Svět chce býti klamán
vydáno: 23.1.2018, psáno z představení: 18.1.2018, Lukáš Dubský
Plzeňské divadlo uvedlo v české premiéře broadwayský muzikál Chyť mě, jestli na to máš (v originále Catch Me If You Can), který je inspirovaný filmem Stevena Spielberga s Tomem Hanksem a Leonardem di Capriem v hlavních rolích. Komediální muzikál nabízí příjemně plynoucí příběh z Ameriky šedesátých let minulého století i jazzové melodie mající potenciál stát se hity.

Mladý Frank Abagnale utíká z domova a vydává se za dobrodružstvím. To ovšem v jeho podání znamená bankovní podvody s falšovanými šeky či práci pilota, lékaře nebo právníka, na kterou nemá žádnou kvalifikaci. Lehkost, s jakou dokáže podvádět, brzy zaujme také FBI a pro jejího agenta Carla Hanrattyho se stane dopadení mladého podvodníčka doslova posedlostí. Frank se však mezitím zamiluje a chtěl by se usadit. Jenže udělat tlustou čáru za minulostí není tak jednoduché…

Atraktivita této muzikálové novinky spočívá v kombinaci zajímavého kriminálního případu (inspirovaného skutečnými událostmi) se zábavnými scénami. Svět chce býti klamán a tady se tak děje s lehkostí, navíc režisér Lumír Olšovský dokáže držet tempo. Využívá metodu filmového střihu, v první polovině tak představení není úplně celistvé, avšak stále se valící proud gagů a hudby divákovi nedovolí začít se nudit. Sevřenější druhá půlka pak navíc přináší i několik pěveckých čísel, které mají skutečně potenciál stát se hity. Skladatel Marc Shaiman odvedl perfektní práci.

Pro dobrý temporytmus inscenace pracuje i scénické řešení Davea Bensona – abstraktní pojetí umožňuje rychlé změny prostředí, to vše je podepřeno zdařilými projekcemi. Pocit neustále rozpohybovanosti posiluje i dobře sehraná company, jejíž choreografii připravila Denisa Kubášová.

Hlavní roli Franka Abagnalea svěřil režisér slovenskému zpěvákovi Martinu Harichovi. Typově se do role hodí a po celou dobu představení hýří nesmírnou energií, Harich disponuje pro roli nezbytnou bezprostředností a nevinným výrazem. Jeho výkon bohužel hodně sráží nezvládnutá jevištní mluva. Je znát, že s češtinou dost zápasí, ne vždy je mu dobře rozumět a zasahuje to i jeho zpěv, na kterém se podepisují četné intonační chyby.

Martin Stránský propůjčuje agentovi FBI Hanrattymu velké charisma. Je to neústupný bojovník za dodržování řádu, člověku se vybaví jiná velká muzikálová postava – Javert z Bídníků. Jsou si podobní posedlostí dopadnout svého protivníka, na rozdíl od Javerta ale Hanratty věří v možnost nápravy, a tak zatčenému Frankovi nabízí možnost pracovat pro FBI, až si odsedí svých několik let.

Z ostatních herců zaujme především Charlotte Pščolková v roli Frankovy snoubenky Brendy. Pščolková výborně zpívá a dává své postavě mladistvou energii, kterou ale doplňuje nadhled, s nímž je schopna vnímat Frankovu proměnu z nadějného lékaře na usvědčeného podvodníka.

Chyť mě, jestli na to máš bude aspirantem na divácký hit. Lákat bude nejen titul známý z televize, ale i zábavný příběh a chytlavé melodie.