrahovi, jímž je on sám, sice není příliš invenční, ale funguje. Vychází i několik sympatických gagů, jinak je to ale spíše jen další pelmel, kterému plně rozumí asi jen tvůrčí tým. Dosti rušivé jsou hudební vložky, kde navíc hercům není dobře rozumět. Myslím, že velká scéna Fričovi příliš nesedí.45%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Kjama  70 %
27.1.2022 | 105 hodnocení
+ souhlasím
Nevím, pocity mám rozporuplné. Zastihnout mě to v jiný den/pocit/náladu asi hodnotím úplně jinak. Hra útočí na smysly, jeviště stále plné lidí, až přelidněné... Prostě taková správná detektivka s baloňákem a téměř žádnou sebereflexí hlavní postavy. Jak bylo proboha jednáno s poddanými!?
RaB  20 %
25.1.2022 | 248 hodnocení
+ souhlasím
Rap, disko či vulgarismy dle mého názoru do klasického textu nepatří.
Bohužel toto představení je toho plné. Z první věštby byl udělán stařík (hraje jej paní Preissová), který potřebuje napovídat co má říct (proč???).
P. Batěk mě bohužel v hlavní roli ani trochu nezaujal. Ačkoliv jsem byl v 7. řadě, tak jsem mnoho jeho monologů ani neslyšel.
20 % za Janu Strykovou (která však přichází až ve druhé půli) a J. Preissovou.
Jinak bohužel děs a bída. Kdyby to mělo přestávku, tak divadlo zůstane poloprázdné. A ti, co zůstanou, tak budou čekat, jak hrozné to ještě bude.
Gimli35  70 %
26.9.2021 | 148 hodnocení
+ souhlasím
65 % Zdařilá modernizace klasiky - a dále podepisuji krátký shrnující komentář Lukáše Dubského.
Vladimír10  30 %
26.9.2021 | 492 hodnocení
+ souhlasím
"Čekala jsem to horší." Věta, kterou pronesla jedna z divaček, charakterizuje vše, čím je současná Činohra ND. Alespoň já již ani nečekám kvalitní divadelní zážitek, ale spíše se modlím, aby nevznikla další experimentální slátanina. Výsledek tedy skutečně nebyl tak tristní jako u nedávno staženého Misantropa, ale přesto se titul vyznačuje hrubou neúctou ke zpracovávanému tématu. Rapování, řvaní do mikrofonu, převlékání žen za muže či obří tiskárna uprostřed jeviště do Sofoklova textu vskutku nepatří. Nic na celkovém dojmu, bohužel, nemůže změnit ani solidní výkon T. Medvecké a J. Strykové. (více v článku na blogu)
Michal Ernat  50 %
18.10.2020 | 27 hodnocení
+ souhlasím
Hra,kterou asi každý zná. Respektive, o čem je. A myslím, že to bylo uděláno docela hezky.
OndraHri  30 %
1.10.2020 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Velmi slabé, byť efektní vystoupení.
Vladimír Rogalewicz  80 %
7.9.2020 | 709 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Dnešnímu divákovi chybí v antických tragédiích morální poučení - vše se děje z vůle bohů nebo podle věštby.Člověk nemůže nic změnit. Proto se s nimi všichni inscenátoři značně potýkají. Janu Fričovi se to v ND podařilo nečekaně dobře. S pomocí zkrácení i aktualizace dokázal celý příběh mimořádně srozumitelně odvyprávět. Na úspěšné inscenaci mají obrovský podíl i scénograf, autorka kostýmů, autor/interpret hudby a zejména všichni herci v čele s Pavlem Baťkem, kteří se s režijním pojetím dokonale ztotožnili.Inscenaci by ale prospěla větší autocenzura Jana Friče,jehož invence přetéká únosnou mez.
Oroszy  60 %
26.2.2020 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Drama, vrstevnaté, zajímavé, inspirativní: Prachař v rapujícím rytmu, Medvecká s beránkem a poselstvím Krista, ženy hrající muže - protipól tradici starých dramat, kde to bylo opačně, diváci a komentátoři uvnitř hry... Na druhé straně až rušivé velkoherectví Batěka, nedynamické vystavění dějové linky...Celkový dojem? Po skončení jsem ještě dlouho přemýšlel, na co jsem se to vlastně díval? A s malostí člověka, který je z vesnické díry někde v horách jsem dospěl k názoru, že holt v Národním divadle se hraje něco, co už uteklo mé představě o divadle.
Studiana  40 %
20.2.2020 | 6 hodnocení
+ souhlasím
Po Misantropovi ve Stavovském, který mě nadchnul, jsem asi jsem měla velké očekávání...
Herecké výkony excelentní, o tom žádná. Batěk, Prachař, Preissová, Stryková i další - skvělé, klobouk dolů. ALE - jako mnoho dalších hodnotících musím přiznat, že jsem nepochopila. Proč ty neustálé převleky? Proč tanec zombie? Proč se kouřilo? A tak dále a tak dále. Škoda.
Michvon  70 %
29.1.2020 | 193 hodnocení
+ souhlasím
Detektivka? A proč ne... Ono to vlastně docela dobře funguje.
Závěr výtečný, ten hnedtak z hlavy nedostanu.
KSnow  60 %
24.1.2020 | 102 hodnocení
+ souhlasím
Je pro mě poměrně obtížné tuto inscenaci hodnotit. Ačkoliv nesmírně fandím i radikálně inovativním pojetím, zvláště u takovýchto klasik, tady do sebe ta přehršel nápadů úplně nezapadla a spíše než celek se dají ocenit jednotlivé scény odděleně. A že některé, jako rituální očišťování či úplný konec, byly ohromně působivé! Vedle toho jsem byla nadšená i z výborně zapracovaných poznámek. Na druhou stranu, možná že k tomu, že mi představení připadalo spíše povrchové, přispěl i pro mě nepříliš přesvědčivý Pavel Batěk.
Rehor  70 %
15.1.2020 | 12 hodnocení
+ souhlasím
"Čtyřnohé, dvou i trojnohé to pobývá na zemi, má to však pouze jeden hlas a jako jediné ze všech tvorů, co se pohybuje na zemi, ve vzduchu či ve vodě, to mění držení těla. Když však kráčí po všech čtyřech končetinách, je jeho rychlost nejmenší."
- hádanka Sfingy
Plšík  70 %
14.1.2020 | 693 hodnocení
+ souhlasím
65%
Graiv  90 %
25.12.2019 | 114 hodnocení
+ souhlasím
Takto se má dnes inscenovat antika!!!
JirkaS  40 %
15.12.2019 | 241 hodnocení
+ souhlasím
Po dvou nulách, které ode mne pan Frič dostal (Misantrop, Faust) jsem mu dal poslední šanci. A tentokrát to bylo snesitelné, byť opět zůstává pachuť nepochopeného. Text samotný kupodivu nezaniká, divák ví, o čem se hraje, je zde snaha o herecké výkony, které jsou výborné (J. Preissová v mužské roli je skvělá), řada silných momentů též inscenaci pomáhá (pasáž hraná ve tmě, závěrečný obraz), takže jen škoda travesti scény či třeba forenzních vsuvek nebo vysvětlujících komentářů. Též úlohu M. Preissové jako nápovědky jsem vůbec nepochopil. Za mě slabší průměr, a díky Bohu za to! /14.12.2019/
Weller  70 %
14.12.2019 | 61 hodnocení
+ souhlasím
Forma vítězí nad obsahem. Spousta skvělých nápadů, odkazů a (technických, hudebních,..) inovací, ale hra jako taková ztrácí dech. Za drama 50 %, za scénu 90 %. Škoda, že se to víc nepropojilo...
J.anek  90 %
14.12.2019 | 396 hodnocení
+ souhlasím
Forenzní inscenace Sofoklova textu je chytrá, velmi racionální až vědecká, a přece není bez emocí. Výtvarně a zvukově je nádherná. Zaujme obří kadidelnice, světelný kruh, v jehož středu se Oidipús znovu stane nenarozeným ještě dítětem, působí tma, v níž slova musí obstát sama o sobě, bez obrazů a gest. Strhává rytmem bicích i osudovým hlasem varhan. Detektiv Oidipús hledá bolestně pravdu o sobě samém. A my s ním. Své kostlivce ve skříni máme přece všichni. A pravdu o minulosti bychom měli znát - ať to bolí sebevíc.
Všichni jsou dobří, ale Jana Preissová je hvězdná.
Domi.Mac  70 %
11.12.2019 | 71 hodnocení
+ souhlasím
Velmi dobré. Oidipus jako detektivka? Pro mě fungovalo beze zbytku. Skvělý Batěk v hlavní roli skvěle obstál, stejně jako zbytek osazenstva byl na velmi dobré úrovni. Stryková, Medvecká, Preissová - všechny skvělé. A moc dobrý závěr, velmi silný. Jen je to přece jenom někdy dlouhé, i přesto, že se v ND hezky sedí a je tam příjemně mi párkrát pozornost opadla. 70%
Slavek53  70 %
9.12.2019 | 85 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
50% za inscenaci plnou pěkných divadelních nápadů, které však spolu nezapadají do smysluplného celku a 90% za herecký výkon Pavla Batěka a dechberoucí závěr.
Jerman  40 %
8.12.2019 | 94 hodnocení
+ souhlasím
Recenze Hrdinové a Švejdy (viz zde Recenze/blogy) mi mluví z duše. Opět u Friče nesrozumitelná a samoúčelná forma zvítězila nad obsahem a efektní finále to nezachránilo. Jan Frič se osvědčil jako výborný režisér současné české dramatiky: Velvet Havel (Zábradlí), Mlčení Bobříků (Palmovka), Dotkni ye vesmíru.., Návštěva (NS ND), ale když sáhne na klasiku je dojem rozpačitý: Oblomov (Zábradlí), Faust, Misantrop a nyní Oidipus (ND). Křečovité pokusy o posun a aktualizaci s nápady, které chápe snad jen jeho inscenační tým. Není asi nejšťastnější uvádět takovýto spektákl na jevišti Zlaté kapličky.
Slavík  0 %
7.12.2019 | 8 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
#MeToo ... ale šel jsem na představení dobrovolně, takže to nechme tak...
Studený Čumáček  70 %
6.12.2019 | 343 hodnocení
+ souhlasím
75%
Oidipus a zkušební cibule
Oidipús Rex může být, pokud si máme co promítnout, prakticky čímkoli. A tenhle se pohodlně uhnízdil v hávu moderní detektivky se všemi kulturními odkazy, jaké tato oblast nabízí. Je to svým způsobem Oidipova hra na všeznalého detektiva, která může být zábavná. Ale jen na chvíli, než přijde na to, že honí sám sebe...
První vrstva. Je to jako loupání cibule, vrstvu po vrstvě. Zanecháte toho hned po první vrstvě, protože slzíte a teče vám z nosu? Nebo budete pokračovat a přemýšlet o viděném, a ne okamžitě pohoršeně kvičet, protože on...ona...tamten...a v sukni?
Jaroslavz  100 %
5.12.2019 | 46 hodnocení
+ souhlasím
Nejparádnější soudobé divadlo, jaké si umíte představit. Fričova imaginace je úžasná. Nápad s Oidipem jako detektivkou funguje. A herci Batěk, Orozovič, Stryková atd. jsou zkrátka a dobře famózní. Určitě si nenechte ujít zážitek roku v Národním.
Honzy  10 %
5.12.2019 | 254 hodnocení
+ souhlasím
(+5)
V historické budově ND by měla činohra uvádět klasické inscenace a ne samé experimenty jako je poslední antické drama KRÁL OIDIPÚS.Proč režisér J.Frič inscenuje takové divadelní postupy,mimochodem mockrát již viděné.Např. postupné rozsvěcování a zhasínaní v hledišti,ohlušující výstřel,dialogy na mikrofon,obsazení mužských rolí herečkami,cca 10min. dialog pronášený do úplné tmy celého divadla....Hudební živý doprovod hrozný!Často se ozýval smích v hledišti z důvodu nepochopení inscenování.Hraje se bez přestávky,nejspíše z obavy, aby diváci neodešli.Psáno z předpremiéry 4.12.2019 Hodnocení 10%.
Zma  90 %
5.12.2019 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Skvěle zmodernizovaná klasika. Historie se prolíná se současností - archeologický výzkum na jevišti, návštěvníci muzea, vsuvky a vysvětlivky z překladů. Scéna i kostýmy výborné. Jen chóru podporovanému hudbou nebylo dobře rozumět.
Andyk  50 %
4.12.2019 | 8 hodnocení
+ souhlasím
(+5)
Opět inscenace, ze které obyčejný divák odchází spíše zmatený a marně přemýšlí, "co tím chtěl inscenační tým říci". Předloha sama je drama jako hrom, stačilo by samo o sobě a skvělí herci by si s tím jistě dobře poradili. Proč je ale znovu a znovu inscenace plná úchylných zbytečností, které děj neposouvají kupředu, ale ubohého diváka jen matou svým pochybným účelem zařazení do inscenace? Je to tak těžké pro týmy činohry ND pochopit, že jsou tady oni pro diváky a ne, že tu jsou diváci pro sledování divadelních exhibicí, kterým rozumí nejspíše jen sami členové týmu ?
Eva01  10 %
27.9.2021 | 1 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
ach jo, podbízivé a laciné vtipy, ženy s fousy a muž v ženských šatech s podpadky, rapující herci.... je mi to líto, ale za mně hrozně slabé. Kdyby byla přestávka, uteču už během ní. Je mi líto českých herců, kteří v tom musí hrát.
Richt68  10 %
16.9.2020 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Nemám nic proti modernímu zpracování, ba ani proti humorně pojaté klasice, ale tohle?! Mám pocit, že jediné, co mě umožní dát téhle hře alespoň 10% jsou herecké výkony herců v hlavních rolích a historické prostředí ND.
Měl jsem pocit, že se nekoukám na antickou tragédii, ale na obyčejnou detektivku ze 70. let, kde zběsile pobíhá (údajně) Diův kněz, který je převlečen jako představitel jakési katolické církve.
Bohužel zde nemám tolik prostoru k tomu, abych napsal o všem, co mě na hře znepokojilo, ale pokud chcete vidět, jak vypadá naprostá slátanina a kulturní urážka, zavítejte. :)
Kristián Novák  20 %
8.12.2019 | 1 hodnocení
+ souhlasím
20 % více ani náhodou. Pochvalu zaslouží hlavní protagonisté za ta kvanta textu, 3 nahodilé žerty a duch Národního divadla. Jinak můj osobní pocit byl, že se "tři společensky unavení kamarádi sešli ve čtyři hodiny ráno a řekli si, že do páté sfouknou Oidipa". Ze mně ... slátanina.
PetrDe  10 %
5.12.2019 | 1 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Katastrofa, znásilnění Sofokla. Text "vylepšený" komentáři, ženy s přilepenými vousy, osobní strážci střílející pistolemi, kostýmy míchající římskou kurii, tetované hiphop tanečníky, transsexuály, Kreonta s kravatou a Oidipa ve špinavých spodkách. Přečtěte si originál a zdaleka se vyhněte Národnímu divadlu. Chudáci herci.
Theo13  40 %
7.7.2022 | 13 hodnocení
RichardFenek  70 %
2.5.2022 | 39 hodnocení
Šípal  70 %
1.3.2022 | 130 hodnocení
Terezie  70 %
24.1.2022 | 18 hodnocení
CercaTrova  70 %
3.1.2022 | 44 hodnocení
LavinieCamui  70 %
30.10.2021 | 614 hodnocení
Nikoss  80 %
2.10.2021 | 97 hodnocení
Senora  70 %
25.9.2021 | 47 hodnocení
Alcha  90 %
18.9.2021 | 128 hodnocení
Hispida  80 %
1.2.2021 | 15 hodnocení
Slamajak  70 %
27.2.2020 | 70 hodnocení
Chonrec  60 %
17.2.2020 | 15 hodnocení
Mapinho  60 %
18.1.2020 | 39 hodnocení
Dramaholik  60 %
15.1.2020 | 120 hodnocení
Teejay  40 %
14.1.2020 | 66 hodnocení
Michkyse  40 %
14.1.2020 | 100 hodnocení
LuKrej  30 %
15.12.2019 | 70 hodnocení
Frank Shelley  60 %
14.12.2019 | 42 hodnocení
Národosolsobě  60 %
10.12.2019 | 307 hodnocení
Suzana  60 %
10.12.2019 | 303 hodnocení
Tomas22  100 %
7.12.2019 | 88 hodnocení
Alzbeta.m  70 %
6.12.2019 | 48 hodnocení
Xcepek  70 %
5.12.2019 | 618 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.